Siang Bersekolah Selepas Tamat Kelas Kembali Menjalani Kehidupan Sebagai Tahanan


MOHD Jefri kini mengajar di Sekolah Integriti Penjara Pusat Kota Kinabalu, Sabah. FOTO Ihsan Mohd Jefri Ali Basah klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt) 'Saya menangis lihat pelajar perlu tukar baju, kembali sebagai tahanan' KOTA KINABALU – “Saya belum puas lagi dan akan terus berkhidmat selagi bernafas, diberi kudrat dan kepercayaan untuk mendidik pelajar di sini,” demikian tekad Mohd Jefri Ali Basah, guru Sekolah Integriti Penjara Pusat Kota Kinabalu, Sabah.

Mohd Jefri, 37, atau mesra disapa Cikgu Jefri dalam kalangan pelajarnya adalah guru Bahasa Melayu dan Sejarah serta mula menjadi pendidik sejak 2010, selepas tamat pengajian peringkat Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Ilmu Pendidikan) di Universiti Sains Malaysia (USM) Pulau Pinang.


Cabaran sebenarnya sebagai guru bermula empat tahun lalu selepas dihantar mengajar di Sekolah Henry Gurney Wanita di Kota Kinabalu pada 2017 sebelum ditukarkan ke sekolahnya mengajar kini. - Advertisement -“Saya mula pasang cita-cita untuk menjadi guru sejak di Tahun Enam lagi kerana minat dengan cara cikgu kegemaran, seorang lelaki dan wanita mengajar ketika itu.”

“Alhamdulillah, perjalanan saya dipermudahkan apabila dapat menyambung pengajian dalam bidang pendidikan dan berpeluang mengajar dekat sekolah di Sabah serta Sarawak selama tujuh tahun.”

“Empat tahun lalu, ada kekosongan di Sekolah Henry Gurney Wanita jadi saya cuba mohon dan diterima jadi di situlah permulaan saya mengenali pelajar di sebalik tirai besi yang terdiri daripada macam-macam ragam,” katanya.


MOHD Jefri bersama pelajarnya ketika mengajar di Sekolah Henry Gurney Wanita Kota Kinabalu.
Berkongsi pengalamannya mengajar pelajar yang mempunyai rekod jenayah, Mohd Jefri yang sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak lelaki berusia 15 bulan mengakui mengambil masa untuk menyesuaikan diri mengajar di sekolah berkenaan pada mulanya.

Bagaimanapun, dia cuba memahami karakter setiap pelajar dan berusaha memenangi hati mereka dengan menjadikan anak didiknya rakan di luar bilik darjah.
- Advertisement -“Emosi saya bercampur baur, ada teruja dan sedih. Agak payah untuk menyesuaikan diri pada mulanya malah saya menangis ketika hari pertama mengajar di Sekolah Henry Gurney Wanita.”

“Ia kerana selepas tamat kelas saja, saya lihat pelajar perlu menukar baju dan kembali menjalani kehidupan sebagai tahanan.”



“Bagaimanapun, pengalaman itu membuatkan saya cekal malah lama kelamaan, timbul rasa seronok mengajar mereka walaupun tahap akademik setiap pelajar berbeza kerana datang daripada pelbagai latar belakang,” katanya yang pernah menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2016/2017 dan merangkul Anugerah Silver dalam Pertandingan Inovasi anjuran Universiti Malaya (UM) iaitu International Summit of Innovation & Design Exposition 2020.

MOHD Jefri kini mengajar di Sekolah Integriti Penjara Pusat Kota Kinabalu, Sabah.
Berkongsi cabarannya sebagai guru dalam tempoh pandemik, Mohd Jefri berkata, dia tidak dapat mengajar secara bersemuka atau maya ketika sekolah ditutup berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) sebelum ini.

Menurut Mohd Jefri, tiada halangan untuknya memberi modul pembelajaran kepada pelajarnya dalam tempoh itu namun sukar untuk mereka fahami apa perlu dilakukan tanpa penerangan secara bersemuka.+

“Itu kesukaran saya berbanding guru di sekolah harian biasa namun saya menganggapnya sebagai cabaran buat seorang pendidik.”

“Apa pun, saya perlu jalankan tanggungjawab mengajar bagi menghabiskan silibus dan selain berpandukan buku, saya turut hasilkan video untuk menarik minat serta memberi kefahaman kepada pelajar.”

“Alhamdulillah, setakat ini semua pelajar saya lulus dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) malah ada di antaranya meraih keputusan cemerlang.”

“Jujurnya, saya lebih bersyukur dan puas jika dapat mendidik pelajar berubah ke arah lebih baik hingga mereka diterima bekerja dan masyarakat apabila bebas nanti namun satu bonus sekiranya mereka lulus cemerlang dalam SPM,” katanya yang pernah diundang ke sekolah harian biasa bagi menyampaikan ceramah dan perkongsian mengenai kehidupan sekolah dalam penjara.”

MOHD Jefri Ali Basah puas melihat perubahan positif pelajarnya.
Sepanjang empat tahun mengajar di sekolah juvana dan sekolah dalam penjara, Mohd Jefri berpeluang menimba banyak pengalaman berharga dan tidak dapat dilupakannya.

“Antaranya adalah ketika sambutan hari raya pada tahun lalu apabila pelajar saya berpakat melakukan ‘prank’ untuk melakukan kejutan bagi meraikan ulang tahun kelahiran saya.”


“Ketika itu, saya sangkakan mereka betul-betul bergaduh dan bimbang jika dikenakan tindakan tatatertib rupanya semua itu lakonan saja.”

“Memang terharu dibuatnya tetapi ada juga yang buat saya tersentuh iaitu seorang pelajar perempuan yang cemerlang dalam SPM 2019 yang akan dibebaskan 20 tahun lagi. Sedihnya kerana dulu, hampir setiap hari dia bertanya kepada saya bila dia dapat peluang untuk dibebaskan,” katanya.

SOURCE: Harian Metro

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/10/siang-bersekolah-selepas-tamat-kelas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelik Sprm Keluar Kenyataan Selepas Tempoh Reman Tamat Tiada Gambar Tahanan Puad

Pelik Sprm Keluar Kenyataan Selepas Tempoh Reman Tamat Tiada Gambar Tahanan Puad

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 167 hits
KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia didakwa pelik apabila mengeluarkan kenyataan media tentang reman tiga pegawai kanannya selepas tempoh reman tamat Malah kenyataan media itu tidak disertakan dengan gambar tahanan mereka ap...
Takaful Sebagai Rancangan B Dalam Kehidupan

Takaful Sebagai Rancangan B Dalam Kehidupan

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 374 hits
Tahukah Anda Fungsi utama dalam mengambil polisi takaful adalah sebagai satu penyediaan bagi menggantikan Rancangan A dalam kehidupan sekiranya terpaksa Sebagai persediaan menghadapi masa hadapan yang tidak dipasti Apa Itu Rancangan A Adala...
Mark Adam Disangka Tukar Kerjaya Selepas Tamat Kontrak Penyampai Radio Ramai Kongsi Tip Jadi Pak Guard Hiburan Mstar

Mark Adam Disangka Tukar Kerjaya Selepas Tamat Kontrak Penyampai Radio Ramai Kongsi Tip Jadi Pak Guard Hiburan Mstar

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 408 hits
GARA GARA memuat naik foto memakai pakaian seragam pengawal keselamatan peminat beranggapan pelakon Mark Adam sudah menukar bidang kerjayanya Menurut Mark atau nama sebenarnya Fikri Mark Adam Abdullah dia tidak terasa hati dengan komen neti...
Kenapa Ahn Yujin Masih Belum Kembali Sebagai Mc Di Inkigayo

Kenapa Ahn Yujin Masih Belum Kembali Sebagai Mc Di Inkigayo

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 255 hits
Sebelum yang diketahui sebelum ini pada 4 September bahawa Ahn Yu jin iaitu bekas ahli IZ ONE telah positif COVID 19 dan memasuki sebuah pusat rawatan untuk fokus pada pemulihannya Ahn Yu jin yang kini merupakan salah seorang pengacara untu...
The Cw Bangunkan Reboot Babylon 5 Michael Straczynski Kembali Sebagai Penulis

The Cw Bangunkan Reboot Babylon 5 Michael Straczynski Kembali Sebagai Penulis

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 193 hits
Setelah lebih dari 20 tahun sejak Babylon 5 mengakhiri siaran lima musimnya Deadline melaporkan bahawa The CW kini sedang dalam proses untuk membangunkan reboot siri space opera 90 an terkenal ini Siri reboot ini akan diketuai pencipta asal...
Hut Ke 66 Polantas Korlantas Polri Kembali Ingatkan Lalu Lintas Urat Nadi Kehidupan

Hut Ke 66 Polantas Korlantas Polri Kembali Ingatkan Lalu Lintas Urat Nadi Kehidupan

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 225 hits
Karena ketika berlalu lintas kita bisa menjadi korban menjadi pelaku yang merusak menghambat bahkan mematikan produktivitas kita maupun orang lain ungkap dia
Hiburan Kehidupan Harian Di Sini Sudah Hampir Kembali Normal Sasha Saidin

Hiburan Kehidupan Harian Di Sini Sudah Hampir Kembali Normal Sasha Saidin

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 255 hits
Pelakon dan penyanyi Sasha Saidin yang kini menetap di UAE memaklumkan bahawa kehidupan harian penduduk di sana hampir kembali normal selepas mencapai imuniti kelompok sejak pertengahan tahun lalu ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementWalaupun keb...
Tale Of The Nine Tailed Dilapor Bakal Kembali Dengan Dua Musim Baru Tanpa Jo Boah

Tale Of The Nine Tailed Dilapor Bakal Kembali Dengan Dua Musim Baru Tanpa Jo Boah

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 332 hits
Ingat tak drama Tale Of The Nine Tailed yang ditayangkan pada tahun lalu Menurut sumber industri khabarnya drama fantasi mistik itu akan kembali dengan format bermusim dan dua musim baru sudah pun dirancang untuk ke udara pada tahun hadapan...
Sepak Mula Piala Malaysia Bermula Hari Ini Bangkitkan Kembali Nostalgia 100 Tahun Bola Sepak Negara

Sepak Mula Piala Malaysia Bermula Hari Ini Bangkitkan Kembali Nostalgia 100 Tahun Bola Sepak Negara

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 366 hits
PIALA Malaysia yang memasuki tahun ke 100 FOTO Arkib NSTP Sepak mula Piala Malaysia hari ini bangkitkan kembali nostalgia 100 tahun bola sepak negara KUALA LUMPUR 25 Sept Pejam celik pejam celik Piala Malaysia yang merupakan kejohanan bola ...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional