Setahun Kerajaan Madani Hala Tuju Ekonomi Negara Makin Jelas




Selepas setahun terbentuknya Kerajaan Perpaduan hala tuju ekonomi negara semakin jelas dan menyakinkan, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Perdana Menteri berkata kerajaan telah menyusun pendekatan yang mampan di bawah Ekonomi MADANI: Memperkasa Rakyat, Pelan Peralihan Tenaga Negara (NETR), Pelan Induk Perindustrian Baharu (NIMP) 2030 serta Belanjawan MADANI dan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-12.
“Alhamdulillah, setahun pimpinan Kerajaan MADANI sudahpun berlalu. Walaupun awalnya ada kalangan yang cuba menggugat, mempertikai keupayaan dan mempersoalkan kononnya kita tiada hala tuju yang jelas.
“Namun, kesungguhan dan keakraban rakan-rakan dalam Kerajaan berjaya menjelmakan semula kekuatan watan dengan hasil yang ketara,” kata beliau ketika membentangkan Rang Undang-Undang Perbekalan (2024) di Dewan Negara hari ini.
Anwar yang juga Menteri Kewangan berkata pengurusan ekonomi kita pada tahap amat baik dengan petunjuk ekonomi negara terus positif.
“Kita berjaya meredakan tekanan inflasi. Bermula dengan kadar 4% semasa Kerajaan mengambil alih; kini setakat Oktober 2023, kadar inflasi hanya 1.8%; terendah di rantau ini dan lebih baik ketimbang kebanyakan negara maju.
“Tahap pengangguran juga berjaya diturunkan kepada 3.4% setakat September 2023; iaitu terendah hampir menyamai kadar sebelum Covid-19 (3.3%),” katanya.
Perdana Menteri memberitahu, negara juga berjaya meraih komitmen pelaburan dengan nilai RM347 bilion sepanjang lawatan rasmi saya dan misi perdagangan dan pelaburan yang diadakan di negara seperti China, Singapura, Jepun, Korea Selatan, UAE, Arab Saudi dan Amerika Syarikat.
“Bagi separuh pertama 2023, kita meluluskan pelaburan bernilai RM132.6 bilion iaitu melebihi 60% daripada sasaran tahun ini. Yang utama ialah, ekonomi kita berkembang sepertimana direncana.
“KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) suku ketiga 2023 mencatat pertumbuhan sebanyak 3.3% ketimbang 2.9% pada suku kedua 2023. Ekonomi kita berkembang 3.9% pada 9 bulan pertama 2023, selari dengan unjuran KDNK 2023 sekitar 4%,” katanya.
Anwar membentangkan Belanjawan 2024 dengan menyediakan peruntukan RM393.8 bilion dengan RM303.8 bilion adalah untuk belanja mengurus, RM90 bilion untuk belanja pembangunan dan RM2 bilion simpanan luar jangka.
Di bawah tajuk Komitmen Reformasi Fiskal, beliau berkata tahun hadapan, kerajaan mengunjurkan pertumbuhan antara 4 hingga 5% dengan defisit fizikal tahun depan dijangka berkurang kepada 4.3% berbanding 5% (2023) dan 5.6% (2022).
The post Setahun Kerajaan Madani, hala tuju ekonomi negara makin jelas first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/36878?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=setahun-kerajaan-madani-hala-tuju-ekonomi-negara-makin-jelas

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Setahun Bersama Kerajaan Malaysia Madani

Setahun Bersama Kerajaan Malaysia Madani

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 347 hits
24 NOVEMBER Hari ulangtahun setahun pemerintahan Dato Seri Anwar bin Ibrahim sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke 10 Misi mustahil untuk membawa Malaysia ke arah yang lebih baik dengan mempunyai gabungan yang bukanlah daripada pakatan p...
07 12 2023 Madani Terkini Bangunkan Negara Harumkan Nama Malaysia

07 12 2023 Madani Terkini Bangunkan Negara Harumkan Nama Malaysia

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 177 hits
Sekarang tumpulah untuk membangunkan negara dan elakkan daripada unsur unsur negatif kerana saya yakin kalau ini dapat kita lakukan dalam satu tahun kita akan dapat tingkatkan Malaysia lebih harum dan hebat di rantau ini
Pmx Berjaya Pulihkan Ekonomi Negara

Pmx Berjaya Pulihkan Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 274 hits
Ulang tahun pertama Perdana Menteri ke 10 Datuk Seri Anwar Ibrahim mentadbir negara seharusnya dilihat secara positif dan mengiktiraf usaha besar beliau memulihkan ekonomi negara bukannya menimbulkan isu isu remeh untuk memberi gambaran kon...
Sophia Latjuba Trending Di X Usai Kemunculan Ibu Negara Korsel Di Kerajaan Inggris

Sophia Latjuba Trending Di X Usai Kemunculan Ibu Negara Korsel Di Kerajaan Inggris

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 120 hits
erlu diketahui dalam sebuah video yang diunggah di kanal YouTube Vincent Desta Sophia mengungkapkan bahwa dirinya terbiasa melakukan olahraga yoga
Lirik Lagu Salahkan Aku Fimie Don

Nestl Malaysia Membawa Kegembiraan Kepada Kumpulan Pertama Pemenang Mingguan Kempen Gaji Seumur Hidup

Mysubsidi Diesel 2024 Cara Mohon Syarat Kelayakan

Dapat Bos Baik Pun Rezeki

Float En Fold House By Architecture Seed In Thrissur India

Diesel Prices Jump 56 As Malaysia Revamps Decades Old Fuel Subsidies

Nicotine Pouches And Oral Health Debunking Common Myths

Kos Diesel Hilux Selepas Subsidi Mansuh Kos Meningkat Rm184



10 Filem Korea Terbaru Best 2023 2024 Boleh Tonton Secara Online

8 Fakta Biodata Johan Ghazali Jojo Atlet Muay Thai Malaysia Yang Tewas Pada Nguyen Di One Championship

10 Fakta Biodata Haneesya Hanee Dewi Remaja Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Gandingan Erysha Emyra Tayangan TV3 Malaysia Tonton

10 Filem Melayu Malaysia Terbaru Best 2024 Mesti Tonton

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kiblat Ke Syurga Astro Ria


Percaturan Allah Tiada Jodoh Kami Wanita Tinggalkan Hadiah Untuk Mentua Tak Jadi Di Masjid Buat Ramai Sebak

Colorful Summer Shapewear Dress Your Favorite Popilush Items

Lirik Lagu Dolla Here4u

How To Choose The Perfect Playing Cards For Magic Tricks

Keracunan Makanan Program Sekolah 2 Maut

Fleet Card Sistem Kawalan Subsidi Ada Had Isian Liter Mof