Sibuk Sekalipun Ibu Ayah Setiap Hari Pastikan Selit Ayat Ini Sambil Peluk Anak


Mungkin kerana kesibukan kerja atau rutin harian yang padat, kita menganggap anak-anak akan memahami situasi kita. Tapi hakikatnya, cara berkomunikasi dengan anak perlulah berkesan dan seharusnya kasih sayang sentiasa diingatkan dan diekspresikan.
Berikut adalah antara beberapa ucapan yang boleh kita ucapkan kepada anak-anak, tak kiralah yang masih kecil ataupun yang meningkat usia remaja. Mudah-mudahan, ia memberi kesan luar biasa serta sentuhan magik kepada emosi dan rohani anak-anak kita.
“MAMA/PAPA SAYANGKAN KAMU” Jangan biarkan satu hari pun berlalu tanpa memberitahu anak-anak bahawa kita menyayangi mereka. Anak-anak akan berasa selamat apabila diingatkan bahawa kita sentiasa mencintai mereka.
Dalam hari-hari yang sukar, anak-anak mungkin akan buat ‘perangai’ atau tidak berkelakuan baik seperti apa yang kita harapkan. Sungguhpun begitu, penting untuk anda jelaskan kepada mereka bahawa semua perkara ini tidak akan sesekali melunturkan kasih sayang anda terhadap mereka.
“MAMA/PAPA SERONOK BERMAIN DENGAN KAMU” Tak kiralah apa jua aktiviti yang anda lakukan hari ini, cuba beritahu anak bahawa anda sangat gembira berada di samping mereka.
Tidak dapat dinafikan, seorang anak sememangnya sumber keceriaan dan kegembiraan dalam sebuah keluarga. Malah, anak juga adalah sumber rezeki dan anugerah yang tidak ternilai dari Allah. Jadi, jangan malu-malu meluahkan kepada anak betapa berharganya mereka buat anda.

“KAMU SANGAT ISTIMEWA” Tak perlu tunggu anak-anak naik pentas, terima anugerah di sekolah, atau menang pertandingan untuk mengucapkan ayat ini kepada mereka.
Sebaliknya, fahamilah bahawa setiap individu mempunyai keunikan tersendiri yang diciptakan oleh Allah. Oleh itu, beri perhatian kepada perkara-perkara ‘simple’ yang dilakukan oleh anak setiap hari dan ekspresikan penghargaan anda kepada mereka.
“MAMA/PAPA SUKA BILA KAMU…” Setiap orang tentunya berasa gembira apabila mengetahui mereka dapat membuat seseorang gembira – terutamanya anak anda.
Jadi, ambil kesempatan ini untuk mengingatkan mereka tentang perbuatan mereka, karakter, kelakuan baik, idea bernas, atau apa-apa saja yang positif.

“MAMA/PAPA PERCAYAKAN KAMU” Salah satu perkara mustahak yang dapat membantu perkembangan kanak-kanak adalah apabila mereka tahu ibu bapa sentiasa menyokong mereka. Dengan kata-kata ini, anak akan berasa lebih konfiden, berani mencuba, dan tidak mudah berputus asa untuk menghadapi cabaran.
Selain itu, ia juga membuka lebih banyak peluang kepada anak untuk meneroka serta meningkatkan usaha dalam melakukan apa saja yang mereka minati.

CARA BERKOMUNIKASI DENGAN ANAK AMAT PENTING
Mudah, bukan? Walaupun 5 ucapan ini begitu ‘simple’, tetapi percayalah cara berkomunikasi dengan anak ini mampu memberi kesan luar biasa kepada masa depan mereka.
Jadi, pastikan anak-anak anda tahu betapa mereka disayangi dan dicintai agar mereka dapat membesar sebagai seorang anak yang positif, berkeyakinan tinggi, dan memiliki perasaan belas kasihan terhadap sesama insan.
Tak payah tunggu mereka besar, mulalah melakukannya hari ini juga!
Sumber: zuriat.my
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Sibuk Sekalipun Ibu Ayah, Setiap Hari Pastikan Selit Ayat Ini Sambil Peluk Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sibuk-sekalipun-ibu-ayah-setiap-hari-pastikan-selit-ayat-ini-sambil-peluk-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Termarah Anak Cepat Peluk Balik Bimbang Emosi Cedera Mak Ayah Tolong Elak 3 Perkara Ni

Kalau Termarah Anak Cepat Peluk Balik Bimbang Emosi Cedera Mak Ayah Tolong Elak 3 Perkara Ni

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 413 hits
Menjadi lumrah si kecil yang sedang membesar menguji kesabaran mak ayah Ada sahaja perangai yang mengundang kemarahan ibu terutamanya Akibatnya tenking marah bagaikan rutin setiap hari buat si kecil Bukan kita tak tahu perasaan amarah bukan...
Meninggal Dunia Ketika Laung Azan Subuh Anak Kongsi Surah Yang Ayah Baca Setiap Malam

Meninggal Dunia Ketika Laung Azan Subuh Anak Kongsi Surah Yang Ayah Baca Setiap Malam

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 541 hits
Benarkah sifat mati itu mengejut Pada hakikatnya kematian adalah satu ketentuan Allah SWT Setiap manusia pasti akan mengalami kem4tian Terdahulu portal Harian Metro melaporkan Allahyarham yang juga Ahli Jawatankuasa Pemeriksa Kira Kira Sura...
Selamat Hari Lahir Anak Bujang Ibu

Selamat Hari Lahir Anak Bujang Ibu

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 299 hits
SELAMAT HARI LAHIR ANAK BUJANG IBU Sebenarnya bestday anak bujang cikla ni semalam tapi baru hari ni sempat nak buat special entri pasal ni Maafkan ibu nak Biar lambat asalkan ingat kan Hihi Kenangan melahirkan Ammar ni paling cikla tak bol...
Arwah Baru Sambut Hari Lahir Akibat Kecuaian Orang Lain Anak Hilang Kasih Ayah

Arwah Baru Sambut Hari Lahir Akibat Kecuaian Orang Lain Anak Hilang Kasih Ayah

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 404 hits
Hanya kerana kecuaian orang lain dua anak kecil berusia 6 dan 3 tahun kehilangan ayah sekelip mata selepas terlibat dalam kemalangan jalan raya berdekatan Masjid Alam Impian Shah Alam Kejadian yang berlaku kira kira jam 4 petang telah merag...
Kisah Sedih 3 Anak Yatim Piatu Ibu Meninggal 4 Hari Kemudian Bapak Meninggal

Kisah Sedih 3 Anak Yatim Piatu Ibu Meninggal 4 Hari Kemudian Bapak Meninggal

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 217 hits
Kondisi tiga anak yatim piatu di Samarinda Kalimantan Timur memprihatinkan Ketiganya tinggal di sebuah rumah kayu ukuran kira kira 5 x 10 meter Bangunan ini cukup tua peninggalan orangtua mereka Dinding rumah sudah mulai lapuk Sebagian suda...
Ini Sebabnya Ibu Ayah Elok Berikan Susu Kepada Anak Anak

Ini Sebabnya Ibu Ayah Elok Berikan Susu Kepada Anak Anak

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 320 hits
Anak adalah anugerah Ilahi yang tiada nilai gantinya Tugas kita sebagai ibu ayah adalah memberikan perlindungan tempat tinggal pendidikan agama untuk mereka mengenal Allah
Didik Anak Minta Izin Masuk Bilik Ibu Ayah Pada 3 Waktu Ini Baru Anak Tahu Hadnya

Didik Anak Minta Izin Masuk Bilik Ibu Ayah Pada 3 Waktu Ini Baru Anak Tahu Hadnya

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 540 hits
Anak anak harus di didik adab adab meminta izin dan menjaga pandangan Di dalam Al Quran wujud ayat menekankan keperluan mendidik anak anak untuk menghormati waktu waktu tertentu dengan meminta izin sebelum memasuki bilik ibu bapa pada tiga ...
Pesan Pada Anak Kurangkan Perkongsian Perlatan Peribadi Di Sekolah Ibu Ayah Kena Pesan Bahaya Covid 19

Pesan Pada Anak Kurangkan Perkongsian Perlatan Peribadi Di Sekolah Ibu Ayah Kena Pesan Bahaya Covid 19

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 281 hits
Virus COVID 19 tidak mengenal sama ada usia darjat mahupun status seseorang di dalam masyarakat Di Malaysia selain daripada warga emas golongan kanak kanak merupakan antara golongan yang berisiko untuk dijangkiti wabak COVID 19 Memang benar...
Ibu C Zer Memang Kuat Lebam Kiri Kanan Itu Biasa Setiap Hari Kena Cucuk Heparin

Ibu C Zer Memang Kuat Lebam Kiri Kanan Itu Biasa Setiap Hari Kena Cucuk Heparin

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 277 hits
Ibu ibu yang bersalin secara C zer sememangnya sudah terbiasa dengan suntikan Heparin ini Setiap hari ibu ibu ini terpaksa menyucuk diri sendiri dengan ubat ini untuk elak daripada darah beku yang sangat bahaya buat ibu SUNTIKAN HEPARIN PEN...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord