Sidang Lembaga Pengampunan Tak Bincang Permohonan Najib


bharian.com.my
Oleh Ahmad Johari Mohd Ali
[email protected]
April 28, 2023 @ 6:41pm

Datuk Seri Najib Razak. - NSTPKUALA LUMPUR: Lembaga Pengampunan yang bersidang pagi tadi, tidak membincangkan mengenai petisyen rayuan pengampunan yang difailkan oleh Datuk Seri Najib Razak, untuk diampun dan dibebaskan daripada penjara.

Ketika persidangan hari ini, petisyen pengampunan terhadap Najib itu, tidak dibentang oleh Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang (BHEUU) Jabatan Perdana Menteri selaku urus setia lembaga terbabit.

Persidangan Lembaga Pengampunan bermula jam 11 pagi itu dipengerusikan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

"Sidang hari ini tidak membincangkan petisyen Najib kerana kes sabitan dan hukuman 12 tahun penjara serta denda RM210 juta yang dikenakan ke atasnya kerana menyeleweng dana SRC International, baharu sahaja difailkan.

"Petisyen yang difailkan beliau perlu mengikut giliran. Persidangan yang berlangsung hari ini hanya membincangkan kes-kes terdahulu yang diterima lebih awal oleh urus setia Lembaga Pengampunan," kata sumber di sini hari ini.

Tahun lalu, Yang Dipertua Dewan Rakyat ketika itu, Tan Sri Azhar Azizan Harun, dalam kenyataan media, berkata Najib sudah memfailkan petisyen pengampunan dan memaklumkan menerima serahan beberapa dokumen, antaranya salinan permohonan pengampunan mengikut Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan, bertarikh 1 September tahun lalu.

Beliau turut menerima salinan surat daripada Tetuan Shafee & Co yang melampirkan permohonan pengampunan itu dan diakui terima oleh Ketua Pengarah BHEUU JPM pada 2 September tahun lalu.

Dalam penghakiman pada 31 Mac lalu, panel lima hakim Mahkamah Persekutuan dalam keputusan majoriti 4-1, menolak permohonan Najib menyemak semula sabitan dan hukuman penjara 12 tahun serta denda kerana menyeleweng RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd.

Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Datuk Abdul Rahman Sebli, mempengerusikan panel lima hakim terbabit yang turut dianggotai Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Rhodzariah Bujang; Datuk Nordin Hassan dan Datuk Vernon Ong Lam Kiat serta Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Abu Bakar Jais.

Dalam permohonan itu, Najib, 69, yang kini menjalani hukuman di Penjara Kajang, memohon membatalkan keputusan yang dibuat panel lima hakim Mahkamah Persekutuan dipengerusikan Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat, pada 23 Ogos tahun lalu.

Pada 28 Julai 2020, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali, mendapati Najib bersalah terhadap tujuh tuduhan pecah amanah, menyalahgunakan kuasa dan pengubahan wang haram dan memerintahkannya dipenjara 12 tahun dan didenda RM210 juta.

Keputusan Mahkamah Tinggi itu kemudiannya dikekalkan oleh panel tiga hakim Mahkamah Rayuan yang bersidang pada 9 Disember 2021.

Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO yang bermesyuarat pada 7 April lalu memohon ihsan Yang di-Pertuan Agong untuk mempertimbangkan pengampunan penuh kepada Najib.

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki, berkata ia sebagaimana kuasa diperuntukkan mengikut Perkara 42 (1) Perlembagaan Persekutuan.

Sehubungan itu MKT sebulat suara bersetuju memohon menghadap bagi mempersembahkan warkah rayuan kepada Yang di-Pertuan Agong berserta memorandum ditandatangani seluruh kepimpinan UMNO daripada 191 Bahagian termasuk Wanita dan sayap Pergerakan Pemuda serta Puteri UMNO.

Semalam, Parti Amanah Negara (AMANAH) merayu kepada Yang di-Pertuan Agong dan Lembaga Pengampunan agar menolak permohonan Najib untuk diampun dan dibebaskan dari penjara.

Dalam kenyataan dikeluarkan Pengarah Komunikasi AMANAH, Khalid Abd Samad, parti itu berpendirian, hanya dengan cara itu sahaja nama baik negara dan komitmen untuk memerangi rasuah dan penyalahgunaan kuasa dapat dijaga.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/04/sidang-lembaga-pengampunan-tak-bincang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amanah Kekal Pendirian Bantah Pengampunan Najib Mahu Pendirian Parti Dihormati Khalid

Amanah Kekal Pendirian Bantah Pengampunan Najib Mahu Pendirian Parti Dihormati Khalid

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 152 hits
Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Samad berkata tiada keperluan untuk Amanah menarik balik kenyataan mahupun mengemukakan permohonan maaf berhubung kenyataan mereka agar Yang Dipertuan Agong tidak memberikan pengampunan kepada Datuk Seri Na...
Isu Pengampunan Najib Amanah Parti Kawan Makan Kawan Puad Zarkashi

Isu Pengampunan Najib Amanah Parti Kawan Makan Kawan Puad Zarkashi

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 174 hits
bharian com myOleh April 30 2023 11 02amAhli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi Foto NSTPKUALA LUMPUR Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi mengakui sukar untuk bersabahat dengan Parti Amanah Nega...
Umno Kelantan Bidas Amanah Pertikai Pengampunan Najib Gesa Minta Maaf Berkelahi Pulok

Umno Kelantan Bidas Amanah Pertikai Pengampunan Najib Gesa Minta Maaf Berkelahi Pulok

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 273 hits
Ketua Penerangan UMNO Negeri Kelantan Datuk Zawawi Othman Tindakan Parti Amanah yang mempertikaikan langkah diambil untuk mengampunkan Datuk Seri Najib Razak dibidas UMNO Kelantan UMNO Kelantan mempersoalkan pendirian Amanah yang tidak bers...
Beri Pengampunan Kepada Najib Lebih Dekat Dengan Kaedah Islam Kata Pemimpin Pas

Beri Pengampunan Kepada Najib Lebih Dekat Dengan Kaedah Islam Kata Pemimpin Pas

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 173 hits
freemalaysiatoday com 29 Apr 2023 3 12pmZaharuddin Muhammad berkata perbicaraan Najib tidak mengikut garis panduan Islam memandangkan timbulnya dakwaan konflik kepentingan berkaitan Hakim Nazlan Ghazali Ketua PAS Kawasan Subang Zaharuddin M...
Henti Komen Tidak Sepatutnya Isu Pengampunan Najib Kata Zahid

Henti Komen Tidak Sepatutnya Isu Pengampunan Najib Kata Zahid

papar berkaitan - pada 29/4/2023 - jumlah : 296 hits
Henti komen tidak sepatutnya isu pengampunan Najib kata Zahid Dikemas kini 46 minit yang lalu Diterbitkan pada 28 Apr 2023 1
Pengampunan Hak Peribadi Najib

Pengampunan Hak Peribadi Najib

papar berkaitan - pada 15/4/2023 - jumlah : 199 hits
MENJOLOK MENTARINajib Keutamaan negara lebih penting daripadanya CADANGAN agar bekas perdana menteri Najib Razak agar diberikan pengampunan selepas beliau gagal beberapa proses menyakinkan mahkamah membebaskan diri daripada hukuman penjara ...
Pengampunan Najib Boleh Runtuhkan Kerajaan Kata Kit Siang

Pengampunan Najib Boleh Runtuhkan Kerajaan Kata Kit Siang

papar berkaitan - pada 15/4/2023 - jumlah : 187 hits
PEMIMPIN veteran DAP Lim Kit Siang memberi amaran bahawa Kerajaan Perpaduan boleh runtuh sekiranya bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak diberikan pengampunan diraja Menjelaskan pendapatnya itu Kit Siang melihat masalah yang dihadapi...
Tolak Pengampunan Najib Amanah Dakwa Langkah Umno Terpesong

Tolak Pengampunan Najib Amanah Dakwa Langkah Umno Terpesong

papar berkaitan - pada 28/4/2023 - jumlah : 241 hits
agendaily com27 04 2023Bekas Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak menjalani hukuman 12 tahun penjara setelah kekal didapati bersalah melibatkan RM42 juta dana SRC International Parti Amanah merayu kepada Yang di Pertuan Agong dan Lembaga Pe...
Umno Pun Selepas Ini Janganlah Desak Lagi Pengampunan Najib

Umno Pun Selepas Ini Janganlah Desak Lagi Pengampunan Najib

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 799 hits
Ribut kecil yang berlaku disebabkan UMNO tersinggung dengan kenyataan Khalid Samad berkenaan pengampunan Najib Razak akhirnya reda dan boleh dikata selesai setelah Timbalan Presidan Amanah Salahuddin Ayub menunjukkan sikap budiman membuat p...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Resepi Ikan Singgang

Mahkota Poll A Test For Dap To Ensure Chinese Voters Back Bn

Pengundi Dun Mahkota Pilih Wakil Rakyat Hari Ini

Lirik Lagu Adiwira Firdaus Rahmat Faizal Tahir


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Gejala Kekurangan Vitamin D

Selalulah Istighfar Walau Apa Keadaanmu

Hariz Danial Materialistik Chord

Murshid Nazri Angan Chord

Makanan Sedap Di Penang Dari Nasi Kandar Ke Cendol Semua Ada

Rasmi Hizbulloh Umum Hassan Nasrullah Pergi Menghadap Ilahi Al Fatihah