Tawaf Wada Hukum Panduan Mengerjakannya
Tawaf Wada: Hukum & Panduan Mengerjakannya
Ketika melaksanakan ibadat haji atau umrah, selain melaksanakan rukun-rukun dan wajib-wajibnya, salah satu kewajipan yang wajib dilaksanakan juga ialah tawaf wada‘.
Tawaf wada adalah amat dituntut bahkan ia disaran oleh Rasulullah SAW.
Berdasarkan sebuah hadith daripada Ibn ‘Abbas R.Anhuma, beliau berkata: “Dahulunya orang ramai beredar mengikut haluan masing-masing (untuk meninggalkan Mekah). Lalu Rasulullah SAW bersabda:
لَا يَنْفِرَنَّ أَحَدٌ حَتَّى يَكُونَ آخِرُ عَهْدِهِ بِالْبَيْتِ
Maksudnya: “Jangan sekali-kali seseorang daripada kamu meninggalkan Makkah sehinggalah akhir keberadaannya (di Makkah) al-Bait (Tawaf al-Wada`).”
Riwayat Muslim (1327)
Berikut dikongsikan info lebih lanjut mengenai Tawaf Wada.
BACA JUGA: Checklist Barang Keperluan Umrah: Senarai 20 Benda Wajib Bawa
Tawaf Wada
Tawaf wada juga dikenali tawaf as-sadar, yang bermaksud tawaf selamat tinggal.
Tawaf wada‘ merupakan pekerjaan terakhir yang wajib dilakukan sebelum meninggalkan Makkah setelah selesai segala urusan-urusan haji dan umrah.
Hukum
Ia WAJIB dilakukan bagi mereka yang hendak meninggalkan Makkah jarak 2 marhalah (91 kilometer) atau lebih.
Imam an-Nawawi rahimahullâh menyebutkan bahawa menurut pendapat yang paling shahih (al-ashah) dalam mazhab asy-Syafi‘i, hukum tawaf wada‘ adalah wajib ke atas orang yang hendak keluar meninggalkan Makkah sama ada orang Makkah atau bukan orang Makkah sebagai penghormatan kepada tanah haram.
Hukum ini tidak terkecuali sama ada orang itu selepas mengerjakan haji ataupun umrah.
Ini kerana menurut pendapat yang paling shahih (al-ashah), tawaf wada‘ bukanlah sebahagian dari manasik haji, bahkan ia adalah ibadat yang tersendiri (mustaqillah) yang diperintahkan ke atas siapa sahaja yang hendak meninggalkan Makkah.
Berkata al- Baghawi dan al-Mutawalli dan lainnya yang bermaksud: “Tawaf wada‘ bukan sebahagian dari manasik, bahkan ia adalah ibadat tersendiri yang diperintahkan ke atas sesiapa sahaja yang hendak meninggalkan Makkah ke tempat yang dibolehkan mengqashar sembahyang..
Sesiapa yang sengaja meninggalkannya tanpa sebarang keuzuran adalah berdosa dan dikenakan Dam.
Bagi yang jatuh sakit juga diwajibkan walaupun terpaksa berusung atau pun berkenderaan, selagi tidak membahayakan nyawanya dan ia mampu membayar upahnya.
Menurut mantan Mufti Wilayah Persekutuan, Dato’ Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri, Hukum Tawaf Wada adalah terbahagi seperti berikut:
(Rujukan: https://maktabahalbakri.com/1328-hukum-tawaf-wada-ketika-umrah/)
Tawaf wada’ adalah diwajibkan bagi mereka yang menunaikan haji kerana hadith yang diucapkan oleh Rasulullah SAW supaya menjadikan tawaf wada’ sebagai ibadah akhir sebelum meninggalkan Makkah adalah ditujukan kepada jemaah haji ketika peristiwa Hajjatul Wada’.
Tawaf wada’ ketika ingin pulang daripada melakukan umrah adalah sunat, afdhal dan sangat dituntut, tetapi ia tidaklah wajib untuk dilakukan berdasarkan pendapat majoriti ulama’.
Nasihat kami, buat mereka yang telah selesai melakukan umrah dan ingin meninggalkan Makkah dan tidak mempunyai keuzuran yang menghalangnya, maka lakukanlah tawaf wada’. Ini berdasarkan umum hadith Nabi SAW. Walaupun begitu, beberapa perkiraan perlu diambil perhatian seperti jumlah jemaah yang amat ramai di dataran Kaabah atau berlakunya wabak seperti Covid-19 dan lain-lain wabak di samping kemampuan jemaah tersebut daripada segi kesihatan dan daya tahan. Semoga hal ini menjadi asas kepada pertimbangan untuk melakukan tawaf wada’ sama ada ia perlu dilakukan atau tidak.
