Solat Musafir Niat Panduan Syarat Pelaksanaan


Solat musafir merupakan salah satu solat sunat yang boleh dilakukan oleh umat Islam sebelum kita hendak memulakan perjalanan yang jauh.  
Solat ini dilakukan bagi memohon keredaan dan perlindungan Allah S.W.T sepanjang perjalanan kita nanti.
Untuk mengetahui cara melakukan solat sunat ini, pastikan anda terus bersama kami sehingga ke penghujung artikel ini.
Apa itu Solat Sunat Musafir? Solat Sunat Musafir atau Solat Safar adalah solat sunat dua rakaat yang didirikan di rumah kediamannya ketika seseorang yang bakal atau ingin memulakan sesuatu perjalanan melebihi 2 Marhalah (80 – 90 kilometer)
Hukum melaksanakan solat sunat ini adalah sunat. Ia dilakukan seperti solat-solat sunat biasa yang lain dengan dua rakaat. Berikut merupakan antara hadis yang membincangkan berkenaan solat sunat ini:
ما خلف أحد على أهله أفضل من ركعتين يركعهما عندهم حين يريد السفر “Tiada seorang hamba meninggalkan atas keluarganya sesuatu yang lebih utama daripada melakukan rukuk (solat) dua rakaat di dekat keluarganya ketika menghendaki musafir (safar).”
Al-Imam An-Nawawi, Al-Majmu’, Dar Ihya’ At-Turots al-Arobiy Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi S.A.W ada bersabda:
إِذَا خَرَجْتَ مِنْ مَنْزِلِكَ فَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ يَمْنَعَانِكَ مِنْ مَخْرَجِ السُّوْءِ  وَإِذَا دَخَلْتَ إِلَى مَنْزِلِكَ فَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ يَمْنَعَانِكَ مِنْ مَدْخَلِ السُّوْءِ  “Jika kamu keluar dari rumahmu, maka lakukanlah solat dua rakaat yang dengan ini akan menghalangimu dari keburukan yang berada di luar rumah. Jika kamu memasuki rumahmu maka lakukanlah solat dua rakaat yang akan menghalangimu dari keburukan yang masuk ke dalam rumah.” 
H.R. Al-Bazzar Hukum bermusafir Bagi anda yang bakal bermusafir, berikut merupakan hukum melaksanakan musafir dalam Islam:
Wajib: Berkemampuan bermusafir ke Mekah untuk menunaikan ibadat. Sunat: Menziarahi keluarga, saudara mara dan waris. Harus: Bermusafir di mana-mana sahaja tempat yang diharuskan syarak. Makruh: Jika bermusafir tanpa tujuan dan matlamat yang baik. Haram: Bermusafir dengan tujuan untuk melakukan maksiat Niat Solat Musafir Bagi anda yang ingin melakukan solat sunat jenis ini, berikut merupakan niat yang perlu anda lafazkan sewaktu melaksanakan solat sunat ini:
أُصَلِّي سُنَّةً السَّفَرِ رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ تَعَالَى
 Usolli Sunnatas-Safari Rak’ataini Lillahi Ta’ala 
Makna: Aku berniat solat sunat musafir dua rakaat kerana Allah Taala
Baca juga: Niat Solat Jemaah & Kelebihan Melakukannya
Panduan Solat Sunat Musafir Bagi anda yang bakal melakukan solat sunat ini, anda boleh melakukan ia seperti solat sunat dua rakaat yang lain. Anda hanya perlu memastikan anda mengikuti rukun-rukun Islam yang telah ditetapkan.
Anda juga digalakkan untuk membaca Surah Al Kafirun sebagai surah tambahan pada rakaat pertama, dan Surah Al-Ikhlas pada rakaat kedua. Anda boleh lihat dan ikuti rukun solat di bawah sebagai panduan anda:
Mulakan solat dengan niat dan lafaz takbiratulihram. Baca doa iftitah dan bacaan Al-Fatihah seperti solat biasa. Baca Surah Al-Kafirun atau surah-surah lain daripada Al-Quran Meneruskan rukuk, sujud dan seterusnya. Membaca Al-Fatihah, kemudian Surah Al-Ikhlas pada rakaat kedua. Teruskan sehingga selesai solat. Memberi salam. Doa Bermusafir Setelah selesai menunaikan solat sunat musafir anda boleh membaca salah satu doa di bawah sebelum memulakan perjalanan anda:
سُبْحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا، وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ، وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنْقَلِبُونَ ،اللهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ فِي سَفَرِنَا هَذَا الْبِرَّ وَالتَّقْوَى، وَمِنَ الْعَمَلِ مَا تَرْضَى، اللهُمَّ هَوِّنْ عَلَيْنَا سَفَرَنَا هَذَا، وَاطْوِ عَنَّا بُعْدَهُ، اللهُمَّ أَنْتَ الصَّاحِبُ فِي السَّفَرِ، وَالْخَلِيفَةُ فِي الْأَهْلِ، اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ .وَكَآبَةِ الْمَنْظَرِ، وَسُوءِ الْمُنْقَلَبِ فِي الْمَالِ وَالْأَهْلِ
Subhaanal Lazii Sakh KhaRaLana Hazaa Wa Maa KunNaLaHuu MuqRinin Wa Inna iIaa Rabbina Lamung Qalibuun. Allahumma inna Nas Aluka fii Safarinaa Hazaal Birra Wattaqwaa, Waminal Amali Maa Tardhaa. Allahumma Hawwin ‘Alainaa SafaraNaa Hazaa Wa Atwi Anna Bu’dah. Allahumma AntasSoohiibu FissaFari Wal KhaliiFatu Fil Ahli. Allahumma innaa Na ‘Uuzubika Min Wa’thaa issaFar, Waka Aa Batil Mang Zhori Wa Suu ilmung Qalabi fil Maali Wal Ahli.
Makna : Maha Suci Tuhan yang telah mempermudahkan kami dan kami tidak syirik kepadaNya, juga kepadaNya kami kembali. Ya Allah,kami memohon pada perjalanan kami ini kebaikan, ketaqwaan, dan amalan yang engkau redhai. Ya Allah,mudahkanlah bagi kami perjalanan ini dan pendekkanlah perjalanan ini.Wahai Tuhan kami,Engkaulah pengiring di dalam perjalanan ini dan Penjaga keluarga kami. Ya Tuhan kami,kami memohon di pelihara daripada segala kesusahan perjalanan ini dan perkara-perkara buruk yang dilihat dan berlaku kepada harta dan keluarga kami.
Bagi anda yang tidak mempunyai masa yang panjang, anda boleh membaca ringkasan doa musafir di bawah:
سُبْحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنْقَلِبُونَ
subhanallazi sakkharalana haza wama kunna lahu muqrinin wa inna ila rabbina lamunqolibun
Makna: Maha Suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali.
Diharapkan artikel ini, dapat melancarkan perjalanan anda sewaktu anda bermusafir nanti, dan dalam masa diharapkan ia dapat membantu kita semua untuk menjadi hamba-Nya yang lebih baik.
Dapatkan telekung dan sejadah travel di Shopee dengan harga yang murah dan berpatutan bagi memudahkan perjalanan anda.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/solat-musafir/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=solat-musafir

