Solat Witir Panduan Lengkap Niat Cara Dan Doa Dengan Solat Witir Dari Awal Sampai Habis


Solat Witir adalah salah satu solat sunat yang dilakukan oleh umat Islam. Solat Witir biasanya dilakukan selepas menunaikan solat Isyak, tetapi juga boleh dilakukan pada waktu-waktu lain seperti setelah solat Tarawih atau pada waktu-waktu sunat lainnya. Solat Witir memiliki keutamaan dan nilai ibadah yang tinggi dalam Islam.  Ia adalah peluang untuk beribadah kepada Allah, memohon pengampunan, dan memperoleh keberkatan dalam kehidupan harian.


Apa Itu Solat Witir?Witir atau watir menurut bahasa ialah bilangan yang ganjil seperti satu, tiga dan lima. Rasulullah ﷺ bersabda yang bermaksud, “Sesungguhnya Allah S.W.T itu witir dan Dia suka kepada yang ganjil.”. Manakala witir menurut istilah ialah solat yang dilakukan selepas Solat Isyak hingga terbit fajar dan diakhiri solat malam dengannya.
Solat Sunat Witir merupakan sunat muakkad yang amat penting kerana amat digalakkan melakukannya. Rasulullah ﷺ sentiasa melakukan Solat Witir sama ada baik ketika Baginda bermukim mahupun ketika bermusafir.
Sekurang-kurangnya Solat Witir ialah satu rakaat mengikut mazhab Syafie. Namun, Solat Witir yang sempurna adalah yang ditunaikan tiga rakaat, iaitu melakukannya secara dua rakaat bersambung dan satu rakaat lagi berasingan. Sementara yang lebih baik adalah melakukannya sebanyak sebelas rakaat dengan mengucap salam selepas setiap dua rakaat dan diakhiri dengan satu rakaat.
Hal ini berdasarkan hadis daripada Ibn Umar r.a, Rasulullah ﷺ bersabda:
                                   الْوِتْرُ رَكْعَةٌ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ
Maksudnya: “Solat Witir ialah satu rakaat dilakukan pada akhir malam.”
Ciri-ciri utama solat Witir1. Bilangan Rakaat: Solat Witir biasanya dilakukan dalam bilangan rakaat ganjil, seperti satu, tiga, lima, tujuh, atau sebagainya. Ia bergantung kepada pilihan individu, dan boleh dilakukan dalam berapa rakaat yang dikehendaki.
2. Penutupan dengan Sujud: Solat Witir biasanya diakhiri dengan sujud, di mana seseorang sujud kepada Allah sebagai penutup solat ini.
3. Bacaan Surah: Seperti dalam solat-solat sunat lain, dalam setiap rakaat solat Witir, seseorang membaca Surah Al-Fatihah dan surah lain dari Al-Quran selepas Al-Fatihah.
4. Doa Tambahan: Solat Witir memberi peluang untuk berdoa dengan lebih banyak kepada Allah. Biasanya, selepas sujud terakhir dalam solat Witir, seseorang boleh membuat doa peribadi atau membaca doa-doa yang dianjurkan.
Hadis Tentang Pentingnya Solat WitirTerdapat beberapa hadis yang merujuk kepada solat Witir dalam Islam. Di antara hadis-hadis yang paling terkenal mengenai solat Witir adalah yang disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW. Berikut adalah beberapa hadis tentang solat Witir:
1. Hadis dari Aisyah (RA):
   Rasulullah SAW bersabda, "Witir adalah hak bagi setiap Muslim, maka barang siapa yang hendak melaksanakannya dengan satu rakaat, bolehlah dia melakukannya. Dan barang siapa yang hendak melakukannya dengan tiga rakaat, bolehlah dia melakukannya." (Hadis riwayat Abu Dawud)
2. Hadis dari Abdullah bin Umar (RA):
   Nabi Muhammad SAW bersabda, "Witir adalah hak bagi setiap Muslim, maka barang siapa yang hendak melakukannya dengan lima rakaat, maka bolehlah dia melakukannya." (Hadis riwayat Ahmad)
3. Hadis dari Abu Hurairah (RA):
   Rasulullah SAW bersabda, "Jadikanlah akhir solat malammu sebagai witir." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Hadis-hadis ini menunjukkan keutamaan dan kebolehan untuk melaksanakan solat Witir sebagai solat sunat harian kita sebagai seorang Muslim yang cintakan sunnah Rasulullah saw.
Hukum Solat WitirMengikut pandangan jumhur ulama, bahawa solat witir hukumnya ialah sunnah mu’akkadah yang sangat dituntut oleh Syarak. Hal ini berdasarkan keumuman hadith-hadith yang jelas menyatakan solat yang fardhu atau wajib hanya lima, dan witir bukan sebahagian daripadanya. Begitu juga dengan penjelasan daripada Imam al-Baji dan Imam al-Son’ani bahawa lafaz wajib kadangkala digunakan untuk menguatkan hukum yang sunat. 
Waktu Solat WitirSolat witir boleh dilakukan selepas melakukan solat sunat Tarawih dan juga solat malam yang lain. Secara tepatnya, ia boleh dilakukan selepas solat Isya sehingga terbit fajar, iaitu sebelum solat Subuh.
Namun, ada beberapa persoalan yang timbul, iaitu adakah perlu melakukan witir selepas Tarawih jika berniat ingin melakukan Tahajjud atau bolehkah melewatkan solat witir, iaitu tidak terus melakukannya selepas Tarawih?
Berdasarkan persoalan ini, terdapat dua pendapat yang telah dikeluarkan oleh jumhur ulama’, iaitu:
Pendapat 1 – Tidak Perlu Solat Witir
Para ulama’ berhujah dengan mengemukakan hadis nabi yang bermaksud: “Tidak ada dua witir dalam satu malam.” (Hadis Riwayat Tirmizi)
Mazhab Hanafi, Maliki dan Hambali berpendapat bahawa tidak perlu melakukan solat witir selepas Tarawih jika ingin menunaikan solat malam lain selepasnya walaupun jarak masa yang agak lama.
Malah, dalam mazhab Syafi’e juga dikatakan pendapat yang sama. Namun, boleh sahaja jika ingin melakukan witir selepas tarawih walaupun ingin melakukan solat malam selepasnya.
Pendapat 2 – Boleh Melakukan Solat Witir
Dalam Mazhab Syafi’e, boleh dilakukan solat witir walaupun jika sudah berniat untuk melakukan solat sunat malam. Hal ini kerana, bimbang jika terlupa atau tidak terbangun untuk tahajjud.
Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa yang merasakan dirinya tidak mampu untuk bangun pada penghujung malam, digalakkan untuk mengerjakan solat witir pada awal malam, tetapi bagi sesiapa yang merasakan dirinya mampu dan yakin untuk bangun pada penghujung malam, sebaiknya mengerjakan solat witir pada akhir malam.” (Hadis Riwayat Ahmad, Muslim, Tarmizi dan Ibnu Majah)


Kelebihan Solat Witir

Amalan Rasulullah
الْوِتْرُ لَيْسَ بِحَتْمٍ كَهَيْئَةِ الْمَكْتُوبَةِ وَلَكِنَّهُ سُنَّةٌ سَنَّهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Maksud: “Solat witir bukanlah sebuah keharusan namun ia adalah sunnah yang selalu diamalkan oleh Rasulullah SAW.” (Hadis Riwayat An-Nasai’I dan Tirmizi)


Allah Mencintai Witir
وَإِنَّ اللَّهَ وِتْرٌ يُحِبُّ الْوِتْرَ
Maksud: “Sesungguhnya Allah itu witir dan mencintai yang witir (ganjil).” (Hadis Riwayat Tirmizi dan Abu Daud)


Tambahan Solat
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ زَادَكُمْ صَلاَةً صَلُّوهَا فِيمَا بَيْنَ صَلاَةِ الْعِشَاءِ إِلَى صَلاَةِ الصُّبْحِ الْوَتْرُ الْوَتْرُ
Maksud: “Sesungguhnya Allah menambahkan satu solat kepada kalian, maka lakukanlah solat tersebut di antara solat Isya dan solah Subuh, iaitu solat witir. Solat witir!” (Hadis Riwayat Ahmad)
Cara Solat WitirBerikut adalah panduan cara melaksanakan solat Witir, kami akan kongsikan panduan ringkas bagaimana melaksanakan solat sunat witir dalam tiga rakaat dan satu rakaat.





Panduan Ringkas Solat Witir dalam 3 Rakaat Solat sunat witir 3 rakaat iaitu solat sunat yang dikerjakan 2 rakaat 1 salam dan 1 rakaat 1 salam,1. Niat: Berdirilah dengan niat yang ikhlas untuk melaksanakan solat Witir. Niat ini tidak perlu diucapkan, tetapi harus berada dalam hati.
2. Berdiri: Berdirilah dengan khusyuk dan khushu' (perasaan tunduk dan merendah diri) di hadapan Allah.
3. Takbir: Mulakan solat dengan takbir (mengangkat tangan dan mengucapkan "Allahu Akbar" atau Allah Maha Besar) sambil menegakkan kedua tangan di hadapan dada.
4. Bacaan Surah Al-Fatihah: Bacalah Surah Al-Fatihah seperti biasa, seperti dalam solat fardhu.
5. Bacaan Surah Tambahan: Selepas Surah Al-Fatihah, bacalah surah daripada Al-Quran. Surah yang biasa dibaca adalah Surah Al-A'la atau Surah Al-Kafirun. Anda boleh membaca surah-surah lain jika anda mahu.
6. Rukuk dan Sujud: Seperti dalam solat fardhu.
7. Tahiyat Akhir: Bacalah tahiyat akhir (doa penutup).
10. Doa Witir: Ia adalah ketika ini bahawa anda boleh membaca doa Witir, iaitu doa khusus yang memohon kepada Allah untuk pengampunan dan bantuan dalam urusan dunia dan akhirat. Doa ini boleh berbeza-beza, tetapi salah satu contoh doa Witir yang biasa adalah: 
"Allahumma ihdini fiman hadait, wa 'aafini fiman 'aafait, wa tawallani fiman tawallait, wa baarik li fima a'atait. Waqini syarra ma qadayt, fa innaka taqdi wa la yuqda 'alayk. Innahu laa yadhillu man waalait, wa laa ya'izzu man 'aadait. Tabarakta rabbana wa ta'aalait."
11. Salam: Akhiri solat Witir dengan memberikan salam ke kanan dan kiri.


Panduan Ringkas Cara Solat Witir 1 Rakaat1. Niat: Niatkan dalam hati untuk melaksanakan solat Witir satu rakaat.
2. Berdiri: Berdirilah dengan khusyuk di hadapan Allah.
3. Takbir: Mulakan solat dengan takbir sambil menegakkan tangan di hadapan dada.
4. Bacaan Surah Al-Fatihah: Bacalah Surah Al-Fatihah seperti dalam solat fardhu.
5. Bacaan Surah Tambahan: Selepas Surah Al-Fatihah, bacalah surah daripada Al-Quran. Anda boleh membaca surah pendek seperti Surah Al-Ikhlas.
6. Rukuk, Sujud, dan Doa Witir: Kemudian lakukan rukuk, sujud, dan bacalah doa Witir seperti dalam tiga rakaat di atas.
7. Salam: Akhiri solat Witir dengan memberikan salam ke kanan dan kiri.
Ini adalah panduan ringkas untuk melaksanakan solat Witir. Jika nak lebihkan waktu rakaat, teruslah lakukan dengan cara yang sama contoh 5 rakaat, 2 rakaat 1 salam + 2 rakaat 1 salam dan 1 rakaat 1 salam.


Niat Solat WitirBerikut adalah niat solat witir bagi satu rakaat dan dua rakaat


Niat solat witir dua rakaat
Niat dalam Bahasa Melayu: Sahaja aku solat sunat witir dua rakaat kerana Allah Taala.


Niat solat witir satu rakaat
Niat dalam Bahasa Melayu: Sahaja aku solat sunat witir satu rakaat kerana Allah Taala


Zikir dan Doa Selepas Solat WitirZikir dan Doa Solat Witir – Rumi Mengikut Sunnah. Dianjurkan selepas selesai solat witir dan memberi salam, membaca doa dan berzikir. Kami sertakan panduan video bagi memudahkan pembaca sekalian. 


Zikir Selepas Solat WitirZikir Solat Witir (Mengikut Sunnah Nabi)
Subhanal malikil quddus(Maha suci Tuhan Yang Merajai lagi Maha Suci)
Subbuhun quddusun rabbunaa wa rabbul malaa-ikati warruh(Maha Suci lagi Quddus Tuhan Kami, Tuhan para Malaikat, dan Malaikat jibril)
Subhanallah walhamdu lillah wa laa ilaha illallah wallahu akbar, wa Laa haula wa laa quwwata illa billah.(Maha Suci Allah, segenap puji bagi Allah, tiada Tuhan melainkan Allah dan Allah adalah Maha Besar.dan Tiada daya dan tiada kekuatan, melainkan dengan pertolongan Allah)
Doa Selepas Solat Witir
Antara doa selepas witir yang boleh diamalkan adalah seperti;
Doa pertama


Bacaan rumi: Allahumma inni ‘auzu biridhoka min sakhotika. Wa bimu’aafatika min ‘uqubatika. Wa ‘auzubika minka laa uhsii tsana’an ‘alaika anta kama atsnaita ‘alaa nafsika

Maksudnya: “Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung dengan keredhaan Mu daripada kemurkaan Mu, aku berlindung dengan kemaafan Mu daripada Balasan Mu, dan aku berlindung dengan Mu daripada tidak mampu memuji Mu seperti Engkau memuji diri Mu.”
Doa Kedua

Bacaan rumi: Allahumma innaa nas’aluka iimaanan daaimaan. Wanas’aluka qalban khaasyi’an. Wanas’aluka ‘ilman naafi’an. Wanas ‘aluka yaqiinan shaadiqon. Wanas ‘aluka ‘amalan shaalihan. Wanas ‘aluka diinan qayyiman. Wanas ‘alukal ‘afwa wal’aafiyata. Wanas ‘aluka tamaamal ‘aafiyatianas ‘alukash-syakra ‘alal ‘aafiyati Anas ‘alukal ghinaa’a ‘aninnaasi

Allahumma rabbanaa taqabbal minnaa solaatanaa washiyaamanaa waqiyaamanaa watakhusy syu’anaa watadhorru’anaa wata’abbadanaa watammim taqshiiranaa. Yaa allaahu yaa allaahu yaa allaahu yaa arhamar raahimiin. 
Washallallaahu ‘alaa sayyidina muhammadin wa ‘alaa aalihi washahbihi ajma’iina. Subhanaa robbika robbil ‘izzati amma yasifun, walhamdu lillaahi rabbil ‘aalamiina

Maksudnya: “Dengan nama Allah, yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Ya Allah! Sesungguhnya kami memohon daripada Engkau keimanan yang berkekalan. Kami memohon daripada Engkau hati yang khusyuk (teguh dan sebulat hati). Kami memohon daripada Engkau ilmu yang bermanfaat. Kami memohon daripada Engkau keyakinan yang benar. Kami memohon daripada Engkau amalan yang soleh (patut). Kami memohon daripada Engkau agama yang berkualiti. Kami memohon daripada Engkau keampunan dan kesihatan. Kami memohon daripada Engkau kesihatan yang sepenuhnya. Kami memohon daripada Engkau rasa syukur ke atas kesihatan. Kami memohon daripada Engkau kekayaan

Ya Allah! Terimalah solat kami, puasa kami, solat malam kami, kekhusyu’an kami, kerendahan hati kami, ibadah kami. Sempurnakanlah kelalaian atau kekurangan kami, Ya Allah! Ya Allah! Ya Allah! Wahai Yang Paling Pengasih di antara yang mengasihani

Selawat dan salam sejahtera Allah ke atas junjungan kami Nabi Muhammad, ahli keluarga dan para sahabatnya. Maha Suci Tuhan yang Maha Mulia daripada sebarang kekurangan. Salam sejahtera ke atas para rasul dan segala puji hanya untuk Allah, Tuhan sekalian alam.”

Soalan Lazim dan Salah Faham Tentang Solat WitirHukum solat witir dua kali dalam satu malam?
Pada asasnya, witir hanya dibenarkan sekali pada satu-satu malam kerana terdapat larangan daripada Rasulullullah SAW tentang pelaksanaan solat sunat berkenaan sebanyak dua kali pada malam yang sama

Ia sebagaimana direkodkan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Sunan Abu Daud: “Tidak ada dua witir pada satu malam.”
Bolehkah Tidak Solat Witir Selepas Tarawih?
Solat tarawih dan solat witir merupakan dua solat yang berlainan dan ia boleh dilakukan secara berasingan. Kedua-dua solat sunat ini merupakan solat sunat yang dibuat pada waktu malam. Solat tarawih dilakukan selapas Isya' dan Solat witir waktunya dari Isya' sehingga sebelum masuk waktu Subuh. Nabi saw bersabda:-

إن الله زادكم صلاة ، وهي الوتر ، فصلوها بين صلاة العشاء إلى صلاة الفجر"Allah telah menambah satu lagi solat kepada kamu, iaitu witir, maka solatlah ia diantara Solat Isya' dan Solat Subuh" [Hadith sanadnya Sahih dari Silsilah al-Sahihah #108]
Solat tarawih hanya pada bulan Ramadhan sahaja, dan solat Witir boleh dilakukan setiap hari dan ia merupakan solat sunat yang tidak pernah ditinggalkan Rasulllah saw walaupun baginda bermusafir. Solat Witir dianggap sebagap penamat bagi semua solat-solat sunat. Sabda Nabi saw :-

اجْعَلُوا آخِرَ صَلَاتِكُمْ بِاللَّيْلِ وِتْرًا"Jadikanlah solat terakhir pada malam sebagai solat witir" [Hadith riwayat al-Bukhari #998, Muslim #751]
-------------
Kedua2 solat sunat ini TIDAK wajib hukumnya, akan tetapi ganjaran mengerjakan solat ini pada bulan Ramadhan amat tinggi sekali nilainya. Nabi saw bersabda :-

من قام رمضان إيماناً واحتساباً غفر له ما تقدم من ذنبه"Barangsiapa yang bersolatdi malam Ramadhan dengan penuh keImanan dan pengharapan, maka dosa-dosa yang lalu akan diampunkan" [Hadith Riwayat al-Bukhari #2009]

Kesimpulannya, jika tidak melakukan solat witir tidak mencacatkan solat tarawih anda. Akan tetapi, rebutlah peluang pada bulan Ramadhan ini dengan memperbanyakkan solat-solat sunat, termasuklah solat Witir. WA

Bolehkah buat solat sunat lain selepas solat witir iaitu selepas Isyak atau Terawih?
Dalam Mazhab Syafi’e, boleh dilakukan solat witir pada waktu Isyak/Terawih walaupun jika sudah berniat untuk melakukan solat sunat malam. Hal ini kerana, bimbang jika terlupa atau tidak terbangun untuk tahajjud atau qiyam

Rasulullah SAW pernah bersabda;
“Sesiapa yang merasakan dirinya tidak mampu untuk bangun pada penghujung malam, digalakkan untuk mengerjakan solat witir pada awal malam, tetapi bagi sesiapa yang merasakan dirinya mampu dan yakin untuk bangun pada penghujung malam, sebaiknya mengerjakan solat witir pada akhir malam.” (Hadis Riwayat Ahmad, Muslim, Tarmizi dan Ibnu Majah)
Bolehkah buat solat witir hanya satu salam, contoh 5 rakaat atau 11 rakaat

Ustaz Azhar Idrus kongsikan jawapan adakah boleh kita nak buat solat witir banyak rakaat dalam satu salam sahaja



KesimpulanSolat Witir adalah peluang untuk beribadah kepada Allah, memohon pengampunan, dan memperoleh keberkatan dalam kehidupan harian. Ia adalah solat sunat yang sangat dianjurkan dalam Islam dan merupakan satu cara untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan khusyuk dan ikhlas. Semoga kita semua diberikan hidayah dan kekuatan untuk beristiqomah melakukan solat sunat witir setiap hari sebagai penutup solat



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.emmemarina.com/2023/09/solat-witir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Solat Istikharah Tata Cara Doa Dan Waktu Terbaik

Panduan Solat Istikharah Tata Cara Doa Dan Waktu Terbaik

papar berkaitan - pada 11/9/2023 - jumlah : 153 hits
Salat sunah untuk meminta kemantapan hati ketika memilih suatu hal
Doa Setelah Sholat Tahajud Dan Witir Plus Artinya Lengkap

Doa Setelah Sholat Tahajud Dan Witir Plus Artinya Lengkap

papar berkaitan - pada 11/9/2023 - jumlah : 207 hits
Kamu yang sedang banyak hajat doa ini bisa kamu panjatkan saat sholat tahajud
Panduan Lengkap Tentang Rtp Slot Cara Kerjanya Dan Bagaimana Memilih Yang Terbaik

Panduan Lengkap Tentang Rtp Slot Cara Kerjanya Dan Bagaimana Memilih Yang Terbaik

papar berkaitan - pada 25/8/2023 - jumlah : 199 hits
Panduan Lengkap tentang RTP Slot Cara Kerjanya dan Bagaimana Memilih yang Terbaik Halo para pecinta slot Apakah Anda ingin mempelajari lebih lanjut tentang RTP slot Jika iya maka Anda telah datang ke tempat yang tepat Dalam panduan ini kita...
Panduan Lengkap Bermain Demo Slot Cara Pintar Menguji Keberuntungan Anda

Panduan Lengkap Bermain Demo Slot Cara Pintar Menguji Keberuntungan Anda

papar berkaitan - pada 22/8/2023 - jumlah : 181 hits
Panduan Lengkap Bermain Demo Slot Cara Pintar Menguji Keberuntungan Anda Apakah Anda ingin menguji keberuntungan Anda dalam bermain slot tanpa harus mengeluarkan uang sungguhan Jika iya maka bermain demo slot bisa menjadi pilihan yang tepat...
Cara Buat Solat Taubat Beserta Doa

Cara Buat Solat Taubat Beserta Doa

papar berkaitan - pada 2/9/2023 - jumlah : 219 hits
Solat Taubat merupakan amalan solat yang merupakan salah satu cara untuk kita meminta keampunan kepada Allah SWT dengan dosa dosa yang pernah kita lakukan sebelum ini Agak agak berapa kali seminggu korang melakukan solat sunat taubat ni Wal...
Panduan Lengkap Judi Bola Parlay Cara Memenangkan Taruhan Dengan Strategi Yang Efektif

Panduan Lengkap Judi Bola Parlay Cara Memenangkan Taruhan Dengan Strategi Yang Efektif

papar berkaitan - pada 28/8/2023 - jumlah : 130 hits
Panduan Lengkap Judi Bola Parlay Cara Memenangkan Taruhan dengan Strategi yang Efektif Apakah Anda seorang penggemar sepak bola yang juga suka berjudi Jika jawabannya iya maka Anda pasti sudah familiar dengan istilah judi bola parlay Judi b...
Panduan Lengkap Bermain Judi Bola Slot Tips Dan Strategi Terbaik

Panduan Lengkap Bermain Judi Bola Slot Tips Dan Strategi Terbaik

papar berkaitan - pada 9/9/2023 - jumlah : 113 hits
Panduan Lengkap Bermain Judi Bola Slot Tips dan Strategi Terbaik Saat ini judi bola slot semakin populer di kalangan pecinta permainan kasino online Banyak orang tertarik bermain judi bola slot karena keseruan dan peluang besar untuk memena...
Panduan Lengkap Bermain Sydney Togel Untuk Pemula

Panduan Lengkap Bermain Sydney Togel Untuk Pemula

papar berkaitan - pada 29/8/2023 - jumlah : 136 hits
Panduan Lengkap Bermain Sydney Togel untuk Pemula Halo pemula Bagi Anda yang tertarik untuk mencoba peruntungan di dunia perjudian togel khususnya Sydney Togel kami telah menyiapkan panduan lengkap untuk Anda Dalam artikel ini kami akan mem...
Panduan Lengkap Membela Kucing Bagi Pemula

Panduan Lengkap Membela Kucing Bagi Pemula

papar berkaitan - pada 24/8/2023 - jumlah : 156 hits
Gelagat dan rupa seekor kucing amat menggamit perasaan adakalanya dilihat sangat comel boleh menghiburkan hati dengan telatah lucunya dan ada ketika kita merasa pilu dan sayu Disebabkan inilah haiwan kucing menjadi pilihan ramai sebagai kuc...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Ayam Masak Merah Untuk Tetamu

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Pengadu Terima Panggilan Pertama Ebit Pada 3 40 Pagi Mahkamah Diberitahu

Seorang Lelaki Ditemui Rentung Atas Katil Selepas Apartmen Terbakar