Syarat Sah
Tidak boleh dilakukan kecuali setelah sempurna melakukan Tawaf Rukun (Rukun Umrah atau Rukun Haji).
Hendaklah bersegera meninggalkan Makkah kecuali kerana perkara berkaitan solat atau perjalanan.
Panduan Mengerjakan Tawaf Wada
Cara mengerjakan Tawaf Wada sama seperti mengerjakan Tawaf Rukun, iaitu mengelilingi Kaabah sebanyak 7 kali dengan arah berlawanan jarum jam.
Berikut ialah panduan mengerjakannya secara terperinci:
1. Mulakan tawaf dengan berdiri menghadap Kaabah, diantara Rukun Yamani dengan Rukun Hajarul Aswad.
2. Berjalan dengan cara mengirikan Kaabah (Kaabah di sebelah bahu kiri kita).
3. Apabila sampai di penjuru kaabah yang terletaknya Hajarul Aswad, maka sunat untuk berniat tawaf:
Maksud: Sahaja aku tawaf di Baitullah ini, tujuh pusingan kerana tawaf selamat tinggal, maka permudahkanlah pekerjaanku dan terimalah kerana Allah Taala.
Pastikan anda berniat sebelum tapak kaki memijak garisan hitam (yang menandakan arah Hajar Aswad) dan ketika tangan melambaikan ke arah Kaabah.
4. Seterusnya, mulakan tawaf anda. Sekiranya berkesempatan, anda boleh mengucup Hajarul Aswad. Jika tidak, cukuplah dengan melakukan istilam; melambaikan atau memberi isyarat tangan ke arah Hajarul Aswad dan mencium tangan itu dengan mengucapkan “Bismillahi Allahu Akbar Wa Lillahi-Hamd”
5. Setelah itu, teruskan bertawaf. Perbanyakkanlah berdoa sepanjang melakukan tawaf. Anda boleh rujuk doa-doa yang dianjurkan untuk setiap pusingan tawaf.
6. Setiap kali apabila sampai pada Rukun Yamani, hendaklah kita mengangkat tangan sambil mengucapkan; Bismillahi Allahu Akbar Wa Lillahi-Hamd.
7. Disunatkan membaca doa khas seperti di bawah setiap kali melintasi kawasan antara Rukun Yamani dan Hajarul Aswad:
Maksud: Wahai Tuhan Kami, kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat serta peliharalah kami dari api neraka dan masukkanlah kami ke dalam syurga bersama-sama orang yang berjaya. Wahai Tuhan Yang Maha Mulia lagi Maha Pengampun, wahai Tuhan sekalian Alam.
Selepas selesai tawaf sebanyak 7 pusingan, anda disunatkan Solat Sunat Tawaf dua rakaat kemudian berdoa di belakang Multazam.
Doa Selepas Tawaf Wada
Maksud: Ya Allah Ya Tuhanku! Janganlah dijadikan tawaf dan ziarah hamba ini sebagai kali yang penghabisan di Baitullah. Jika sekiranya ditakdirkan menjadi kali terakhir maka aku memohon Syurga sebagai gantinya dengan kemurahan Engkau, Ya Tuhan Yang Amat Pemurah lagi Maha Penyayang.
Perkara yang BOLEH Dibuat Selepas Tawaf Wada
Perkara yang TIDAK BOLEH Dibuat Selepas Tawaf Wada
Mereka yang batal Tawaf Wada hendaklah mengulanginya. Kalau tidak, berdosa dan wajib dam.
Pengecualian Dam Bagi yang Tidak Mengerjakan Tawaf Wada
Pengecualian (tidak berdosa dan tidak dikenakan Dam)
– Perempuan yang kedatangan haid atau nifas.
– Perempuan yang didatangi darah istihadhah( darah penyakit) pada lazimnya dia haid.
– Orang luka yang mengeluarkan banyak darah.
– Orang yang tidak mendapat air atau tanah untuk mengangkat hadas besar.
– Orang yang takut terancam nyawa, kehormatan diri atau harta bendanya.
– Orang yang takut ditinggalkan kawan.
– Orang yang berpenyakit salisalbaul (sering keluar air kencing) atau yang seumpamanya.
– Orang yang dipaksa meninggalkan tawaf.
– Orang yang takut kepada peminta hutang dalam keadaan dia benar-benar tidak berupaya membayar hutangnya.
– Orang tua yang terpaksa dipimpin atau diusung kerana uzur.
RUJUKAN:
Facebook Rasmi Tabung Haji
https://maktabahalbakri.com/1328-hukum-tawaf-wada-ketika-umrah/
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
https://ecentral.my/tawaf-wada/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=tawaf-wada