Skandal Lcs Ganti 1mdb Menuju Pru 15




Skandal LCS ganti 1MDB menuju PRU 15Posted By: Redzuan RF8 Mediaon: August 23, 2022
ShareOleh: Hassan Abdul Karim
ULASAN PIMPINAN: Isu rasuah akan kembali menjadi isu sentral dalam Pilihan Raya Umum (PRU). Jika dalam PRU 14 isu skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) jadi isu utama sehingga kerajaan BN tumbang buat kali pertama di dalam sejarah, kini dalam PRU-15 isu pembinaan 6 kapal tempur persisir (LCS) akan mengambil tempat 1MDB.
BN yang dihantui oleh isu skandal 1MDB hingga sekarang, sedang memikul lagi biawak hidup atas nama LCS yang melibatkan kerugian kerajaan sebanyak lebih 6 bilion ringgit. Sampai ke hari ini, sebiji kapal LCS pun tidak diterima oleh Tentera Laut Diraja Malaysia, TLDM.
Pertuduhan di mahkamah ke atas bekas Panglima TLDM tidak boleh menutup dan membungkus isu rasuah, salah guna kuasa dan pecah amanah berhubung skandal LCS ini. Siasatan dan pendakwaan oleh SPRM perlu diteruskan.
Seluruh Kementerian Pertahanan atau Mindef akan disasat. Semua menteri yang pernah menjadi Menteri Pertahanan Malaysia tidak boleh melepas diri. Mereka perlu bertanggungjawab. Bangkai rasuah yang busuk di Mindef tidak boleh ditutup dengan kertas plastik. Rakyat mahu tahu apa sebenarnya yang telah berlaku.
Isu LCS jadi liabiliti kepada BN
Isu rasuah di sebalik LCS akan menjadi liabiliti kepada BN. Kelebihan aura kemenangan politik BN selepas menang besar dalam Pilihanraya Negeri Melaka dan Johor telah terhakis habis apabila timbul skandal LCS.
Imej BN kembali ke zaman skandal 1MDB ketika menjelang PRU-14 pada tahun 2018.
Pemimpin-pemimpin utama BN yang diwakili oleh bekas Perdana Menteri dan bekas Timbalan Perdana Menteri yang merupakan bekas Presiden Umno dan Presiden Umno sekarang, yang bukan kebetulan sedang berhadapan dengan undang-undang di mahkamah, telah menghidupkan kembali imej mental di minda rakyat bahawa pemimpin-pemimpin Umno-BN adalah golongan perasuah, salah guna kuasa dan pecah amanah yang tidak boleh dipercayai rakyat.
Ini adalah imej buruk yang sedang dihadapi oleh Umno dan BN sekarang. Sama ada PRU 15 diadakan sekarang atau pada tahun hadapan, imej di minda rakyat sudah terpahat bahawa pemimpin-pemimpin politik seperti dalam kluster mahkamah ini perlu ditolak di dalam pilihan raya. Rakyat sebagai pengundi akan menjadi raja dan berkuasa untuk menghukum mereka dan parti mereka di peti undi seperti pernah mereka lakukan sebelum ini pada PRU-14 yang lalu.
Apakah peranan PH?
Jika Umno-BN ditolak rakyat, apakah peranan PH sebagai blok pembangkang utama di Malaysia sekarang?
PH tidak boleh mengharapkan laba politik datang bergolek ke kaki mereka. Yang bulat datang bergolek; yang pipih datang melayang tidak akan berlaku dalam realpolitik Malaysia
PH tidak boleh berpeluk tubuh melihat isu rasuah menghujani tubuh badan BN dan PH tidak mengambil apa-apa inisiatif positif di sebalik apa yang sedang berlaku.
Sekadar pemimpin-pemimpin utama PH menyeru diadakan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI), ia tidak mencukupi. Rakyat menuntut lebih daripada itu. Ketua Cabang KEADILAN atau Ketua Cawangan Amanah atau DAP pun boleh buat seruan supaya RCI diadakan.
Rakyat mahu lihat apakah agenda konkrit PH yang kemas dan padu untuk mengatasi isu rasuah di Malaysia.
PH kena huraikan agendanya menentang rasuah di dalam Manifesto PH untuk menghadapi PRU-15.
Bariskan program menentang rasuah PH
Rakyat mahu tahu program PH menentang rasuah dari A sampai Z, bukan janji palsu atau retorik. Apa cadangan PH untuk tangani masalah rasuah yang kini sedang memusnahkan ekonomi, sosial dan politik Malaysia. Apakah PH boleh sambut cabaran ini?
Jika PH mahu menang dalam PRU-15 maka matlamat menghapuskan rasuah perlu dijadikan isu utama di dalam manifesto PRU ke-15, di samping mengatasi masalah ekonomi dan masalah kos sara hidup rakyat.
PH perlu muncul dalam masa terdekat dengan keazaman dan kesungguhan politik untuk memerangi korupsi dan menumbangkan Umno-BN yang menjadi punca rasuah berleluasa di Malaysia sejak berdekad-dekad lamanya.
Penulis merupakan Ahli Parlimen Pasir Gudang


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/skandal-lcs-ganti-1mdb-menuju-pru-15.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Skandal Lcs Mat Maslan Kata Tak Rasa Umno Akan Kalah Dalam Pru 15

Skandal Lcs Mat Maslan Kata Tak Rasa Umno Akan Kalah Dalam Pru 15

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 255 hits
agendaily com11 08 2022Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan Walaupun nama beberapa pemimpin utama UMNO sekali lagi terpalit dalam skandal kapal tempur pesisir Datuk Seri Ahmad Maslan tidak merasakan ia akan dapat menumbangkan UMNO ...
Pru 15 Selepas Skandal Kapal Lcs Terbongkar Bn Tak Yakin Tubuh Kerajaan Sendirian

Pru 15 Selepas Skandal Kapal Lcs Terbongkar Bn Tak Yakin Tubuh Kerajaan Sendirian

papar berkaitan - pada 14/8/2022 - jumlah : 255 hits
agendaily com14 08 2022Projek pembinaan enam kapal tempur pesisir pantai bernilai lebih RM9 bilion dimulakan kerajaan Barisan Nasional UMNO pada 2011 tetapi sehingga 2022 sebuah pun belum siap lagi walaupun kerajaan telah membelanjakan RM6 ...
Isu 1mdb Dah Kurang Panas Ganti Lcs

Isu 1mdb Dah Kurang Panas Ganti Lcs

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 150 hits
Makin sejuk Kehadiran isu LCS menjadikan Najib terus relevan dan popular Terima kasih Rafizi Lembaga lembaga yang merosakan umno
Najib Bukan Perawi Sahih Isu Skandal Lcs

Najib Bukan Perawi Sahih Isu Skandal Lcs

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 140 hits
Najib bukan perawi sahih isu skandal LCSPosted By on August 12 2022Skandal pembinaan kapal tempur pesisir Tentera Laut Diraja Malaysia yang menjangkau seminggu sejak didedahkan semakin mendapat ulasan pelbagai pihak dari kalangan menteri go...
Skandal Lcs Siapa Kerbau Yang Bawa Lumpur Ke Dalam Umno Itu

Skandal Lcs Siapa Kerbau Yang Bawa Lumpur Ke Dalam Umno Itu

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 126 hits
Seluruh kepimpinan UMNO dan BN akan menerima tempias meskipun skandal LCS dikatakan melibatkan hanya segelintir pemimpin UMNO dan kroni mereka sahaja ini umpama seekor kerbau membawa lumpur habis satu kandang terpalit Siapakah kerbau itu ag...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom

Aktivis Gagal Rayu Mohon Cabar Keputusan Ag Tak Dakwa Muhammad Zamri Vinoth Dan Firdaus Wong

What Are The Chances That Anwar Will Honour His Promise To Raise The Salary Of Civil Servants

Is The Government Getting Paranoid About The Media