Seri Paduka Semua Agama Kecam Rasuah Ia Bagai Barah


malaysiakini.com

Diterbitkan: Jun 14, 2022 5:27 PM
Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari ini bertitah bahawa agama Islam dan semua agama di dunia mengutuk dan mencela amalan rasuah kerana ia adalah bagai sebuah barah yang boleh menghancurkan sebuah tamadun

Memetik sebagaimana catatan sejarah Melayu ‘Sulalatus Al-Salatin’, titah Seri Paduka, Tun Sri Lanang meriwayatkan bagaimana runtuhnya kerajaan Melaka yang terbina ratusan tahun lamanya akibat perbuatan rasuah Bendahara Maharaja.

“Justeru, para mahasiswa hari ini yang bakal mewarisi tamadun negara hendaklah ditanam dan dibentuk dengan nilai jati diri yang tinggi serta karakter individu yang sentiasa jujur dan amanah,” titah baginda sempena Istiadat Konvokesyen Universiti Teknologi Mara (UiTM) ke-93 di Shah Alam hari ini.
Jelas baginda, pembudayaan integriti hendaklah wujud dalam setiap jiwa dan sanubari rakyat bermula daripada bangku sekolah dan terus ditanam serta diperkasakan ketika di menara gading.

Al-Sultan Abdullah yang adalah Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM) bertitah usaha untuk memperkukuh integriti nasional dan etika amalan kerja yang baik oleh setiap warganegara hendaklah dipupuk dan dibentuk di setiap bilik dan dewan syarahan IPT di seluruh negara.

“Sesungguhnya prasyarat bagi kejayaan sesebuah negara adalah bergantung kepada masyarakat dan tenaga kerja yang jujur, amanah dan berintegriti,” titah baginda lagi seperti yang dipetik oleh Bernama.

Seri Paduka memberi amaran bahawa arus globalisasi dan dunia tanpa sempadan bukan hanya membawa kesan kepada ekonomi tetapi juga membawa pelbagai impak dari segi sosiobudaya yang tanpa disedari turut meninggalkan kesan kepada sifat-sifat terpuji dan nilai-nilai moral sesuatu masyarakat.
“Justeru, para mahasiswa hari ini yang bakal mewarisi tamadun negara hendaklah ditanam dan dibentuk dengan nilai jati diri yang tinggi serta karakter individu yang sentiasa jujur dan amanah,” titah baginda.

Sultan Abdullah turut memuji memuji pencapaian graduan UiTM yang telah berjaya mencipta nama di persada dunia menerusi pencapaian akademik yang cemerlang, khususnya para graduan daripada bidang perakaunan.

“Beta juga berasa sukacita dengan prestasi dan pencapaian UiTM yang kini berada pada kedudukan yang membanggakan dalam senarai penarafan universiti di Asia dan dunia pada 2021 dan 2022.

“Beta turut berbangga dengan kejayaan 26 atlet UiTM yang terpilih untuk mewakili negara ke Temasya Sukan SEA ke-31 di Hanoi, Vietnam baru-baru ini,” titahnya.

Terdahulu, Al-Sultan Abdullah berkenan mewasalkan pemasyhuran Tengku Permaisuri Selangor Tengku Permaisuri Norashikin sebagai Pro-Canselor UiTM yang baharu.
Titah baginda mengenai rasuah dibuat ketika spekulasi bertiup kencang bahawa bekas perdana menteri Najib Razak, yang telah disabitkan kesalahan dan dijatuhi hukuman penjara 12 tahun atas kesalahan berkaitan rasuah,mungkin memohon pengampunan diraja.

Seteru politik mendakwa Najib dan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi, yang juga terlibat dalam perbicaraan rasuah, mendesak supaya pilihan raya umum awal diadakan untuk menjamin kebebasan mereka.

Najib telah diberikan penangguhan pelaksanaan sementara menunggu rayuan terakhirnya di Mahkamah Persekutuan selesai.

Baru-baru ini, bekas presiden Badan Peguam Malaysia Ambiga Sreenevasan melahirkan rasa kesal kerana bekas perdana menteri itu diundang ke istana.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/06/seri-paduka-semua-agama-kecam-rasuah-ia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Pemimpin Umno Berani Pergilah Menghadap Seri Paduka

Kalau Pemimpin Umno Berani Pergilah Menghadap Seri Paduka

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 177 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jun 8 2022 2 04 PMAhli Parlimen Padang Rengas Nazri Abdul Aziz berpendirian bahawa adalah tidak sopan bagi mana mana pemimpin Umno untuk terus menekan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob untuk mengadakan pilihan ...
Rasuah Sebut Sahaja Di Jabatan Mana Semua Nya Ada Malaysia Lubuk Perasuah

Rasuah Sebut Sahaja Di Jabatan Mana Semua Nya Ada Malaysia Lubuk Perasuah

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 137 hits
Mara tak campur tangan siasatan SPRM terhadap Mara Corp June 15 2022 Pengerusi Mara Azizah Mohd Dun berkata siasatan terhadap tiga pegawai kanan anak syarikat Mara itu telah selesai dan sudah dihantar kepada Jabatan Peguam Negara untuk tind...
Netizen Selalu Kecam Kenapa Saya Free Hair Bukan Semua Manusia Tak Bertudung Itu Hina Dan Jahat Kata Ashira

Netizen Selalu Kecam Kenapa Saya Free Hair Bukan Semua Manusia Tak Bertudung Itu Hina Dan Jahat Kata Ashira

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 168 hits
Baru baru ini penyanyi Ashira ada meluahkan rasa kesal kerana masih ramai netizen yang dm dan memberikan komen mengenai imejnya yang tidak bertudung Mengakui pernah mempunyai hasrat berhijab sepenuhnya Ashira menjelaskan dia hanya berani m
Hiburan Tak Comel Pun Netizen Kecam Ramai Gelak Tengok Kanak Kanak Tunjuk Jari Tengah Dekat Peniaga

Hiburan Tak Comel Pun Netizen Kecam Ramai Gelak Tengok Kanak Kanak Tunjuk Jari Tengah Dekat Peniaga

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 142 hits
Bak kata pepatah bagaimana acuan begitulah kuihnya berikutlah menunjukkan betapa pentingnya ibu bapa dalam mencorak sikap dalam diri anak anak Namun malangnya ada sesetengah kanak kanak yang bersikap biadap walaupun dalam usia setahun jagun...
New World Order Ppim Desak Pihak Berkuasa Agama Nyatakan Pendirian Malaysia Gazette 17 05 2022

New World Order Ppim Desak Pihak Berkuasa Agama Nyatakan Pendirian Malaysia Gazette 17 05 2022

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 187 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia mahu pihak berkuasa agama Islam negara ini menyatakan pendirian mereka berkenaan New World Order Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan mempersoalkan tindakan serta langkah yang diambil Jabatan ...
Baby Shima Dituduh Tunggang Agama Pula Pakai Baju Sopan Tutup Aurat Pun Neraka Tempat Kau

Baby Shima Dituduh Tunggang Agama Pula Pakai Baju Sopan Tutup Aurat Pun Neraka Tempat Kau

papar berkaitan - pada 3/6/2022 - jumlah : 311 hits
Setiap hari ada sahaja cerita baru yang hadir dari penyanyi kontroversi Baby Shima Pemilik nama sebenar Nor Ashima binti Ramli ini sepertinya sedang berusaha memancing perhatian netizen yang sentiasa bersedia memberikan kecaman Selepas teru...
Majlis Pembayaran Zakat Korporat Mcdonald S Malaysia Kepada Zakat Melaka Majlis Agama Islam Melaka

Majlis Pembayaran Zakat Korporat Mcdonald S Malaysia Kepada Zakat Melaka Majlis Agama Islam Melaka

papar berkaitan - pada 5/6/2022 - jumlah : 262 hits
McDonald s Malaysia menganjurkan Majlis Pembayaran Zakat Korporat Kepada Zakat Melaka Majlis Agama Islam Melaka pada 17 Mei 2022 lalu di Kompleks Anak Yatim Fatimah Al Zaharah Bukit Katil Melaka Majlis ini menyaksikan penyampaian bayaran za...
Hiburan Dengar Boleh Percaya Jangan Netizen Kecam Konsultan Bisnes Main Goreng Fakta Dalam Seminar

Hiburan Dengar Boleh Percaya Jangan Netizen Kecam Konsultan Bisnes Main Goreng Fakta Dalam Seminar

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 161 hits
Umum mengetahui bahawa bidang perniagaan atau bisnes bukan lah suatu bidang yang mudah untuk diceburi dan memerlukan pengetahuan serta kemahiran tinggi Oleh itu perunding perniagaan atau konsultan memainkan peranan yang penting dalam sesebu...
Aksi Ribuan Muslim Di Sejumlah Negara Kecam Politikus India Hina Nabi Muhammad

Aksi Ribuan Muslim Di Sejumlah Negara Kecam Politikus India Hina Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 102 hits
Aksi Ribuan Muslim di Sejumlah Negara Kecam Politikus India Hina Nabi Muhammad Pernyataan politikus Partai Bharatiya Janata India Nupur Sharma tentang Nabi Muhammad memicu kemarahan kaum muslim di berbagai negara
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional