Siapa Selain Anwar Ibrahim




Sebuah wacana membuka minda agar tidak membuang masa di alam khayal yang tidak berpijak pada bumi nyata. Mari kita uji sebuah sintesis kepada tiga pertanyaan;

Siapa Selain Anwar Ibrahim?

1. Presiden UMNO? Pimpinan parti itu terbelit dalam kes rasuah yang banyak. Tokoh yang dianggap bersih dalam UMNO adalah Tok Mat. Tetapi Tok Mat hanya seorang ADUN yang perlu bertanding di peringkat Parlimen, bertanding menjadi presiden UMNO dan menang barulah mungkin dia menjadi calon PM. Perlu laluan berliku dan panjang untuk sampai kesana.
2. Presiden PAS? Pas saya sifatkan sebagai parti huhahuha yang menang sorak tetapi minoriti dari dulu hingga sekarang. Di Parlimen dia hanya ada 18 kursi yang secara automatik tidak memiliki kekuatan dalam Parlimen. Jika PM diangkat dari parti minoriti maka dia akan di dikte oleh parti komponen yang lebih kuat. Dia hanya akan menjadi PM boneka yang tidak ada kuasa melaksanakan konsep dan wawasan sendiri dalam membangunkan negara. Jika dia degil dia boleh di makzulkan pada bila-bila masa oleh parti yang majoriti dalam komponen parti kerajaan. Berpijak pada adat, UMNO tak akan berikan ia pada PAS walaupun atas nama Muafakat sekalipun.
3. Andai Pakatan pintu belakang berjaya mereka boleh menjadi PM? Boleh tetapi menurut hemat saya terlalu berisiko mempertaruhkan masa depan negara dengan PM trial and error. Terlalu mentah dan miskin prestasi serta tidak memiliki ciri pemimpin ideal. Teorinya hanya mereka yang kalah PRU 14 sahaja yang akan mendukung komplotan ini.

Mengapa Harus Anwar Ibrahim?

1. DSAI adalah Presiden PKR parti yang majoriti dalam parlimen saat ini. Pemilihan Perdana Menteri adalah bahagian dari sistem demokrasi bukan monarki. PM adalah presiden parti yang menang majoriti dalam PRU.
2. Tidak ada undang-undang yang menghalang DSAI daripada menjadi Perdana Menteri ke-8. Segala fitnah yang memburukkan DSAI mari kita diskusi sampai pukul 3 pagi.. 
3. Berpengalaman dalam kerajaan seperti menjadi TPM, Menteri Pendidikan dan pelbagai NGO dalam dan luar negeri.
4. Mendekati kriteria pemimpin ideal seperti Qawiyun Amin, rekam jejak, jujur, adil, ilmu, wawasan, moral, ketokohan karisma dan menjadikan harta sebagai alat perjuangan.
5. Tidak ada kes rasuah dan salah guna kuasa yang mengayakan peribadi dan kroni serta mencuri duit rakyat berbilion banyaknya selama ini.
6. Tiada siapa yang boleh menafikan baik kawan mahupun lawan bahawa DSAI adalah seorang yang berpengaruh dan mempengaruhi.
7. Memiliki sokongan dari anak muda dengan semangat reformasi dari pelbagai usia dengan semangat perubahan yang belum padam hingga kini. 
8. Sokongan dari pelbagai bangsa dan agama yang tidak berbelah bagi. 
9. DSAI adalah seorang pemimpin yang berjiwa rakyat dan memahami apa permasalahan rakyat terutama soal konsep ekonomi kerakyatan.
10. Golongan rasional juga menyokong DSAI, namun mereka adalah silent majoriti menyokong dalam diam kerana tidak mahu dipeningkan dengan hal politik. Orang seperti ini banyak saya jumpai selama ini. Saya menyifatkan DSAI sebagai calon tunggal saat ini.

Apa Cabaran Anwar Ibrahim Menjadi PM?
1. Orang-orang lama di Malaysia yang ramai tidak suka terhadapnya. Ini kerana mereka termakan propaganda sejak zaman Tun M dulu lagi yang membangun imej buruk secara terancang terhadap DSAI. Kebohongan yang diulang-ulang akan di imani menjadi kebenaran.
2. Pengkhianat dalaman parti yang sanggup menikam dari belakang demi kuasa dan nama.
3. PAS juga sepertinya menggerakkan pengikut untuk tidak menyokong DSAI. Kemarahan mereka pada DSAI kerana dendam dengan kenyataan DSAI yang akan merampas negeri pembangkang pada PRU 15 nanti. Mereka juga marah dengan tuduhan wang 90 juta. Tetapi meminjam kata seorang tokoh mereka hanya pengacau yang tidak punya solusi. Pesan tok guru saya jika tak boleh membangun sekurang nya jangan merobohkan.
4. Golongan yang menikmati korupsi, kolusi, nepotisma tidak suka dengan DSAI kerana akan mengganggu budaya buruk mereka. 

Harapan

Secara peribadi saya berharap semua negara umat Islam seperti Turki yang melahirkan Erdogan pejuang Islam sejati bukan dari parti yang menggunakan nama Islam. Parti Islam di negara umat Islam seperti Mesir dan Indonesia justeru ikut menjatuhkan Habibi dan Mursi sebagai tokoh terbaik umat Islam. Parti yang menggunakan nama Islam juga berjuang menjatuhkan kepimpinan Islamik di Pakistan dan banyak negara.

Menjadi Muslim garam yang tak terlihat tapi terasa lebih baik dari Muslim lipstik yang terlihat tapi tak terasa. Kurang apa sumbangan Tun Mahathir, Anwar Ibrahim pada Islam tetapi mereka tidak menjual Islam. Mereka menghidupkan Islam bukan mencari hidup dari hasil menjual nama Islam. Huhahuha hanya akan menghasilkan menang sorak kampung tergadai..

Mari buka kaca mata kuda untuk berbincang…

Kajang, 25 November 2019

Kyai Adi




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2019/11/siapa-selain-anwar-ibrahim.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Annuar Musa Anwar Ibrahim Bukan Penyelamat Negara Tiada Rekod Cemerlang

Annuar Musa Anwar Ibrahim Bukan Penyelamat Negara Tiada Rekod Cemerlang

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 358 hits
KESEMUA 18 Ahli Parlimen Pas akan MEMPERTAHANKAN Tun Dr Mahathir Mohamad jika ada pemimpin tertentu membawa usul undi TIDAK PERCAYA terhadap Tun Nampaknya Pas lagi hebat dari pemimpin pemimpin Bersatu sendiri dalam mempertahankan Tun Dah ha...
Anwar Ibrahim Bersama Bendera Malaysia Bintang 5

Anwar Ibrahim Bersama Bendera Malaysia Bintang 5

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 1287 hits
https m facebook com story php story fbid 3053959321300317 id 100000588374108 sfnsn mo
Azmin Ali There Is No Agreement For Anwar Ibrahim To Take Over As Prime Minister

Azmin Ali There Is No Agreement For Anwar Ibrahim To Take Over As Prime Minister

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 335 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad should be allowed to complete his full term as Prime Minister to respect the people s wishes said PKR deputy president Datuk Seri Azmin Ali I challenge anyone to publicly declare that there is an agreement of a set d...
17 Ahli Parlimen Umno Bn Jumpa Azmin Ali Anwar Ibrahim Yang Kepanasan Takut Tak Sempat Jadi Perdana Menteri

17 Ahli Parlimen Umno Bn Jumpa Azmin Ali Anwar Ibrahim Yang Kepanasan Takut Tak Sempat Jadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 960 hits
Berita pertemuan beberapa orang Ahli Parlimen UMNO BN dengan Azmin Ali di kediaman rasminya di Putrajaya membuatkan media sosial menjadi hangat Kebanyakan yang memberikan reaksi adalah para penyokong UMNO sendiri Kegembiraan menyambut kemen...
Video Mahathir Lupa Kenyataan Rafizi Ramli Anwar Ibrahim Dan Lim Kit Siang Dap

Video Mahathir Lupa Kenyataan Rafizi Ramli Anwar Ibrahim Dan Lim Kit Siang Dap

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 316 hits
Rafizi Ramli Anwar Ibrahim Lim Kit Siang DAP dan seluruh ahli politik parti PH terpaksa telan air liur sendiri bila dengar pengakuan Dr Mahathir ini PH juga tentu mengharapkan rakyat sudah lupa dengan pelbagai kenyataan mereka sebelum ini m...
Fraksi Azmin Ali Dan Anwar Ibrahim Mula Berbalas Balas Kenyataan Pkr Makin Panas

Fraksi Azmin Ali Dan Anwar Ibrahim Mula Berbalas Balas Kenyataan Pkr Makin Panas

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 568 hits
PRK Parlimen Tanjung Piai sudah hampir melabuhkan tirainya Kempennya sudah berakhir malam tadi Menjelang senja nanti keputusan pembuangan undi 52 471 orang pengundi akan diketahui dan dihebahkan Yang kalah akan tunduk merenung telur sendiri...
Anwar Ibrahim Bakal Jadi Menteri Tugas Khas

Anwar Ibrahim Bakal Jadi Menteri Tugas Khas

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 420 hits
Anwar Ibrahim Bakal Jadi Menteri Tugas Khas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad memilih untuk tidak mendedahkan keputusannya berkenaan cadangan melantik Anwar Ibrahim sebagai menteri tugas khas Ditanya sama ada beliau bersetuju dengan cadan...
Pendedahan Rahsia Mengapa Pas Takut Anwar Ibrahim Jadi Perdana Menteri

Pendedahan Rahsia Mengapa Pas Takut Anwar Ibrahim Jadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 404 hits
PENDEDAHAN RAHSIA MENGAPA PAS TAKUT ANWAR IBRAHIM JADI PERDANA MENTERI Kalau dilihat di kerusi2 yg PAS menang 2018 lepas ia adalah kerusi2 di mana terdapat sokongan tradisi kepada PAS Kawasan2 ini juga antara yg paking keras dan ganas menol...
Jawatan Pm Bukan Harta Peribadi Tun M Buang Masa Saja Untuk Sesiapa Selain Anwar Bakal Pm8

Jawatan Pm Bukan Harta Peribadi Tun M Buang Masa Saja Untuk Sesiapa Selain Anwar Bakal Pm8

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 347 hits
Sebelum ini saya sudah dua tiga kali menulis menyentuh tentang perbezaan antara BN dan PH berhubung perlantikan Perdana Menteri Dalam BN siapa yang menjadi Presiden UMNO maka dialah yang akan menduduki kerusi Perdana Menteri Presiden UMNO y...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally