Skandal Lcs Mengapa Sprm Masih Belum Bertindak Kit Siang


malaysiakini.com
Diterbitkan: Aug 25, 2022 4:02 PM

Veteran DAP, Lim Kit Siang mempersoalkan mengapa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak bertindak terhadap mana-mana individu dalam skandal kapal tempur pesisir (LCS) walaupun bukti telah dikemukakan dalam laporan forensik sejak dua tahun lalu.

Dalam satu kenyataan, Ahli Parlimen Iskandar Puteri itu menuntut penjelasan daripada SPRM kerana tidak mengambil tindakan terhadap mereka yang terlibat.

"Saya masih menunggu mengapa SPRM, selepas 10 tahun, masih gagal untuk membawa apa-apa pertuduhan terhadap sesiapa pun mengenai skandal LCS yang melibatkan RM9 billion ini.

"Namun, saya terkejut apabila membaca laporan audit forensik perolehan LCS ini yang disediakan oleh Alliance IFA (M) Sdn Bhd dan dihantar pada Julai 2020.

"Perkara ini menyebabkan Malaysia berada dalam kategori “D” dalam Indeks Integriti Pertahanan (GDI) terbitan Transparency International, untuk negara berisiko tinggi berlaku rasuah dalam perolehan ketenteraan.

"SPRM perlu menjelaskan, mengapa mereka belum bertindak terhadap sesiapa pun walaupun telah diberikan bukti-bukti ini dalam dua tahun yang lepas," katanya.

‘Apa guna ada lima jawatan kuasa bebas?’

.Laporan audit forensik setebal 104 muka surat itu, yang disiapkan pada Julai 2020 dan dinyahrahsia pada 22 Ogos, mengaitkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Abdul Latiff Ahmad dan isterinya Zainab Mohd Salleh dengan sebuah syarikat di sebalik transaksi yang mencurigakan bagi perjanjian LCS.

Ia adalah yang kedua daripada dua laporan audit yang diarahkan oleh kabinet untuk didedahkan pada 10 Ogos.

"Saya memerhatikan ketiga-tiga pertuduhan rasuah terhadap bekas pengarah urusan Boustead Heavy Industries Corp Bhd, Tan Sri Ahmad Ramli Mohd Nor, tidak mempunyai kaitan dengan skandal LCS, memandangkan pertuduhan ini adalah untuk perkara yang terjadi sebelum pengeluaran Surat Anugerah (LOA) kontrak LCS yang bernilai RM9 billion yang dikeluarkan pada 16 Disember 2011.
"Memandangkan ketiga-tiga pertuduhan ini berkaitan dengan perkara yang terdahulu sebelum kontrak perolehan LCS, perkara ini bermakna, pertuduhan ini berkaitan dengan skandal perolehan yang lain.

"Apakah gunanya mempunyai lima jawatankuasa “bebas” untuk meneliti SPRM – apabila SPRM boleh membuat kesilapan besar sebegini dengan tidak mendakwa sesiapa pun mengenai skandal LCS selepas sedekad.

Lima jawatankuasa yang dimaksudkan Lim ialah Lembaga Penasihat Anti-Rasuah, Jawatankuasa Khas mengenai Rasuah, Jawatankuasa Aduan, Panel Semakan Operasi dan Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah

"Saya gusar melihat terlalu banyak keserupaan di antara skandal 1MDB dengan skandal LCS, dan saya katakan yang laporan audit forensik skandal LCS yang melibatkan RM9 bilion ini adalah satu “bacaan wajib” untuk setiap rakyat Malaysia yang mahu tahu mengenai perkara terkini yang terjadi di Malaysia," katanya.

Pada 22 Ogos lalu, timbalan presiden PKR Rafizi Ramli mendakwa Latiff dan Zainab sebagai "jerung besar" yang mengaut keuntungan daripada projek LCS melalui syarikat luar pesisir yang dilantik sebagai perunding projek walaupun tidak mempunyai kelayakan.

Rafizi berkata Latiff, yang kini bersama Bersatu, pada masa itu adalah timbalan menteri pertahanan dari Umno, manakala Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi mengetuai kementerian itu.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/08/skandal-lcs-mengapa-sprm-masih-belum.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azam Baki Gagal Bertindak Skandal Lcs Eloklah Berundur Segera Dari Sprm

Azam Baki Gagal Bertindak Skandal Lcs Eloklah Berundur Segera Dari Sprm

papar berkaitan - pada 28/8/2022 - jumlah : 116 hits
MOHD ALI HASHIMKalau tidak dapat jelaskan mengapa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia tidak ambil tindakan terhadap sesiapa pun dalam isu skandal Kapal Tempur Pesisir lebih baik Ketua Pesuruhjayanya Tan Sri Azam Baki berundur dan melepas...
Hisham Should Explain Discrepancy In Funding For Lcs Says Kit Siang

Hisham Should Explain Discrepancy In Funding For Lcs Says Kit Siang

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 195 hits
Lim Kit Siang wants to know whether the government has reduced the number of littoral combat ships that will be completed without additional funding from two to one PETALING JAYA Defence minister Hishammuddin Hussein should explain why he h...
Is Hisham Prepared To Submit First Lcs Progress Report Kit Siang

Is Hisham Prepared To Submit First Lcs Progress Report Kit Siang

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 104 hits
DAP veteran leader Lim Kit Siang has questioned if Defence Minister Hishammuddin Hussein is prepared to submit to Parliament his first progress report on the RM9 billion littoral combat ships scandal in October This comes after Hishammuddin...
Stop Trying To Pin Lcs Scandal On Anyone Else But Yourself Kit Siang Tells Najib

Stop Trying To Pin Lcs Scandal On Anyone Else But Yourself Kit Siang Tells Najib

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 188 hits
DAP s Lim Kit Siang says Tun Dr Mahathir Mohamad and the Pakatan Harapan administration came after the timeline of the LCS scandal Picture by Miera ZulyanaKUALA LUMPUR Aug 13 DAP stalwart Lim Kit Siang today demanded Datuk Seri Najib Razak ...
Najib S Arab Donation Claim Unbelievable Dpp

Najib S Arab Donation Claim Unbelievable Dpp

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 491 hits
In the continuation of the Federal Court s hearing of Najib Abdul Razak s main appeal in the RM42 million SRC International corruption case the prosecution is expected to present further oral arguments against the former prime minister With...
Lim Kit Siang Slams Umno For Silence On The Lcs Fiasco

Lim Kit Siang Slams Umno For Silence On The Lcs Fiasco

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 205 hits
Veteran lawmaker Lim Kit Siang has lambasted UMNO for being completely unconcerned about the RM9 bil littoral combat ship scandal which had transformed a dream project into a national nightmare The Iskandar Puteri MP said that UMNO and Bari...
Najib Bukan Perawi Sahih Isu Skandal Lcs

Najib Bukan Perawi Sahih Isu Skandal Lcs

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 140 hits
Najib bukan perawi sahih isu skandal LCSPosted By on August 12 2022Skandal pembinaan kapal tempur pesisir Tentera Laut Diraja Malaysia yang menjangkau seminggu sejak didedahkan semakin mendapat ulasan pelbagai pihak dari kalangan menteri go...
Kit Siang To Zahid If Najib Was Wronged Why Is He Getting Zero Int L Support

Kit Siang To Zahid If Najib Was Wronged Why Is He Getting Zero Int L Support

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 245 hits
Veteran MP Lim Kit Siang today challenged Umno president Ahmad Zahid Hamidi to name one Commonwealth nation that believed Najib Abdul Razak didn t receive a fair trial This followed Zahid s claim during a special briefing for Umno leaders l...
Eugene Levy S Toronto

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Staycation Di Flemington Hotel Taiping

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra

Jom Heboh Edisi Raya Putrajaya

Sussurro House By Davide Adracco Architetto In Sao Miguel Do Gostoso Brazil

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Ex Manager S Jail Term Set Aside Fined Rm100 000 For Deposit Taking