Setelah Dikritik Kerajaan Selangor Batal Rancangan Nyahwarta Hsklu


AGENDA DAILY
Hutan Simpan Kuala Langat Utara.
Setelah menerima kritikan hebat daripada pelbagai pihak termasuk daripada parti gabungan, Kerajaan Pakatan Harapan (PH) Selangor akhirnya membuat keputusan menghentikan cadangan pembangunan di Hutan Simpan Kuala Langat Utara (HSKLU).
Sebelum ini Kerajaan Selangor telah melakukan penyahwartaan HSKLU secara diam-diam pada Mei lalu, tetapi terbongkar pada sesi soal jawab dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) pada 30 Ogos lalu.
Terdahulu, Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) meluluskan kira-kira 536.70 hektar daripada keseluruhan kawasan HSKLU diluluskan untuk dinyahwarta mengikut Seksyen 12 Enakmen (Pemakaian) Akta Perhutanan Negeri Selangor 1985.
Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan, Alam Sekitar, Teknologi Hijau dan Hal Ehwal Orang Asli Selangor Hee Loy Sian, berkata keputusan itu dibuat menerusi MMKN pada 5 Mei dan disahkan pada 19 Mei.
Jelasnya, jumlah keluasan HSKLU yang ingin dinyahwarta ini adalah kurang 45 peratus daripada jumlah asal yang dicadangkan iaitu kira-kira 991.90 hektar.
Sidang DUN itu juga diberitahu sebuah syarikat, Gabungan Indah Sdn Bhd diberikan hak untuk membangunkan sebahagian kawasan hutan paya gambut itu bagi tujuan projek pembangunan bercampur.
Susulan terbongkarnya keputusan penyahwartaan HSKLU itu, pelbagai pihak mengkritik tindakan kerajaan negeri, manakala Kerajaan Pusat pula tidak pernah memberi kelulusan berbuat demikian.
Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari dalam kenyataan hari ini berkata kerajaan negeri membatalkan tindakan menyahwarta HSKLU dan pemberian hak milik kepada syarikat berkenaan.
“Hanya 104 ekar daripada jumlah keseluruhan 1,326 ekar akan kekal dinyahwarta bagi melengkapkan pemberimilikan tanah kepada Kampung Orang Asli Busut Baru bagi menyelesaikan isu yang tertangguh sejak tahun 2006.
“Mereka telah dipindahkan dari penempatan asal mereka pada 1994 untuk tujuan pembinaan KLIA,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Menurutnya, kerajaan Negeri juga akan mempertimbangkan sebahagian kecil lagi kawasan akan kekal dinyahwarta untuk tujuan pertimbangan jajaran East Coast Rail Link (ECRL).
“Sehubungan dengan itu, Kerajaan Negeri Selangor akan memulakan proses mewartakan semula Hutan Simpan Kuala Langat Utara.
“Pada masa yang sama, kawasan gantian yang diwartakan sebagai Hutan Simpan Kekal seluas 1,436 ekar di Sungai Panjang, Ampang Pechah dan Bukit Broga akan kekal statusnya sebagai Hutan Simpan Kekal,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/09/setelah-dikritik-kerajaan-selangor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Batal Nyahwarta Hutan Bukti Selangor Peka Tuntutan Rakyat

Batal Nyahwarta Hutan Bukti Selangor Peka Tuntutan Rakyat

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 210 hits
Keputusan Menteri Besar Selangor untuk mewartakan semula Hutan Simpan Kuala Langat Utara membuktikan Kerajaan Negeri peka kepada saranan dan tuntutan rakyat Ketua Penerangan KEADILAN Selangor Halimey Abu Bakar berkata beliau menyokong penuh...
Selangor Batal Nyahwarta Hutan Simpan

Selangor Batal Nyahwarta Hutan Simpan

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 335 hits
Kontroversi nyahwarta Hutan Simpan Kuala Langat Utara selesai hari ini apabila Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor yang bersidang memutuskan beberapa ketetapan Menurut Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari terdapat 3 keputu...
Ph Selangor Mahu Mb Putuskan Hala Tuju Nyahwarta Hutan Simpan

Ph Selangor Mahu Mb Putuskan Hala Tuju Nyahwarta Hutan Simpan

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 296 hits
Mesyuarat pengerusi pengerusi komponen Pakatan Harapan Selangor hari ini memutuskan agar Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari membincang dan memutuskan hala tuju penyahwartaan Hutan Simpan Kuala Langat Utara dalam Majlis Mesyuar...
Pemimpin Umno Mahu Kerajaan Campur Tangan Isu Nyahwarta Hutan Langat

Pemimpin Umno Mahu Kerajaan Campur Tangan Isu Nyahwarta Hutan Langat

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 188 hits
Pemimpin UMNO mahu Kerajaan campur tangan Isu nyahwarta hutan Langat Kerajaan Persekutuan wajar campur tangan dalam isu penyahwartaan Hutan Simpan Kuala Langat Utara dan memaksa kerajaan Selangor menyerahkan kawasan hutan itu sekiranya tiad...
Nyahwarta Hutan Walau Dun Tolak Mb Selangor Dipanggil Pkr Beri Penjelasan

Nyahwarta Hutan Walau Dun Tolak Mb Selangor Dipanggil Pkr Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 131 hits
Saya meneliti laporan dan aduan berkenaan tindakan Kerajaan Selangor yang telah melakukan penyahwartaan Hutan Simpan Kuala Langat Utara pada bulan Mei yang lalu Saya juga turut mengambil maklum bahawa Dewan Undangan Negeri Selangor telah me...
Nyahwarta Hutan Simpan Kuala Langat Utara Selari Matlamat Pembangunan Selangor Jpns

Nyahwarta Hutan Simpan Kuala Langat Utara Selari Matlamat Pembangunan Selangor Jpns

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 207 hits
Nilai biodiversiti hutan simpan dan kawasan gantian hampir sama SHAH ALAM Kerajaan negeri Selangor telah mengambil kira kesemua aspek dalam membuat keputusan yang terbaik berkaitan isu penyahwartaan Hutan Simpan Kuala Langat Utara Jabatan P...
Kerajaan Selangor Buat Hal Lagi Kehijauan Bukit Tabur Terancam

Kerajaan Selangor Buat Hal Lagi Kehijauan Bukit Tabur Terancam

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 295 hits
AGENDA DAILY Aktiviti pembersihan hutan dikesan di Bukit Tabur berhampiran Permatang Kuartza Genting Klang Belum reda isu penyahwartaan Hutan Simpan Kuala Langat Utara secara diam diam kini satu lagi kehijauan di bumi Selangor diancam selep...
Hsklu Mn Dakwa Selangor Mungkir Janji

Hsklu Mn Dakwa Selangor Mungkir Janji

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 124 hits
Oleh MOHAMAD NAUFAL MOHAMAD IDRIS SHAH ALAM Isu penyahwartaan Hutan Simpan Kuala Langat Utara terus menarik perhatian ramai pihak malah Muafakat Nasional Selangor turut meluahkan kekecewaan terhadap perkara itu yang diputuskan melalui Mesyu...
Mb Selangor Setuju Tangguh Nyahwarta Hutan Simpan Tapi Memadaikah Tangguh Saja

Mb Selangor Setuju Tangguh Nyahwarta Hutan Simpan Tapi Memadaikah Tangguh Saja

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 199 hits
Biro Politik KEADILAN malam ini telah menerima pandangan dan penjelasan dari YAB Dato Seri Amiruddin Shari Menteri Besar Selangor dan YB Hee Loy Sian Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan Alam Sekitar Teknologi Hijau dan Hal Ehwal Orang ...
Absolute Power Corrupts Absolutely

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur