Siapa Hero Umno Adakah Bangsa Johor Hero Yang Ditunggu Tunggu


agendaily.com22/11/2022
Adakah bangsa Johor akan menyelamatkan Malaysia dan parti yang ditubuhkan di negeri itu?
Perikatan Nasional (PN) telah memperoleh cukup sokongan daripada Ahli Parlimen (MP), yang menang dalam PRU-15 Sabtu lalu (19 November 2022), bagi membentuk Kerajaan Persekutuan dengan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri kesepuluh.

Malah, senarai nama lebih 112 MP itu juga telah diserahkan petang semalam, sebagaimana yang dikehendaki Yang di-Pertuan Agong sebelum tempoh masa dilanjutkan sehingga jam 2 petang hari ini (22 November).

“Parti Perikatan Nasional telah mengemukakan Surat Akuan Berkanun daripada Ahli-ahli Dewan Rakyat yang memberikan kepercayaan kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin, Ahli Parlimen Pagoh, untuk dilantik sebagai Perdana Menteri Ke-10 oleh KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

“Jumlah Surat Akuan yang dihantar adalah melebihi 112, iaitu jumlah kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat yang diperlukan untuk pelantikan Perdana Menteri di bawah Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan.” Demikian kata Setiausaha Agung PN Datuk Seri Hamzah Zainudin dalam kenyataan.

Untuk rekod, PN memenangi 73 kerusi Parlimen, manakala Pakatan Harapan (PH) pula sebanyak 82 kerusi, sementara Barisan Nasional (BN) 30 kerusi. Akibatnya PN dan PH, gagal memperoleh majoriti mudah 112 kerusi bagi membentuk Kerajaan Persekutuan secara sendirian.

PN telah secara rasmi memperoleh persetujuan GRS, GPS, serta sokongan daripada MP parti lain yang dibuat secara individu, sehingga jumlahnya kini melebihi 112 kerusi, sekali gus cukup untuk membentuk sebuah kerajaan dengan majoriti mudah.

Namun, majoriti mudah tidak memberi kekuatan kepada kerajaan untuk memerintah kerana ia boleh tumbang pada bila-bila masa, sebagaimana yang telah berlaku ketika pentadbiran Kerajaan PN tahun lalu.

Semalam, beberapa MP UMNO, termasuk Datuk Seri Mohamad Hasan (Rembau), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (Bera), Datuk Seri Hishammuddin Hussein (Sembrong), Datuk Hasni Mohamad (Simpang Renggam) dan Datuk Seri Jalaluddin Alias (Jelebu), telah membuat kenyataan menolak PH.

Berdasarkan kenyataan Mohamad, BN yang mempunyai 30 MP itu menyerahkan kepada PN dan PH untuk menyelesaikan pertikaian berhubung pembentukan Kerajaan Persekutuan, namun menawarkan bantuan ikhlas untuk membantu sekiranya kedua-dua parti gagal mencapai keputusan.

Kita memuji niat pemimpin UMNO yang ikhlas membantu dan sebagaimana maklum PN telah memperoleh lebih 112 kerusi untuk membentuk Kerajaan Persekutuan, yang pastinya turut melibatkan beberapa MP daripada BN.

Namun, kita percaya jika ada lagi MP daripada BN, khususnya UMNO memberi sokongan, maka kedudukan Kerajaan Persekutuan yang akan didirikan oleh PN akan lebih kukuh dan stabil, supaya program membantu rakyat dapat dilaksanakan dengan mudah.

Perlu diingat, pemimpin yang dipilih menjadi wakil rakyat perlu memikirkan kepentingan rakyat dan negara, bukannya diri sendiri.

Kita menghormati pendirian UMNO Johor yang menyatakan bangsa Johor tidak akan bekerjasama dengan PH. Lantas jangan dibiarkan PH memerintah negara, hanya kerana segelintir pemimpin UMNO yang mementingkan diri sendiri. Jangan bercakap sahaja tetapi tiada tindakan kerana rakyat sedang memerhati.

Jika tidak mahu berterima kasih pun, ingatlah siapa di antara PN dan PH, yang membantu UMNO ketika susah? Siapa yang meletakkan pemimpin UMNO di kerusi menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Perdana Menteri. Jika ikhlas bercakap di mulut, di hati juga perlu ikhlas.

Veteran UMNO Tan Sri Annuar Musa telah mendedahkan panjang lebar malam tadi, antaranya:

1. PAS dan Muhyiddin tiada niat dan tiada tindakan untuk membunuh UMNO sebagai ramai mendakwa. Naratif segaja dibina untuk burukkan PAS dan Muhyiddin;

2. PAS kutip UMNO daripada kekalahan PRU-14. Kemudian menyokong calon-calon BN di PRK Tanjung Piai; Cameron Highland; Kimanis dan lain-lain. Bagaimana dikatakan PAS mahu membunuh UMNO?; dan

3. Bersatu memberi bantuan kewangan yang banyak kepada UMNO/BN ketika PRN Sabah.

Seperkara lagi ialah, calon Perdana Menteri daripada PN adalah anak Johor dan di negeri itu BN mempunyai sembilan MP, termasuk tujuh MP UMNO.

Adakah MP bangsa Johor akan mencatat sejarah menjadi ‘hero’ menyelamatkan Malaysia daripada diperintah sekali lagi oleh PH, yang turut dianggotai DAP, sedang sejarah telah menunjukkan bagaimana selama 22 bulan gabungan itu memerintah negara?

Atau, mungkin dua pertiga daripada MP UMNO dan BN di seluruh negara akan menjadi ‘hero’ agama, bangsa dan negara (sebagaimana yang diperjuangkan sejak tertubuhnya UMNO) – dengan memberi sokongan ikhlas secara individu kepada PN menubuhkan Kerajaan Persekutuan sehingga mencapai lebih 140 kerusi?

Ketua Pengarang
Agenda Daily

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/11/siapa-hero-umno-adakah-bangsa-johor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
The Colours Of Life Bangsa Johor

The Colours Of Life Bangsa Johor

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 156 hits
The Colours of Life Bangsa JohorAllah peliharakan SultanAnugerahkan diasegala kehormatansihat dan riakekal dan makmurluaskan kuasaMenaungkan kamirakyat dipimpiniberzaman lagidengan merdeka bersatu hatiAllah berkati JohorAllah selamatkan Sul...
Saya Mohon Presiden Umno Zahid Hamidi Letak Jawatan Segera Mb Johor

Saya Mohon Presiden Umno Zahid Hamidi Letak Jawatan Segera Mb Johor

papar berkaitan - pada 20/11/2022 - jumlah : 174 hits
Saya mohon Presiden UMNO Zahid Hamidi letak jawatan segera MB JohorKegagalan Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi mengatur strategi untuk memenangkan Barisan Nasional di PRU15 mencetus rasa tidak puas hati ahli gabungan itu sendiri yang kini ta...
Johor Mb Onn Hafiz Tells Zahid To Step Down As Umno Bn Chief As Coalition Has Fallen

Johor Mb Onn Hafiz Tells Zahid To Step Down As Umno Bn Chief As Coalition Has Fallen

papar berkaitan - pada 20/11/2022 - jumlah : 160 hits
Johor Mentri Besar Datuk Onn Hafiz Ghazi said it was clear that a political tsunami happened and the Malays have rejected Umno 8211 Bernama photo KUALA LUMPUR Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi should resign immediately from leading the Barisan
Johor Must Return As Bn Umno S Bastion In Ge15 Ismail Sabri

Johor Must Return As Bn Umno S Bastion In Ge15 Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 127 hits
GE15 Caretaker prime minister Ismail Sabri Yaakob wants Johor to return to being an Umno and BN stronghold and contribute to the coalition s victory in the 15th general election Ismail Sabri who is also an Umno vice president said Johor had...
Umno Perak Pengkhianat Bangsa Melayu Sanggup Duduk Bawah Dap

Umno Perak Pengkhianat Bangsa Melayu Sanggup Duduk Bawah Dap

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 332 hits
agendaily com21 11 2022UMNO setuju duduk di bawah DAP UMNO Perak menjadi Pengkhianat Bangsa Melayu pertama apabila bersetuju bersekongkol dengan DAP menubuhkan kerajaan negeri itu hari ini Dalam satu kenyataan bersama Barisan Nasional dan P...
Akhirnya Mic Mca Hero Dedah Zahid Cuba Tipu Agong Mp Umno Ada Telur

Akhirnya Mic Mca Hero Dedah Zahid Cuba Tipu Agong Mp Umno Ada Telur

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 128 hits
agendaily com23 22 2022Kenyataan media MCA Akhirnya MCA dan MIC parti komponen Barisan Nasional juga yang memberitahu kebenaran surat dihantar presiden UMNO dan pengerusi BN Zahid Hamidi adalah cubaan menipu Yang di Pertuan Agong Sedangkan ...
Pemimpin Umno Bn Tercorot Dalam Kajian Tokoh Boleh Dipercayai Uum

Pemimpin Umno Bn Tercorot Dalam Kajian Tokoh Boleh Dipercayai Uum

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 162 hits
agendaily com10 11 2022Bekas Perdana Menteri yang juga Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin disifatkan tokoh paling dipercayai dalam kalangan 13 pemimpin politik negara Kepemimpinan tertinggi UMNO dan Barisan Nasional berad...
Umno S Finished If Voter Turnout Hits 80 Says Muhyiddin

Umno S Finished If Voter Turnout Hits 80 Says Muhyiddin

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 122 hits
Perikatan Nasional chairman Muhyiddin Yassin said Umno won the Johor state elections because many of its supporters came out to vote PAGOH Perikatan Nasional chairman Muhyiddin Yassin believes that Umno is finished if 80 of registered voter...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur