Siar Secara Langsung Perbicaraan Kes Najib


Mohd Zaini Samsu Hadi Penasihat Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Saudara Islam Malaysia, Shafik Abdullah (dua kiri) berbincang dengan ahlinya mengenai permohonan mereka kepada Ketua Hakim Negara supaya perbicaraaan mahkamah keatas bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dibuat secara siaran langsung pada sidang media di Pullman Hotel Bangsar, Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL KUALA LUMPUR – Mahkamah Persekutuan digesa supaya membenarkan perbicaraan bagi kes melibatkan Datuk Seri Najib Razak disiar secara langsung termasuk menerusi stesen televisyen tempatan.

Penasihat NGO-NGO Saudara Islam Semalaysia, Shafik Abdullah berkata, langkah itu perlu memandangkan individu yang disabitkan dengan kesalahan berkaitan 1MDB dan SRC International merupakan bekas perdana menteri yang pernah dipilih oleh rakyat melalui proses pilihan raya berteraskan demokrasi.

Menurutnya, ia juga bagi mengelak laporan tidak tepat oleh segelintir media khususnya antarabangsa yang turut membuat liputan bagi kes tersebut.

“Pihak kami berpendapat bahawa rakyat Malaysia mempunyai hak dan kepentingan untuk mengikuti perbicaraan tersebut secara langsung dan bukan hanya bergantung kepada laporan oleh pihak media.

“Perbicaraan yang melibatkan Datuk Seri Najib ini juga merupakan kes berkepentingan awam dan ia wajar disiarkan terus sebagaimana berlangsungnya sidang Dewan Rakyat,” katanya pada sidang media hari ini.

Shafik mendakwa, kebanyakan media tempatan dan luar negara tidak melapor secara jujur perkembangan kes berkenaan hingga ada yang cuba mensensasikan serta membuat spekulasi.

Malah, perbicaraan itu perlu dibuat dalam mahkamah terbuka sesuai dengan konsep keadilan terbuka.

Ujarnya, kes berkenaan mendapat perhatian umum dan ruang kamar mahkamah yang terhad tidak mungkin dapat menampung bilangan orang awam yang ingin mengikuti perbicaraan tersebut secara langsung.

Katanya lagi, bagi tujuan itu, pihaknya telah menghantar satu surat permohonan kepada beberapa agensi kerajaan termasuk Kementerian Dalam Negeri, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Polis Diraja Malaysia, Pejabat Peguam Negara, Pejabat Timbalan Perdana Menteri, Pejabat Perdana Menteri dan pejabat Ketua Hakim Negara.

Katanya, surat tersebut yang bertarikh 21 Februari telah dihantar kepada pihak-pihak berkenaan pada 27 Februari namun sehingga kini belum meneriam maklum balas.

Bagaimanapun, ketika surat tersebut dihantar tidak ada sebarang bantahan mahupun penolakan daripada pihak tersebut dan langkah susulan bagi mendapatkan jawapan mengenainya akan dibuat Isnin depan.

Jelasnya, permohonan untuk mengadakan siaran langsung itu juga telah dimaklumkan kepada Najib dan Ahli Parlimen Pekan itu tidak mempunyai sebarang halangan mengenainya.

Jelas beliau, pihaknya kini sedang menunggu jawapan daripada pihak-pihak yang berkenaan dan berharap agar permohonan itu tidak diabaikan.

Sidang media tersebut dihadiri tujuh NGO saudara Islam Semalaysia yang mewakili beberapa NGO Islam yang lain. – MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/03/siar-secara-langsung-perbicaraan-kes.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Langsung Hari Pertama Perbicaraan Najib Tamat

Langsung Hari Pertama Perbicaraan Najib Tamat

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 377 hits
LAPORAN LANGSUNG Hakim menetapkan 15 April untuk perbicaraan seterusnya
Najib Sokong Perbicaraan Kesnya Disiarkan Secara Langsung

Najib Sokong Perbicaraan Kesnya Disiarkan Secara Langsung

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 254 hits
Datuk Seri Najib Tun Razak menyokong agar perbicaraannya berdepan tujuh tuduhan berkaitan SRC International Sdn Bhd bermula pada Rabu depan disiarkan secara langsung Katanya ia kerana rakyat mempunyai hak untuk tahu kebenaran berhubung kesn...
Mahkamah Perbicaraan Kes Src International Najib Ditangguh

Mahkamah Perbicaraan Kes Src International Najib Ditangguh

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 292 hits
PUTRAJAYA Perbicaraan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak melibatkan pertuduhan jenayah membabitkan dana SRC International Sdn Bhd berjumlah RM42 juta belum dapat diteruskan Ini ekoran keputusan panel tiga hakim Mahkamah Rayuan...
Perbicaraan Kes Najib Bermula Hari Ini

Perbicaraan Kes Najib Bermula Hari Ini

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 422 hits
KUALA LUMPUR Perbicaraan kes tujuh pertuduhan RM42 juta milik SRC International melibatkan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak di Mahkamah Tinggi akan bermula hari ini Secara kebetulannya pada hari ini 10 tahun lepas Najib Anggota ...
Najib Cuba Tangguh Perbicaraan Pagi 3 April

Najib Cuba Tangguh Perbicaraan Pagi 3 April

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 261 hits
Bekas perdana menteri Najib Razak sekali lagi gagal untuk menangguhkan perbicaraannya berhubung SRC International Sdn Bhd selepas Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memerintahkan ia dimulakan hari ini sebagaimana dijadualkan Hakim Mohd Nazlan Moh...
Perbicaraan Najib Mahkamah Diberitahu Src Hanya Ada Modal Rm1 Juta

Perbicaraan Najib Mahkamah Diberitahu Src Hanya Ada Modal Rm1 Juta

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 345 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini diberitahu bahawa syarikat SRC International Sdn Bhd yang didaftarkan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia pada 7 Jan 2011 mempunyai modal terbitan sebanyak RM1 juta Penolong Pendaftar SSM Muhamad Akmal...
Malaysia Najib U Turn Kini Mahu Perbicaraan Disiar Di Tv

Malaysia Najib U Turn Kini Mahu Perbicaraan Disiar Di Tv

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 333 hits
Najib Razak menyokong siaran langsung perbicaraannya berdepan 7 tuduhan berkaitan SRC International pada Rabu 3 April meski pun sebelum ini beliau memohoh perintah mahkamah menghalang orang awam dari membincangkan perbicaraan dirinya di med...
Najib Duduk Kandang Tertuduh Tersenyum Keluar Mahkamah Pada Perbicaraan Hari Pertama

Najib Duduk Kandang Tertuduh Tersenyum Keluar Mahkamah Pada Perbicaraan Hari Pertama

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 336 hits
Najib Razak disambut penyokongnya yang melaunngkan BoosKu ketika hadir perbicaraan hari pertama Foto BBC News KUALA LUMPUR Seorang penyokong bekas perdana menteri Najib Razak membuat kecoh di hadapan bilik bicara Mahkamah Tinggi Jenayah di ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord