Sibuk Tak Sempat Masak Sosej Bukan Pilihan Hidangan Pada Anak Sangat Bahaya


Kesibukan bekerja dari rumah WFH juga terpaksa memberi fokus kepada sesi pembelajaran anak-anak dari rumah (PdPR) membuatka fokus ibu kepada pemakanan anak-anak semakin berkurang.
Ada waktunya, makanan segera dan menu ringkas menjadi pilihan untuk sajian anak-anak. Semuanya kerana mengejar masa dan pelbagai tugasan yang perlu dilakukan serentak.
Pun begitu, jika terlalu kesuntukan masa, memberi anak makan makanan segera seperti sosej, nuget dan sebagainya bukanlah satu langkah bijak. Biarlah nasi berlaukkan telur dan kicap asal bukan SOSEJ. Inilah yang cuba dikongsikan oleh Public Health Malaysia. Elakkan sosej untuk anak kita.

Bagaimana HOT DOG boleh Membunuh Kanak Kanak Dalam Beberapa Saat?
Hot dog atau sosej merupakan sejenis makanan proses yang di ketahui mempunyai pelbagai risiko masalah kesihatan jika di ambil dengan kadar yang tinggi.
Selain masalah kesihatan, Pakar Kanak Kanak menyarankan agar tanda amaran di letakkan di plastik pembungkus hot dog kerana ia merupakan makanan utama yang menyebabkan menyebabkan kes tercekik di kalangan kanak kanak.
Menurut kajian American Academy of Pediatrics, 17% kes tercekik makanan berpunca dari hot dog terutamanya bagi kanak kanak yang berusia bawah 3 tahun di mana gigi belum tumbuh sepenuhnya untuk mengunyah hot dog. Bagi kanak kanak lebih 3 tahun, kemahiran mengunyah belum di kuasai sepenuhnya menyebabkan risiko tercekik ketika menjamah hot dog.

Secara sinis beliau berkata ,Jika anda tanya saya, “Apakah penyedal saluran pernafasan kanak kanak yang terbaik- Ya, HOT DOG”
Lebih serius, beliau mengulas ” Apabila hot dog telah menyedal saluran pernafasan, percayalah, agak mustahil untuk mengeluarkannya” -Dr Gary Smith, Pengarah Center for Injury Research and Policy at Nationwide Children’s , Ohio.

Hot Dog Dan Kanser Usus
Kandungan garam dan lemak tepu yang tinggi sememangnya di ketahui umum menyebabkan masalah obesiti, kencing manis, darah tinggi dan penyakit jantung.
Lebih menarik lagi, kanduangan NITRITE di dalam hot dog dan kebanyakan makanan proses lain di ketahui menyebabkan kanser usus. Dari 2008- 2013, terdapat 4501 kes kanser usus di Malaysia terutamanya dikalangan kaum cina dan ia merupakan antara pembunuh utama di Malaysia.
Nitrites merupakan garam tambahan yang di gunakan sebagai bahan pengawet di dalam hotdog. Apabila ia di cernakan di dalam sistem penghadaman, bakteria akan menukarkannya kepada N-Nitroso yang merupakan bahan kompaun menyebab kanser.
Menurut WHO’s International Agency for Research on Cancer setiap 50g daging proses yang di makan, meningkatkan risiko kanses usus sebanyak 18%.

Bukan Makan Hari Hari- Apa salahnya?
Mungkin ada yang melihat isu ini secara sinis, “ala, bukan makan hari hari”. Fikirkan semula. “Makanan Proses” dalam konteks ini termasuklah segala makanan di dalam tin seperti ikan sardin, tuna, makanan sejuk beku, makanan yang di keringkan dan di awetkan seperti ikan masin, ikan kering, buah buahan dan sayur sayuran jeruk dan segala makanan yang di proses sebelum di hidangkan ke pinggan anda.

Susu, Buah-Buahan Penawar Kesan Hot Dog
Kajian makmal awal saintis membuktikan pengambilan makanan yang mengandungi kalsium dapat mengurangkan kesan bahan berkanser di dalam HOT DOG.
Dalam kajian beliau, tikus yang di berikan kalsium tidak menunjukkan peningkatan paras Tumor Marker berbanding tikus yang di beri HOT DOG. Oleh itu pengambilan makanan yang mengandungi Kalsium seperti susu dan yogourt mungkin boleh menjadi “penawar” kepada bahan kanser yang di makan dari HOT DOG.
Selain itu, pengambilan makanan yang tinggi bahan anti oksida dan vitamin C seperti buah buahan dan sayuran juga dapat membantu mengurangkan “kesan buruk” dari pengambilan HOT DOG.

