Sijil Halal Dasar Sedia Ada Kekal Permohonan Bersifat Sukarela Zahid



Mesyuarat Jemaah Menteri hari ini bersetuju mengekalkan dasar sedia ada bahawa permohonan Sijil Pengesahan Halal Malaysia (SPHM) perlu bersifat sukarela seperti mana ia dilaksanakan sejak 1974.
(BH) – Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, pengekalan dasar sedia ada ini bermaksud ia terbuka kepada mana-mana industri yang bersedia untuk mematuhi semua keperluan, piawaian dan standard pensijilan halal Malaysia.
Katanya, melalui sijil diperoleh itu, ia akan memberi nilai tambah kepada pemegang SPHM atas komitmen tinggi untuk sentiasa mematuhi standard dan piawaian pensijilan halal.
“Justeru, JAKIM menggesa pemain industri untuk memohon SPHM memandangkan ia boleh memberi jaminan dan menarik pelanggan beragama Islam untuk makan tanpa keraguan di premis berkenaan,” katanya hari ini.
Permohonan sijil halal dilaksanakan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Majlis Agama Islam (MAIN) dan Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN).
Sebelum ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengarahkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Mohd Na’im Mokhtar melakukan kajian dan menyediakan laporan lengkap berhubung isu pensijilan halal.
Menteri Komunikasi, Fahmi Fadzil dilaporkan berkata, Perdana Menteri mahu hasil kajian dan laporan lengkap berhubung cadangan mewajibkan pensijilan halal untuk setiap premis makanan itu dibentangkan pada mesyuarat Jemaah Menteri.
Isu pensijilan halal menjadi polemik selepas Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok dilapor berkata pensijilan halal seharusnya bersifat sukarela untuk membolehkan pengusaha membuat keputusan berdasarkan permintaan pasaran, bukan dilaksanakan secara paksa.
Beliau dipetik mendakwa, cadangan mewajibkan restoran dan syarikat makanan untuk memiliki sijil halal hanya akan menambah kesukaran operasi perniagaan serta beban kepada perniagaan kecil.
Ia susulan kenyataan Mohd Na’im, bahawa JAKIM sedang mengkaji cadangan untuk mewajibkan restoran serta syarikat makanan untuk memiliki sijil halal.
Dalam pada itu, Ahmad Zahid yang juga Pengerusi Majlis Pembangunan Industri Halal berkata, bagi menggalakkan pihak industri memohon SPHM khususnya dalam kalangan industri mikro dan kecil, pelbagai pihak berkepentingan termasuk agensi pembimbing usahawan di semua peringkat turut ditawarkan pelbagai insentif dan inisiatif dalam bentuk latihan dan bimbingan serta geran dalam memastikan produk atau perkhidmatan yang ditawarkan boleh dipersijilkan halal.
“JAKIM turut memperkenalkan Inisiatif Segera Pensijilan Halal Malaysia bagi mempercepatkan pengurusan pensijilan halal Malaysia dalam tempoh 30 hari.
“Statistik menunjukkan antara Januari hingga Julai lalu, sebanyak 96 peratus permohonan berjaya diuruskan dalam tempoh ditetapkan. Usaha proaktif ini berupaya menjadi salah satu tarikan kepada pihak industri untuk memohon SPHM.
“JAKIM, MAIN dan JAIN sentiasa komited untuk terus memperkemas dasar sedia ada demi menambah baik pengurusan dan sistem penyampaian perkhidmatan dari semasa ke semasa bagi memastikan pensijilan halal Malaysia terus diyakini dan kekal sebagai rujukan dunia,” katanya.
Ahmad Zahid berkata, JAKIM sentiasa berusaha mempertingkatkan kesedaran semua pihak mengenai kepentingan serta kebaikan sijil halal Malaysia dalam industri makanan dan perniagaan.
“Dalam pada masa sama, JAKIM, MAIN serta JAIN akan bertindak tegas kepada individu atau mana-mana pihak yang cuba memalsukan SPHM demi memastikan kualiti dan standard pensijilan halal Malaysia sentiasa terpelihara.
“Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) komited terus memperkukuh pengurusan pensijilan halal Malaysia demi kepentingan dan kebaikan untuk negara,” katanya.
The post Sijil halal: Dasar sedia ada kekal, permohonan bersifat sukarela – Zahid appeared first on Malaysia Today.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2024/09/19/sijil-halal-dasar-sedia-ada-kekal-permohonan-bersifat-sukarela-zahid/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kabinet Kekal Dasar Sedia Ada Sijil Pengesahan Halal Secara Sukarela

Kabinet Kekal Dasar Sedia Ada Sijil Pengesahan Halal Secara Sukarela

papar berkaitan - pada 19/9/2024 - jumlah : 78 hits
cosmo com myOleh MOHD RIDZAUDDIN ROSLAN18 September 2024 9 22 pmGambar hiasan PUTRAJAYA Jemaah Menteri bersetuju untuk mengekalkan dasar sedia ada iaitu permohonan Sijil Pengesahan Halal Malaysia yang dilaksanakan oleh Jabatan Kemajuan Isla...
Jangan Paksa Peniaga Bukan Islam Mohon Sijil Halal Kata Zahid

Jangan Paksa Peniaga Bukan Islam Mohon Sijil Halal Kata Zahid

papar berkaitan - pada 16/9/2024 - jumlah : 59 hits
JANGAN paksa pengusaha perniagaan bukan Islam memohon sijil halal kata Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi Beliau berkata kerajaan belum membuat keputusan untuk mewajibkan semua restoran atau mana mana syarikat dalam industri makana...
Dap Masih Mahu Tegak Benang Basah Isu Sijil Halal

Dap Masih Mahu Tegak Benang Basah Isu Sijil Halal

papar berkaitan - pada 9/9/2024 - jumlah : 69 hits
harakahdaily netSeptember 9 2024Dr Zulkeflee YaacobKOTA BHARU Pemimpin DAP masih lagi dianggap mahu menegak benang basah biar pun ahli parlimen Seputeh Teresa Kok disiasat polis kerana kenyataannya menyentuh isu berkaitan raja agama dan kau...
Sebelum Teresa Mca Juga Terkam Isu Sijil Halal

Sebelum Teresa Mca Juga Terkam Isu Sijil Halal

papar berkaitan - pada 9/9/2024 - jumlah : 92 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 9 2024 2 15 PMBeberapa jam sebelum Naib Pengerusi DAP Teresa Kok membantah cadangan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia untuk mempertimbangkan mewajibkan pensijilan halal bagi restoran dan syarikat makanan yang t...
Tarik Balik Kenyataan Sijil Halal Dan Mohon Maaf Kata Pemuda Bersatu

Tarik Balik Kenyataan Sijil Halal Dan Mohon Maaf Kata Pemuda Bersatu

papar berkaitan - pada 7/9/2024 - jumlah : 92 hits
suaramerdeka 7 September 2024PEMUDA Bersatu meminta Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok membuat permohonan maaf dan menarik balik kenyataannya mengenai pensijilan halal untuk semua premis makanan yang tidak menghidangkan daging babi atau alkoh...
Malaysia Must Use Blockchain To Improve Halal Cert Framework Zahid

Malaysia Must Use Blockchain To Improve Halal Cert Framework Zahid

papar berkaitan - pada 19/9/2024 - jumlah : 46 hits
Malaysia must leverage cutting edge technologies like blockchain to enhance its halal certification framework said Deputy Prime Minister Ahmad Zahid Hamidi Speaking at the Global Halal Summit 2024 last night he said countries such as the Un...
Don T Force Non Muslim Business Operators To Get Halal Certification Says Zahid

Don T Force Non Muslim Business Operators To Get Halal Certification Says Zahid

papar berkaitan - pada 16/9/2024 - jumlah : 74 hits
DPM says no govt decision to mandate F B outlets to comply with requirement DEPUTY Prime Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi has stated that non Muslim business operators should not be forced to apply for halal certification He clarif...
Halal Certification Will Remain Voluntary Says Zahid

Halal Certification Will Remain Voluntary Says Zahid

papar berkaitan - pada 19/9/2024 - jumlah : 51 hits
Deputy prime minister Ahmad Zahid Hamidi said halal certification would remain open to companies willing to comply with all the requirements PETALING JAYA Deputy prime minister Ahmad Zahid Hamidi says the Cabinet today agreed to maintain th...
Sijil Halal Malaysia Beenilai

Sijil Halal Malaysia Beenilai

papar berkaitan - pada 9/9/2024 - jumlah : 59 hits
Che Ibrahim Ambo pernah jumpa seorang pelabur China nak buka kilang daging di Malaysia utk pasaran antarabangsa lembu daging dibawa masuk dari Brazil Australia dll Dan diproses di kilang tersebut Ambo Tanya sebab apa pilih Malaysia Kelantan...
Filem Reeza Gtr

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Demam Denggi Demam Panas Yang Tiba Tiba

Kl Bird Park

Unlocking The Power Of Crypto How Fokawa Simplifies Digital Asset Trading


echo '';
Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral


Aku Yang Pernah Menjadi Badut Kelas

Ambil Insulin Selalu Hypoglycemia

Ini Pelan Damai Pas Pn Teresa Kok Rakyat

Dia Introvert Tak Reti Berparti Individu Dedah Sikap Fattah Amin Lebih Suka Duduk Rumah Layan Anak

Finding The Right Contractor Design And Build Your Dream Home

4 373 Mangsa Banjir Di 32 Pps Kedah