Setitis Air Mata Isteri Jatuh Sedikit Nikmat Suami Allah Tarik Janganlah Sakiti Hatinya


Suami perlu jadi ketua keluarga yang boleh hiasi rumah tangga dengan mawaddah dan rahmah. Walaupun isteri adalah amanah Allah kepada suami, perlu ingat jangan sesekali menyakitkan hatinya.
Bila disebut amanah ia bermakna tanggungjawab itu besar buat seorang suami. Jangan sesekali buatkan hati isteri terluka dan jagalah amanah itu. Ibaratnya orang kata susah senang bersama.
Lagi satu suami perlu juga faham isteri yang makan hati ni ada beberapa sebab. Cuma mungkin suami tak nampak kerana tak mahu dipanjangkan cerita. Akhir sekali tanpa penyelesaian, isteri hanya memendam rasa dan akhirnya menangis dalam diam. Jika dibiarkan ia boleh bahayakan emosi isteri.
Disebabkan itu sebagai manusia biasa, kita pasti akan diuji melalui hati.
Bukan setakat kita, budak darjah tiga pun ada rasa kecewa bila awek yang duduk sebelah kena kebas dengan kawan kelas sebelas.
Jadi, apa kita nak buat kalau suami selalu sakitkan hati?
Dan apa perlu kita lakukan jika isteri tak taat dan suka buat kepala sendiri?  Ok, yang pertama satu je.

1. JANGAN BESARKAN LAGI MASALAH
Kekurangan suami, kesalahan isteri jangan di cerita sana sini. Jangan dikongsi. Jangan menulis sesuka hati di IG atau FB. Kalau nak luah pada orang lain, pada yang boleh dipercayai. Pastikan kita ceritakan itu kerana kita mahu diselesaikan dengan cara ini. Kalau sekadar mahu melepaskan emosi, Maaf, Lupa ke Allah kat mana dalam hidup ni?
2. TEMPAT DAN CARA SOLUSI
Kalau marah sangat dengan suami pun, minta izin untuk keluar. Nak bawak anak sekalipun, tinggalkan anak sulung dengan suami. Anak sulung itulah yang paling dekat dengan ayah dia. Kalau nampak macam suami pun tak nak dengan anaknya, baru bawa. Destinasi pertama, bawa ke rumah mak ayah kita. atau mak ayah mertua. Kalau segan, bawaklah jalan-jalan, jarakkan sebentar sementara emosi kita belum stabil. Suami pun sama, jangan blah donooo je. Whatapp bagitahu saya keluar jap. Belikan dulu makanan untuk anak isteri. Kalau cadang nak keluar sampai subuh, pastikan makanan dan keperluan tu cukup sampai subuh esok.
3. JANGAN CARI PASANGAN LAIN
Ini banyak orang buat. Ada masalah, yang lelaki cari perempuan lain, dan perempuan pun sama cari kawan lelaki lain. Dua-dua salah! Ibarat bagi ikan kat kucing yang tengah lapar. Pastu kalau dah terlanjur, acah-acah pening menyesal tak tau nak buat apa. Cari Allah time ni! Kuatkan diri! Bagi telinga dengarkan zikir dan selawat. Dengar ayat suci Al Quran sampai hati itu bersih kembali. Banyakkan istighfar. Sebab dosa kita yang banyaklah jadi serabut rumahtangga.
4. KENANGAN
Belek balik gambar lari-lari kat pantai. Tengok balik memori yang simpan dalam hp tu. Berapa ribu gambar selfie dengan suami dan isteri kita. Sweet kan? setakat di uji, biasalah bro. Biasalah tu kak. Cinta perlu di uji untuk kita bahagia. Sembang la redah api tapi baru di uji menggelabah ubi. Tenangkan diri, tengok dalam-dalam pic anak isteri, suami dan anak-anak yang selama ini mengisi dan menemani.

Yang akhir! Kita ada Allah. Kehilangan bahagia dalam diri suami isteri itu adalah petanda Allah telah hilang perlahan-lahan dalam hidup kita ini.
Bermakna ke hidup tanpa Allah di dunia ini? Pulanglah. Bawalah hati itu menuju kebenaran. Kebenaran yang datang dari Tuhan.
#sweeterapi
Kredit: Abu Hurairah Asifa
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Setitis Air Mata Isteri Jatuh, Sedikit Nikmat Suami Allah Tarik. Janganlah Sakiti Hatinya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/setitis-air-mata-isteri-jatuh-sedikit-nikmat-suami-allah-tarik-janganlah-sakiti-hatinya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Para Isteri Wajib Amalkan Agar Allah Jaga Anak Anak Dan Suami Kita Walau Dimana Mereka Berada

Para Isteri Wajib Amalkan Agar Allah Jaga Anak Anak Dan Suami Kita Walau Dimana Mereka Berada

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 464 hits
Allah Ya Hafiz Ya Muhaimin Allah Yang Maha Menjaga dan Allah Yang Maha Memelihara Kedua dua nama seakan akan sama maknanya jika dibaca selapis Namun apabila digabungkang ketika dalam doa ia membawa keyakinan yang jitu kepada Allah bahawa Di...
Rupanya Kalau Isteri Demam Kuasa Penyembuhan Itu Allah Bagi Pada Tangan Seorang Suami

Rupanya Kalau Isteri Demam Kuasa Penyembuhan Itu Allah Bagi Pada Tangan Seorang Suami

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 388 hits
Bukan nak makan ubat sangat pun tapi bila kaum isteri demam dia cuma harapkan suami tersayang ambil berat tentangnya atau paling tidak temankan dia makan bersama Itulah tandanya dia sangat dahagakan kasih sayang suami nak suami belai dan me...
Hebatnya Penangan Air Yassin Untuk Suami Isteri Penawar Masalah Amp Menguatkan Kasih Sayang

Hebatnya Penangan Air Yassin Untuk Suami Isteri Penawar Masalah Amp Menguatkan Kasih Sayang

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 285 hits
Setiap malam jumaat dianggap istimewa dan masyarakat Islam sering mengadakan bacaan surah Yassin bersama ahli keluarga ataupun seorang diri Selain memperoleh ganjaran pahala para suami isteri turut dinasihatkan untuk membuat air yassin bagi...
Majlis Sanding Suamiku Isteri Teman Suami Kahwin Lain

Majlis Sanding Suamiku Isteri Teman Suami Kahwin Lain

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 594 hits
Selain memberi keizinan buat suami tercinta untuk berkahwin dua seorang wanita yang dikenali sebagai Syiela Rashid berjaya mencvri tumpuan netizen apabila dia sanggup mengikuti proses ijab dan kabul suaminya itu Wanita tersebut turut memuat...
Hanya Kerana Sedikit Wang Lelaki Ini Bagi Gadis Kecil Makan Cili Sehingga Berair Mata

Hanya Kerana Sedikit Wang Lelaki Ini Bagi Gadis Kecil Makan Cili Sehingga Berair Mata

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 238 hits
Islam mengajar penganutnya agar tidak berlaku zalim kepada sesama manusia sama ada secara percakapan atau perbuatan mahupun dari segi harta benda Setelah melakukan kesalahan dan kez4liman hendaklah segera meminta maaf semasa di dunia lagi a...
Suami Isteri Perlu Saling

Suami Isteri Perlu Saling

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 244 hits
Perlu saling menjiwai menjiwang jiwang uiii hahaha Lama tak berblog jiwang jiwang tau tak ini bukan jiwang karat ini betul betul menjiwai jiwang gituuu You you memang sangat cuteSo stop lah being so cuteYou buat I hanyutKenapa you cute sang...
Video Siap Teman Suami Nikah Isteri Kedua Wanita Ini Terima Madu Sebagai Adik

Video Siap Teman Suami Nikah Isteri Kedua Wanita Ini Terima Madu Sebagai Adik

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 1036 hits
Poligami Walaupun halal dan sunnah ianya adalah satu perkara yang selalu ditakuti kaum wanita Namun berbeza bagi seorang wanita ini yang secara terang terangan memberi keizinan buat suami tercinta untuk berkahwin dua Dikenali sebagai Syiela...
Reaksi Suami Bila Lihat Bakal Isteri Baharu Punca Saya Pinang Syiela Rashid

Reaksi Suami Bila Lihat Bakal Isteri Baharu Punca Saya Pinang Syiela Rashid

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 1140 hits
Reaksi Suami Bila Lihat Bakal Isteri Baharu Punca Saya Pinang Syiela Rashid KUALA NERANG Bagi kebanyakan wanita bukan mudah menerima hakikat dirinya dimadukan dan terpaksa berkongsi kasih apatah lagi untuk membuat persiapan majlis perkahwin...
Klci Jatuh 10 5 Mata Selepas Pengumuman Anwar Betul Ke Ni Wee Ka Siong

Klci Jatuh 10 5 Mata Selepas Pengumuman Anwar Betul Ke Ni Wee Ka Siong

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 437 hits
Rentetan dari pengumuman Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini yang mendakwa beliau mendapat sokongan dan majoriti kukuh dan meyakinkan daripada ahli Parlimen untuk dipersembahkan kepada Agong bagi mengambil alih Kerajaan sedia ada...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer

Subkontrator Gagal Siapkan

15 Breathtaking Diy Outdoor Furniture Ideas For Your Garden

Innovative Painting Techniques For Modern Homes

Limited Kelana Jaya Lrt Service Due To Lightning Strike

Deja Vu For Ringgit As It Heads Towards Dreaded 4 80 Level