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Niat Saie Panduan Syarat Sah Bacaan Dalam Ibadah Saie

Niat Saie Panduan Syarat Sah Bacaan Dalam Ibadah Saie

papar berkaitan - pada 28/1/2024 - jumlah : 119 hits
PANDUAN NIAT DAN SYARAT SYARAT SAH DALAM MELAKUKAN IBADAH SAIE Ibadah Saie adalah salah satu rukun haji dan umrah yang merujuk kepada perbuatan berjalan ulang alik atau berlari lari anak di antara Bukit Safa dan Bukit Marwah sebanyak tujuh ...
Niat Solat Jemaah Kelebihan Melakukannya

Niat Solat Jemaah Kelebihan Melakukannya

papar berkaitan - pada 25/1/2024 - jumlah : 87 hits
PENTING NIAT PANDUAN DAN KELEBIHAN MELAKSANAKAN SOLAT JEMAAH Tahukah anda pahala yang diperoleh bagi orang yang melakukan solat jemaah adalah berlipat ganda lebih banyak berbanding orang yang solat secara bersendirian Berikut kami kongsikan...
Cara Solat Duduk Atas Kerusi Panduan Lengkap

Cara Solat Duduk Atas Kerusi Panduan Lengkap

papar berkaitan - pada 28/1/2024 - jumlah : 116 hits
Cara Solat Duduk Atas Kerusi Panduan Lengkap Sebagai individu yang beragama Islam solat adalah merupakan satu kewajipan Perintah untuk bersolat adalah suatu fardu ke atas setiap mukalaf Kefarduan solat merangkumi dalam setiap keadaan sama a...
Solat Sunat Selepas Isyak Panduan Dan Bacaan Dalam Solat

Solat Sunat Selepas Isyak Panduan Dan Bacaan Dalam Solat

papar berkaitan - pada 27/1/2024 - jumlah : 115 hits
Solat sunat selepas Isyak merupakan salah satu solat sunat di bawah solat sunat Rawatib Solat sunat ini merupakan sunat muakkad iaitu amalan sunat yang sangat digalakkan untuk dilakukan Oleh itu sebagai umat Islam amat penting untuk kita ke...
Tawaf Wada Hukum Panduan Mengerjakannya

Tawaf Wada Hukum Panduan Mengerjakannya

papar berkaitan - pada 28/1/2024 - jumlah : 111 hits
Tawaf Wada Hukum Panduan Mengerjakannya Ketika melaksanakan ibadat haji atau umrah selain melaksanakan rukun rukun dan wajib wajibnya salah satu kewajipan yang wajib dilaksanakan juga ialah tawaf wada Tawaf wada adalah amat dituntut bahkan ...
Selawat Ringkas Panduan Bacaan Kelebihan Mengamalkannya

Selawat Ringkas Panduan Bacaan Kelebihan Mengamalkannya

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 144 hits
Selawat ringkas adalah selawat pendek yang boleh diamalkan oleh umat Islam di mana sahaja pada bila bila masa Selawat ini merupakan pujian atau doa atas kesejahteraan Nabi Muhammad S A W di mana jika kita amalkan banyak kelebihan atau fadhi...
Doa Abu Darda Panduan Bacaan Rumi Makna Amp Video Bacaan

Doa Abu Darda Panduan Bacaan Rumi Makna Amp Video Bacaan

papar berkaitan - pada 28/1/2024 - jumlah : 141 hits
Doa Abu Darda merupakan satu doa yang diajarkan oleh Rasulullah S A W kepada sahabat baginda yang bernama Abu Darda r a bagi melindungi diri harta dan kekayaan beliau Berikut merupakan serba sedikit penerangan berkenaan doa ini Kami juga te...
Langkah Menggunakan E Panduan Bagi Pelajar Lepasan Spm

Langkah Menggunakan E Panduan Bagi Pelajar Lepasan Spm

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 149 hits
Bagi pelajar lepasan SPM anda boleh merujuk panduan yang dimuatkan dalam e Panduan bagi mendapatkan maklumat lanjut mengenai program yang ingin dipohon sama ada di peringkat Sijil Diploma ataupun Ijazah Sarjana Muda e Panduan mengandungi be...
Syarat Monetize Youtube Channel Terkini

Syarat Monetize Youtube Channel Terkini

papar berkaitan - pada 23/1/2024 - jumlah : 146 hits
Saya kembali mengaktifkan channel youtube yang dah setahun saya tinggalkan akibat kemalasan sebelum ini Haha Alkisahnya saya dan kak sesekali akan bersembang di whatsapp tentang masalah yang kami hadapi samada tentang blog review atau youtu...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Puaka Cuti Semester

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Sakit Tekak Yang Amat Sangat

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins