Situasi Covid 19 Sarawak Buruk Percepatkan Proses Vaksinasi Keadilan Sarawak


 





KEADILAN Sarawak menyifatkan peningkatan kes positif dan kematian meningkat secara mendadak akibat Covid-19 di negeri itu jelas berada pada tahap membimbangkan.
Dalam kenyataan bersama, peningkatan kes Covid yang mendadak itu menunjukkan pendekatan yang diambil oleh Kerajaan Perikatan Nasional (PN) dan Gabungan Parti Sarawak (GPS) gagal dalam menangani penularan virus pembunuh ini.
Naib Presiden KEADILAN bagi Sabah dan Sarawak, Dr Micheal Teo merasa bimbang terhadap kemampuan sistem kesihatan di negeri itu yang dikhuatiri tidak dapat menampung pertambahan pesakit setiap hari dengan setakat 30 April 2021, Sarawak mencatat 30, 659 kes positif dan 43, 815 individu dalam siasatan (PUI).
"Merujuk kepada status yang dimuat naik oleh YB Sim, yang merancang 50,000 suntikan sehari adalah satu pendekatan yang lambat dimana Ia akan mengambil masa 4 bulan untuk memvaksin 22 juta penduduk Sarawak.
"Pendekatan pantas harus diambil dengan menyokong gagasan idea Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Noor Hisham Abdulah untuk melantik klinik swasta dan awam memberikan vaksin kepada penduduk Malaysia dan ia harus diadaptasi di seluruh negeri dimana klinik atau hospital awam dan swasta diberi kepercayaan untuk berganding bahu memberi vaksin kepada rakyat Sarawak," katanya.
Dr Michael juga menggesa kerajaan mempercepatkan proses pemvaksinan orang awam.
Beliau berpendapat Malaysia sepatutnya mencontohi kepantasan negara Amerika dalam proses vaksin yang nyata mampu meningkatkan daya tahan badan dan pada masa yang sama terbukti mampu menyumbang kepada penurunan kes positif Covid-19 di negara ini.
Manakala Ketua Wanita KEADILAN Sarawak, Agnes Padan kesal negeri Sarawak setiap hari mencatatkan kematian akibat Covid 19.
Katanya sejak 1 April 2021 sehingga hari ini, Covid 19 telah meragut 68 nyawa dan perkara ini harus di ambil perhatian dan Kerajaan Negeri harus memastikan kemudahan seperti mesin vantelator serta oksigen pada tahap mencukupi bagi menampung peningkatan jumlah pesakit.
Agnes berkata, banyak kes pesakit yang mengalami kelewatan untuk diagnosis dan rawatan kanser serta dialisis buah pinggang kerana PKP dan penduduk luar bandar tidak mampu melakukan perjalanan jauh.
"Saya meminta Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak (JPBNS) mencari pendekatan yang komprehensif dalam memastikan kepentingan orang awam bagi melindungi golo­ngan berisiko termasuk kanak-kanak, warga emas, pesakit kro­nik, wanita hamil dan kurang daya ketahanan badan," katanya.
Pada sisi lain, Dr Michael bersetuju dengan beberapa pendapat orang awam dan pakar yang mencadangkan Perintah Kawalan Pergerakan dikuatkuasakan semula bagi menurunkan kes dan pada masa yang sama demi memastikan keselamatan, kesihatan dan nyawa orang awam.
Dalam pada itu, KEADILAN Sarawak menerima aduan dari ramai pemohon yang mengadu tidak menerima sebarang maklum balas dari permohonan mySalam mereka.
Aduan juga diterima dari pemohon warga emas yang menyatakan seorang warga emas berumur 65 tahun ke atas yang berada di pusat kuarantin tidak layak untuk memohon mysalam kerana melepasi terma dan syarat.
Pada hakikatnya ramai warga emas daripada golongan B40 yang bergantung hidup dengan pendapatan yang paling minima iaitu petani dan pekebun secara kecil-kecilan dan tinggal jauh di ulu.
Timbalan Ketua Wanita Negeri, Zulhadiah Suboh berkata, kluster demi kluster yang di laporkan oleh KKM kian menghimpit hidup masyarakat.
"Perdana Menteri mengumumkan bantuan Kewangan Khas Aidilfitri 2021 di beri kepada penjawat awam tetapi bagaimana pula dengan nasib golongan B40, nelayan, petani, penjaja, OKU dan mereka yang hilang pekerjaan?
"Siapakah yang akan membantu mereka? Kumpulan ini juga seharusnya diberi tumpuan kerana merekalah yang sangat terkesan dan harus diberi keutamaan sekiranya kerajaan benar-benar prihatin dengan nasib rakyat peringkat bawahan yang terjejas akibat penularan wabak Covid-19," katanya.
Zulhaidah turut menambah adalah tidak adil kepada marhaen untuk kerajaan menangung barisan Menteri yang seramai 70 orang dengan gaji lumayan sedangkan gagal dan tidak membawa manafaat kepada pentadbiran negara.
"KEADILAN Sarawak meminta kerajaan Perikatan Nasional menjelaskan dengan telus status permohonan mySalam daripada kelompok B40.
"KEADILAN Sarawak juga meminta kerajaan Perikatan Nasional menjelaskan status tuntutan hospitalisasi bagi pesakit Covid-19, yang disyaki Covid-19 dan ditahan di pusat kuarantin KKM atau di tempat kediaman sendiri," katanya.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/05/situasi-covid-19-sarawak-buruk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rentas Daerah Negeri Bagi Tujuan Vaksinasi Covid 19 Tak Perlu Surat Polis Kj

Rentas Daerah Negeri Bagi Tujuan Vaksinasi Covid 19 Tak Perlu Surat Polis Kj

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 260 hits
By 4 May 2021Khairy Jamaluddin Abu BakarKUALA LUMPUR Individu yang perlu merentas daerah dan negeri bagi tujuan vaksinasi COVID 19 di Pusat Pemberian Vaksin di luar daerah tempat tinggal mereka tidak perlu memohon surat kebenaran daripada p...
Covid 19 1 New Cluster Dubbed Jalan Stadium Negeri Cluster Declared In Sarawak

Covid 19 1 New Cluster Dubbed Jalan Stadium Negeri Cluster Declared In Sarawak

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 239 hits
KUCHING A new Covid 19 cluster named as Jalan Stadium Negeri Cluster has been declared in Kuching said the State Disaster Management Committee In a statement the committee said the latest cluster was a social cluster involving a sports
Covid 19 Simunjan District Last Green Zone Remaining In Sarawak

Covid 19 Simunjan District Last Green Zone Remaining In Sarawak

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 167 hits
Bernama file photo for illustration purposes shows a front liner wearing a face shield KUCHING Simunjan district remains the only district in Sarawak with green zone status after Telang Usan district turned yellow for recording one local tr...
Covid 19 More Allocation Manpower For Sarawak Amidst Spike

Covid 19 More Allocation Manpower For Sarawak Amidst Spike

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 270 hits
COVID 19 The Health Ministry has allocated over RM16 million for two hospitals in Sarawak to acquire more equipment to cope with the pandemic according to Health Minister Dr Adham Baba On top of this more manpower has also been mobilised fo...
Covid 19 3 New Clusters In Sarawak Today Including One Resulting From Wake At Bau Village

Covid 19 3 New Clusters In Sarawak Today Including One Resulting From Wake At Bau Village

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 240 hits
File photo for illustration purposes KUCHING A wake at a village Bau resulted in a new cluster dubbed the Sungai Tengah Cluster which was one of three new Covid 19 clusters declared by the State Health Department today All three were commun...
Covid 19 24 Red Zones In Sarawak Recording Total Of 7 197 Locally Transmitted Cases In Past 14 Days

Covid 19 24 Red Zones In Sarawak Recording Total Of 7 197 Locally Transmitted Cases In Past 14 Days

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 271 hits
Bernama file photo for illustration purposes shows a front liner wearing a face shield KUCHING The state continues to remain mostly in the red with a total of 24 districts categorised as red zones for recording more than 40 new locally tran...
Menko Pmk Buruh Atau Karyawan Menjadi Prioritas Vaksinasi Covid 19

Menko Pmk Buruh Atau Karyawan Menjadi Prioritas Vaksinasi Covid 19

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 176 hits
Bagi setiap buruh atau karyawan swasta yang sudah mendapat vaksinasi kata Muhadjir akan memiliki tingkat kekebalan namun dibutuhkan proses dalam tubuh seseorang
Umno Tidak Bodoh Paksa Pru15 Ketika Situasi Covid 19 Memuncak Tajuddin

Umno Tidak Bodoh Paksa Pru15 Ketika Situasi Covid 19 Memuncak Tajuddin

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 210 hits
BernamaMei 8 2021 Tajuddin berkata UMNO bukanlah parti yang memberi fokus semata mata kepada politik sahaja termasuk ketika negara sedang berdepan COVID 19 ini Gambar failPASIR SALAK UMNO tidak terlalu terdesak untuk memaksa Pilihan Raya Um...
Wan Rosdy Gesa Rakyat Pahang Patuhi Sop Situasi Covid 19 Di Negeri Ini Belum Reda

Wan Rosdy Gesa Rakyat Pahang Patuhi Sop Situasi Covid 19 Di Negeri Ini Belum Reda

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 257 hits
KUANTAN Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Pahang melaporkan situasi terkini wabak pandemik COVID 19 di negeri ini masih belum reda terutamanya di daerah Kuantan Demikian kenyataan rasmi yang dibuat oleh Menteri Besar Pahang Datuk Seri ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord