Skoliosis Jangan Ambil Mudah Bahaya Menanti Jika Tidak Dirawat



Di sebalik kejayaan menduduki tempat ketiga Gegar Vaganza 5 (GV5), Zamani Ibrahim menanggung derita sakit tulang belakang bengkok atau skoliosis yang dihidapinya sejak beberapa tahun lepas.

Menurut Zamani, dia berisiko lumpuh dan harus berkerusi roda walaupun setelah menjalani rawatan pembedahan seperti yang  dicadangkan doktor. Jika tidak dirawat, tahap kesihatan akan semakin buruk. Dalam keadaan sekarang, Zamani hanya bergantung terhadap ubat tahan sakit memandangkan penyakit berkenaan sudah tidak boleh pulih sepenuhnya.

Sebelum ini ramai yang menganggap skoliosis sebagai penyakit biasa dan tidak kronik. Selepas pendedahan Zamani, masyarakat mula menyedari penyakit ini dan kesannya jika tidak dirawat.

Apakah skoliosis? Skoliosis ialah istilah perubatan merujuk kepada keadaan tidak normal apabila tulang belakang seseorang membengkok ke kanan atau ke kiri atau boleh juga ia berpusing. Jika dilihat pada imbasan sinar x dari sudut hadapan, tulang belakang seorang pesakit skoliosis akan membentuk lebih kepada huruf ‘S’ atau pun ‘C’ berbanding bentuk lurus pada orang normal.

Menurut Pakar Bedah Ortopedik dan Spinal Hospital Pakat KPJ Johor, Dr. Tan Kok Keong, tulang belakang membantu menyokong badan berkedudukan tegak. Setiap orang mempunyai bengkokan semula jadi yang mana sedikit daripada bengkokan itu diperlukan untuk mengimbangi kedudukan badan, bergerak dan berjalan dengan sempurna.

Skoliosis ditakrifkan sebagai keadaan kecacatan pada tulang belakang (tulang vertebra) seseorang yang bercirikan tulang belakang yang membengkok dan melengkung pada paksinya. Skoliosis ini lebih kerap berlaku dalam kalangan perempuan iaitu sebanyak dua peratus berbanding dengan lelaki hanya 0.5 peratus.
Secara umum, tulang belakang membengkok secara berlebihan pada arah yang tidak betul. Istilah skoliosis diambil daripada perkataan Greek yang bermaksud ‘bengkok’. Melalui imbasan sinar x, tulang belakang akan kelihatan seperti huruf S atau C yang sepatutnya kelihatan lurus atau tegak. Tulang belakang bukan sahaja akan bengkok ke tepi malah ia akan berputar pada paksi vertikalnya.

Perubahan tiga dimensi ini akan membawa kesan kosmetik yang negatif serta berkemungkinan untuk menyebabkan komplikasi pada kesihatan seseorang itu. Perubahan kosmetik ini pada amnya tidak akan menjejaskan fungsi kecuali jika kebengkokan itu sangat ketara sehingga jantung dan paru-paru tertekan oleh tulang rusuk. Ini akan menyebabkan kemerosotan fungsi paru-paru dan kardiovaskular.

Bentuk skoliosis yang paling biasa dan lebih daripada 80 peratus kes berlaku ialah skoliosis idiopatik. Idiopatik tidak diketahui punca penyebabnya dan terbahagi kepada beberapa peringkat umur. Ini termasuk bayi yang sejak lahir hingga tiga tahun, juvenil mulai tiga tahun hingga akil baligh, remaja ketika atau selepas akil baligh dan dewasa selepas usia 20 tahun.

Sementara itu, skoliosis kongenital berlaku akibat ketidaknormalan pembentukan tulang vertebra. Kecacatan skoliosis kongenital boleh berlaku apabila tulang belakang gagal berkembang secara normal. Beberapa sindrom kongenital tertentu boleh tergolong sebagai kecacatan skoliosis. Ini berlaku apabila terdapat masalah pada bahagian badan yang lain yang menyebabkan lengkung di tulang belakang. Sebagai contoh, percanggahan panjang kaki boleh menyebabkan tulang belakang melengkung ke arah sisi. Kekejangan otot dan keradangan juga boleh menyebabkan masalah ini berlaku. Apabila skoliosis dikelaskan sebagai bukan struktur, sebaliknya rawatan ditujukan kepada masalah yang mendasari, bukan tulang belakang itu sendiri.

Tambah Dr. Kok Keong, jika dibiarkan tanpa rawatan, skoliosis dewasa yang teruk akan menyebabkan sakit belakang yang berpanjangan, kecacatan bentuk badan dan kesukaran bernafas

Bagi kes skoliosis ringan, pemerhatian berkala akan dibuat oleh doktor sehingga tahap kematangan tulang hampir sempurna. Doktor akan memeriksa perkembangannya untuk memastikan pembengkokan tulang belakang tidak menjadi teruk. Pesakit akan diminta untuk rawatan ulangan setiap tiga hingga enam bulan. Tidak ketinggalan, pesakit juga boleh menggunakan peralatan khas untuk menyokong tulang belakang untuk menghalang tulang belakang menjadi lebih bengkok. Doktor juga akan mencadangkan untuk memakai peralatan khas yang sesuai.

“Pembedahan akan dicadangkan kepada pesakit yang mengalami skoliosis yang teruk. Skru, wayar dan besi khas akan digunakan untuk meluruskan kembali tulang belakang tersebut. Namun, pembedahan memerlukan penanaman tulang yang diambil daripada tulang pinggul dan rusuk.

“Selepas pembedahan pesakit boleh berjalan tanpa memakai pendakap badan pada hari kedua atau ketiga. Pesakit akan dibenarkan pulang dalam masa seminggu, seterusnya boleh melakukan aktiviti-aktiviti harian seperti biasa. Selain itu, bersukan dibenarkan selepas enam hingga sembilan bulan selepas pembedahan,” jelasnya.


Sumber Asal : © Utusan Melayu (M) Bhd



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://blogpetua.blogspot.com/2018/12/skoliosis-jangan-ambil-mudah-bahaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Pandang Mudah Pesanan Rafizi

Jangan Pandang Mudah Pesanan Rafizi

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 279 hits
Walaupun terdengar ada yang kurang senang dengan warkah bertajuk Pesanan Kepada PH yang ditulis oleh Rafizi Ramli termasuk mengaitkan dengan kekalahannya kepada Azmin Ali bagi merebut jawatan Timbalan Presiden PKR baru baru ini semua pihak ...
Ketahui Punca Dan 8 Cara Mudah Merawat Cagu Pada Kuku Kaki Jangan Biarkan Kuku Anda Rosak Rileks Media

Ketahui Punca Dan 8 Cara Mudah Merawat Cagu Pada Kuku Kaki Jangan Biarkan Kuku Anda Rosak Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 591 hits
Kuku Cengkam atau Cagu adalah satu penyakit yang berlaku di ibu jari kaki yang menyebabkan kesakitan yang amat sangat serta bernanah dan sangat berbau busuk Penyakit ini adalah disebabkan penjagaan kebersihan kaki yang kurang baik disamping...
Jangan Gunakan Telefon Bimbit Semasa Dicas Bahaya

Jangan Gunakan Telefon Bimbit Semasa Dicas Bahaya

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 705 hits
Jangan gunakan telefon bimbit semasa dicas Bahaya Assalamualaikum wbt Kita selalu mendengar berita dan cerita mereka yang terkena renjatan elektrik kerana menggunakan telefon yang sedang dicas Berita terbaru mengenai kes sebegini ada cikla ...
Jangan Ambil Mudah Bab Pemakanan Anak Salah Bagi Jadi Punca Anak Degil Malas

Jangan Ambil Mudah Bab Pemakanan Anak Salah Bagi Jadi Punca Anak Degil Malas

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 385 hits
Sebagai ibu bapa tolong jangan ambil mudah bab pemakanan anak Jika salah bagi makanan yang tak sepatutnya kepada anak ia jadi puca anak degil dan malas Jarang kita tengok kanak kanak tak makan gula gula coklat dan aiskrim Sejak mula diperke...
Bila Penat Mudah Bad Mood Anak Jadi Mangsa Jangan Pelik Lepas Tu Anak Boleh Tiru Emosi Kita

Bila Penat Mudah Bad Mood Anak Jadi Mangsa Jangan Pelik Lepas Tu Anak Boleh Tiru Emosi Kita

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 351 hits
Betul ke emosi ibu boleh mempengaruhi perkembangan anak Ini yang selalu dipersoalkan Mengikut beberapa pendapat dari pakar keibubapaan akan ada sedikit tempiasnya pada anak jika ibu bapa selalu teremosi Dalam hal ini biasanya ibu individu p...
Seekor Dua Lalat Berterbangan Di Dapur Jangan Biarkan Saja Ni Cara Mudah Kita Perlu Buat Nak Halaunya Rileks Media

Seekor Dua Lalat Berterbangan Di Dapur Jangan Biarkan Saja Ni Cara Mudah Kita Perlu Buat Nak Halaunya Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 536 hits
Melihat lalat seekor dua berterbangan di ruang dapur saat kita buat persiapan memasak atau menghidang makanan memang geram dibuatnya Tahu tahu sahaja si lalat ni tajam betul deria baunya Hendak di sembur dengan racun serangga terasa tidak s...
Otak Anak Bila Di Rangsang Dengan Baik Belajar Apa Pun Mudah Penyelesaiannya Jangan Bagi Gajet

Otak Anak Bila Di Rangsang Dengan Baik Belajar Apa Pun Mudah Penyelesaiannya Jangan Bagi Gajet

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 323 hits
Kita kena beri anak gajet sejak bayi supaya dia tak ketinggalan zaman Ini antara yang berlaku pada kebanyakan ibu bapa sekarang Pasti ramai mak ayah kadang kadang ada kerisauan begini takut anak ketinggalan peredaran zaman jika tak diberi g...
7 Cara Mudah Untuk Melegakan Sakit Perut Dan Masalah Sembelit

7 Cara Mudah Untuk Melegakan Sakit Perut Dan Masalah Sembelit

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 271 hits
Terdapat dua punca yang menyebabkan masalah pencernaan Pertama adalah masalah emosional seperti kebimbangan dan kemurungan Kedua adalah pengambilan ubat ubatan yang boleh menyebabkan keradangan pada perut Dengan ini setiap individu cenderun...
Buat Kuih Apam Nasi Mudah Dan Sedap Lembut Je Kejadiannya

Buat Kuih Apam Nasi Mudah Dan Sedap Lembut Je Kejadiannya

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 944 hits
Buat kuih apam nasi mudah dan sedap Lembut je kejadiannya Assalamualaikum wbt Since pak mertua cikla tak berapa sihat dan takde selera nak makan cikla gigih jugalah nak masakkan something selain dari makanan berat nak suruh dia makan Emm mu...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega