Setiap Kali Mama Nak Mandi Si Kecil Sibuk Nak Join Boleh Ke Baca 7 Perkara Ini


Ibu ingin mandi, anak pun sibuk mahu turut serta, macam mana? Jika anda ingin mandi bersama anak, ada 7 tip mandi yang perlu anda lakukan.

Boleh ke mandi bersama anak?
Jika itu persoalan yang bermain di minda, sudah tentu jawapannya BOLEH. Malahan sejak si manja lahir ke dunia, pastinya kalian telah melakukan banyak perkara bersama.
Makan sambil menyusukan anak, mengemas rumah sambil mendukung si kecil dan pelbagai perkara lain. Jadi untuk mandi bersama bukanlah 1 isu yang terlalu pelik.
Walau bagaimanapun, jika anda ingin mandi dengan anak, pastinya terdapat beberapa tip mandi yang perlu anda pertimbangkan sebagai langkah berjaga-jaga.

Selamat ke untuk mandi bersama anak?
Sudah tentulah anda perlu menunggu sekurang-kurangnya bayi anda sudah cukup kuat sebelum mandi bersamanya. Jangan pula pulang dari hospital selepas bersalin, terus ingin mandi bersama anak. Itu bahaya!
Pastinya wujud risiko-risiko tertentu kerana bilik air adalah tempat yang licin sama ada untuk anda mahupun si kecil. Risiko untuk jatuh atau tergelincir adalah tinggi.
Jika mandi menggunakan pancuran air, tekanan pancuran yang terlalu kuat, mungkin boleh mengejutkan anak. Bahkan suhu air yang terlalu sejuk juga tidak sesuai untuk mereka.
7 tip mandi dengan anak
Sedikit sebanyak anda tentu sedar bahawa mandi dengan anak bukanlah 1 perkara mudah, seperti mandi sendirian, dengan risiko bahaya yang menanti.
Jadi berikut 7 tip mandi yang boleh anda pertimbangkan sebelum masuk ke dalam bilik air bersama anak:

Sesuai usianya
Anda tidak boleh mandi bersama si kecil selagi tali pusatnya tertanggal dan sembuh sepenuhnya. Sebaiknya, tunggulah sehingga bayi anda mampu untuk duduk sendiri, kerana pada waktu itu, mereka sudah cukup kuat untuk menyeimbangkan diri.
Selagi belum sampai waktu tersebut, mandikan si kecil dengan menggunakan span lembut atau kain bersih bersama air suam. Anda boleh menggunakan teknik mengeratkan hubungan dengan meletakkan si kecil mendakap dada anda sambil mengelap badan mereka.
Suhu air yang bersesuaian
Tip mandi ini terpakai kepada semua individu sama ada dewasa mahupun anak kecil. Jika suhu air terlalu sejuk, sudah tentu ia boleh mengakibatkan rasa terkejut.
Jadi jika anda ingin mandi dengan si kecil, pastikan suhu air adalah bersesuaian. Ia seharusnya mengikut suhu badan atau lebih sedikit daripadanya.
Anda boleh menggunakan termometer jika tidak pasti dengan suhu air.
Kelengkapan tersedia
Jika mandi sendirian, anda mungkin hanya perlu menyediakan tuala untuk mengelap badan selepas mandi. Akan tetapi sekiranya ingin mandi bersama anak, pastikan segala kelengkapan sama ada untuk semasa mandi atau selepas mandi sudah tersedia.
Ini bagi memudahkan anda ketika mandi dan membolehkan anda untuk fokus kepada si kecil untuk mengelakkan risiko tidak diingini daripada berlaku.
Antara barangan yang perlu disediakan seperti sabun dan syampu anak berserta tuala mereka. Sekiranya ketika sedang mandi anda menyedari ada barangan yang tertinggal, anda ada 2 pilihan:
Membawa si kecil bersama untuk mengambil barangan tersebut, jika ia adalah barangan yang perlu ada ketika mandi
Elakkan untuk meninggalkan si kecil sendirian dalam bilik air walaupun untuk tempoh beberapa saat. JANGAN!
Satu persatu
Sekiranya anda mempunyai tab mandi, jangan masuk bersama-sama si kecil ke dalam tab tersebut. Ia 1 tindakan yang berbahaya kerana risiko tergelincir tinggi.
Jadi letakkan si kecil terlebih dahulu di dalam kerusi bayi di luar tab mandi, kemudian anda masuk ke dalam tab mandi sebelum mencapai si kecil dari kerusinya.
Cara yang lebih baik, adalah dengan mendapatkan bantuan pasangan anda.
Alas anti slip
Sama ada mandi bersama anak menggunakan tab mandi atau pancuran air, tip mandi yang tidak boleh diabaikan adalah memastikan adanya alas anti slip.Sudah tentu ia bertujuan untuk mengelakkan anda daripada tergelincir ketika mandi, apatah lagi bersama si kecil. Risiko berdepan bahaya akan berganda.
Jika mandi dengan tab mandi, pastikan anda sentiasa memegang si kecil setiap masa. Ini dapat menghindari situasi si kecil tenggelam.
Jangan menggunakan produk yang sama
Mungkin ketika anda sedang menyabun badan sendiri, anda terfikir untuk terus menyabun si kecil. JANGAN! Sabun atau syampu individu dewasa bukanlah pilihan terbaik untuk kulit si kecil yang sensitif. Ia boleh menyebabkan kulit mereka kering. Sebab itu pentingnya untuk mengikuti tip mandi #3.
Tetapi anda boleh menggunakan barangan mandian si kecil seperti sabun mereka. Mungkin kulit anda akan selembut kulit mereka!
Selesai mandi
Apabila selesai mandi bersama anak di dalam tab mandian, jangan terus keluar. Sebaliknya letakkan si kecil di dalam kerusi bayi, seperti sebelum mandi dan balutkan mereka dengan tuala.
Anda juga boleh meminta bantuan pasangan untuk mengeluarkan anak daripada bilik air. Ini sudah tentu dapat mengurangkan rasa sejuk mereka.
Jika bersendirian mandi bersama anak menggunakan pancuran, lakukan perkara yang sama. Balutkan badan mereka dengan tuala dan letakkan di dalam kerusi bayi terlebih dahulu sebelum anda mengelap badan sendiri.
Keselamatan perkara utama
1 perkara yang perlu anda ingat, ketika mandi bersama si kecil, anda mungkin akan lebih fokus membersihkan diri mereka berbanding diri sendiri. Jangan terkejut, okay?
Mandi dengan si kecil pastinya 1 pengalaman menyeronokkan bagi kalian berdua. Tetapi sangat disarankan untuk anda mengikuti tip mandi yang diberikan dan sentiasa mengutamakan aspek keselamatan bersama.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Kredit: Hello Doktor
The post Setiap Kali Mama Nak Mandi, Si Kecil Sibuk Nak ‘Join’. Boleh Ke? Baca 7 Perkara Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/setiap-kali-mama-nak-mandi-si-kecil-sibuk-nak-join-boleh-ke-baca-7-perkara-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Masak Sate Ayam Untuk Raya Ini Resipi Lazat Mudah Anda Boleh Cuba

Nak Masak Sate Ayam Untuk Raya Ini Resipi Lazat Mudah Anda Boleh Cuba

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 275 hits
Koleksi Resipi Rendang Sedap Mudah Masak Di Hari RayaFeaturedRasa TVFizo Omar Kongsi Resipi Ayam Percik Kuih Akok Air Tangan IbuKek BiskutKoleksi Resipi Biskut Raya Lama Paling Sedap Mudah Buat Resipi Kerepek Kudapan Ringan Popular Wajib Ad...
Resipi Superfood Untuk Anak Nak Tumbuh Gigi Boleh Kuatkan Immune System Comfort Food Anak

Resipi Superfood Untuk Anak Nak Tumbuh Gigi Boleh Kuatkan Immune System Comfort Food Anak

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 304 hits
Bila anak nak tumbuh gigi mulalah dia meragam dan kurang selera makan Tambah risau kalau anak mula demam dan tak selesa Memang risau kan Risau melihat anak yang langsung tak nak makan Apakata mama papa sediakan menu yang dikongsi oleh ibu i...
Tak Senang Nak Jaga Anak Perempuan Elaklah 6 Perkara Ni Biar Membesar Ada Sikap Yang Baik

Tak Senang Nak Jaga Anak Perempuan Elaklah 6 Perkara Ni Biar Membesar Ada Sikap Yang Baik

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 270 hits
Tidak sama caranya untuk kita membesarkan serta mendidik anak perempuan dan anak lelaki Ada pendekatan tertentu yang perlu kita lakukan bagi memastikan anak anak membesar sebagai individu terbaik Benarlah kata orang nak besarkan anak peremp...
Hiburan Cik B Sentiasa Terkenang Tragedi Menimpa Dua Abangnya Setiap Kali Ramadan

Hiburan Cik B Sentiasa Terkenang Tragedi Menimpa Dua Abangnya Setiap Kali Ramadan

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 269 hits
Anak kepada usahawan terkenal Datuk Seri Vida iaitu Cik B akui setiap kali Ramadan menjelma dia akan teringat tragedi yang menimpa kedua dua arwah abangnya Allahyarham Muhammad Eddie Zuhdie Mohd Amin dan Allahyarham Muhammad Eddie Zikrie ya...
Tip Nak Nasi Impit Cantik Licin Buat Macam Ni Tak Perlu Kacau Banyak Kali Pun

Tip Nak Nasi Impit Cantik Licin Buat Macam Ni Tak Perlu Kacau Banyak Kali Pun

papar berkaitan - pada 12/5/2021 - jumlah : 239 hits
Hari raya kalau tiada hidangan nasi impit dengan kuah kacang ibaratnya macam tak lengkap Jadinya ramai yang akan menyediakan juadah ini Walaupun hari biasa boleh makan tapi tiap kali tibanya Syawal ia mesti ada Ramai yang akan memilih nasi ...
Anak Tak Pandai Nak Buat Kawan Baru Ibu Ayah Kena Ajar Si Kecil 7 Skill Ini

Anak Tak Pandai Nak Buat Kawan Baru Ibu Ayah Kena Ajar Si Kecil 7 Skill Ini

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 261 hits
Seiring dengan peningkatan usia si manja perkembangan sosial kanak kanak juga perlu diperluaskan Terdapat 7 skil perkembangan sosial anak yang perlu anda terapkan dalam diri mereka Jom baca Perkembangan sosial kanak kanak Kanak kanak yang m...
Anak Aku Suka Hati Aku Ibu Suap Vape Pada Anak 2 Kali Kononnya Nak Bergurau Dikecam Netizen

Anak Aku Suka Hati Aku Ibu Suap Vape Pada Anak 2 Kali Kononnya Nak Bergurau Dikecam Netizen

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 544 hits
Anak aku suka hati aku Ibu suap vape pada anak 2 kali kononnya nak bergurau dikecam netizenTindakan seorang ibu memuat naik video yang menunjukkan dirinya menyuap rokok elektronik atau vape kepada anaknya yang berusia lingkungan 2 tahun men...
Benda Boleh Beli Online Watpe Nak Rentas Negeri Netizen Puji Anzalna Nasir Beli Karpet Secara Online

Benda Boleh Beli Online Watpe Nak Rentas Negeri Netizen Puji Anzalna Nasir Beli Karpet Secara Online

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 337 hits
The ReporterDi kala ada selebriti yang membeli karpet di Nilai 3 yang dikatakan melanggar prosedur operasi standard berbeza pula dengan model dan pelakon wanita berusia 33 tahun ini yang memilih membeli karpet secara online sahaja Anzalna N...
Betul Ke Whatsapp Digodam Dan Boleh Baca Data Privacy Pengguna Ini Jawapannya

Betul Ke Whatsapp Digodam Dan Boleh Baca Data Privacy Pengguna Ini Jawapannya

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 284 hits
ASSALAMUALAIKUM Untuk kali ini aku nak kongsi sikit pasal isu atau kes yang pernah viral di media sosial berkaitan salah faham netizen terhadap developer Whatsapp yang telah diambil alih ataupun dibeli oleh owner merangkap CEO Facebook iait...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu