Solat Jamak Dan Qasar Di Tempat Kerja



Soalan :
Assalamualaikum. Saya ingin bertanya tentang solat jamak qasar. Jarak tempat tinggal iaitu rumah saya dengan pejabat saya adalah lebih kurang 140 km. Hampir setiap hari iaitu pada hari Isnin hingga Jumaat saya berulang-alik. Di sini saya ingin bertanya boleh ke saya melakukan solat jamak qasar terutamanya pada waktu zohor dan asar pada hari saya bekerja.
Jawapan :
Waalaikumussalam. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Solat qasar dan jamak adalah merupakan rukhsah yang diberikan oleh Allah. Ia merupakan kemudahan yang dianugerahkan kepada umat islam agar mereka boleh menunaikan ibadat solat di mana sahaja mereka berada. Perkara ini dinyatakan oleh Allah SWT di dalam firmannya :
وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِى ٱلْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُوا۟ مِنَ ٱلصَّلَوٰةِ
Maksudnya :” Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa “mengqasarkan” (memendekkan) sembahyang.”
(Surah al-Nisa’ :101)
Jalaluddin al-Mahalli dan al-Sayuti menyatakan yang dimaksudkan dengan ayat ini apabila kalian bermusafir boleh untuk memendekkan solat iaitu daripada empat jadikan dia dua rakaat.
Rujuk Tafsir al-Jalalain (2/101)

Terdapat beberapa syarat yang perlu dipenuhi bagi membolehkan solat qasar dan jamak dilakukan. Antara yang disebutkan oleh para fuqaha :
Solat yang diqasarkan adalah solat fardu yang empat rakaat. Ada tujuan walaupun dengan mana-mana arah. Permusafirannya adalah permusafiran yang diharuskan bukan kerana maksiat. Mempunyai tujuan yang baik seperti pergi kerana urusan perniagaan dan lain-lain. Jarak perjalanan adalah sejauh dua marhalah iaitu dianggarkan sejauh 82 kilometer. Melepasi negeri atau kawasan tempat bermukim. Ada pengetahuan berkenaan hukum hakam solat qasar dan jamak. Rujuk Al-Taqrirat Al-Sadidah Fi Al-Masail Al-Mufidah (hlm 314-315)
Al-Khatib Al-Syarbini ketika menjelaskan berkenaan dengan syarat yang membolehkan untuk qasar dan jamak, beliau mengatakan permusafiran tersebut mestilah bukan dengan tujuan maksiat. Sama ada yang wajib seperti bermusafir untik menunaikan haji ataupun yang mandub seperti menziarahi kubur Nabi SAW ataupun yang harus seperti bermusafir untuk perniagaan.
Rujuk al-Iqna’ Fi Hilli Alfaz Abi Syuja’(2/384)
Imam Al-Ramli menyatakan permusafiran itu mestilah sama ada yang wajib atau mandub ataupun yang harus. Boleh jadi permusafiran itu adalah yang makruh seperti bermusafir sendirian terutamanya pada waktu malam.
Rujuk Nihayah Al-Muhtaj Syarh Al-Minhaj(2/248)
Berdasarkan pernyataan di atas, kami melihat bahawa boleh untuk menqasarkan dan menjamakkan solat pada hari bekerja kerana telah memenuhi syarat-syarat utama qasar dan jamak iaitu perjalanan melebihi 2 marhalah dan tujuan perjalanan adalah tujuan yang harus. Harus diingatkan, solat jamak dan qasar hanya boleh dilakukan di tempat kerja ataupun ketika dalam perjalanan. Adapun ketika sampai di kawasan permukiman tidak boleh untuk mengambil rukhsah tersebut dan perlu dilakukan solat secara sempurna.
 
Sumber: muftiwp.gov.my
The post Solat Jamak dan Qasar di Tempat Kerja appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/solat-jamak-dan-qasar-di-tempat-kerja/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Solat Jamak Qasar

Cara Solat Jamak Qasar

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 1043 hits
Bagaimana cara solat jamak dan qasar Solat jamak dan qasar dilakukan oleh mereka yang bermusafir Namun tidak ramai yang ingat kaedah solat ini lantaran ia jarang jarang dilaksanakan Oleh itu panduan ini akan membimbing anda melakukan solat ...
Elektabilitas Tak Capai 50 Jokowi Fokus Kerja Benahi Ekonomi

Elektabilitas Tak Capai 50 Jokowi Fokus Kerja Benahi Ekonomi

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 254 hits
Elektabilitas Capres Jokowi tak mencapai 50 persen Survei Median November 2018 posisi Jokowi berada di 47 4 persen hanya terpaut 12 2 persen dengan Prabowo di bawahnya Salah satu penyebabnya adalah isu ekonomi
Bisnes Online Yang Menguntungkan Sampai Boleh Berhenti Kerja Makan Gaji

Bisnes Online Yang Menguntungkan Sampai Boleh Berhenti Kerja Makan Gaji

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 344 hits
Walaupun setiap hujung bulan dah dapat gaji kita masih boleh menambah pendapatan sampingan untuk menampung keperluan keluarga kita Antara salah satu cara mudah untuk menambah pendapatan adalah dengan melakukan bisnes online Akan tetapi tak ...
Cari Kerja

Cari Kerja

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 359 hits
jemput datang ke blog saya untuk tengok lukisan saya yang lain blog at tarmizi
4728 Waytha Buatlah Kerja Perpaduan Bukan Sebaliknya Malaysia Gazette 29 11 18

4728 Waytha Buatlah Kerja Perpaduan Bukan Sebaliknya Malaysia Gazette 29 11 18

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 331 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia menegaskan lebih baik Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator P Waytha Moorthy menjalankan tugas sebagai menteri yang menjaga perpaduan bukan sebaliknya Menurut ketua aktivisnya Datuk Nadzim...
Tengok Banyak Kali Pun Tak Jemu Reaksi Siti Aafiyah Apabila Ibu Balik Kerja Memang Comel Habis

Tengok Banyak Kali Pun Tak Jemu Reaksi Siti Aafiyah Apabila Ibu Balik Kerja Memang Comel Habis

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 359 hits
Pada 13 Oktober 2017 selepas 11 tahun berkahwin Datuk Siti mengumumkan yang beliau kini disahkan hamil empat bulan di dalam satu sidang media khas yang diadakan di kediamannya di Bukit Antarabangsa Ampang Selangor Ini merupakan kehamilan be...
Alumnus Lspr Siap Jadi Tenaga Kerja Industri 4 0

Alumnus Lspr Siap Jadi Tenaga Kerja Industri 4 0

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 211 hits
Para alumnus Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi The London School of Public Relations Jakarta siap memasuki era revolusi industri 4 0 Inilah era yang mana setiap tenaga kerja dituntut melek teknologi dan siap menghadapi tantangan ekonomi digita...
Kemenperin Cetak Sdm Siap Kerja Untuk Industri Petrokimia

Kemenperin Cetak Sdm Siap Kerja Untuk Industri Petrokimia

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 207 hits
Kementerian Perindustrian terus berupaya mencetak sumber daya manusia yang kompeten dan profesional Salah satunya melalui unit pendidikan vokasinya Politeknik ATI Makassar yang pada tahun ini menghasilkan sebanyak 99 lulusan Diploma 1 Progr...
Fred Flo Diapers Pant Menyenangkan Kerja Mommy

Fred Flo Diapers Pant Menyenangkan Kerja Mommy

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 1687 hits
Fred Flo diapers pant menyenangkan kerja mommy Dulu mommy tak pernah cuba diapers pant Tapi disebabkan mommy dah tak larat mengandung kali ke 4 ini mommy kena kurangkan kerja mommy Dan serius Fred Flo diapers pant menyenangkan kerja mommy A...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak

Peminat Tempatan Puas Oneus Gegar Kuala Lumpur Di Konsert Jelajah Ke 2 La Dolce Vita