Siapa Rauf Nak Gugurkan Keahlian Parti Saya Idris



Siapa Rauf nak gugurkan keahlian parti saya – Idris
Bekas Ketua Menteri Melaka, Idris Haron mendakwa beliau masih ahli Umno yang sah kerana belum menerima sebarang notis atau surat rasmi berhubung pengguguran keahliannya dari ibu pejabat parti.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Udang itu turut menyifatkan kenyataan Ketua Umno Melaka, Ab Rauf Yusoh berhubung kedudukannya sebagai ahli Umno tidak relevan.
“Saya pernah menjadi Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno selama 10 tahun, setahu saya setiap pengguguran seseorang ahli perlu dibincang dan diputuskan dalam mesyuarat MT.
“Siapa Rauf (Ab Rauf Yusoh)? Dia hanya Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri dan bukan individu yang berkuasa menggugurkan keahlian parti kepada seseorang,” katanya dipetik Harian Metro dalam sidang media di Kota Laksamana, Melaka, hari ini.
Semalam, Ab Rauf dilaporkan berkata, keahlian Idris dan ADUN Pantai Kundor, Nor Azman Hassan dalam Umno gugur secara automatik selepas terbabit dalam gerakan menjatuhkan kerajaan Melaka.
Ia berikutan kedua-duanya secara terbuka menyatakan tidak lagi bersama kerajaan negeri yang diterajui Barisan Nasional (BN).
Sementara itu, Idris dipetik Bernama mendakwa berlaku campur tangan individu tertentu sehingga menyebabkan Exco Melaka tidak dapat menjalankan peranan dan fungsi mereka kepada rakyat.
Exco Pembangunan Daerah, Luar Bandar, Pengurusan Banjir dan Teknologi Hijau negeri itu berkata, semua perkara yang dirujuk kepada Ketua Menteri Melaka, Sulaiman Md Ali untuk tindakan tidak dapat diputuskan beliau, sebaliknya perlu dirujuk kepada pihak berkenaan.
“Saya tidak ada masalah dengan Sulaiman…beliau seorang yang baik dan menghormati semua orang, tetapi saya mempunyai masalah dengan (kepimpinan) Ketua Menteri Melaka yang menjadi boneka kepada individu berkenaan.
“Saya ada masalah dengan (kepimpinan) Ketua Menteri yang terpaksa merujuk keputusan kepada seseorang yang lain. Kita ada 10 Exco kerajaan negeri dan kita mempunyai hak untuk membuat keputusan, tetapi ia tidak dapat dilaksanakan,” katanya.
Idris berkata, situasi itu menjejaskan peranan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri kerana banyak keputusan tidak dapat dilaksanakan, sekali gus memberi impak negatif kepada Melaka, terutama membabitkan pembangunan dan ekonomi negeri.
Mengenai ura-ura beliau akan dilantik semula sebagai Ketua Menteri Melaka di bawah kepimpinan Pakatan Harapan, katanya, hal itu bukan keutamaan mereka ketika ini, sebaliknya usaha membentuk kerajaan negeri baharu lebih penting.
“Semua ADUN dalam PH berpotensi menjadi Ketua Menteri Melaka dan setakat ini, saya tidak mencalonkan diri saya dan kami tidak bercerita tentang isu ini.”
Dalam perkembangan berkaitan, Idris mendakwa dua lagi ADUN daripada Umno akan mengumumkan mereka hilang kepercayaan dan menarik sokongan terhadap kepimpinan kerajaan Melaka.
Rentetan pengumuman empat ADUN berkenaan, Sulaiman dilaporkan menghantar surat kepada Yang Dipertua Negeri, Mohd Ali Rustam semalam bagi memaklumkan kedudukan itu dan meminta perkenan untuk pembubaran DUN.
Speaker DUN Melaka, Ab Rauf hari ini berkata, selepas membuat pertimbangan, Ali bersetuju DUN Melaka dibubarkan pada 4 Okt bagi memberi laluan kepada pilihan raya negeri diadakan.
Sebelum ini, kerajaan Melaka pimpinan BN diwakili 17 ADUN yang terdiri daripada 14 ADUN Umno, dua (Bersatu) dan satu Bebas, manakala pembangkang mempunyai 11 kerusi, iaitu tujuh DAP, dua PKR dan dua Amanah. FMT
Siapa Rauf nak gugurkan keahlian parti saya – Idris
Baca Artikel Menarik :
Anak tetak mati ibu bapa lepas sembang hal ketuhanan Saya sepatutnya jadi saksi pendakwaan terhadap Rizal Taikun hartanah saksi kes Guan Eng ditemui mati Mila Jirin Tidak Puas Hati KJ Belum Sedia Buka Majlis Sosial Dakwaan seksual babitkan Ebit Lew: Saksi, mangsa diminta tampil Skirt Intan Najuwa jadi bahan Boleh beri projek terus sebab ada yang amat sayang – Najib Fahmi Redza ‘ke dalam’ lagi Resepi sup Szechuan masam pedas gerenti best Pandora Papers: Zafrul rujuk peguam untuk tindakan lanjut terhadap Malaysiakini Parti liar atas kapal persiaran, anak Shah Rukh Khan ditahan Layari Laman Facebook MYKMU
Tindakan Achey Bocey bantu warga asing dipuji (Video)

The post Siapa Rauf nak gugurkan keahlian parti saya – Idris appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/05/siapa-rauf-nak-gugurkan-keahlian-parti-saya-idris/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Dapat Laba Punya Pasal Sanggup Tikam Sama Parti

Nak Dapat Laba Punya Pasal Sanggup Tikam Sama Parti

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 146 hits
SHAFI ISMAIL Bingaiii UmNo ni pandai menganjing Yg Buat Hal UmNooo Yg Gilooo UmNooo berebut Labaaa Yg Gilooo Kauuuttt Hak Rakyaatt UmNoo UmNoo Bersatu BB Pnyoo kojo Bercakaran Nak Salahkan PH SalahkanDAP Untuk memperingatkan jangan jadi PEN...
Patut Azmin Nak Tubuh Parti Baru Ramai Kona Ke Umno Semula Rakyat Malaysia Kenal Siapa Azmin Kah Kah

Patut Azmin Nak Tubuh Parti Baru Ramai Kona Ke Umno Semula Rakyat Malaysia Kenal Siapa Azmin Kah Kah

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 337 hits
Ramai lagi pimpinan Bersatu merisik peluang kembali ke pangkuan Umno Oleh FAZLI RADZI October 3 2021Lebih ramai pemimpin dan ahli Bersatu menyatakan hasrat untuk kembali menyertai semula Umno kata Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi Presiden U...
Idris Persoal Pemimpin Umno Tak Ikut Keputusan Parti Tidak Dipecat

Idris Persoal Pemimpin Umno Tak Ikut Keputusan Parti Tidak Dipecat

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 291 hits
agendaily com6 10 2021ADUN UMNO Sungai Udang Datuk Seri Idris Haron dan Datuk Nor Azman Hassan ADUN UMNO Pantai Kundor menarik sokongan kepada Ketua Menteri Melaka daripada parti itu Datuk Seri Sulaiman Md Ali Ahli Dewan Undangan Negeri Sun...
Woiii Deris Jangan La Emotional Kena Usik Sikit Ja Kot Kalau Nak Bertengkar Saya Boleh Bertengkar Idris Ahmad

Woiii Deris Jangan La Emotional Kena Usik Sikit Ja Kot Kalau Nak Bertengkar Saya Boleh Bertengkar Idris Ahmad

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 184 hits
Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh bangun mencelah meluahkan rasa tidak puas hati kerana Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Idris Ahmad mengambil masa lama untuk menjawab satu soalan sedangkan ada empat lagi isu yang perlu dijawab
Jatuhkan Kerajaan Melaka Idris Haron Nor Azman Gugur Keahlian Umno

Jatuhkan Kerajaan Melaka Idris Haron Nor Azman Gugur Keahlian Umno

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 270 hits
October 4 2021 6 58 PMPETALING JAYA Keahlian bekas Menteri Besar dan ADUN Sungai Udang Idris Haron serta ADUN Pantai Kundor Nor Azman Hassan dalam Umno tergugur secara automatik kerana terlibat dalam gerakan menjatuhkan kerajaan Melaka Ketu...
Parti Baru Pulak Ada Ros Nak Lulus Balik Awai La

Parti Baru Pulak Ada Ros Nak Lulus Balik Awai La

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 156 hits
Terkini Abang PM bakal lancar parti baru saingan kepada UmnoOctober 7 2021 Kamarazaman Yaakob abang kepada Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob akan melancarkan parti baru iaitu Parti Kuasa Rakyat yang berbilang kaum dan mesra kerajaan pada ...
Idris Haron Dakwa Dua Presiden Parti Tawar Tiket Kekal Tanding Kerusi Dun Sungai Udang

Idris Haron Dakwa Dua Presiden Parti Tawar Tiket Kekal Tanding Kerusi Dun Sungai Udang

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 260 hits
MELAKA Dua Presiden parti sudah menawarkan tiket kepada penyandang kerusi Dewan Undangan Negeri Sungai Udang Itu kenyataan terbaharu Datuk Seri Idris Haron selepas UMNO mengesahkan pengguguran secara automatik keahliannya bersama Ahli Dewan...
Rauf Sahkan Umno Berunding Dengan Dap Di Melaka Diarah Parti

Rauf Sahkan Umno Berunding Dengan Dap Di Melaka Diarah Parti

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 472 hits
UMNO mengesahkan mengadakan rundingan dengan parti DAP terlebih dahulu untuk menyelamatkan kerajaan yang diterajui parti itu di Melaka tetapi tawaran tersebut ditolak oleh parti komponen blok pembangkang Pakatan Harapan itu Pengerusi Badan ...
Politik Melaka Keahlian Idris Haron Dan Nor Azman Tergugur

Politik Melaka Keahlian Idris Haron Dan Nor Azman Tergugur

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 336 hits
Keahlian UMNO Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Udang dan Pantai Kundor tergugur secara automatik selepas menyatakan sokongan kepada Pakatan Harapan secara terbuka Demikian jelas Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Melaka Datuk Seri Ab ...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel