Siasat Kemungkinan Apandi Subahat Dalam Jenayah 1mdb Tun Dr Mahathir



(Suara TV) – Kerajaan hari ini bertanggungjwab untuk menyiasat kerana terdapat unsur kolusi (collusion) dan subahat (complicity) membabitkan Tan Sri Mohamed Apandi Ali di dalam jenayah 1MDB.
Hal ini bagi memastikan penyamun-penyamun negara yang terbabit di dalam jenayah terancang ini diadili dan dihukum,” kata Tun Dr Mahathir Mohamad.
“Satu siasatan perlu dilakukan terhadap Apandi sama ada dia membuat keputusan menyucikan 1MDB dahulu kerana hubungannya dengan Jho Low.
“Ini bukan sahaja satu conflict of interest. Lebih daripada itu, ia adalah satu jenayah terancang untuk mencuri harta rakyat dan negara serta ini melibatkan bukan sahaja Datuk Seri Najib Razak dan Jho Low tetapi juga Apandi,” gesanya dalam entri terbaru di blognya pada Jumaat.
Menurut bekas Perdana Menteri itu, laporan-laporan berita bahawa Apandi bertindak sebagai orang tengah untuk Jho Low amatlah mengejutkan.
“Pertamanya, Apandi ketika menjadi Peguam Negara telah menyatakan tidak berlaku sebarang jenayah berkaitan dengan 1MDB serta menyucikan Perdana Menteri ketika itu Najib.
“Pendirian Apandi itu berlaku di waktu beberapa negara luar telah mengambil tindakan terhadap bank-bank dan orang persendirian yang terbabit dengan jenayah 1MDB,” jelasnya.
Susulan itu, kata Mahathir apabila Pakatan Harapan (PH) mengambil-alih kerajaan, perkhidmatan Apandi tidak dilanjutkan kerana sikap dan tindakannya menyucikan 1MDB secara langsung adalah kegagalannya melaksanakan amanah dan tanggungjawab negara.
Selain itu menurut beliau, tindakan Apnadi juga secara langsung mempertahankan jenayah-jenayah yang telah dilakukan oleh Najib dan sekutu-sekutunya termasuk Jho Low.
“Hari ini hakim-hakim mahkamah tinggi dan mahkamah rayuan telah mendapati perlakuan jenayah tetap berlaku di dalam 1MDB dan menghukum penjara Najib kerana kesalahan-kesalahan berkaitan 1MDB.
“Sepatutnya Apandi merasa bersalah dan menyesal kerana pendiriannya menyekat jenayah 1MDB dari dihadap ke mahkamah.
“Sekarang, dia sanggup menjadi orang tengah untuk Jho Low mendapat penyelesaian dan diberitakan dengan membayar Kerajaan Malaysia RM1.5 billion. Ini bermakna Jho Low bersalah. Jika tidak bersalah kenapa menawar wang untuk menyelesaikan tindakan terhadapnya,” bidas beliau.
Mahathir berkata, sekali lagi negara dan rakyat Malaysia ingin dianiayai oleh Apandi dan Jho Low dengan tawaran penyelesaian sejumlah wang yang sebegitu kecil berbanding dengan pencurian wang negara berjumlah puluhan billion ringgit.
“Tindakan Apandi yang sanggup bersekongkol dengan Jho Low amat mencurigakan.
“Bahkan kesediaan Jho Low membayar untuk penyelesaian membukti bahawa Jho Low mengakui kesalahan.
“Sekali lagi Apandi seharusnya mengambil sikap menyesali kesilapan atau kesalahannya yang dahulu dan bukannya mengambil upah (saya tidak percaya Apandi melakukan kerja orang tengah Jho Low secara percuma) dari penjenayah 1MDB yang Apandi telah bebaskan dahulu.
“Di sini timbul kecurigaan bahawa kerjasama Apandi dengan Jho Low telah bermula semasa dia Peguam Negara,” ujar Mahathir.
Baru-baru ini nama bekas Peguam Negara, Apandi dikaitkan sebagai mewakili ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho atau Jho Low dalam rundingan untuk penyelesaian dengan kerajaan berhubung skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Ia susulan laporan sebuah portal berita yang memetik sumber, mendakwa Jho Low dipercayai menawarkan RM1.5 bilion kepada Kerajaan Malaysia untuk menyelesaikan pertuduhan terhadapnya berhubung kes terbabit.
Menurut laporan berkenaan yang kemudian dilapor semula oleh beberapa portal media yang lain, tawaran oleh ahli perniagaan itu yang dirunding melalui Apandi, bagaimanapun telah ditolak.
Bagaimanapun, Apandi menegaskan beliau bukan wakil Jho Low, sebaliknya telah dihubungi firma guaman antarabangsa, Kobre & Kim dari Washington, Amerika Syarikat (AS) yang memohon bantuan mengatur mesyuarat dengan Jabatan Peguam Negara (AGC) pada akhir Mei lalu.
“Saya kemudian mengatur beberapa siri perjumpaan di mana wakil daripada Kobre & Kim datang ke Malaysia. Pada perjumpaan di AGC itu, kerajaan diwakili peguam negara dan pegawainya serta pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
“Tujuan perjumpaan itu adalah bagi berbincang untuk membawa balik dana yang didakwa diseleweng Jho Low daripada 1MDB. Selepas perjumpaan terbabit di mana pada waktu itu dilihat positif, ia kemudian dibatalkan oleh AGC secara tiba-tiba atas alasan yang hanya diketahui mereka,” katanya.
Terdahulu, AGC dalam kenyataan ringkas, mengesahkan bahawa Jho Low ada membuat tawaran penyelesaian dengan kerajaan berhubung kes berkenaan, namun ditolak oleh pihak kerajaan.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2022/07/22/siasat-kemungkinan-apandi-subahat-dalam-jenayah-1mdb-tun-dr-mahathir/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rafizi Cemas Dan Ketakutan Pru15 Sudah Hampir Rakyat Masih Bual Tentang Penyelewengan Ph Dan Tun Mahathir

Rafizi Cemas Dan Ketakutan Pru15 Sudah Hampir Rakyat Masih Bual Tentang Penyelewengan Ph Dan Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 19/7/2022 - jumlah : 169 hits
Oleh Sirajuddin AhmadPada PRU14 yang lalu seluruh jiwa raga jentera Pakatan Harapan termasuk jentera Tun Mahathir dan DAP dicurah kepada serangan terhadap Najib Razak Apa sahaja yang berbau Najib akan di serang baca sini
Tun Daim Ramal Kedua Parti Ciptaan Mahathir Bersatu Dan Pejuang Akan Tewas Dan Hanc

Tun Daim Ramal Kedua Parti Ciptaan Mahathir Bersatu Dan Pejuang Akan Tewas Dan Hanc

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 132 hits
Oleh sirajuddin AhmadMungkin benar juga kata kata setengah pihak bahawa Mahathir sedang mencari platform baru untuk PRU15 Ini memandangkan parti nya tiada sambutan dan telah kalah semua kerusi yang ditandingi oleh parti PEJUANG
1mdb High Court Demolished Apandi S Saudi Donor Fairy Tale

1mdb High Court Demolished Apandi S Saudi Donor Fairy Tale

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 188 hits
Lim Kit Siang I WONDER what is former prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak going after the High Court tore ex Attorney General Tan Sri Mohd Apandi Ali s argument on the 1MDB scandal to pieces exposing his lies I have read High Court ju...
Tun Mahathir Ibarat Breast Cancer Yang Melekat Di Tubuh Malaysia

Tun Mahathir Ibarat Breast Cancer Yang Melekat Di Tubuh Malaysia

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 261 hits
DAN CANCER INI MESTI DIBEDAH BUANG SEMENTARA MASIH SEMPAT SEKALIPUN SELEPAS INI MALAYSIA MUNGKIN TIDAK SESEKSI DULU Kalau dah nama pun pinjam tentulah ia wajib dipulangkan semula atau dibayar semula cuma isunya bagaimana Apakah sumber yg na...
Tun Mahathir Juga Terima Dana Rasuah Macam Zahid Hamidi

Tun Mahathir Juga Terima Dana Rasuah Macam Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 236 hits
Oleh Sirajuddn AhmadTun Mahathir terima dari UKSB RM2 6 juta melalui anak buah Tan Sri Rahmat Mahkamah kes Datuk Zahid Hamidi hari ini diberitahu bahawa Tun Mahathir juga menerima dana politik dari UKSB sejumlah RM2 6 juta Baca sini
Jangan Kita Lupa Tergubalnya Ruu Anti Lompat Parti Adalah Atas Jasa Jahat Tun Mahathir

Jangan Kita Lupa Tergubalnya Ruu Anti Lompat Parti Adalah Atas Jasa Jahat Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 151 hits
Ramai yang memuji Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob atas kejayaan membentang dan seterusnya beroleh kelulusan dalam RUU Anti Lompat Parti yang sebelum ini tertangguh beberapa kali Kesungguhannya terhadap RUU itu tidak lain adalah kerana b...
Wacana Halatuju Sistem Pendidikan Dalam Talian Di Malaysia Bersama Tun Dr Mahathir

Wacana Halatuju Sistem Pendidikan Dalam Talian Di Malaysia Bersama Tun Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 153 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraPerubahan teknologi yang berlaku secara pesat memberi kesan kepada kehidupan manusia Tidak terkecuali antara bidang yang turut mendapat manfaat melalui kemajuan ini adalah sistem pendidikan dunia Sebagai s...
Apandi S Civil Suit Demolishes 1mdb Donation Theory

Apandi S Civil Suit Demolishes 1mdb Donation Theory

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 168 hits
It was a time when the mainstream media refused or was instructed not to publish anything on 1MDB that would put the then prime minister in a bad light It was a time when editors and journalists were detained for supposedly breaching that o...
Apandi Wajar Disiasat Kes 1mdb

Apandi Wajar Disiasat Kes 1mdb

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 126 hits
Di era Najib Pandi AG 0 pendakwaan ke atas Najib Di era PH Najib didakwa puluhan kes Pelik bin ajaib Terkini mengatur pertemuan bagi pihak Jho low dengan kerajaan untuk pembebasan pendakwaan dengan menawarkan bayaran Apakah apandi melakukan...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live