Siri Naik Turun Tangga Mahkamah Tinggi


 



KL Najib failed to justify RM2.973b 1MDB funds in 3 personal bank accounts DPP said Najib received monies through GoodStar, controlled by Jho Lowcolossal sum RM2.973b found accumulated in Najib's AmBank account Good Star, Aabar, Tanore remain elephant in the roomdeathly silence from NajibWe hear no cries of innocence from him 'Why 1MDB monies in your personal accounts, not once, twice, but thricemonies from money laundering traceable directly to GoodStar, Aabar GoodStar, JoLo, Prince Faisal, Prince Said, Blackstone no connection with 1MDB no business or commercial reasons for such movements of monies
Najib, Umno feeble claim cash is political donations May 8, 2019 notice of forfeiture over handbags, 27 vehiclesRM18m in Bank Islam, Al-Rajhi, Maybank, CIMB, RHB, Public Bank, AmBank, HLBfrozen between Aug 16, 2018 - March 11, 2019

My Comments : Dalam siri "naik turun tangga di Mahkamah Tinggi" ini kita melihat bekas pemimpin negara yang terlibat rasuah dan pelbagai jenayah songlap duit rakyat menghadiri kes di mahkamah tanpa henti. 
Ramai orang merasa kurang puas hati kenapa kes-kes di mahkamah ini mengambil masa yang sangat panjang, kenapa orang yang sudah pun di dapati bersalah masih bebas ke sana dan ke sini dan membuat kenyataan dan ucapan yang hanya malukan masyarakat, negara dan juga agama. Seolah masyarakat kita tidak mempunyai maruah dan sanggup entertain atau melayan pemimpin-pemimpin yang sudah pun didapati salah terlibat jenayah. 
Di negara lain contohnya di Eropah Timur (termasuk Ukraine) mereka ambil tindakan yang lebih drastic terhadap pemimpin dan ahli politik yang terlibat rasuah.   
Di Ukraine menteri Kabinet, ahli parlimen dan pemimpin politik yang terlibat rasuah pernah dicampak ke dalam tong sampah, seperti dalam gambar berikut : 



Tetapi masyarakat kita bukan seperti masyarakat negara lain. Dalam negara kita reaksi umum terhadap isu-isu besar (seperti jenayah, salahguna kuasa dsbnya) juga bergantung kepada keturunan, bangsa dan agama orang yang terlibat. 
Bangsa dan agama penjenayah dan mangsa jenayah boleh memberi impact yang lebih besar daripada fakta dan bukti dalam kes jenayah itu. 
In other words penjenayah boleh jadi hero dan mangsa boleh menjadi jahat bergantung kepada identiti perkauman, bangsa dan agama mereka.
Maklumlah kita adalah negara pelbagai kaum dan pelbagai agama. Suka tak suka unsur perkauman mempunyai kesan yang besar terhadap reaksi umum dalam sebarang perkara. 
Reaksi masyarakat bukan selalunya straight forward 'black and white' atau 'right and wrong'. Race and religion always overshadows everything. 
Contohnya dalam kes 'road buli' dulu walaupun mahkamah mendapati road bully itu salah dan jatuhkan hukuman (yang sangat ringan) tetapi emosi dan sentimen perkauman telah dikipas dengan kumpulan racist sanggup kumpul dana untuk 'membela'  bebudak yang sudahpun didapati salah oleh mahkamah tadi. Dan mereka memaki dan mencemuh si-mangsa road bully pula - seorang lelaki tua tetapi yang berlainan bangsa. Dan isu ini juga dimainkan oleh media ikut sentimen perkauman mereka sendiri. Masyarakat umum pun diam saja. 
Tiada siapa pun daripada kalangan intelektual, akademik, NGO, pejuang "agama" (Nauzubillahi minal syaitanir rajim) yang bangkit dan berkata 'Ok just stop it. Stop being racist.'
Yang lebih lucu juga adalah kes bebudak samseng yang mencuri handphone daripada sebuah kedai.  Setelah di'tangkap' mencuri handphone, bebudak pelaku jenayah itu telah memanggil gerombolan samseng untuk memukul 'mangsa' kecuriannya dan juga memecah dan merosakkan bukan saja satu kedai tetapi beberapa kedai dalam kompleks itu.  Pencuri dan mangsa curi adalah berlainan bangsa, bahasa dan agama.
Tiba-tiba isu racist ini menjadi perkara besar dalam berita dan dalam perbualan harian pemimpin politik Kerajaan dan di kelab dangdut favourite mereka. Dan pencuri telefon serta gerombolan samseng yang pecahkan kedai pula menjadi 'hero'.  Mangsa kecurian yang juga kena pukul oleh kumpulan samseng pula jadi 'watak jahat' - sebiji serupa kes lelaki tua yang menjadi mangsa road bully sebelum itu. 
And the story does not end there.  Sasul bin Sasau, dalam sekelip mata saja Menteri racist telah jumpa "penyelesaian" iaitu untuk belanjakan berpuluh juta Ringgit wang rakyat untuk membuka 'kedai telefon racist' pula. Pop kali Pap, Bip kali Bop mereka telah membuka kedai telefon racist, dan seperti mana boleh disangka, kedai itu semua rugi dan akhir sekali semuanya bungkus.     
Fast forward. Contoh yang paling besar sekarang ialah kes kematian Adib Adam. Walaupun Polis telah sebut beberapa kali bahawa tiada bukti Adib dipukul oleh sesiapa pun, dan Doktor Pakar Patologi Hospital KL telah sebut dengan jelas bahawa Adib di langgar oleh lori Bomba dan yang terkini pula buku bekas AG Tommy Thomas menjelaskan fakta yang sama, masih terdapat ramai orang yang "mahu"  Polis menangkap 'orang yang bertanggungjawab memukul Adib'.  There is no such thing. Tiada siapa pun pukul Adib, sebab Adib dilanggar oleh lori Bomba sendiri. 
Tetapi sekali lagi kes ini melibatkan emosi perkauman yang bermula apabila sekumpulan samseng diupah untuk menghalau penduduk berbangsa lain dari kawasan itu. Dan sehingga hari ini tiada siapa pun daripada kumpulan samseng yang telah cetuskan serangan dan kekecohan itu telah dihadapkan ke mahkamah. Why? 
Dalam sekejap masa opportunis pelakon politik turut mencurah minyak atas bara dan kipaskan sentimen perkauman lagi.  Fakta dan kebenaran, apa yang sebenarnya telah berlaku, bukti yang telah dibawa ke mahkamah semuanya  di tolak tepi.
And once again tiada siapa pun daripada kalangan intelektual, akademik, NGO, pejuang "agama" (Nauzubillahi) yang bangkit dan berkata 'Ok just stop it. Stop being racist.' 
Sebaliknya ada pula yang menjadi penganjur kongres "maruah" !!
Perbuatan seperti ini hanya menambah beban 'malu' yang akan terpaksa dipikul, yang akan terpaksa dicuci dan dibuang oleh generasi anak-anak Tuan-Tuan.  You are just burdening your future generations with more shame and embarrassment.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://feedproxy.google.com/~r/MalaysiansMustKnowTheTruth/~3/D6d1zv5Lkpk/siri-naik-turun-tangga-mahkamah-tinggi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Tinggi Putuskan Tan Sri Isa Samad Bersalah Di Atas Sembilan Pertuduhan Rasuah

Mahkamah Tinggi Putuskan Tan Sri Isa Samad Bersalah Di Atas Sembilan Pertuduhan Rasuah

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 231 hits
KUALA LUMPURl Mahkamah Tinggi di sini hari ini memutuskan bekas Pengerusi Felda Tan Sri Mohd ISA abdul Samad bersalah atas sembilan pertuduhan rasuah RM3 09 juta enam tahun lalu Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali memutuskan demikian selepas men...
Dr M Arah Saya Elak Prosiding Mahkamah Terbuka Kes Zakir Naik Kata Thomas

Dr M Arah Saya Elak Prosiding Mahkamah Terbuka Kes Zakir Naik Kata Thomas

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 244 hits
PETALING JAYA Bekas peguam negara Tommy Thomas berkata Dr Mahathir Mohamad mengarahkannya mengelak sebarang prosiding mahkamah terbuka dalam usaha mengekstradisi penceramah kontroversi Zakir Naik Thomas berkata beliau menemui Mahathir yang ...
Hiburan Tak Mahu Dilabel Riak Adi Putra Enggan Muat Naik Foto Ketika Turun Padang Hulur Bantuan Di Media Sosial

Hiburan Tak Mahu Dilabel Riak Adi Putra Enggan Muat Naik Foto Ketika Turun Padang Hulur Bantuan Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 573 hits
Pelakon Datuk Adi Putra dan pasukan pertubuhan amal Jai The Legend miliknya kini difahamkan sedang giat menghulurkan bantuan buat mereka yang memerlukan di luar sana gara gara wabak pandemik COVID 19 yang ternyata telah menyebabkan seseteng...
Pasaran As Berusaha Untuk Naik Dengan Lebih Tinggi

Pasaran As Berusaha Untuk Naik Dengan Lebih Tinggi

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 157 hits
S P 500 carta harian Pasaran AS berusaha untuk berkembang walaupun harga untuk pembelian sudah sepenuhnya tidak mencukupi Nampaknya kecairan yang akan datang dari Fed menyebabkan ini Namun kita harus memahami bahawa pertumbuhan tidak dapat ...
Tinggi Muka Air Naik Pintu Air Pasar Ikan Jakarta Utara Siaga 2

Tinggi Muka Air Naik Pintu Air Pasar Ikan Jakarta Utara Siaga 2

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 167 hits
BPBD DKI Jakarta kembali memperbarui data tinggi muka air di Pasar Ikan pada Minggu pukul 02 00 WIB menyebutkan bahwa tinggi muka air di pintu air itu naik drastis menjadi 205 cm karena hujan turun dan statusnya ditingkatkan menjadi siaga d...
Kakitangan Sbs Transit Diiktiraf Selamatkan Kanak Kanak Hampir Jatuh Dari Tangga Bergerak

Kakitangan Sbs Transit Diiktiraf Selamatkan Kanak Kanak Hampir Jatuh Dari Tangga Bergerak

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 149 hits
SINGAPURA Senario yang berlaku di depan mata Encik Mohamed Ferdaus Md Yusoff cukup menggerunkan Dalam satu kejadian pada 2019 beliau melihat seorang kanak kanak di sebuah stesen MRT Sixth Avenue berpaut pada susur tangga bergerak Lebih meng...
Exco Terengganu Didakwa Di Mahkamah Sesyen Hari Ini

Exco Terengganu Didakwa Di Mahkamah Sesyen Hari Ini

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 371 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONSeorang Exco Terengganu didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu pagi ini susulan kegagalan menghantar laporan kewangan syarikat selama tiga tahun berturut turut Syarikat tersebut difahamkan adalah milik kerajaan ne...
Najib Fail Rayuan Berhubung Keputusan Mahkamah Tolak Permohonan Singkir Sri Ram

Najib Fail Rayuan Berhubung Keputusan Mahkamah Tolak Permohonan Singkir Sri Ram

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 221 hits
KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Najib Razak telah memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi menolak permohonannya untuk menyingkirkan bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Gopal Sri Ram daripada mengetuai pasukan pendakwaan dalam p...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Uyaina Arshad Selamat Bersalin Anak Kedua Alhamdulillah Kedatangan Anakanda Kedua Yang Dikasihi

Ini Isi Pembahasan Presiden Jokowi Dengan Gubernur Jenderal Australia

Video Hotman Paris Pegang Kepala Merasa Aneh Polisi Sulit Tangkap 3 Buron Pembunuh Vina

Sepak Terjang Gengster Sadis Di Balaraja Tak Segan Membabi Buta Sakiti Korbannya

Kupas Tuntas Dinamika Perjalanan Jkn Dirut Bpjs Kesehatan Rilis Buku Terbaru

Muncul Sentimen Negatif Ke Sjafrie Sjamsoeddin Hendropriyono Ada Yang Main Ini Pasti