Setelah Seminggu Kempen Peluang Ph Dan Pn Masih 50 50 Di Kkb


 
SETELAH SEMINGGU KEMPEN, PELUANG PH DAN PN MASIH 50-50 DI KKB

Shahbudin Husin



Minggu ini adalah minggu yang kritikal bagi calon-calon bertanding dalam PRK Kuala Kubu Bharu sebelum tiba tarikh pengundian pada 11 Mei depan.

Paling tak lena tidur pastinya ialah jentera kempen PH yang dibantu BN, begitu juga jentera PN serta calon masing-masing, Pang Sock Tao dan Khairul Azhari Saut.

Kedua-dua mereka inilah paling berpotensi untuk menang, manakala Nyau Ke Xin (Bebas) dan Hafizah Zainudin (Parti Rakyat Malaysia) boleh dikata tiada peluang sama sekali untuk meraih kemenangan.

Berbaki lima hari lagi sebelum tiba hari pengundian adalah tempoh yang penting dan boleh menentukan sama ada kemenangan mampu diperolehi atau sebaliknya.

Apatah lagi setelah seminggu berlalu selepas hari penamaan calon pada 27 April lalu, siapa yang boleh menang masih lagi belum jelas kelihatan.

Beberapa pihak yang ditemui dan ditanya pandangan mereka mengenai PRK Kuala Kubu Bharu, rata-ratanya mengatakan kedudukan setakat ini adalah 50-50.

Calon PH dikatakan hanya mendapat sokongan lebih kukuh daripada pengundi Cina, manakala calon PN lebih disokong oleh kelompok pengundi Melayu.

Seorang pemimpin UMNO berkata, walaupun dengan bantuan parti itu, tetapi PH sukar mendapat sokongan pengundi Melayu kerana 80 peratus daripada kelompok itu adalah memihak kepada PN.

Dalam keadaan tersebut, selain kemenangan banyak ditentukan oleh peratusan yang keluar mengundi, “king maker” sebenar boleh jadi pengundi India yang berjumlah 18 peratus daripada jumlah keseluruhan lebih 40 ribu pengundi di Kuala Kubu Bharu.

Yang pasti, bermula hari ini sehingga Jumaat malam akan datang adalah hari-hari sibuk di Kuala Kubu Bharu.

Kedua-dua pihak, PH dan PN, dijangka akan meningkatkan lagi gerak kempen masing-masing, sama ada dalam bentuk ceramah, kunjungan rumah ke rumah dan siri-siri penerangan lainnya.

Pemimpin-pemimpin utama PH, PN dan BN juga dijangka lebih ramai akan turun ke Kuala Kubu Bharu di hari-hari terakhir kempen ini.

Siapa yang lebih berjaya menggerakkan jentera kempen di hari-hari terakhir ini, merekalah yang lebih berpotensi beroleh kemenangan.

Walaupun siapa kalah dan siapa menang tidak akan mengubah kedudukan kerajaan, baik di negeri mahu pun di pusat, tetapi mesej daripada keputusan pada 11 Mei nanti adalah penting untuk penilaian masa depan bagi kedua-dua parti utama yang bertanding itu, khususnya dalam menghadapi PRU16 akan datang.

Sebab itulah PH dan PN masing-masing mahu mengejar kemenangan dan seboleh mungkin, ingin mengelak daripada ditimpa kekalahan. – ShahbudinHusin 06Mei2024.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/05/setelah-seminggu-kempen-peluang-ph-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prk Kkb Bekas Mb Beri Komitmen Bantu Kempen Kata Mat Sabu

Prk Kkb Bekas Mb Beri Komitmen Bantu Kempen Kata Mat Sabu

papar berkaitan - pada 23/4/2024 - jumlah : 82 hits
Mohamad Sabu berkata Muhammad Muhammad Taib beri komitmen akan bantu kempen calon kerajaan pada PRK Kuala Kubu Baharu PETALING JAYA Seorang bekas menteri besar Selangor dikatakan beri komitmen akan membantu kempen kerajaan perpaduan pada PR...
Masih Ada Peluang Buat Pemain Tomislav Steinbruckner

Masih Ada Peluang Buat Pemain Tomislav Steinbruckner

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 129 hits
Foto TFCKuaIa Terengganu JuruIatih Terengganu FC TomisIav Steinbruckner akui beIiau sudah ada bayangan kesebeIasan utama pasukannya yang bakaI membawa cabaran skuad itu daIam kancah Liga MaIaysia musim 2024 2025 JeIas juruIatih yang Iebih m...
Prk Kkb Ini Soal Maruah Mca Wee Tetap Pendirian Tak Bantu Kempen

Prk Kkb Ini Soal Maruah Mca Wee Tetap Pendirian Tak Bantu Kempen

papar berkaitan - pada 24/4/2024 - jumlah : 114 hits
freemalaysiatoday com 23 Apr 2024 04 04 PMWee Ka Siong berkata ahli MCA terguris dengan penghinaan pemimpin DAP Presiden Wee Ka Siong tetap dengan pendirian untuk tidak melibatkan MCA dengan kempen PRK Kuala Kubu Baharu sekiranya calon bert...
Umno Aktifkan War Room Untuk Kempen Prk Kkb

Umno Aktifkan War Room Untuk Kempen Prk Kkb

papar berkaitan - pada 25/4/2024 - jumlah : 88 hits
Umno sentiasa memberi sokongan kepada mana mana parti yang bertanding di bawah gabungan kerajaan perpaduan KUALA LUMPUR Umno mengaktifkan war room bagi membantu dan menyokong calon kerajaan pada PRK DUN Kuala Kubu Baharu Ahli Majlis Kerja T...
Strategic Dissent Or Potential Pitfalls Emotions Are High In Kkb Amid Protest Voting Dilemma

Strategic Dissent Or Potential Pitfalls Emotions Are High In Kkb Amid Protest Voting Dilemma

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 91 hits
The Kuala Kubu Bharu by election is fast approaching as the ninth seat to be contested following the 15th General Election in November 2022 Four candidates have been announced but all eyes are on the respective candidate for the Unity Gover...
Prk Kkb Petugas Pas Risau Pn Tunggang Mereka

Prk Kkb Petugas Pas Risau Pn Tunggang Mereka

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 91 hits
HarapandailyPetugas Pas risau apabila menganggap mereka hanya kena tunggang dengan Perikatan Nasional dalam kempen Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Kuala Kubu Bharu Hal ini dapat dilihat dalam satu tangkap layar WhatsApp melibatkan ...
Unity Govt Not Pn Can Help Solve Issues Mic Chief Tells Indians In Kkb

Unity Govt Not Pn Can Help Solve Issues Mic Chief Tells Indians In Kkb

papar berkaitan - pada 7/5/2024 - jumlah : 99 hits
MIC president SA Vigneswaran said PN will not be able to do much in Kuala Kubu Baharu if its candidate wins the seat since it is not part of the state government HULU SELANGOR MIC president SA Vigneswaran has urged the Indian community in K...
Despite Talk Of Courting Non Malays Kkb Campaigning Shows Perikatan Yet To Follow Through

Despite Talk Of Courting Non Malays Kkb Campaigning Shows Perikatan Yet To Follow Through

papar berkaitan - pada 7/5/2024 - jumlah : 100 hits
The by election for the mixed Kuala Kubu Baru seat would have seen the Opposition coalition try its hand at courting non Malay voters but PN appears not to have put into practice one of the key resolutions from its convention in March Pictu...
213 Investors Sue Myairline Founder Over Investment Scheme

Kadir Jasin Disputes Malaysia 10th Spot In Global Peace Index 2024 As Murder Crime Rate Is On The Rise

Justice Department To Recover Over 100 Million In Additional Funds Linked To 1mdb Scheme

Not All States Are Benefiting From Fdi

Skim Pencen A B Cara Tukar Kaedah Pembayaran Pencen

Gaji Hanya Rm2 000 Tetapi Teman Wanita Minta Belikan Honda Iphone 15 Pro Terpaksa Buat Loan

Stop Sale Of Bruno Mars Concert Tickets The Sun 27 06 2024

Benefit Of Top Up In Honor Of Kings



8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea

10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia


Perkongsian Hadis Bergurau Yang Dibenarkan

Hukum Gantung Ayat Al Quran Di Dinding Rumah

Drama Nuh Dan Nayla Lakonan Jazmy Juma Scha Elinnea

Anda Adalah Apa Yang Anda Makan

Tips Menjaga Kesehatan Tubuh Di Tengah Kesibukan Sehari Hari

Khai Bahar Kerna Dia Chord