Sikap Ibu Bapa Boleh Diturunkan Kepada Anak Anak Jadi Berhati Hatilah


Percaya tak sikap ibu bapa boleh ‘diturunkan’ kepada anak-anak anda? Tingkah laku anda boleh menyebabkan wujudnya antiexty (kebimbangan) pada anak. Haa..tak percaya? Teruskan membaca artikel ini untuk mengetahui lebih lanjut.

Sikap ibu bapa
Ibu bapa sememangnya memainkan peranan penting dalam membentuk perihal berkaitan emosi anak pada peringkat tumbesaran awal. Adalah penting untuk setiap ibu bapa memahami dan menyedari bahawa setiap perlakuan dan sikap yang dipamerkan akan memberikan impak kepada anak-anak.
Jika anda individu yang senang untuk berasa risau dan bimbang, sudah tentu ia akan mempunyai kaitan dengan kewujudan rasa kebimbangan pada anak. Dan masalah seperti ini sebenarnya boleh memberikan efek negatif kepada anak dalam proses pembesaran dan kehidupan.
Jadi adakah terdapat cara yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah seperti ini daripada wujud dan berkembang menjadi lebih kronik?
Cara mengatasinya
Berikut adalah beberapa cara yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah ini, antaranya:
Terlalu mengawal
Tidak dinafikan, sebagai ibu bapa akan wujud sikap mengawal anak-anak. Malah penulis sendiri mungkin sering mencuba untuk mengawal anak. Namun apa yang kita sebagai ibu bapa tidak sedari, sikap ini sebenarnya hanya mewujudkan rasa tidak berkeyakinan dalam diri anak-anak.
Sebagai contoh situasi, katakanlah terdapat ahli keluarga yang menawarkan pilihan makanan kepada anak? Apakah yang akan anda lakukan? Mesti anda akan tolong pilih dan jawabkan ‘bagi pihak’ anak, bukan?
Tetapi tahukah anda, ia sebenarnya hanya akan mewujudkan rasa tidak yakin untuk anak dalam melakukan sebarang interaksi sosial untuk tempoh jangka masa panjang. Berikanlah peluang kepada anak anda untuk membuat dan menyatakan pilihan mereka sendiri. Bantu anak untuk menjadi lebih berkeyakinan!
Terlalu kritikal
Pernah tak anda mengalami masalah dan ia memberikan kesan kepada individu di sekeliling anda? Sebagai contoh, anda mungkin berdepan masalah berat badan dan anda tidak mahu anak-anak mengalami masalah yang sama.
“Jangan makan keropok tu, nanti gemuk!”, adalah antara kata-kata yang mungkin anda ucapkan. Namun tanpa disedari, anda mungkin bersikap terlalu kritikal sehingga menimbulkan rasa negatif dalam diri anak anda.
Cara yang lebih baik adalah dengan menjelaskan kepadanya apa yang mungkin berlaku dan memberi ruang kepadanya dalam membuat keputusan yang diingini tanpa mempengaruhi pemikiran anak-anak
Terlalu melindungi
Ya, ibu bapa mana yang tidak sayangkan anaknya. Tetapi bersikap terlalu melindungi ada kalanya tidak baik untuk perkembangan anak-anak. Beri peluang untuk anak-anak meneroka dunianya sendiri. Bersifat melindungi tidak salah tetapi harus dalam cara yang masih terkawal. Jangan berlebihan.
Bertengkar
Perselisihan faham antara suami isteri adakalanya tidak boleh dielakkan. Namun, sebaiknya, hindari daripada bertengkar di hadapan anak-anak. Cuba untuk menyelesaikan masalah anda secara persendirian. Ini kerana terdapat kajian yang mengatakan, keluarga yang tidak harmoni mempunyai kaitan tinggi dengan tahap kebimbangan yang tinggi pada anak-anak.
Sama ada anda percaya atau tidak, setiap perkara yang anda lakukan sebagai ibu bapa memberi kesan terhadap tahap kebimbangan pada anak. Yes! Rasa bimbang itu normal, tetapi jika ia masih terkawal.
Belajar untuk mengawal sikap dan tingkah laku anda sudah tentu dapat membantu anak anda untuk mengawal tahap kebimbangan dalam diri mereka juga. Sekiranya tahap kebimbangan anak anda adalah serius, anda mungkin perlu membawanya untuk mendapatkan rawatan dan pemeriksaan lanjut.
The post Sikap Ibu Bapa Boleh “Diturunkan” Kepada Anak-Anak, Jadi Berhati-Hatilah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sikap-ibu-bapa-boleh-diturunkan-kepada-anak-anak-jadi-berhati-hatilah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hantar Anak Ke Taska Pra Sekolah Jkm Ibu Bapa Boleh Tuntut Pelepasan Cukai Rm2 000

Hantar Anak Ke Taska Pra Sekolah Jkm Ibu Bapa Boleh Tuntut Pelepasan Cukai Rm2 000

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 389 hits
The ReporterIbu bapa boleh menuntut pelepasan cukai sebanyak RM2 000 jika mempunyai anak berusia enam tahun ke bawah yang dihantar ke taman asuhan kanak kanak atau pra sekolah berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat berbanding RM1 000...
Scotland Larang Ibu Bapa Pukul Anak Kerana Ia Boleh Mendatangkan Kesan Buruk

Scotland Larang Ibu Bapa Pukul Anak Kerana Ia Boleh Mendatangkan Kesan Buruk

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 307 hits
Scotland pada Khamis menjadi bahagian pertama di Britain yang melarang ibu bapa memukul anak mereka lapor agensi berita China Xinhua Undang undang baharu itu telah mendapat kelulusan Anggota Parlimen Scotland di Edinburgh Sejumlah 84 anggot...
Pukul 7 Pagi Tinggal Anak Depan Rumah Pecut Kereta Lari Pengasuh Luah Terkilan Sikap Ibu Bapa

Pukul 7 Pagi Tinggal Anak Depan Rumah Pecut Kereta Lari Pengasuh Luah Terkilan Sikap Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 533 hits
Tidak dapat dinafikan dalam dunia yang semakin mencabar setiap pasangan perlu bekerja untuk menampung ekonomi terutamanya bagi mereka yang sudah mempunyai anak anak Tugas menjaga anak anak pula selalunya akan diserahkan kepada pengasuh atau...
Theasianparent Aplikasi Terbaik Untuk Ibu Bapa Mendidik Anak Secara Menyeluruh

Theasianparent Aplikasi Terbaik Untuk Ibu Bapa Mendidik Anak Secara Menyeluruh

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 348 hits
Aplikasi untuk ibu bapa Bunyi macam menarik Seharian bekerja dan melakukan rutin dirumah menjadikan masa terlalu singkat untuk menghadiri kelas parenting Apa susah Semuanya dihujung jari hanya dengan Aplikasi theAsianParent yang baru sahaja...
The Asian Parent Aplikasi Untuk Ibu Bapa Yang Inginkan Maklumat Lanjut Tentang Anak

The Asian Parent Aplikasi Untuk Ibu Bapa Yang Inginkan Maklumat Lanjut Tentang Anak

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 425 hits
Assalammualaikum semua Zaman sekarang memang sepanjang masa kita dengan handphone tak kira siang ataupun malam Dah jadi macam benda paling wajib nak bawak pergi mana mana pun Nak cari dekat mana jual pampers google kan ada Nak tanya kenapa ...
12 Tahun Lagi Mungkin Ibu Hamil Boleh Lahirkan Anak Di Angkasa Lepas Pakar

12 Tahun Lagi Mungkin Ibu Hamil Boleh Lahirkan Anak Di Angkasa Lepas Pakar

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 335 hits
Pakar tidak tolak kemungkinan bayi pertama bakal dilahirkan di ruang angkasa lepas dalam tempoh 12 tahun akan datang Dr Egbert Edelbroek yang merupakan pengasas dan Ketua Eksekutif Spaceborn United berkata mereka sedang merancang satu misi ...
Anak Pertama Paling Istimewa Dialah Tempat Kasih Tercurah Saat Baru Bergelar Ibu Bapa

Anak Pertama Paling Istimewa Dialah Tempat Kasih Tercurah Saat Baru Bergelar Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 319 hits
Anak adalah amanah untuk setiap pasangan Kelahirannya dianggap penyeri dalam rumah tangga Malah kehadirannya juga yang akan mengajar diri kita jadi lebih sabar dan faham tanggungjawab Mungkin bagi yang sudah berkahwin perasaan saat pertama ...
Anak Ramai Atau Pernah Bersalin Bayi Lebih 4kg Boleh Jadi Sebab Ibu Alami Tumpah Darah

Anak Ramai Atau Pernah Bersalin Bayi Lebih 4kg Boleh Jadi Sebab Ibu Alami Tumpah Darah

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 544 hits
Pendarahan selepas bersalin adalah punca utama kematian ibu di kebanyakan negara di seluruh dunia Pendaftaran Obstetrik Kebangsaan telah melaporkan pada tahun 2012 kadar pendarahan serius selepas bersalin adalah 0 09 iaitu masih di bawah pa...
Jantung Anak Berlubang Tersumbat Sejak Lahir Ibu Bapa Rayu Orang Ramai Bantu Sumbang Rm25 000 Untuk Kos Pembedahan Anak

Jantung Anak Berlubang Tersumbat Sejak Lahir Ibu Bapa Rayu Orang Ramai Bantu Sumbang Rm25 000 Untuk Kos Pembedahan Anak

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 249 hits
Pasangan suami isteri merayu orang ramai tampil membantu menyumbangkan dana sebanyak RM25 000 bagi menampung kos pembedahan bayi perempuan mereka yang mengalami komplikasi jantung Rozita Radzi 33 berkata anak keenamnya Maya Alisha Mohd Hasr...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered