Panduan Lengkap Membela Kucing Bagi Pemula


Gelagat dan rupa seekor kucing amat menggamit perasaan, adakalanya dilihat sangat comel, boleh menghiburkan hati dengan telatah lucunya dan ada ketika kita merasa pilu dan sayu. Disebabkan inilah haiwan kucing menjadi pilihan ramai sebagai kucing peliharaan di samping ianya juga merupakan haiwan kesayangan Nabi Muhammad SAW. 



Oleh sebab itu, untuk artikel kali ini, saya akan kongsikan beberapa input penting untuk anda yang nak memulakan perjalanan sebagai ibu/bapa si kucing comel ini. 
Ya! Anda memerlukan panduan ini kerana membela kucing bukanlah mudah seperti yang dijangka, kerana ianya melibatkan tabie kucing serta cost yang perlu anda ketahui. 
Sudah tentu, kucing jalanan adalah lebih kuat hidupnya berbanding kucing di rumah dan nampak mudah kan?
Pendahuluan: Mula Membela Kucing Untuk Orang BaruBaiklah, ini adalah langkah pertama ke dalam dunia haiwan peliharaan iaitu kucing untuk pertama kali. Kehidupan anda akan dipenuhi dengan kegembiraan dan kegembiraan kerana kucing, makhluk yang lucu, penyayang, dan kadang-kadang misteri. Tujuan panduan ini adalah untuk membantu pemula memahami persiapan, tugas, dan kepuasan yang terlibat dalam menjaga kucing sebagai haiwan peliharaan yang setia.
Kucing bukan sekadar haiwan peliharaan; mereka lebih daripada itu, mereka adalah sahabat yang setia yang akan menjadi sebahagian daripada kehidupan anda. Walau bagaimanapun, membela kucing memerlukan masa dan tenaga yang sama seperti membela mana-mana haiwan peliharaan lain. Untuk memulakan perjalanan sebagai pemilik kucing yang bertanggungjawab, panduan ini akan membincangkan semua perkara yang perlu anda lakukan. Anda akan mendapat panduan yang, dari pemilihan kucing yang sesuai hingga penjagaan harian. 
Panduan Lengkap Membela Kucing di Rumah bagi PemulaMembela kucing di rumah adalah tanggungjawab yang besar dan memerlukan persediaan yang teliti. Untuk membantu pemula, berikut adalah panduan langkah demi langkah untuk memelihara kucing dengan baik:
Langkah 1: Pertimbangkan Kewajipan AndaSebelum membela kucing, pertimbangkan dengan teliti kewajipan dan komitmen yang diperlukan. Kucing adalah makhluk yang memerlukan masa, perhatian, dan kasih sayang. Mereka juga boleh hidup selama 15 hingga 20 tahun atau lebih, jadi ini adalah komitmen jangka panjang.
Jika anda mempunyai anak kecil, anda harus pertimbangkan kesihatan anak, alergic, jangkitan yang mungkin boleh dijangkitkan kepada anak-anak anda. 
Sebagai contoh: Kami sekeluarga dijangkiti gatal-gatal kerana kurap kucing. Saya dan anak-anak terpaksa la mengasingkan kucing dari kami sehinggalah mereka sihat (pergi ke veterinar dan cucuk ubat kurap). Kami pula mendapatkan rawatan dari doktor, diberikan ubat alergic, tahan gatal dan ubat sapu. 
Jika anak anda ada masalah resdung dan asma, perlu pantau supaya ianya tidak menjadi asbab kepada bertambah kronik
Langkah 2: Memilih Kucing yang SesuaiPertimbangkan jenis kucing yang sesuai untuk anda. Adakah anda ingin kucing yang berbulu pendek, panjang, ras tertentu, atau kucing kampung? Adakah anda ingin kucing dewasa atau anak kucing? Pilih kucing yang sesuai dengan gaya hidup dan keperluan anda.
Juga sila pertimbangkan, apakah jenis panjang dan pendek bulu ini akan menambah komitmen anda menjaga kebersihan?
Baju-baju anda akan ada sisa bulu melekat terutama baju berwarna hitam, akan ketara penampakan bulu tersebut. Jika anda seorang yang tidak rajin mengemas, nasihat saya pilihlah kucing jenis bulu pendek dan tidak sukar dijaga berbanding kucing parsi (berbulu panjang dan lebat)
Langkah 3: Mendapatkan Kucing Untuk DibelaDah semangat ni, alahai kucingnya tiada? Ada beberapa cara untuk mendapatkan kucing peliharaan anda. Secara percuma atau pembelian, sertai group pencinta kucing! Ya, di situlah di mana anda boleh mendapatkan kucing, sama ada anak kucing ataupun sudah dewasa, atau anda juga boleh menjadi ibu/bapa kucing di jalanan. Mereka juga perlukan kasih sayang kan?
Langkah 4: Sediakan Peralatan AsasSebelum membawa kucing pulang, sediakan peralatan asas seperti tempat tidur, mangkuk makanan dan air, pasir kucing, dan mainan. Pastikan rumah anda selamat dan bebas dari bahan berbahaya.
Langkah 5: Makanan yang BetulKonsultasikan dengan doktor haiwan atau penjual makanan haiwan peliharaan untuk memilih makanan yang sesuai dengan umur dan kesihatan kucing anda. Pastikan anda memberi makanan berkualiti tinggi yang memenuhi keperluan pemakanan mereka.
Langkah 6: Pembersihan KucingPelajari kemahiran asas seperti menyikat bulu, memotong kuku, dan membersihkan telinga kucing. Ini perlu dilakukan secara berkala untuk menjaga kesihatan mereka.
Langkah 7: Pemeriksaan Kesihatan BerkalaBawa kucing anda ke doktor haiwan untuk pemeriksaan kesihatan berkala dan vaksinasi yang diperlukan. Doktor haiwan juga akan memberikan nasihat tentang penjagaan kesihatan umum.
Langkah 8: SosialisasiBerikan kucing anda masa dan perhatian. Main dan berinteraksi dengan mereka secara berkala untuk membina hubungan yang kuat.
Langkah 9: Keselamatan KucingPastikan rumah anda selamat bagi kucing. Jauhkan barang-barang berbahaya seperti tumbuhan beracun dan bahan kimia. Selain itu, pastikan tingkap dan pintu berkunci untuk mencegah kucing berkeliaran di luar.
Langkah 10: Kemandulan (Spaying/Neutering)Pertimbangkan untuk mengamalkan kemandulan untuk mengawal populasi dan meningkatkan kesihatan kucing anda. Jika anda nak ada anak-anak kucing ok, pastikan anda sudah bersedia kerana makanan, pasir kucing akan bertambah kuantitinya. Sudah bersedia memelihara kucing yang banyak di rumah?
Silakan. 
Langkah 11: Mengendalikan Kotoran KucingSediakan tempat pasir kucing yang sesuai dan pastikan untuk membersihkannya secara berkala. Ada banyak jenis pasir kucing, pilihlah yang sesuai bagi kediaman rumah anda dan mudah untuk anda uruskan. Pasir kucing perlu dibeli oleh itu, rancang kewangan juga! Jangan nanti anda mengeluh sukarnya nak bela kucing dek anda sendiri malas dan takde duit nak beli pasir kucing sedangkan ini adalah keperluan asas membela seekor kucing. 
Apa yang anda perlukan untuk tempat kucing adalah:-

Kotak najis kucingScoopPlastik (jika najis jenis organic boleh terus flush di dalam toilet rumah)Semburan bau (penghilang bau najis)
Langkah 12: Penjagaan KhasJika kucing anda memerlukan rawatan khas atau mempunyai keperluan kesihatan tertentu, pastikan anda memahami dan mematuhi arahan dari doktor haiwan. Ya, anda perlu cakna ya, jika najis mereka sihat atau tidak, aktif atau murung. Peka terhadap perubahan sikap kucing dan tabiat mereka ini, adakalanya itu petanda mereka sudah jatuh sakit. 
Langkah 13: Kasih Sayang dan PerhatianKucing adalah haiwan yang menghargai kasih sayang dan perhatian. Luangkan masa untuk mengenali keperluan dan kehendak kucing anda. Lagi banyak masa anda spend time dengan mereka, anda akan mula mengenali karakter mereka ini tahu. Seperti manusia kan, ada banyak karakter dan ragam tersendiri.
Langkah 14: Pergi untuk LatihanBerikan kucing peluang untuk bergerak dan bermain. Ini penting untuk kesihatan fizikal dan mental mereka. Juga latih mereka untuk tidak mengganggu jiran seperti berak dan kencing merata-rata! Rosak sofa jiran lagi la, anda nak ganti ker?
Langkah 15: Keselamatan Kucing di LuarJika anda membiarkan kucing keluar, pastikan mereka memakai tanda pengenalan dan mengambil langkah-langkah keselamatan seperti mengawal akses mereka ke jalan raya.
Membela kucing di rumah adalah pengalaman yang memuaskan dan memuaskan jika anda meluangkan masa dan usaha yang diperlukan untuk menjaga mereka dengan baik. Kucing adalah teman yang setia dan menyenangkan, dan dengan kasih sayang dan perhatian yang betul, hubungan anda dengan kucing anda akan menjadi lebih berharga.
Untuk pengetahuan anda juga, kucing sesama kucing tidak semuanya berkawan. Oleh itu, anda harus jaga supaya kucing ini tidak keluar rumah sesuka hati dan end up luka akibat bergaduh. Luka yang teruk mengakibatkan trauma dan kesan sembuh yang lama pula!
Hadis & Dalil Tentang Membela Kucing Sebagai Haiwan PeliharaanApabila menyebut tentang memelihara dan suka akan kucing , sudah pasti nama Abu Huraiah r.a. akan menjadi rujukan paling utama dalam sejarah Sahabat Nabi Muhammad saw selain dari baginda sendiri. Beliau merupakan seorang sahabat Rasulullah s.a.w yang sangat suka kepada anak-anak kucing. Gelaran ‘Abu Hurairah’ yang diberikan oleh Baginda kepadanya merupakan satu ikrar (pengakuan) terhadap keharusan memelihara kucing. Tidak ada satu riwayat pun yang menyatakan beliau menyusahkan jirannya dengan hobi memelihara kucing ini. Justeru, sesiapa yang ingin mencontohi hobi Abu Hurairah ini wajib baginya untuk menunaikan hak-hak kucing sebagai haiwan dan juga hak-hak jiran daripada dicerobohi.
https://semuanyajdt.com/hukum-dosa-memelihara-kucing/
Abu Qatadah Radliyallaahu ‘anhu berkata bahawa Rasulullah ﷺ pernah bersabda, “Kucing itu tidak najis. Ia adalah termasuk haiwan yang suka berkeliaran di rumah (haiwan pemeliharaan).” [HR At-Tirmidzi, An-Nasa’I, Abu Daud, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah].
Abdullah bin Umar ra. juga meriwayatkan bahawa Rasulullah ﷺ. bersabda: “Seorang wanita diseksa kerana mengurung seekor kucing sampai mati. Kemudian wanita itu masuk neraka kerananya, iaitu kerana ketika mengurungnya dia tidak memberinya makan dan tidak pula memberinya minum sebagaimana dia tidak juga melepasnya mencari makan dari serangga-serangga tanah.” (Hadis Riwayat Muslim r.a.)
Undang-Undang Tentang Pelihara Kucing (Pemilik Kucing)Memelihara kucing ini menyeronokkan bukan? Namun hidup ini bukan sekadar untuk berseronok, memelihara kucing datang dengan tanggungjawab. Anda harus pastikan kucing anda tidak mengganggu jiran lain, bukan sahaja kucing itu tidak membuat hal malah bau-bauan, tahap kebisingan kucing anda juga harus dikawal dan diselia oleh anda sebagai tuan pemilik kucing!
Bayangkan kucing anda selamber jer, berak di halaman rumah jiran, sudah tentu ini akan mendatangkan kemarahan bagi mereka. Sudahlah berbau busuk, mereka terpaksa membersihkan pula.
Sebagai seorang Muslim, berbaik sesama jiran dan menjaga kebajikan jiran adalah kewajipan kita seperti diterangkan di dalam Al-Quran; Surah An Nisa ayat 36;
۞ وَٱعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا۟ بِهِۦ شَيْـًۭٔا ۖ وَبِٱلْوَٰلِدَيْنِ إِحْسَـٰنًۭا وَبِذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْيَتَـٰمَىٰ وَٱلْمَسَـٰكِينِ وَٱلْجَارِ ذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْجَارِ ٱلْجُنُبِ وَٱلصَّاحِبِ بِٱلْجَنۢبِ وَٱبْنِ ٱلسَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَـٰنُكُمْ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًۭا فَخُورًا ٣٦
Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga yang dekat, dan jiran tetangga yang jauh, dan rakan sejawat, dan orang musafir yang terlantar, dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri;
Antara hukuman dan denda bagi pemilik kucing atau mereka yang kejam terhadap haiwan ini ialah:-

Pertuduhan mengikut Seksyen 29 (1) (e) Akta Kebajikan Haiwan 2015 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 29 (1) akta sama dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman denda maksimum RM100,000 atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.
 Jiran boleh didenda RM1,000 biar kucing ‘berak’ merata. kucing membuang najis merata-rata tempat itu boleh dianggap sebagai satu ‘kacau ganggu’.Oleh, itu saya merayu ya dalam artikel ini sebagai pencinta kucing kepada pencinta kucing, sila bertanggungjawab sebagai pemilik kucing, bukan sekadar nak kasih sayang dari kucing tetapi sebagai Muslim yang bertanggungjawab terhadap haiwan peliharaan dan hak kejiranan ini.
Hotel Pet Friendly Yang Boleh Anda KunjungiNak bersiar-siar, tetapi nak bawa juga kucing bersama. Boleh kah? Sukar juga kan, di Malaysia masih tidak banyak hotel yang membenarkan pemilik membawa haiwan kesayangan ini. Mungkin antara sebab adalah kucing akan merosakkan perabot, berak merata-rata, bising dan sebagainya
Berita baik!
Ada banyak senarai hotel yang anda boleh kunjungi bersama haiwan lucu ini.
Klik sini : Hotel Mesra Haiwan Di Malaysia
Jangan lupa ya baca peraturan hotel itu dengan jelas dan bawa keperluan haiwan kesayangan anda secukupnya! 


Aksesories Kucing Yang Diperlukan Jika Bawa Berjalan-jalan

Pada suatu ketika dulu (semasa bujang), saya ada seekor haiwan kesayangan bernama Mica. Mica ialah kucing berbaka parsi, maka ya, saya sangat sayangkan Mika sehingga nak keluar ke mana-mana pun saya bawa. Pergi mana? Pergi MALL. kan... Jadi apa keperluan yang perlu anda sediakan jika anda juga nak bersiar-siar bersama kucing comel ini

Oh ya, kucing ni sebenarnya bukan seperti anjing ya, mereka tidak biasa bersiar menaiki kereta. Oleh itu biasakan dulu dengan kereta agar mereka tidak stress nanti

Pastikan kucing anda sudah makan dan minum serta beri masa kucing membuang najis dan kencing selepas makan dan minum. Ini memberikan masa untuk anda keluar berjalan dan tiada la insiden terkencing kan

1- Beg kucing (anda boleh pilih jenis sandang tepi atau belakang, ada banyak sangat design yang cantik!)2- Pet Diaper Plastic Beg (buang najis kucing untuk preparation)3- Makanan & Air (sebagai preparation)4- Catnip (boleh meredakan stress kucing, ada banyak jenis saya cadangkan jenis kayu ni kerana kucingkan suka main ranting-ranting kayu, apa2 pun u guys boleh check di Shopee ya)5- Lapik Alas Kencing (Preparation la kan tiba-tiba kucing nak buang air kecil atau besar, tidak la mengotorkan sangat begnya nanti)6- Mainan kesukaan kucing anda7- Tali kucing (untuk ikat kucing supaya tidak terlepas dari anda - khususnya bawa ke taman)Hotel Untuk Kucing (Boarding)
Sebagai rakyat Malaysia yang sering bercuti dan pulang ke kampung halaman, adakalanya memikirkan nak jaga kucing-kucing ni dan mengganggu keluarga sukar juga kan? Risau kucing kita diganggu pun ya, Oleh itu saya sarankan anda tinggalkan kucing kesayangan ini di hotel kucing sahaja

Rate semalaman juga tidak terlalu mahal, ada aircond dan siap ada cctv lagi untuk anda pantau setiap hari

klik sini untuk cari hotel kucing berhampiran anda! Find Hotel Kucing Near Me
Rumah Tetap Bersih Walaupun Ada Banyak Kucing!Persepsi orang terhadap mereka yang bela kucing ni kan, adakalanya negatif dari yang positif. Pastikan rumah anda sentiasa kemas, bersih dari bulu-bulu kucing, tiada bau najis atau bau pelik yang datang dari rumah anda hehe. Anda akan faham nanti bab ni yer. 
Sentiasa vacuum, mop, buang debu-debu di dalam rumah supaya kesihatan anda semua juga terjaga. Jika anda ada asma atau anak-anak kecil, anda perlu cakna kerana ada anak atau orang dewasa yang alergic kucing
PenutupMemberi kasih sayang kepada kucing adalah perkara yang diharuskan dalam syarak. Daripada kucing ini terbiar di jalanan, sakit dan mati, alangkah sedihnya kan? Kita ambil inisiatif untuk membela mereka di rumah kita sendiri. Walaupun tidak mudah namun ianya perkara yang mulia untuk dilakukan. 
Jagalah mereka dengan sebaiknya dan mudah-mudahan anda mendapat teman hidup yang sentiasa berada di sisi anda susah dan senang. EHH, bukan bermaksud terus membujang atau sisihkan pasangan ya, lain keadaan rumah dan suasana keluarga bila ada pelihara haiwan ni, jika anda belum merasai pengalaman ini, maka inilah saatnya. Semoga panduan membela kucing ini dapat bantu anda semua menyediakan rumah kucing yang selamat dan lengkap bagi kucing-kucing ini

Silalah share artikel ini jika anda sukakanya

Rujukan
https://www.bharian.com.my/berita/kes/2019/11/625208/angkara-bunuh-kucing-dipenjara-34-bulan-denda-rm40000
https://www.sinarharian.com.my/article/75719/khas/covid-19/pkp-hukuman-penjara-denda-jika-abai-haiwan-peliharaan
Kelebihan Memelihara Kucing


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.emmemarina.com/2023/08/kucing.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Permainan Slot Online Panduan Lengkap Untuk Pemula

Permainan Slot Online Panduan Lengkap Untuk Pemula

papar berkaitan - pada 24/8/2023 - jumlah : 140 hits
Permainan Slot Online Panduan Lengkap untuk Pemula Siapa yang tidak suka bermain slot online Permainan yang menarik ini telah menjadi favorit para penjudi di seluruh dunia Dengan kemudahan akses dan berbagai pilihan permainan yang tersedia ...
Situs Judi Bola Resmi Panduan Lengkap Untuk Pemula

Situs Judi Bola Resmi Panduan Lengkap Untuk Pemula

papar berkaitan - pada 27/8/2023 - jumlah : 141 hits
Situs Judi Bola Resmi Panduan Lengkap untuk Pemula Halo para pemula di dunia taruhan bola online Jika Anda sedang mencari situs judi bola resmi yang dapat dipercaya maka Anda telah datang ke tempat yang tepat Pada artikel ini kami akan memb...
Panduan Lengkap Bermain Sydney Togel Untuk Pemula

Panduan Lengkap Bermain Sydney Togel Untuk Pemula

papar berkaitan - pada 29/8/2023 - jumlah : 143 hits
Panduan Lengkap Bermain Sydney Togel untuk Pemula Halo pemula Bagi Anda yang tertarik untuk mencoba peruntungan di dunia perjudian togel khususnya Sydney Togel kami telah menyiapkan panduan lengkap untuk Anda Dalam artikel ini kami akan mem...
Panduan Lengkap Bermain Slot Online Untuk Pemula

Panduan Lengkap Bermain Slot Online Untuk Pemula

papar berkaitan - pada 31/8/2023 - jumlah : 115 hits
Panduan Lengkap Bermain Slot Online untuk Pemula Hai para pemula yang tertarik dengan permainan slot online Jika Anda sedang mencari panduan lengkap tentang cara bermain slot online Anda datang ke tempat yang tepat Sebagai pemain pemula pen...
Panduan Lengkap Bermain Demo Slot Cara Pintar Menguji Keberuntungan Anda

Panduan Lengkap Bermain Demo Slot Cara Pintar Menguji Keberuntungan Anda

papar berkaitan - pada 22/8/2023 - jumlah : 190 hits
Panduan Lengkap Bermain Demo Slot Cara Pintar Menguji Keberuntungan Anda Apakah Anda ingin menguji keberuntungan Anda dalam bermain slot tanpa harus mengeluarkan uang sungguhan Jika iya maka bermain demo slot bisa menjadi pilihan yang tepat...
Panduan Lengkap Sujud Sahwi Tatacara Dan Makna Dalam Rumi

Panduan Lengkap Sujud Sahwi Tatacara Dan Makna Dalam Rumi

papar berkaitan - pada 15/8/2023 - jumlah : 227 hits
Sujud sahwi adalah cara Allah SWT memberi peluang kepada kita untuk memperbetulkan kesilapan kita dalam solat Betapa sayangnya Allah SWT kepada hamba hambaNYA Setiap detik dalam solat adalah detik yang penting kerana itu lah cara kita berko...
Panduan Dasar Judi Bola Untuk Pemula

Panduan Dasar Judi Bola Untuk Pemula

papar berkaitan - pada 21/8/2023 - jumlah : 106 hits
Panduan Dasar Judi Bola untuk Pemula Halo para pemula yang ingin mencoba peruntungan dalam judi bola Jika Anda baru memasuki dunia taruhan olahraga ini ada beberapa panduan dasar yang harus Anda ketahui Dalam artikel ini kami akan memberika...
Panduan Bermain Judi Bola Terpercaya Untuk Pemula

Panduan Bermain Judi Bola Terpercaya Untuk Pemula

papar berkaitan - pada 24/8/2023 - jumlah : 107 hits
Panduan Bermain Judi Bola Terpercaya untuk Pemula Halo para pecinta sepak bola dan penggemar judi Jika Anda seorang pemula yang ingin mencoba keberuntungan Anda dalam perjudian bola maka Anda telah datang ke tempat yang tepat Dalam artikel ...
Panduan Lengkap Bermain Casino Online Di Indonesia

Panduan Lengkap Bermain Casino Online Di Indonesia

papar berkaitan - pada 21/8/2023 - jumlah : 121 hits
Panduan Lengkap Bermain Casino Online di Indonesia Halo pecinta judi online Jika Anda mencari panduan lengkap untuk bermain casino online di Indonesia Anda telah datang ke tempat yang tepat Dalam artikel ini kami akan memberikan informasi y...
Lebuh Raya Hampir Siap Tapi Lantik Sub Kontraktor Lain Dengan Bayaran Tinggi

Ibu Penat Melampau Tidur Cukup Tapi Tetap Rasa Lesu Mungkin Petanda Sindrom Kelesuan Kronik

Hukum Gantung Ayat Al Quran Di Dinding Rumah

Why Consult Hamas On Business And Investments

Cara Buat Serawa Kuinin Makan Sejuk Sejuk Sedap Sungguh

Volodymyr Zelensky A Leadership Unveiled Amidst Crisis In Ukraine

Sun Sand And Style Discover Your Dream Home In Naples

Sijil Pengembaraan Pelancongan Kolej Komuniti Sandakan Sabah



Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea

10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli


Orang Cina Kembalilah Kepada Islam

Is It Time To Boycott University Ratings

Naik Keretapi Laju Whoosh Boleh Tebus Tiket Masuk Percuma Diskaun Ke 10 Tempat Ini Di Bandung

Filem Siapa Buka Lampu

Stand Here Alone Hilang Harapan Chord

More Root Beer Please Dubstyle S Yamaha Rd400 Street Tracker