Sidang Dewan Rakyat Tangguh Kami Tetap Mahu Turun Parlimen Kata Ahli Parlimen Pembangkang


FMT Reporters
-July 31, 2021 8:50 PM
Sebilangan Ahli Parlimen pembangkang sepakat tetap akan hadir ke Parlimen Isnin ini sebagai tanda bantahan.
PETALING JAYA: Sebilangan Ahli Parlimen pembangkang tetap bertegas mahu hadir ke Parlimen Isnin ini walaupun hari terakhir Mesyuarat Khas Penggal Ketiga Parlimen Ke-14 itu sudah dibatalkan.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, Muhyiddin Yassin dan kerajaan Perikatan Nasional adalah penderhaka, yang mana mereka sama sekali meminggirkan Perlembagaan negara yang sudah mereka janji untuk taat setia ketika mengangkat sumpah.

Katanya, tindakan Perdana Menteri mengarahkan Parlimen digantung umpama mencampuri hak Eksekutif dalam urusan perundangan.

“Di mana Speaker (Azhar Azizan Harun) ketika dia seharusnya membuat keputusan sama ada Parlimen boleh atau tidak bersidang. Dia sepatutnya berkomunikasi dengan semua Ahli Parlimen. Mengapa dia menyerahkan tugasnya kepada Timbalan untuk memaklumkan kepada Ahli Parlimen?,” katanya dalam satu kenyataan.

Lim mendakwa, Muhyiddin menangguhkan sidang Parlimen kerana ingin mengelak daripada undi sama ada semua Ahli Parlimen sepakat untuk menyokong titah Yang di-Pertuan Agong berhubung Ordinan Darurat perlu dibahaskan.

“Jika dia mendakwa ada sokongan lebih 110 Ahli Parlimen, mengapa mereka mengelak untuk bersidang?

“Perdana Menteri, Speaker, Takiyuddin (Menteri Undang-Undang) serta Peguam Negara perlu letak jawatan segera bagi memulihkan kembali negara,” katanya sambil menambah, empat individu berkenaan perlu mohon maaf kepada Agong.

Justeru, katanya, beliau sudah pun mengarahkan semua 42 Ahli Parlimen DAP untuk muncul di Parlimen pada jam 10 pagi Isnin ini.

Sementara itu, Ahli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil dan Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, berkata kehadiran mereka pada Isnin ini di Parlimen sebagai tanda membantah penutupan institusi tertinggi negara itu.

Fahmi dan Syed Saddiq sependapat kadar jangkitan di Parlimen hanya 0.9%, iaitu di bawah paras 5% seperti disarankan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

“Hampir kesemua Ahli Parlimen telah terima 2 dos vaksin, dan telah disahkan negatif dalam ujian RT-PCR pada 23/7 sebelum sidang khas bermula.

Menjunjung titah Yang di-Pertuan Agong bahawa Ordinan-Ordinan Darurat perlu dibahas dan diputuskan di Parlimen, selaras Perkara 150(3) Perlembagaan Persekutuan.

“Maka, tidak ada kuasa yang boleh atau patut menghalang Ahli Parlimen yang sah dan berhak berasaskan Perlembagaan Persekutuan untuk hadir ke Parlimen pada Isnin, 2 Ogos ini. Allah selamatkan Malaysia dari para pengkhianat, penderhaka, dan perosak Perlembagaan Persekutuan kita.

“Parlimen, kami datang!” kata Fahmi dalam laman Facebooknya.

Syed Saddiq berkata, kerajaan PN digambarkan sebagai takut untuk berbahas membabitkan ordinan darurat yang dijadual berlangsung pada sidang Parlimen, Isnin ini.

“Jangan ingat rakyat bodoh. Saya & rakan MPs (Ahli Parlimen) dibayar untuk bertugas di Parlimen. Saya tetap akan ke Parlimen Isnin ni. Nak halang saya, halanglah. Saya tak takut,” katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Selangau Baru Bian, menyatakan rasa kecewa kerana Parlimen dipermainkan pihak kerajaan.

“Baru terima notis dari Pejabat Setiausaha Dewan Rakyat bahawa Timbalan Speaker mengarahkan agar persidangan hari Isnin (2/8/2021) ditangguh ke satu tarikh yang akan ditetapkan kelak. Kenapa Parlimen di permainkan sedemikian?” katanya.

Sementara itu, Peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla, mencadangkan Yang di-Pertuan Agong membatalkan Seksyen 11 Ordinan Darurat, justeru pencetus keruntuhan kerajaan dipimpin Perdana Menteri Muhyiddin Yassin termasuk barisan Kabinet, sebelum pengisytiharan darurat secara automatik tamat pada tengah malam, 2 Ogos ini.

Katanya, satu Seksyen 11 baru digubal dalam Ordinan Darurat dan meletakkan kuasa tadbir urus negara semasa darurat kepada satu Majlis Penasihat Diraja Darurat untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong dan dibantu penjawat awam di bawah kementerian masing-masing.

Haniff berkata, Yang di-Pertuan Agong mempunyai budi bicara mutlak melanjutkan tempoh darurat mulai 2 Ogos ini hingga sekurang-kurangnya 31 Disember tahun ini ataupun mana-mana tarikh mengikut Perkara 150(1) dan atau Perkara 150(2A) Perlembagaan Persekutuan.

Katanya, keseluruhan fokus dan perhatian tadbir urus negara semasa darurat di tumpukan kepada masalah menangani Covid-19 tanpa gangguan politik sama sekali.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/07/sidang-dewan-rakyat-tangguh-kami-tetap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya 80 Ahli Parlimen Dibenar Hadir Sidang Dewan Rakyat

Hanya 80 Ahli Parlimen Dibenar Hadir Sidang Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 235 hits
Hanya 80 ahli Parlimen dibenar hadir sidang Dewan Rakyat Hanya 80 ahli Parlimen dibenarkan hadir ke Mesyuarat Khas Penggal Ketiga Parlimen Ke 14 di Dewan Rakyat bermula 26 hingga 29 Julai dan 2 Ogos ini Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat D...
Sidang Ditangguh Ahli Parlimen Cari Mahiaddin Dalam Dewan Desak Letak Jawatan

Sidang Ditangguh Ahli Parlimen Cari Mahiaddin Dalam Dewan Desak Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 239 hits
MALAYSIA DATELINEDewan Rakyat bertukar kecoh apabila Ahli ahli Parlimen blok pembangkang mula mencari kelibat Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Md Yasin dan mendesak Ahli Parlimen Pagoh itu meletakkan jawatan serta merta Pagoh kena masuk De...
Parlimen Akan Bahas Ungkai Ordinan Darurat Semasa Sidang Dewan Rakyat September Ini

Parlimen Akan Bahas Ungkai Ordinan Darurat Semasa Sidang Dewan Rakyat September Ini

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 137 hits
PUTRAJAYA Usul bagi membahas dan mengungkai Ordinan Ordinan Darurat boleh dibawa ke sidang Parlimen yang dijadualkan berlangsung pada September ini kata Tan Sri Muhyiddin Yassin Perdana Menteri berkata sebelum ini proses pembatalan Ordinan ...
Semakin Dekat Sidang Parlimen Wakil Rakyat Pembangkang Dibuli

Semakin Dekat Sidang Parlimen Wakil Rakyat Pembangkang Dibuli

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 224 hits
ARIF ATANKetua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menyelar kerajaan Perikatan Nasional berhubung dua pertuduhan pecah amanah berjumlah lebih RM1 juta terhadap Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman Presiden PKR yang juga Pengeru...
Semua Ahli Parlimen Boleh Hadir Tiada Sidang Hibrid Kata Speaker

Semua Ahli Parlimen Boleh Hadir Tiada Sidang Hibrid Kata Speaker

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 307 hits
July 25 2021 Azhar Azizan Harun berkata semua wakil rakyat termasuk mereka yang belum divaksin dibenarkan menghadiri sidang khas Dewan Rakyat bermula esok KUALA LUMPUR Semua 220 Ahli Parlimen dibenarkan menghadiri Mesyuarat Khas Penggal Ket...
Sidang Dewan Rakyat Sesi Pagi Tangguh Lebih Awal

Sidang Dewan Rakyat Sesi Pagi Tangguh Lebih Awal

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 206 hits
KUALA LUMPUR Persidangan Khas Dewan Negara hari ini ditangguhkan lebih awal daripada waktu yang sepatutnya iaitu pukul 1 petang Arahan itu dikeluarkan Timbalan Yang Dipertua Dewan Datuk Rashid Hasnon selepas Dewan Rakyat berhenti 15 minit d...
Sidang Parlimen Khas Serlah Perangai Buruk Ahli Parlimen Pembangkang

Sidang Parlimen Khas Serlah Perangai Buruk Ahli Parlimen Pembangkang

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 232 hits
Sebaik sahaja parlimen mula bersidang keadaan parlimen menjadi hiruk pikuk cacamerba dan kelam kabut hasil perangai tidak bertamadun yang dipamirkan oleh barisan ahli parlimen pembangkang Dalam masa yang sama para wakil rakyat kerajaan teru...
Muhyiddin Punyai Sokongan Cukup Dan Jitu Di Parlimen Sidang Dewan Ditangguh Bukan Kerana Politik Kata Ahmad Faizal

Muhyiddin Punyai Sokongan Cukup Dan Jitu Di Parlimen Sidang Dewan Ditangguh Bukan Kerana Politik Kata Ahmad Faizal

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 262 hits
Ahmad Faizal Azumu berkata dakwaan Muhyiddin menangguhkan sidang Dewan Rakyat Isnin ini kerana bimbang kerajaan berkemungkinan tumbang adalah tohmahan dan tidak berasas sama sekali PETALING JAYA Timbalan Presiden Bersatu Ahmad Faizal Azumu ...
Tidak Sampai Satu Jam Dewan Rakyat Panas Dengan Pertikaman Lidah Ahli Parlimen

Tidak Sampai Satu Jam Dewan Rakyat Panas Dengan Pertikaman Lidah Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 279 hits
Beberapa Ahli Parlimen saling bertikam lidah sesama mereka selama beberapa minit sebelum ditenangkan Speaker selepas keadaan dilihat semakin panas Apa berlaku pada satu jam pertama dalam Sidang Mesyuarat Khas hari ini Tidak sampai satu jam ...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau