Shuttle Timur Terus Tabur Jasa Kepada Rakyat Kelantan Ketika Pkp


Bergerak seawal 4 pagi dari Stesen Keretapi Tumpat ke hentian akhirnya di Stesen Keretapi Gua Musang, tren henti-henti yang dinamakan “Shuttle Timur” ini tidak pernah jemu menabur jasanya kepada penduduk Kelantan setiap hari.
Perjalanan selama lapan jam dari Tumpat ke Gua Musang dan sebaliknya setiap hari sedikitpun tidak pernah melunturkan semangat lebih 100 pekerja Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) yang menguruskan operasi tren sepanjang 227 kilometer membabitkan 11 stesen dan 22 perhentian itu.
Ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang kemudian disambung kepada Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) pada masa ini, tren ini tetap “diberi kuasa” meneruskan khidmat baktinya kepada rakyat negeri ini terutama yang tinggal di kawasan pedalaman.
“Pengangkutan awam ini disifatkan sebagai satu perkhidmatan perlu pada masa PKP ini untuk membawa rakyat di pedalaman untuk mendapatkan keperluan harian mereka selain urusan perubatan di Hospital Kuala Krai dan di Gua Musang.
“Ia dianggap satu keperluan penting sekali untuk penduduk dan sebab itu tren ini akan menjalankan tanggungjawabnya setiap hari pada tempoh ini kerana penduduk yang tinggal di pedalaman sukar untuk bergerak menggunakan jalan raya,” kata Pengurus Wilayah Timur KTMB, Redzuan Abdullah dalam satu pertemuan dengan Bernama di perhentian Bertam Baru di sini, baru-baru ini.

Shuttle Timur ini cukup terkenal dalam kalangan guru dan pelajar sekolah yang menggunakan perkhdmatan ini setiap hari sebelum PKP dilaksanakan.
“Kalau sebelum ini, empat gerabak tren ini membawa lebih 200 penumpang pada satu-satu masa tetapi pada masa PKP jumlahnya jauh berkurangan,” kata Redzuan.
Katanya pernah semasa PKP fasa pertama, tren tersebut hanya membawa lima penumpang namun ketika PKPB berkuat kuasa, lebih 50 penumpang atau lebih dicatatkan setiap hari apabila kelonggaran diberikan kerajaan.
“Kita faham keadaan kerana penduduk mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) dan hanya yang benar-benar memerlukan sahaja seperti untuk mendapatkan barangan atau mereka terdiri daripada peraih makanan termasuk yang mahu mendapatkan rawatan di hospital akan menggunakan tren ini,” katanya.
Beliau berkata sepanjang PKP, penumpang yang akan menaiki tren itu akan diperiksa terlebih dahulu suhu badan selain perlu memakai pelitup muka dan menggunakan cecair pembasmi kuman.
“Kalau satu gerabak sebelum ini boleh memuatkan seramai 60 orang, kini dikurangkan kepada 30 orang kerana kita mengamalkan penjarakan sosial kepada penumpang,” katanya.
Penjaga trafik KTMB Zakaria Hitam yang berkhidmat sejak 1986, mengakui pengalaman bekerja ketika PKP inilah dianggap cabaran paling istimewa dalam hidupnya.
“Ketika orang lain boleh bekerja di rumah, kami tetap bekerja, dari awal pagi sehingga ke malam, demi untuk membawa penumpang yang tinggal di pedalaman,” katanya yang mengakui tidak pernah melihat hanya lima penumpang, angka paling sedikit, menaiki tren tersebut pada awal PKP.
Mengakui rindu riuh rendah pelajar sekolah dan peraih yang dianggap sudah menjadi rakan baik semasa bertugas, beliau berharap wabak COVID-19 ini berakhir dengan cepat.
Sementara itu, penumpang Fauzi Mat Daud, 62, yang lebih selesa menaiki tren berhawa dingin itu kerana berpeluang melihat pemandangan kawasan pedalaman yang menghijau sepanjang perjalanan, juga yakin dengan SOP yang diambil pengurusan KTMB.
“Tempat duduk kerusi juga dijarakkan dan saya rasa selamat menaiki tren ini,” katanya.
Bagi peniaga kedai runcit Salmah Abu, 47, beliau berterima kasih kepada kerajaan yang membenarkan tren ini beroperasi bagi membolehkan peruncit sepertinya mendapatkan bekalan barangan.
— BERNAMA


The post “Shuttle Timur” terus tabur jasa kepada rakyat Kelantan ketika PKP appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/shuttle-timur-terus-tabur-jasa-kepada-rakyat-kelantan-ketika-pkp/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Shuttle Timur The Lifeline To Kelantan S Interior

Shuttle Timur The Lifeline To Kelantan S Interior

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 246 hits
All aboard The Shuttle Timur waiting for passengers at it s final stop in Gua Musang Kelantan BernamaGUA MUSANG Every morning at 4am a local train service called Shuttle Timur departs Kelantan s Tumpat station and makes its journey across t...
Jika Rakyat Ingkar Pkpb Boleh Ditamatkan Amp Kembali Kepada Pkp Ismail Sabri

Jika Rakyat Ingkar Pkpb Boleh Ditamatkan Amp Kembali Kepada Pkp Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 435 hits
Dalam sidang media Menteri Kanan Keselamatan sebentar tadi beberapa pengumuman penting telah dinyatakan Antaranya adalah berkaitan kepatuhan rakyat Malaysia dalam mengikuti SOP yang ditetapkan kerajaan berhubung Perintah Kawalan Pergerakkan...
Relevensi Politik Alaf Baru Umno Terus Bersama Pentingkan Rakyat Shahril Hamdan

Relevensi Politik Alaf Baru Umno Terus Bersama Pentingkan Rakyat Shahril Hamdan

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 234 hits
Ketua Penerangan UMNO Malaysia Shahril Hamdan berkata dalam mengambil langkah untuk merelevensi UMNO dan politik alaf baharu parti keramat ini perlu berhati hati agar tidak tersalah langkah sehingga rakyat membuat persepsi kononnya UMNO mem...
Dia Lari Ketika Rakyat Susah

Dia Lari Ketika Rakyat Susah

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 328 hits
Atok makin gila Gila atok tak pernah dibuat orang Hatta Anwar sendiri pun tak segila Atok Tak pernah berlaku dalam mana mana negara seorang yang bergelar NEGARAWAN gila macam atok Dulu dia letak jawatan lari dari membantu rakyat berhadapan ...
Jual Semula Mercedes Bantu Rakyat Kerajaan Kelantan Diingatkan Supaya Tidak Masuk Neraka

Jual Semula Mercedes Bantu Rakyat Kerajaan Kelantan Diingatkan Supaya Tidak Masuk Neraka

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 305 hits
Sham GhazRM3 5 Juta untuk beli Kereta Mercedes Benz Exco Kerajaan Kelantan boleh 70 buah rumah Faqir Miskin bernilai RM50 000 Jika bagi sebuah rumah kepada 3 faqir miskin yang Ebit Lew pergi bayarkan sewa tu dah banyak mana rakyat miskin Ke...
Gereja Terus Tutup Sehingga Pkp Tamat Sepenuhnya

Gereja Terus Tutup Sehingga Pkp Tamat Sepenuhnya

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 208 hits
Gereja terus ditutup sehingga Perintah Kawalan Pergerakan ditamatkan sepenuhnya walaupun kerajaan dalam pengumuman terbaharu membenarkan rumah ibadat bukan Islam di kawasan zon hijau dibuka semula pada 10 Jun Setiausaha Agung Majlis Gereja ...
Berilah Kepercayaan Kepada Umno Tekad Untuk Terus Bela Rakyat Noh

Berilah Kepercayaan Kepada Umno Tekad Untuk Terus Bela Rakyat Noh

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 227 hits
UMNO ONLINEKUALA LUMPUR Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Selangor Tan Sri Noh Omar menyeru semua pihak khususnya ahli ahli UMNO agar memberikan kepercayaan kepada parti untuk terus menjadi pembela rakyat Katanya kekalahan dalam Pilih...
Rakyat Hidup Sukar Akibat Pkp Kerajaan Pahang Kekal Cukai Tinggi

Rakyat Hidup Sukar Akibat Pkp Kerajaan Pahang Kekal Cukai Tinggi

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 302 hits
Majikan di Pahang menghadapi kesukaraan berganda akibat Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat dan ditambah sikap Kerajaan Negeri yang enggan memberi diskaun cukai kepada mereka Dalam kenyataan bersama 9 ADUN Pakatan Harapan Pahang mereka be...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan