Setinggi Mana Pun Pangkat Dan Darjat Seorang Isteri Syurganya Tetap Pada Suami


“Setinggi Mana Pun Pangkat Dan Darjat Seorang Isteri, Syurganya Tetap Pada Suami”. Seorang isteri sudah semestinya mempunyai tanggungjawab dan tugas yang berat terhadap suami. Tanggungjawab ini sudah semestinya satu tugas yang serius dan tidak boleh diabaikan.
Isteri yang mengabaikannya dikhuatiri mendapat laknat dan termasuk dalam kategori isteri derhaka.
1. Balasan wanita yang tidak mensyukuri kebaikan suami Rasulullah saw bersabda : ” Aku lihat api neraka, tidak pernah aku melihatnya seperti hari ini kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakan ahli neraka terdiri daripada wanita.” Mengapa demikian ya Rasullulah ?
Rasulullah menjawab, “Wanita mengingkari suaminya dan menolak ihsannya. Jika engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyakpun, dia masih belum rasa berpuas hati dan cukup.”
(Riwayat Imam Bukhari)
2. Balasan wanita yang suka menyakiti hati suami
Rasulullah saw bersabda : “Wanita yang menyakiti hati suaminya dengan lidahnya, pada hari kiamat nanti Allah jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta kemudian diikat ke belakang tengkuknya.”
3. Balasan wanita yang bermasam muka terhadap suami Rasulullah saw bersabda : ” Mana-mana wanita yang bermasam muka menyebabkan tersinggung hati suami, maka wanita itu dimurkai Allah swt sehingga ia bermanis muka dan tersenyum mesra pada suaminya.” (al-hadis)
4. Balasan wanita yang lari dari rumah Rasulullah saw bersabda : “Apabila lari wanita dari rumah suaminya, tidak diterima sembahyangnya sehingga ia kembali dan menghulurkan tangannya kepada suaminyab(meminta maaf) (Riwayat Hassan)
5. Balasan wanita yang berhias bukan untuk suami Rasulullah saw bersabda : “Perempuan yang mengenakan pakaian dalam keadaan berhias (bukan untuk suami) adalah seumpama gelap-gelita pada hari kiamat, tiada nur baginya”.
6. Balasan wanita yang meminta cerai daripada suaminya Rasulullah saw bersabda : “Mana-mana wanita yang meminta suaminya menceraikannya dengan tiada sebab yang dibenarkan oleh syarak maka haramlah baginya bau syurga”. (Riwayat Abu Daud dan Tarmizi)
7. Balasan wanita yang keluar rumah tanpa izin suami Telah datang seorang wanita kepada Rasulullah saw lalu bertanya, ‘Apakah hak suami ke atas isteri?’ Jawab baginda, ” Tunaikanlah hajat suami sekalipun engkau berada di belakang unta. Jangan berpuasa sunat melainkan seizin suami. Keluar dari rumah juga memerlukan izinnya. Jika keluar juga akan dilaknat malaikat rahmat dan malaikat azab sehinggalah dia kembali ke rumahnya”.
Hukum nusyuz atau derhaka ni memang jelas haram, bila dah haram bila dilakukan maka berdosa. Sebagai seorang yang beriman bila sebut dosa tentu kita takut sebab bila dah berdosa kalau tak bertaubat hadiahnya adalah neraka Nauzubillahi min zalik.
Oleh itu, berhati-hati dalam tindak tanduk kita supaya tidak dikategorikan sebagai isteri yang derhaka. Kalau ada minta maaf cepat-cepat sebab kematian itu datang tak tentu masa bila-bila sahaja.
Semoga artikel yang ditekankan ini dapat memberi manfaat dan kesedaran kepada kita semua, khususnya kepada kaum hawa yang bergelar Isteri dan juga yang bakal menjadi isteri. Sebagai seorang isteri, adalah sangat penting menunjukkan rasa hormat pada suami.
Pesanan khas buat para isteri.
Tiada keberkatan dalam kehidupan jika DERHAKA kepada suami. Sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada. Jangan sesekali kita membandingkan kehidupan kita dengan kehidupan orang lain.
Kadang-kadang, indahnya kehidupan orang hanyalah pada pandangan dimata sahaja, sedangkan apa yang dia lalui tidaklah seindah hidup kita. Bersyukur dengan apa yang adanya.
The post “Setinggi Mana Pun Pangkat Dan Darjat Seorang Isteri, Syurganya Tetap Pada Suami” appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/setinggi-mana-pun-pangkat-dan-darjat-seorang-isteri-syurganya-tetap-pada-suami/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suami Isteri Warga Palestin Mahu Sumbang Pembangunan Gaza

Suami Isteri Warga Palestin Mahu Sumbang Pembangunan Gaza

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 270 hits
PUTRAJAYA Pasangan suami isteri warga Palestin yang menerima ijazah kedoktoran dalam bidang pengurusan pada konvokesyen Universiti Teknologi Kreatif Limkokwing di sini hari ini berikrar untuk membantu memperbaiki taraf hidup penduduk di Sem...
Elak Luka Bertukar Nanah Suami Bantulah Isteri Sediakan Air Cebok Untuk Bersihkan Bahagian Intim

Elak Luka Bertukar Nanah Suami Bantulah Isteri Sediakan Air Cebok Untuk Bersihkan Bahagian Intim

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 289 hits
Selepas melahirkan anak terutamanya kelahiran secara normal akan ada luka pada vagina ibu Luka bersalin perlu diberi perhatian dan dibersihkan dengan betul Ada sesetengah ibu merasa takut untuk mencuci luka kerana rasa pedih dan ngilu apabi...
24 Jam Kerja Tanpa Henti Uruskan Anak Suami Kalau Dapat Senangkan Hati Isteri Dah Cukup Memadai

24 Jam Kerja Tanpa Henti Uruskan Anak Suami Kalau Dapat Senangkan Hati Isteri Dah Cukup Memadai

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 582 hits
Besarnya pengorbanan seorang ayah mencari rezeki untuk anak anak namun jangan menidakkan tanggungjawab yang digalas seorang ibu buat anak anaknya Isteri dan ibu kepada anak anak kita sebenarnya bekerja lebih lama dari kita tanpa henti Bangu...
Suami Isteri Luangkan Masa Dengar Luahan Sebelum Tidur Lebih Tenang Kurang Stres

Suami Isteri Luangkan Masa Dengar Luahan Sebelum Tidur Lebih Tenang Kurang Stres

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 444 hits
Suami isteri jangan jemu meluangkan masa walau pun sebentar untuk sama sama mendengar luahan hati Pillow talk atau berbual sebelum tidur boleh menjadikan hubungan lebih tenang dan diri kurang tekanan Perkongsian daripada Akhtar Syamir ini a...
Suami Perlu Bantu Isteri Ketika Rasa Sakit Melahirkan Anak

Suami Perlu Bantu Isteri Ketika Rasa Sakit Melahirkan Anak

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 561 hits
SUAMI PERLU BANTU ISTERI KETIKA RASA SAKIT MELAHIRKAN ANAK Sebagai suami kita tidak akan faham penderitaan isteri yang melahirkan anak kita Tidak kira lahir secara normal atau pembedahan cesarean Kedua duanya sama sakit Kita orang lelaki bi...
Isteri Ni Banyak Benda Dia Pendam Kalau Suami Rasa Kusut Mesti Isteri Terasa Hati

Isteri Ni Banyak Benda Dia Pendam Kalau Suami Rasa Kusut Mesti Isteri Terasa Hati

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 894 hits
Bunyi macam besar je kan bila cakap hutang kepada isteri Tapi inilah benda paling suami terlepas pandang HUTANG NAFKAH Sebab apa rezeki selalu tak cukup Sebab apa dapat banyak pun tak cukup Duit habis tapi tak nampak spend untuk apa Hati ku...
Suami Isteri Menangis Mengaku Tidak Bersalah

Suami Isteri Menangis Mengaku Tidak Bersalah

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 317 hits
Suami isteri dan seorang remaja perempuan berusia 13 tahun didakwa di Mahkamah Sesyen atas pertuduhan mendera dua beradik di Pusat Bandar Puchong Serdang Sabtu lalu JOHORTIMES MY hubungi kami dengan KLIK LOGO WHATSAPP DI PENJURU KANAN SEMAS...
Dating Suami Isteri Penting Walaupun Ada Anak Waktu Ini Sama Sama Luah Faham

Dating Suami Isteri Penting Walaupun Ada Anak Waktu Ini Sama Sama Luah Faham

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 277 hits
Nampak macam biasakan tapi inilah yang boleh mengukuhkan hubungan suami isteri walaupun dah ada anak ramai Ketahuilah siapa tak dating suami isteri memang rugi besar Mana tidaknya kalau sibuk dengan alam kerjaya balik rumah dengan anak lagi...
7 Tanda Tanda Awal Isteri Derhaka Kepada Suami

7 Tanda Tanda Awal Isteri Derhaka Kepada Suami

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 1100 hits
Rasulullah SAW dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah Radhiallah RA bermaksud Aku pernah bertanya kepada Baginda Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri Baginda menjawab Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suamin...
Hiburan Saya Tak Ganggu Siasatan Datuk Seri Najib Tun Razak Nafi Dakwaan Ganggu Siasatan 1mdb Dan Src

Cabinet Discusses Reactions To Minimum Wage Epf Proposals

Monkeys Canopy Resort

Aeon Digital Bank Pertama Patuh Shariah

Sains Di Hujung Jari Polimer Pembentuk Filem Mencantikkan Kuku

Asean Sejarah Penubuhan Matlamat Negara Anggota

Permohonan Maaf Bukti Bossku Diperdaya Kata Umno

Cantik Bukan Jaminan Bahagia


echo '';
Biodata Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Isteri Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Perkahwinan Diraja

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Luruhnya Bunga Cinta Musim 2 Versi Malaysia Autumn In My Heart Slot Akasia TV3

5 Kelemahan Utama Pakai Kereta EV Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

Biodata Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Bakal Suami Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Perkahwinan Diraja

5 Pekerjaan Yang Akan Membuatkan Kita Kenal Sifat Sebenar Manusia


10 Tips Mengatur Keuangan Untuk Anak Muda Yang Hobi Belanja Tetap Hemat

4 Keterampilan Dasar Yang Harus Dikuasai Gen Z Di Era Digital Saat Ini

Chocojar Homemade

Rakyat Iran Persenda Serangan Israel

Permohonan Maaf Najib Pemimpin Umno Sifatkan Rayer Hipokrit

Harga Dan Ketersediaan Ford Ranger Raptor 3 0l V6 Di Filipina