Kesimpulannya, hot dog atau sosej, halal atau haram, apa yang masyarakat perlu tahu adalah kesan buruk dan bahayanya.
Jika anda begitu “bersungguh” untuk memberi HOT DOG kepada anak anak, potong “penyendal saluran pernafasan” tersebut dengan kecil.
Pastikan hidangan di seimbangkan dengan buah buahan, sayur sayuran serta produk tenusu.
BERSEDERHANA. jangan makan terlalu kerap.
Public Health Malaysia
Artikel berkaitan: Sosej Memang Sedap Tapi Bahaya, Anak-Anak Boleh Hidap Kanser Usus
Bahaya Anak Gemar Sosej, Tingkatkan Risiko Kanser Usus Jika Kerap Makan

Nak relaks, jom cuci mata di SINI.
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Sibuk Tak Sempat Masak, Sosej Bukan Pilihan Hidangan Pada Anak, Sangat Bahaya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sibuk-tak-sempat-masak-sosej-bukan-pilihan-hidangan-pada-anak-sangat-bahaya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bapa Pasrah Gendong Anak Sambil Masak Asyik Nak Berkepit Pantang Letak

Bapa Pasrah Gendong Anak Sambil Masak Asyik Nak Berkepit Pantang Letak

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 276 hits
Tular Satu video di Tiktok memaparkan gelagat qikhwanwan terpaksa menjaga anak kecilnya seorang diri semasa isteri keluar untuk berkerja disebabkan anak bongsunya sukar untuk berenggang dengan si ayah akhirnya beliau pasrah untuk mengendong...
Resipi Udang Galah Masak Diraja Sedap Sangat

Resipi Udang Galah Masak Diraja Sedap Sangat

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 589 hits
Resipi Udang Galah Masak Diraja Sedap Sangat Assalamualaikum wbt hi korang Semalam adik CH beli udang galah RM1 seekor Teringin nak makan udang galah katanya Dia minta CH buatkan sambal udang tapi CH buat Udang Galah Masak Diraja Rasa Udang...
Resepi Telur Sotong Masak Sambal Sangat Mudah Memasaknya

Resepi Telur Sotong Masak Sambal Sangat Mudah Memasaknya

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 472 hits
Resepi Telur Sotong Masak Sambal Sangat Mudah MemasaknyaLAUK SOTONG SAMBAL INI DIMAKAN DENGAN NASI PUTIH BOLEH DENGAN NASI LEMAK PUN SEDAPBahan Bahan1 Telur sotong2 Bawang Putih3 Bawang merah4 Air asam jawa5 Cili bohCara cara memasaknya1 Ki...
3 Posisi Ini Sangat Bahaya Jadi Posisi Muka Bayi Kena Betul Bila Ibu Ayah Letak Dalam Baby Carrier

3 Posisi Ini Sangat Bahaya Jadi Posisi Muka Bayi Kena Betul Bila Ibu Ayah Letak Dalam Baby Carrier

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 316 hits
Jika anda ingin menyiapkan kerja rumah tetapi dalam masa yang sama perlu menjaga bayi maka penggunaan alat mengendong bayi adalah pilihan yang baik Namun adakah alat mengendong bayi seperti anduh bayi atau baby carrier selamat untuk bayi an...
Bagus Banyak Sangat Rancangan Jual Macam Macam Bagi La Pulak Untuk Ruang Pendidikan Anak Anak

Bagus Banyak Sangat Rancangan Jual Macam Macam Bagi La Pulak Untuk Ruang Pendidikan Anak Anak

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 212 hits
DAH KENAPA NTV7 KENA CONVERT KE DIDIKTV BIAQ BETIQ TAPI in a way bagus jugak lah dari banyak sangat TV Channel hiburan jadi pendidikan Tapi aku rasa la kalau BAPUK sentiasa bersiaran di NTV7 muntah hijau rating naik mungkin tak payah tukar ...
Youtube Memberikan Ibu Bapa Pilihan Kawalan Kandungan Lebih Baik Untuk Anak Remaja

Youtube Memberikan Ibu Bapa Pilihan Kawalan Kandungan Lebih Baik Untuk Anak Remaja

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 174 hits
Menjadi ibu bapa moden adalah amat mencabar kerana tiada ilmu diturunkan dari ibu bapa mereka sendiri tentang cara mengawal masa anak menonton YouTube Berita baiknya ialah pelbagai ciri pada YouTube boleh digunakan untuk mengawal kandungan ...
109 Hadis Pilihan Untuk Anak Muslim

109 Hadis Pilihan Untuk Anak Muslim

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 257 hits
109 Hadis pilihan Nabi Muhammad SAW berserta rujukan untuk anak Muslim Mendidik anak anak tentang perkataan perbuatan serta ketetapan Baginda yang sarat dengan pengajaran Melatih anak anak supaya menjadi anak yang baik pintar dan bertaqwa k...
Seminggu Je Ajar Anak 2 Tahun 3 Bulan Tak Pakai Pampers Simple Sangat Tipnya

Seminggu Je Ajar Anak 2 Tahun 3 Bulan Tak Pakai Pampers Simple Sangat Tipnya

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 274 hits
Melatih anak bebas lampin memerlukan kesabaran tinggi kerana jika ibu bapa sendiri cepat merungut dan putus asa automatik anak pun akan lambat nak belajar Terkucil tu biasa di merata rata tempat dalam fasa awal tapi kita tak boleh terus mar...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions