Sering Demam Panas Alieya Disahkan Menghidap Saraf Mata Bengkak Jangkitan Kuman Di Otak Ibu Rayu Bantuan Pada Yang Sudi


Setiap ibu dan ayah mahukan anak-anak membesar dengan sihat seperti anak-anak sebaya mereka. Tapi takdir dari Yang Maha Esa tiada siapa yang dapat menidakkannya. Begitulah yang berlaku kepada seorang ibu Zarazelah Othman yang mana anak sulungnya Nur Aliesya Qaisara, 9 baru-baru ini telah disahkan menghidap penyakit opticneurhytis dan meningitis (saraf mata membengkak dan jangkitan kuman di otak).

Tatkala anak-anak lain seusia Alieya aktif dan ceria, pelajar tahun 3 dari Sekolah Rendah Stella Maris, Perlis ini sejak usianya tujuh tahun sering kali dilanda demam panas. Menurut ibunya Puan Zara memang anaknya itu sering dimasukkan ke hospital apabila seringkali mengalami demam panas.
Namun dia dan suami sama sekali tidak menyangka bahawa anaknya itu menghidap penyakit tersebut kerana fikir mereka ia adalah demam biasa. Sehinggalah baru-baru ini dimana Alieya tiba-tiba sahaja demam panas dengan suhu yang tinggi sehingga 42 darjah celsius.
Berikut perkongsian yang dibuat oleh Puan Zara:
Bermula dengan demam panas Bermula dengan demam panas lebih pada 2 mngu kemudian sakit dalam kepala dan mata silau tak boleh nampak cahaya. Sakit kepala tu sampai tak tau nk gambar kan cmana…

2 kali saya bawa ke klinik kesihatan dan 3 kali saya bawa ke emergency tp masih sama juga keadaan. Kali ke 6 saya bawa ke emergency aliesya di tahan sebab suhu melebihi 43’c… Dia dimasukkan ke wad.

Kemudian jumpa pakar mata menurut doktor mata saraf sebelah kiri mata aliesya membengkak.

Ujian CT scan dibuat tp negative, kemudian MRI juga negative.
Keputusan darah yg di ambik positif ada kuman yang byk tapi tak pasti kuman jenis apa.

Pada masa yg sama doktor telah mula on antibiotics Rocephine utk cover Meningitis.

Rabu ke dua jumpa pakar mata, keadaan saraf mata masih sama masih membengkak di sebelah kiri.

Rabu ketiga jumpa pakar mata keadaan masih sama masih membengkak. Ujian untuk penyakit tibi pun aliesya buat tapi result dia negative.

Kemudian ambik keputusan utk buat lumbar puncture (air tulang belakang) dan keputusan nya dalam tu ada nanah.


Bermaksud saraf mata yang membengkak tu sudah bernanah sebab tu Aliesya demam panas berpanjangan dan suhu yg sgt tinggi.
Doktor kanak2 di perlis refer kes Aliesya ke pakar saraf otak dan pakar mata di hospital pulau pinang utk rawatan lanjut. Menurut doktor aliesya perlu kan ubat steroid.

Hasil dari ujian darah aliesya didapati ada sejenis penyakit yg di panggil auto immune… Di mana immune dlm badan aliesya tak dapat protect badan dia dari diserang penyakit tapi sebaliknya. Sistem immune dalam badan aliesya menyerang badan sendiri. Utk kali ni dia serang bahagian mata dan sel otak.

Sebab tu perlu on ubat steroid untuk jgka masa yg lama. Jgka masa lbh krg 3-6 bulan. Pada masa yg sama antibiotics masih di teruskan sampai ke harini. Harini hari yg ke 17.

Keadaan aliesya nmpk normal. Tapi dia selalu sangat dalam kepala. Menurut doktor masih ada kuman dlm kawasan blkg mata dan otak dia. Sekarang pakar2 masih berusaha mencari jenis kuman yang attack aliesya. Harini ujian lain pula yg akan dibuat pd aliesya di hospital penang. Insyaallah nanti ada kesempatan saya akan update ya…
Tidak dapat teruskan perniagaan, perlu bantuan untuk tanggung kos rawatan anak Tinggal di Perlis namun mendapatkan rawatan di hospital Pulau Pinang kerana tiada pakar Saraf Otak di sana  memerlukan keluarga ini sentiasa berulang alik dari rumah mereka. Pasangan ini yang merupakan peniaga makanan kini tidak dapat meneruskan
 Assalamualaikum semua sahabat muka buku.
 Mohon untuk sahabat share post saya kali ni.
Saya terpaksa tebal kan muka demi bantuan untuk anak saya.
Saya Zarazelah Othman ibu kepada Nur Aliesya Qaisara dengan rendah hati memohon sumbangan ikhlas dari kawan2 untuk membiayai perubatan anak saya sepanjang di hospital.

Doktor sahkan anak saya menghidap penyakit opticneurhytis dan meningitis (saraf mata membengkak dan jangkitan kuman di otak).

Aliesya Qaisara darjah 3 bersekolah di Sekolah Rendah Stella Maris. Sudah lebih kurang sebulan tak hadir ke sekolah kerana menghidap penyakit ini dan dimasukkan ke wad kanak2. Harini anak saya perlu dihantar ke Hospital Penang utk jumpa pakar saraf mata dan otak di sana dan memerlukan rawatan lanjut di sana.
Suami perlu jaga anak yang masih kecil dan ibu yang sakit di rumah Pada masa yg sama suami saya pula perlu menjaga 3orang anak yg masih kecil di rumah (7thn, 4thn & 3thn) dan ibu dia yang menghidap minor stroke, darah tinggi dan kencing manis.

 Suami sy bekas tentera dan saya pula bekas jururawat swasta.
Sebelum ni kami berniaga dan menghantar makanan di sekitar perlis. (ZAMZARA NASI MINYAK DAGING BAKAR). Tapi bila anak mula sakit kami tak dapat berniaga kerana perlu sepenuhnya menjaga anak di hospital manakala suami menjaga anak dan ibu dia di rumah.
Saya merayu untuk kutipan sumbangan sahabat2 yang ikhlas untuk derma kepada kos rawatan anak saya.
 Saya minta maaf sekiranya post saya ini menggangu semua dan sekiranya ada yg sudi bantu boleh HUBUNGI saya
Zara (0199522503)
Zam (0105444238-wasap)
0105303039 – call
 Saya serta kan no akaun saya di sini.
 Zarazelah Othman
-Cimb
7016525578
 -Maybank
159012769109
 -Bank Islam
09010020963679
 Hanya Allah yg mampu membalas jasa baik dr sahabat semua…
 Sungguh berat ujian yang melanda keluarga ini. Jika ada yang sudi membantu untuk meringankan beban, bolehlah membuat sumbangan ikhlas menerusi no akaun yang disertakan. Semoga Alieya diberikan kesembuhan dan segala urusan keluarga ini dipermudahkan. Amin!
Sumber: Zarazelah Othman
 
 
The post Sering Demam Panas, Alieya Disahkan Menghidap Saraf Mata Bengkak & Jangkitan Kuman Di Otak. Ibu Rayu Bantuan Pada Yang Sudi! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sering-demam-panas-alieya-disahkan-menghidap-saraf-mata-bengkak-jangkitan-kuman-di-otak-ibu-rayu-bantuan-pada-yang-sudi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Hidap Kanser Lidah Tahap 4 Tinggalkan Nota Terakhir Untuk Anak Sebelum Mata Bengkak Tutup Sepenuhnya

Ibu Hidap Kanser Lidah Tahap 4 Tinggalkan Nota Terakhir Untuk Anak Sebelum Mata Bengkak Tutup Sepenuhnya

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 538 hits
Hati anak mana yang tak sedih apabila melihat seorang ibu menanggung kesakitan Begitulah yang terjadi kepada seorang pengguna di Facebook Nurul Shafina Mazani bahawa ibunya menghidap kanser lidah tahap 4 sejak bulan Mei tahun lalu Baru baru...
Leher Mula Membengkak Lebam Aqila Disahkan Menghidap Kanser Darah Perlu Rm150 Ribu Untuk Rawatan

Leher Mula Membengkak Lebam Aqila Disahkan Menghidap Kanser Darah Perlu Rm150 Ribu Untuk Rawatan

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 304 hits
Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul itulah perumpamaan buat Mimi Minerva dan pasangan yang kini sedang diuji dengan keadaan anak yang masih kecil dan baru sahaja disahkan menghidap kanser Limfoma atau kanser darah Menurut Mimi...
Demam Descendants Of The Sun Masih Panas Kini Versi Filipina Dibintangi Oleh Dingdong Dantes

Demam Descendants Of The Sun Masih Panas Kini Versi Filipina Dibintangi Oleh Dingdong Dantes

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 223 hits
Pada suatu ketika dahulu iaitu pada tahun 2016 semua orang boleh dikatakan melalui fasa demam Descendants Of The Sun meskipun ada yang bukan peminat drama Korea pun Kisah percintaan di antara kapten bagi skuad pertahanan Korea Selatan dan s...
Empat Budak Bayi Terminum Cecair Pembasmi Kuman Ibu Bapa Usah Lalai

Empat Budak Bayi Terminum Cecair Pembasmi Kuman Ibu Bapa Usah Lalai

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 185 hits
SHAH ALAM 13 MAC Empat kanak kanak termasuk bayi berusia lima bulan keracunan akibat terminum cecair pembasmi kuman bahan bagi mengelak jangkitan koronavirus baharu Mengikut Pusat Racun Negara hari ini cecair itu biasanya mengandungi lebih ...
Bahaya Topeng Muka Kain Risiko Jangkitan Kuman Lebih Tinggi

Bahaya Topeng Muka Kain Risiko Jangkitan Kuman Lebih Tinggi

papar berkaitan - pada 15/3/2020 - jumlah : 825 hits
Sekiranya anda menggunakan topeng muka jenis DIY atau jenis kain yang dijahit pastikan penggunaannya tidak melebihi 3 jam dan pastikan ia dibasuh dengan bersih dijemur sebelum dipakai semula Kajian yang dilakukan terhadap penggunaan topeng ...
Sambil Menyusu Mengalir Air Mata Tahan Sakit Bengkak Susu Masalah Lain Tapi Kita Tetap Teruskan

Sambil Menyusu Mengalir Air Mata Tahan Sakit Bengkak Susu Masalah Lain Tapi Kita Tetap Teruskan

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 335 hits
Mudah semulajadi indah sumber khasiat dan penawar yang diberikan penuh dengan kasih sayang Itulah yang sering diperkatakan kepada ibu ibu dan apa yang kebanyakan ibu percaya Walaupun kesemuanya benar ia tidak memberi gambaran keseluruhan te...
Saya Tau Dia Masih Hidup Gadis Ini Minta Bantuan Netizen Cari Ibu Kandung Tak Pernah Jumpa Sejak Lahir

Saya Tau Dia Masih Hidup Gadis Ini Minta Bantuan Netizen Cari Ibu Kandung Tak Pernah Jumpa Sejak Lahir

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 192 hits
Boleh bayangkan perasaan anak anak yang ditinggal oleh ibu dan bapa sejak kecil Pastinya mereka kekurangan kasih sayang seperti orang lain Namun orang seperti ini mempunyai kekuatan yang sangat tinggi serta hidup mereka lebih berdikari Seor...
Pasangan Mata Wang Eur Usd 20 Mac 2020 Adakah Trend Menurun Euro Selesai Isyarat Membeli Kuat Yang Boleh Disahkan Oleh

Pasangan Mata Wang Eur Usd 20 Mac 2020 Adakah Trend Menurun Euro Selesai Isyarat Membeli Kuat Yang Boleh Disahkan Oleh

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 326 hits
Pasangan Mata Wang EUR USD 1 JamSalam sejahtera pedagang Pada 19 Mac mata wang Eropah terus diniagakan lemah untuk sepanjang hari dagangan semalam Kita juga boleh mengatakan bahawa kejatuhan telah dipercepatkan dalam tempoh beberapa hari ke...
Kuala Krai Tiga Sekeluarga Pulang Dari Korea Selatan Disahkan Bebas Jangkitan Covid 19

Kuala Krai Tiga Sekeluarga Pulang Dari Korea Selatan Disahkan Bebas Jangkitan Covid 19

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 988 hits
Kuala Krai Tiga sekeluarga dari Kuala Krai Kelantan yang disyaki dijangkiti Covid 19 apabila demam selepas pulang dari Korea Selatan disahkan negatif Pengarah Jabatan Kesihatan Kelantan Dr Zaini Hussin berkata perkara itu disahkan selepas k...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wish List April 2024

Sentiasalah Mengharapkan Rahmat Redha Allah

Puding Kastad Mangga

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun