Sesetengah Wanita Suka Skip Makan Siang Bila Malam Makan Melampau Lampau Punca Berat Naik Mendadak


Makan malam merupakan waktu makan utama dan sama penting seperti sarapan dan makan tengah hari.
Makan malam sering kali diabaikan oleh sesetengah daripada mereka yang ingin mengurangkan berat badan. Pada tanggapan mereka, makan malam boleh mengakibatkan mereka menambahkan berat badan. Tanggapan ini sebenarnya tidak tepat. Ini kerana faktor-faktor lain seperti makan secara berlebihan, makan makanan yang berlemak, berminyak serta tinggi kalori dan gaya hidup yang sedentari boleh menyumbang kepada kegemukan.

Kepentingan makan malam
Makan malam penting untuk membekalkan tenaga dan nutrien untuk keperluan tubuh badan. Pengambilan makanan yang teratur penting untuk memastikan tubuh badan mendapat tenaga dan nutrien yang diperlukan untuk berfungsi dengan normal. Makan malam melengkapkan pengambilan makanan yang mungkin tidak mencukupi di siang hari seperti pengambilan sayur-sayuran, buah-buahan dan susu.
Selain daripada kepentingan biologi, makan malam juga penting untuk memenuhi fungsi psikologi dan sosial. Sekiranya ibu bapa bekerja di siang hari, makan malam adalah penting untuk merapatkan kemesraan di antara ahli keluarga. Ini kerana waktu makan malam mungkin merupakan satu-satunya masa untuk bersama ahli keluarga yang lain.
Bagi fungsi psikologi pula, makan malam mungkin adalah salah satu cara untuk merehatkan fikiran selepas seharian berdepan dengan pelbagai masalah terutama bagi mereka yang bekerja.
Benarkah makan malam boleh mengakibatkan berlebihan berat badan?
Salah satu faktor yang menyumbang kepada berlebihan berat badan adalah pengambilan makanan yang melebihi keperluan. Pengambilan makanan harian boleh dibahagikan kepada beberapa hidangan dalam sehari termasuk makan malam.
Oleh itu, makan malam yang sihat dan tidak melebihi keperluan kalori harian tidak akan mengakibatkan berlebihan berat badan.
Apa yang penting adalah jumlah kalori yang diambil dalam sehari, tidak kira sama ada semasa sarapan, makan tengah hari ataupun makan malam.
Namun begitu, makan malam sering kali dikaitkan dengan masalah kegemukan disebabkan oleh beberapa faktor:
Makan malam biasanya masa untuk berkumpul bersama ahli keluarga. Kajian mendapati makan dalam kumpulan yang ramai mempengaruhi saiz hidangan. Kita akan makan lebih banyak semasa makan bersama orang lain daripada makan bersendirian.
Sesetengah orang, terutama wanita, suka melangkau(skipping) waktu makan semasa di siang hari. Melangkau sesuatu waktu makan boleh menyebabkan kelaparan yang tidak terkawal dan membuat seseorang itu makan berlebihan terutama semasa makan malam.
Makan malam juga mungkin dijadikan sebagai salah satu cara untuk melepaskan tekanan selepas seharian berhadapan dengan pelbagai masalah. Bagi sesetengah orang, makanan dijadikan sebagai bahantara untuk melepaskan tekanan dan melupakan segala masalah yang dihadapi. Ini akan mengakibatkan pengambilan makanan secara berlebihan.
Waktu malam adalah waktu yang digunakan untuk berehat dan bersantai untuk melepaskan kepenatan setelah seharian bekerja. Masa rehat ini mungkin digunakan untuk menonton televisyen. Beberapa kajian yang dijalankan menunjukkan perkaitan antara menonton televisyen dengan masalah kegemukan.
Ini kerana semasa menonton, kita akan cenderung mengambil makanan yang tinggi lemak dan kalori seperti ais krim, coklat, kerepek, keropok dan sebagainya.
Kredit: Myhealth

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Sesetengah Wanita Suka ‘Skip’ Makan Siang, Bila Malam Makan Melampau-Lampau Punca Berat Naik Mendadak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sesetengah-wanita-suka-skip-makan-siang-bila-malam-makan-melampau-lampau-punca-berat-naik-mendadak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mangsa Banjir Sabah Turun Mendadak Kepada 94 Orang Malam Tadi

Mangsa Banjir Sabah Turun Mendadak Kepada 94 Orang Malam Tadi

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 193 hits
Hanya dua pusat pemindahan sementara masih dibuka iaitu Dewan Mohd Dun Banir di Beaufort dan Dewan Kampung Song Song Kota Belud KOTA KINABALU Mangsa banjir di Sabah turun mendadak kepada 94 orang daripada 22 keluarga setakat 9 malam tadi be...
Suami Sedang Buat Roadblock Isteri Terkejut Siapa Yang Balik Makan Tengah Malam Isteri Polis Tak Tahan Diganggu

Suami Sedang Buat Roadblock Isteri Terkejut Siapa Yang Balik Makan Tengah Malam Isteri Polis Tak Tahan Diganggu

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 328 hits
SEORANG wanita berdepan detik menakutkan apabila rumahnya di Gelang Patah Johor sering menerima g4ngguan m1stik
Cuma Kawal Makan 7 Hari Tapi Turun 6kg Boleh Cuba Kaedah Diet Gm Sesuai Untuk Yang Nak Turun Berat Cepat

Cuma Kawal Makan 7 Hari Tapi Turun 6kg Boleh Cuba Kaedah Diet Gm Sesuai Untuk Yang Nak Turun Berat Cepat

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 407 hits
Seminggu boleh turun 5kg 8kg Banyak tu Bagi yang perlu menurunkan berat badan dengan kadar cepat mungkin boleh cuba kaedah GM Diet ini Kaedah yang sama juga dicuba oleh Mied Majid sehingga berjaya menurunkan 6kg dalam masa seminggu Ini yang...
Rider Tersadai Di Kubur Cina Setelah Pelanggan Misteri Tempah 2 Set Makan Malam

Rider Tersadai Di Kubur Cina Setelah Pelanggan Misteri Tempah 2 Set Makan Malam

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 394 hits
Rider tersadai di kubur Cina setelah pelanggan misteri tempah 2 set makan malamSETIAP pekerjaan pastinya ada cabaran yang tersendiri Begitu juga dengan mereka yang bekerja sebagai rider penghantar makanan
8 Foto Menggoda Jade Anh Lawa Gilerr Wanita Yang Buatkan Akim Naik Angin Di Twitter

8 Foto Menggoda Jade Anh Lawa Gilerr Wanita Yang Buatkan Akim Naik Angin Di Twitter

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 284 hits
Kecoh di twitter apabila wanita bernama Jade Anh membuat tuduhan tak berasas kepada penyanyi Stacy Influencer dan model itu menuduh Stacy cemburu kepadanya sehinggakan babaknya di dalam muzik video penyanyi Akim Ahmad berjudul Rampas dipoto...
Kalau Kedai Makan Boleh Buka 10 Malam Mahu Kawalan Apa Lagi

Kalau Kedai Makan Boleh Buka 10 Malam Mahu Kawalan Apa Lagi

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 204 hits
ARIF ATANBerat mata memandang berat lagi bahu memikul Itulah dilema peniaga kecil dan penjaja ekoran pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan yang cacamarba dan hanya membunuh mereka secara senyap Akur dengan tujuan PKP bagi melandaikan leku...
Harga Runcit Petrol Ron95 Ron97 Naik Satu Sen Seliter Bermula Tengah Malam Ini Mof

Harga Runcit Petrol Ron95 Ron97 Naik Satu Sen Seliter Bermula Tengah Malam Ini Mof

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 212 hits
KUALA LUMPUR Harga runcit petrol RON95 dan RON97 masing masing naik satu sen seliter manakala harga diesel naik empat sen seliter bagi tempoh seminggu bermula tengah malam ini sehingga 29 Jan Kementerian Kewangan dalam kenyataannya menyatak...
Saya Suka Makan Roti

Saya Suka Makan Roti

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 294 hits
sarapan pagi tuan tanah yang penting nescafe o kosong mesti kena ada macam addicted gitu
Makan Malam

Makan Malam

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 231 hits
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Alhamdulillah baru siap masak ni juadah untuk makan malam bersama teman serumah hari ni ada seorang cuti jadi KK masak berduaTadi keluar petang singgah banyak kedai pergi beli barang jadi balik dah lewa...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Beli Rak Rempah 3 Tingkat

The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors