Share Sampai 34k Resipi Daging Goreng Rangup Guna Stok Tumisan Bawang Holand Ni Memang Padu


Kita jarang mempelbagaikan resipi daging goreng. Pun begitu resipi daging goreng rangup perkongsian Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan ini mama kena cuba.
Resipi ringkas menggunakan karemel dari bawang Holand yang dikemudiannya di masukkan ke dalam tumisan daging dan juga nasi buat rasa daging jadi lebih sedap. Memang sedap dan lain daripada yang lain.

Dulu, kawan saya ada meniaga Nasi Crispy Beef dekat area Wangsa Maju (kalau tak silap). Selalu tengok dia punya iklan lalu lalang. Terliur! Disebabkan saya di JB, terpaksa masak sendiri.
Daging Rangup (Crispy Beef) by Kamarul Ariffin Nor Sadan
Bahan-bahan: (3-4 orang makan)
400g daging
1 biji bawang Holland
2 sudu besar kicap cair
1 butir telur
2 ulas bawang putih
1 sudu empingan cili
1-2 cawan tepung jagung
1 sudu besar lada sulah
1 sudu besar kicap manis
3 sudu besar sos tomato
2 sudu besar cuka
1 sudu besar bijan(disangai)
Garam dan gula secukup rasa

Hiris bawang nipis-nipis. Goreng dengan minyak sedikit. Saya ada letak secubit garam semasa goreng bawang ni. Bawang Holland ni manis kalau dikorek hingga terkaramel.

OK bawang dah terkaramel. Bau dia menggiurkan. Keluarkan dari kuali dan bahagi kepada dua bahagian. Satu bahagian untuk nasi, satu lagi untuk sos crispy beef.

Kita potong daging nipis-nipis, lembing kurang 1-1.5cm tebal. Kalau boleh, gunakan bahagian daging yang lembut, seperti batang pinang atau rimau menangis. Barulah rangup diluar, lembut di dalam.

Kita perap dengan bawang putih, kicap cair, telur dan lada sulah. Tambah garam jika perlu. Biarkan sebentar agar ramuan mesra. 30 minit dah cukup.

Sekarang masukkan tepung jagung, gaul-gaul sampai setiap hirisan daging di selaput tepung. Selain tepung jagung, saya rasa tepung yang paling sesuai adalah tepung kentang (potato starch).

Goreng! Minyak kena panas. Jangan masukkan sekaligus. Masuk satu-satu. Dah kuning, angkat! Ni gambar saya goreng daging ni buat kali kedua (double fry) agar lebih garing.

Angkat, dan toskan minyak berlebihan. Ambil satu dan rasa. Aduhai, berkeriuk diluar, tapi masih berjus di dalam. Kalau hidang macam ni je pun, InsyaAllah licin dikerjakan anak-anak. Tapi, sabar dulu!

Kita buat sos untuk gaul dengan daging tadi dulu. Tumis bawang putih, masukkan empingan cili (chili flakes). Kalau nak guna cili kering atau cili kisar pun boleh.

Masukkan sos tomato. Selain kicap, tomato mengandungi monosodium glutamate, dan itu akan memberi rasa umami pada sos ni nanti. Barulah sedap! Kalau pekat sangat, masukkan air sikit.

Ni kicap manis. Berikan rasa lemak dan seimbangkan rasa masin dan masam tadi. Sama macam tomato, kicap pun penambah rasa umami. Barulah dapat mengecapi keenakan makanan.
Tambah sedikit cuka! Siapa yang rasa-rasa tak boleh makan cuka, tukarlah kepada limau nipis atau limau kasturi. Sejujurnya, untuk resepi ni, cuka lebih sedap. Ia beri rasa “tangy”.

Akhir sekali masukkan bawang goreng kita tadi. Bawang terkaramel ni akan menjadikan sos ni unik, dan lain dari sos masam manis yang biasa kita buat. Jadi, yang ni jangan tak letak.

Tuang daging yang dah digoreng tadi, dan gaul laju-laju. Biar sos tu menyelaputi setiap inci daging. Kalau sos tadi pekat dan likat, InsyaAllah kerangupan daging ni tak terjejas.

Lupa pula nak masukkan bijan. Tabur sikit dan dah boleh hidang! Masa nak pindah ke dalam pinggan, boleh curi lagi sekeping daging untuk rasa. Bukan ada orang perasan. Haha!

Itu dia! Nikmat kerangupan salutan tepung, keenakan sos, dan daging lembut di dalam. Semua dalam satu pakej hidangan. Saya hidang bersama nasi bawang.
Menarik: Penting Ibu Ayah Tahu Ada Tak Proteion Susu A2 Dalam Susu Formula Anak Anda

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Share Sampai 34K, Resipi Daging Goreng Rangup Guna Stok Tumisan Bawang Holand Ni Memang Padu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/share-sampai-34k-resipi-daging-goreng-rangup-guna-stok-tumisan-bawang-holand-ni-memang-padu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Stok Pantang Bawang Putih Goreng Rangup Elok Lerai Satu Satu Tak Pahit Ini Tipnya

Stok Pantang Bawang Putih Goreng Rangup Elok Lerai Satu Satu Tak Pahit Ini Tipnya

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 276 hits
Serunding halia dan bawang putih antara dua kudapan yang cukup sinonim dengan orang berpantang Dua makanan ini bukan hanya menghangatkan tubuh badan ibu berpantang bahkan baik untuk membuang angin dalam badan Pun begitu selain membeli stok ...
Resipi Sambal Tempoyak Daun Kayu Simple Makan Dengan Ikan Goreng Memang Superb

Resipi Sambal Tempoyak Daun Kayu Simple Makan Dengan Ikan Goreng Memang Superb

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 581 hits
Sambal tempoyak daun kayu memang sangat popular lebih lebih lagi pada musim durian Cara penyediaanya pun mudah sangat hanya menggunakan bahan yang mudah didapati Jom ikuti resipi ini Saya panggil sambal tempoyak daun kayu Kalo ikut versi se...
Resipi Popia Double Coklat Tabur Coklat Rice Rangup Lembut Dan Manis Memang Sedap

Resipi Popia Double Coklat Tabur Coklat Rice Rangup Lembut Dan Manis Memang Sedap

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 310 hits
Gabungan pisang dengan coklat memang tak pernah menghampakan Popia pisang dengan taburan coklat rice dan nutella buat sarapan dan minum petang anda sekeluarga paling bermakna Mana taknya sekali letak hidangan di atas meja anak anak berebut ...
Rindu Makan Goreng Pisang Tepi Jalan Peniaga 15 Tahun Kongsi Resipi Nak Bancuhan Sedap Terbaik

Rindu Makan Goreng Pisang Tepi Jalan Peniaga 15 Tahun Kongsi Resipi Nak Bancuhan Sedap Terbaik

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 230 hits
Perkara paling dirindui pastinya goreng pisang panas di tepi jalan yang selalu kita beli saban hari untuk minum petang Rangup dan cukup sedap makan panas panas Apa kata kali ini kita buat sendiri Peniaga goreng pisang yang sudah berniaga le...
14k Perkongsian Resipi Ayam Menangis Meraung Memang Rugi Tak Cuba Mudah Sangat

14k Perkongsian Resipi Ayam Menangis Meraung Memang Rugi Tak Cuba Mudah Sangat

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 238 hits
Kalau sebelum ni kita selalu dengar resipi daging harimau menangis tapi kali ini apakata anda cuba buat resipi ayam menangis pula Kalau susah nak dapatkan daging jangan risau guna ayam pun tetap boleh nikmati hidangan popular ini Selamat me...
Resipi Nasi Goreng Seafood Sotong Sedap Untuk Makan Malam

Resipi Nasi Goreng Seafood Sotong Sedap Untuk Makan Malam

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 249 hits
Sedapnya Nasi Goreng Seafood Sotong perkongsian saudari Nurul Ateekah ni Maklumlah ramai yang suka makan Nasi Goreng sebagai hidangan makan malam Guna perencah segera je tapi rasa macam beli sajian dari restoran Nah inilah masanya nak masak...
Rasa Macam Lepak Di Caf Resipi Roti Gulung Ala Sushi Ni Memang Win

Rasa Macam Lepak Di Caf Resipi Roti Gulung Ala Sushi Ni Memang Win

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 383 hits
Asyik terkurung saja di rumah boleh membuatkan otak kita tepu kerana tak dapat nak buat aktiviti kebiasaan sebelum ini Rindu nak makan bersama kawan lepak di caf sambil makan dan berborak Namun tak apa Kita bawa suasana caf ke dalam rumah d...
5 Resipi Mudah Untuk Sarapan Minum Petang Paling Senang Guna 2 Bahan Saja Tau

5 Resipi Mudah Untuk Sarapan Minum Petang Paling Senang Guna 2 Bahan Saja Tau

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 315 hits
Kadang kadang buntu bila memikir tentang juadah sarapan mahupun minum petang Kalau boleh biarlah yang mudah dan cepat kerana boleh menjimatkan masa Jadi ini adalah lima variasi untuk idea nak sarapan atau minum petang untuk anda ROTI COKLAT...
Resipi Cheesecake Tatura Gebu Lembut Guna 3 Bahan Je Mesti Cuba Gerenti Jadi

Resipi Cheesecake Tatura Gebu Lembut Guna 3 Bahan Je Mesti Cuba Gerenti Jadi

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 226 hits
3 Bahan je boleh buat kek sedap gila yg sgt mabelessss Nampak sedap macamaana nak buat Jom kita start BAHAN BAHAN120g Tatura Cream Cheese120g Susu Pekat Manis3 Biji telur gred B Sukatan ini boleh dapat dalam 1 loyang kecil saja Sesuai untuk...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya