Sindiket Dadah Antarabangsa Tersungkur Polis Rampas Syabu Lebih Rm9 Juta




Polis Pulau Pinang menumpaskan sindiket pengedaran dadah antarabangsa selepas menahan lima lelaki termasuk dua warga Indonesia dan merampas 263.7kg syabu bernilai RM9.49 juta dalam siri serbuan di negeri ini pada Rabu dan Khamis lepas.
Ketua Polis Pulau Pinang Sahabudin Abd Manan berkata, dalam kejadian Rabu lepas, Pasukan Polis Marin (PPM) yang sedang membuat rondaan Ops Benteng di kawasan perairan Teluk Tempoyak pada 6.30 petang menahan semua bot fiber dinaiki dua lelaki warga Indonesia dan pemeriksaan mendapati mereka gagal mengemukakan sebarang dokumen perjalanan diri.
Beliau berkata, susulan soal siasat ke atas dua lelaki yang ditahan dan diserahkan kepada unit risikan PPM itu, polis menyerbu sebuah pondok nelayan di jeti haram di tebing Sungai Keluang, Bayan Lepas, pada 4 pagi Khamis, dan menahan seorang lelaki tempatan berusia 55 tahun selepas menemukan 130 bungkusan mengandungi dadah dalam sebuah bot fiber yang terdapat di situ.
“Susulan pemeriksaan lanjut, polis menjumpai sebuah kereta jenis Mazda dan 115 bungkusan dadah di ruang antara tempat duduk belakang dan but kenderaan itu yang telah diubah suai untuk menempatkan dadah. Keseluruhannya 245 bungkusan dirampas di situ,” katanya pada sidang media.









Katanya, polis kemudian menyerbu sebuah rumah di Sungai Ara dan menahan seorang nelayan berusia 58 tahun dipercayai dalang utama sindiket itu di Malaysia dan lelaki yang positif dadah itu didapati mempunyai dua rekod lampau.
Sahabudin berkata, polis kemudian menahan seorang lagi lelaki berusia 57 tahun di Kuala Juru, Bukit Mertajam, yang merupakan pemilik bengkel membaiki bot, dan dia dipercayai mempunyai kaitan dengan sindiket pengedaran dadah antarabangsa yang menjalankan kegiatan itu sejak Disember lepas.
Katanya, kedua-dua lelaki Indonesia berusia 29 dan 33 tahun itu didapati menaiki bot dari Acheh untuk masuk ke perairan negara, menjalankan urusniaga jual beli dadah di kawasan laut bagi mengelak dikesan pihak berkuasa berikutan penguatkuasaan yang lebih ketat polis ketika perintah kawalan pergerakan (PKP) ketika ini.
“Lelaki (Indonesia) berusia 33 tahun itu merupakan dalang utama di negaranya dan mereka akan datang mengambil bekalan dadah yang dibawa masuk dari Thailand sebelum (dadah) transit di Pulau Pinang menerusi jalan laut, urusniaga jual beli dadah sindiket iu dijalankan di perairan negeri,” katanya.
Beliau berkata, lelaki ketiga yang ditahan di kawasan pondok tepi jeti haram itu mempunyai 11 rekod lampau berkaitan dadah serta jenayah.
Menurutnya, keseluruhan syabu dirampas dalam operasi dua hari itu ialah 263.7kg dianggarkan bernilai RM9.49 juta untuk pasaran di Acheh.
“Dalam operasi itu, polis turut menyita empat kenderaan bernilai RM104,000, barang kemas bernilai sekitar RM52,000 dan wang tunai RM30,950 daripada semua mereka. Mereka direman untuk siasatan lanjut dan kes disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952,” katanya.


FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2021/02/sindiket-dadah-antarabangsa-tersungkur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih 5 Sindiket Dadah Dipercayai Berselindung Di Belakang Orang Kenamaan

Lebih 5 Sindiket Dadah Dipercayai Berselindung Di Belakang Orang Kenamaan

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 132 hits
MALAYSIAKINI Polis mengenal pasti lebih lima sindiket dadah yang dipercayai berselindung di sebalik status orang kenamaan termasuk Tan Sri Datuk Seri dan Datuk setakat ini kata Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador Abdul Hamid berkata siasat...
Elak Tindakan Muflis Menteri Pembangunan Wanita Bayar Hutang Lebih Rm1 Juta

Elak Tindakan Muflis Menteri Pembangunan Wanita Bayar Hutang Lebih Rm1 Juta

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 697 hits
KUALA LUMPUR Berdepan kemungkinan diisytiharkan bankrap Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Rina Harun selesai melunaskan hutang lebih RM1 juta kepada syarikat penerbitan program televisyen dan filem yang berpangkalan di Pari...
Ahli Parlimen Pkr Pertikai Sumber Kewangan Selepas Rina Selesaikan Hutang Lebih Rm1 Juta

Ahli Parlimen Pkr Pertikai Sumber Kewangan Selepas Rina Selesaikan Hutang Lebih Rm1 Juta

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 232 hits
February 17 2021 Ahli Parlimen PKR Fahmi Fadzil membangkitkan bayaran hutang Rina Harun berjumlah RM1 3 juta PETALING JAYA Ahli Parlimen PKR Fahmi Fadzil hari ini secara tidak langsung mempertikaikan keupayaan kewangan menteri pembangunan w...
Rina Harun Selesai Bayar Hutang Lebih Rm1 Juta Untuk Elak Berdepan Tindakan Muflis

Rina Harun Selesai Bayar Hutang Lebih Rm1 Juta Untuk Elak Berdepan Tindakan Muflis

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 337 hits
KUALA LUMPUR Berdepan kemungkinan diisytiharkan bankrap Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rina Harun selesai melunaskan hutang lebih RM1 juta kepada syarikat penerbitan program televisyen dan filem yang berpangka...
Kurang Dari Sebulan Lebih Dari 1 Juta Nakes Divaksin Covid 19

Kurang Dari Sebulan Lebih Dari 1 Juta Nakes Divaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 145 hits
Sebagai garda terdepan dalam penanganan pandemi tenaga kesehatan menjadi prioritas pemerintah dalam pemberian vaksin
Polis Rampas Komputer Penerbit Buku Tommy Thomas

Polis Rampas Komputer Penerbit Buku Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 212 hits
Pihak berkuasa merampas dua komputer daripada GerakBudaya Enterprise Sdn Bhd susulan siasatan ke atas penerbit buku memoir bekas peguam negara Tommy Thomas itu Bercakap dengan Malaysiakini pengasas Gerakbudaya Chong Ton Sin mengesahkan baha...
Lebuhsungaipinang Polis Bongkar Makmal Proses Dadah Dalam Minuman Serbuk Jus

Lebuhsungaipinang Polis Bongkar Makmal Proses Dadah Dalam Minuman Serbuk Jus

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 111 hits
Polis membongkar makmal memproses dadah yang dicampur dalam minuman dan serbuk jus sebelum dibungkus semula serta merampas pelbagai dadah bernilai RM77 318 dalam serbuan di sebuah kondomonium mewah Lebuh Sungai Pinang di sini Rabu lepas Ket...
Tnb Lebih 1 Juta Meter Pintar Telah Dipasang Di Melaka Dan Lembah Klang

Tnb Lebih 1 Juta Meter Pintar Telah Dipasang Di Melaka Dan Lembah Klang

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 218 hits
Tenaga Nasional Berhad hari ini berkongsi mengatakan yang mana sehingga hari ini TNB telah memasang 1 000 000 meter pintar telah dipasang di Melaka dan Lembah Klang TNB sedia menguji sistem meter pintar sejak 2014 yang lepas dan telah mengu...
Mana Rina Dapat Wang Langsai Hutang Lebih Rm1 Juta

Mana Rina Dapat Wang Langsai Hutang Lebih Rm1 Juta

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 209 hits
Malaysiakini Seorang Adun DAP hari ini menuntut penjelasan daripada Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Rina Harun berkenaan sumber yang digunakannya untuk membayar hutang lebih sejuta ringgit agar tidak diisytihar muflis Adu...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih