Sidang Media 23 September Adalah Paku Terakhir Buat Keranda Politik Anwar




Anwar Ibrahim dan pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan (termasuk ahli-ahli Parlimen Warisan dan kumpulan Mahathir Mohamad) sentiasa mempunyai kekuatan moral dan hak untuk merebut balik Putrajaya sebelum PRU15, sebagaimana mandat rakyat pada Mei 2018.
Kerajaan PH yang ditumbangkan melalui aksi pengkhianatan Langkah Sheraton itu wajar ditegakkan semula tanpa perlu menunggu PRU15.
Namun begitu, mengangkat semula mandat rakyat tanpa melalui pilihan raya sebenarnya adalah permainan kuasa elit politik semata-mata, tiada kena mengena lagi dengan rakyat. Pengundi sudah menunaikan tanggungjawab mereka dengan berani, sebahagiannya berkorban wang ringgit dan masa berharga, termasuk terbang jauh dari luar negara untuk memilih kerajaan baharu.
Elit politik sibuk mengatur strategi, tawar-menawar, mengubah sifir politik seolah-olah undi rakyat itu komoditi yang boleh diperdagang. Wabak maut tidak menghalang mereka berpencak silat mencuri kesempatan. Hujung Februari itu koronavirus sedang mengamuk tetapi politikus licik lebih cepat menghidu peluang yang terbuka. Segalanya seolah-olah tidak boleh ditunda lagi.
Secara peribadi, saya tidak berminat, malah menyimpan amarah yang dalam terhadap permainan kuasa elit politik ini. Ia pasti sarat dengan elemen tawar-menawar, kepentingan diri-kabilah, juga amalan korupsi yang bercanggah sama sekali dengan agenda reformasi.
Bagaimanapun, kita sebenarnya tiada banyak pilihan; memilih yang buruk dengan menyisihkan yang terburuk. Kuasa yang dicuri itu harus direbut kembali. Misi pembaharuan dalam pentsdbiran yang tertunda itu mesti disambung, dengan pelaksanaan lebih tersusun.
Di atas segalanya, kepercayaan rakyat kepada sistem dan proses demokrasi yang terjejas teruk kerana Langkah Sheraton itu mesti dikembalikan segera. Khususnya orang muda, majoriti sudah muak-jelak dengan permainan elit politik ini. Ia dilihat kotor dan menjijikkan; ghairah bercakaran demi habuan dan mengisi tembolok ketika rakyat perih meniti hari-hari sukar.
Saya – seperti juga orang awam lainnya – tidak mampu untuk mempengaruhi apa yang akan berlaku. Sedangkan mereka cukup terkesan dengan perubahan kepimpinan dan peralihan kuasa. Soalnya, apakah kita hanya berstatus pemerhati pasif sahaja?
Ya, benar ini hanya permainan licik seputar 222 ahli Parlimen. Rakyat telah memberi amanah untuk mengurus-memulihkan negara yang hampir punah di bawah regim lama, malangnya sebahagian daripada wakil rakyat ini lebih sibuk dan ghairah menguruskan kepentingan politik masing-masing.
Saya hanya mampu mendoakan yang terbaik untuk negara tercinta, terutama di waktu pandemik Covid-19 dan krisis ekonomi sekarang. Sidang media Anwar semalam permulaan kepada cerita yang lebih panjang dan mendebarkan. Macam-macam boleh berlaku. Ada yang mengikut skrip dan mungkin tercetus nanti peristiwa tidak terduga. Aksi khianat hujung Februari itu juga bukan semuanya menurut kehendak pengarahnya. Begitulah lazimnya pentas politik. Aktor tidak perlu menunggu arahan sutradara sepenuhnya. Masing-masing peka dan sensitif dengan kepentingan sendiri.
Moga rakyat terselamat daripada terus menjadi korban bertindih. Pengkhianat dan opurtunis politik yang mencuri kuasa 7 bulan lalu sememangnya harus didera. Namun gerombolan yang licik ini tentu ada perkiraan tersendiri demi survival pada setiap musim berubah.
Justeru, Anwar dan rakan-rakannya perlu lebih cermat, berhati- hati dan bijaksana. Jangan termasuk perangkap dan jerat musuh. Masa sama, saya masih menanti sikap politik rakan-rakan dalam Warisan dan penyokong Mahathir-Pejuang. Saya mengharapkan mereka turut tersenarai menyokong kerajaan baharu nanti. GPS yang keluar kenyataan menolak Anwar juga jadi tandatanya biarpun sudah dijangka. Satu lagi, sebagai pengerusi PH, kenapa Anwar semasa sidang media itu tidak diapit Mohamad Sabu dan Lim Guan Eng? AMANAH dan DAP bukan lagi sekutu akrab dalam satu pasukan? Apakah ini gerak Anwar sebagai Presiden PKR semata-mata atau langkah berstrategi bertaraf super-sulit? Di mana kesatuan Pakatan Harapan dan rakan-rakan oposisi?
Apa pun persoalan berbangkit, moga pengakhiran yang baik menunggu, insya Allah. Ramai mendoakan penuh syahdu agar Malaysia yang teduh, redup dan sejahtera-makmur-adil buat semua warganya. Anwar sememangnya diberi mandat oleh rakan-rakan PH untuk memperolehi “cukup bilang”.
Secara peribadi, sejak kerajaan PH tumbang pada akhir Feb lalu, saya konsisten menyokong penuh usaha untuk merebut semula kuasa yang dirompak itu. Tidak timbul soal kemaruk kuasa seperti yang dituduh-ditohmah. Ia adalah amanah rakyat yang mesti dipertahankan, apatah lagi kerajaan pintu belakang yang didirikan itu dilihat mewarisi regim lapuk kleptokrasi dan korupsi. Apa juga langkah pembaharuan yang dimulakan terhenti secara tiba-tiba.
Namun, perasaan saya berbaur; gembira, bersyukur, risau dan agak gementar kali ini. Masih terlalu awal untuk membuat rumusan, apatah lagi kenduri kesyukuran hanya berdasarkan sidang media penuh nekad Anwar itu. Tunggu dan lihat, serta panjatkan doa. Pendamkan dahulu soalan bertali-arus. Beri peluang buat Anwar mengumpul sokongan menyelamatkan negara, memartabatkan semula mandat rakyat. Selamat maju jaya Anwar.
Seorang kenalan sempat menitipkan soalan tambahan: “Sidang media tengahari Rabu itu ibarat paku terakhir buat keranda …. soalnya keranda siapa?”

AHMAD LUTFI OTHMAN

MR :  Juga keranda untuk AMANAH  


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/09/sidang-media-23-september-adalah-paku.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Ibrahim Buat Pengumuman Penting Dalam Sidang Media Khas 12 Tengahari Ini

Anwar Ibrahim Buat Pengumuman Penting Dalam Sidang Media Khas 12 Tengahari Ini

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 255 hits
KUALA LUMPUR Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengadakan sidang media khas di sebuah hotel terkemuka di sini jam 12 tengah hari ini Beliau dikatakan akan membuat satu pengumuman penting Sumber memberitahu pengumu...
Paku Terakhir Buat Keranda

Paku Terakhir Buat Keranda

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 260 hits
AHMAD LUTFI OTHMAN Anwar Ibrahim dan pemimpin pemimpin Pakatan Harapan sentiasa mempunyai kekuatan moral dan hak untuk merebut balik Putrajaya sebelum PRU15 sebagaimana mandat rakyat pada Mei 2018 Kerajaan PH yang ditumbangkan melalui aksi ...
Sidang Media Anwar Ibrahim Adakah Kerajaan Bertukar Sekali Lagi

Sidang Media Anwar Ibrahim Adakah Kerajaan Bertukar Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 194 hits
Firdaus AzilSeptember 22 2020 19 36 MYTSpekulasi Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai majoriti kerusi mula bertiup kencang apabila beliau dijadual mengadakan sidang media khas tengah hari ini Gambar failKUALA LUMPUR Spekulasi Datuk Seri Anwar...
Politik Lagak Ngeri September

Politik Lagak Ngeri September

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 181 hits
Ada satu profesyen kecil dalam dunia perfileman yang kurang dikenali orang Pelakon untuk kerja stunt Istilah bahasa Melayunya lagak ngeri Bayaran untuk pelagak ngeri ini biasa ciput ciputan Mereka kadang perlu menghias diri seperti pelakon ...
Sidang Media Fomc Akan Berlangsung Pada Hari Selasa Dan Rabu Ini

Sidang Media Fomc Akan Berlangsung Pada Hari Selasa Dan Rabu Ini

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 261 hits
Persidangan akhbar FOMC yang akan datang pada hari Selasa dan Rabu akan berlangsung hanya tempoh beberapa minggu selepas mesyuarat dasar ekonomi tahunan Fed di mana rancangan baru iaitu sasaran inflasi lebih dari 2 diumumkan Sememangnya kep...
Dakwaan Anwar Ada Sokongan Majoriti Adalah Tindakan Terdesak Azmin

Dakwaan Anwar Ada Sokongan Majoriti Adalah Tindakan Terdesak Azmin

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 311 hits
132 total views 132 views today KOTA KINABALU Ketua Penerangan Perikatan Nasional Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menafikan telah menyatakan sokongannya terhadap Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dan Parti Warisan Sabah Beliau b...
Dakwaan Anwar Hanya Sindrom September Takiyuddin

Dakwaan Anwar Hanya Sindrom September Takiyuddin

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 260 hits
KUALA LUMPUR Setiausaha Agong Pas Datuk Takiyuddin Hassan menyifatkan dakwaan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai sindrom bulan September Ini kerana menurut beliau perkara itu pernah berlaku sebelum ini pada 16 September 2008 Sept...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis

Maaflah Biarlah Benak Ubi Tapi Betul Hafidz Roshdi Pertahan Tindakan Tak Hadir Mahkamah Bidas Balik Teguran Shuhada

Packing Barang Kucing Kesayangan