Serba Tak Kena Apa Anak Buat Semua Kita Marah Rupa Rupanya Dia Nak Perhatian Mak Ayah Je


Bila badan letih, otak penat mulalah rasa stres. Kita rasa tak berdaya sehingga ada masanya kita lepaskan amarah pada anak-anak. Tambah lagi bila mereka buat hal. Memang teruk kita marahkan anak. Bukanlah tidak rasa bersalah, tetapi rasa stres mengatasi segalanya pada waktu itu. Kesannya, anak yang menjadi mangsa.

Anak-anak pula bila mahukan perhatian dari ibu dan ayahnya, mulalah mereka buat peragai pelik. Itulah yang menjadi pencetus kepada amarah kita.
Dalam perkongsian Ustaz Ebit Lew, katanya anak-anak yang aktif itu tandanya mereka sihat dan pandai. Mereka buat begitu kerana dahagakan kasih sayang ibu ayahnya. Tambah Ustaz Ebit lagi, sebagai ibu ayah kita perlu belajar untuk memandang anak-anak sebagai amanah. Banyakkan solat dan mengadu kepada Allah SWT. Zikir dan berdoalah selalu, banyakkan juga solat taubat.

BERDOSA ORANG MELEPASKAN GERAM PADA ANAK-ANAK
Bila anak saya dua sekali demam. Demam rindu. Rahmat Allah.
Pernah seorang wanita mesej saya tanya dia hari-hari pukul anak-anaknya. Cubit anaknya. Siang malam mengamuk di rumah. Macam mana saya tak mengamuk, dia pukul adiknya. Menjerit 24 jam. Sepahkan rumah. Main bedak bertabur satu rumah. Kadang-kadang kencing berak pun jadi mainan. Penatlah saya. Ustaz macam mana saya nak sabar dan bahagia. Saya tak tahan saya marah dan pukul lepas tu rasa menyesal. Saya risau perangai anak-anak ni.
JAWAB SAYA SEBENARNYA ANAK-ANAK YANG AKTIF TANDA ANAK TU SIHAT DAN PANDAI. INSYAALLAH BAKAL DAIE BESAR. ANAK-ANAK BUAT SEMUA TU KERANA DAHAGAKAN BELAIAN KASIH SAYANG. BELAJAR LIHAT SEMUA INI AMANAH. SOLAT MENGADU PADA ALLAH. ZIKIR DAN DOA. BANYAK TAUBAT. BERDOSA ORANG LEPASKANA GERAM PADA ANAK-ANAK.
Suami pula perlulah membantu kerja-kerja di rumah. Peluk dan sayang isteri. Isteri dahaga perhatian suami. Berilah masa cium isteri dan anak-anak. Pegang tangan mereka lafaz sayang pada anak-anak. Ibu cerita baik bapa pada anak-anak. Bapa cerita baik ibu depan anak-anak. Jangan sesekali bergaduh depan anak-anak.

Cucu Rasulullah S.A.W dan sahabat yang kecil-kecil ada pernah pecahkan barang, main belakang Nabi S.A.W masa solat, main berlari melompat menunggang Rasulullah S.A.W tapi Rasulullah S.A.W tak rasa malu bahkan anak-anak ini bila besar menjadi seperti Rasulullah S.A.W. Sifat dan akhlak serta kecintaan mereka.
Artikel Menarik: [Kalau Anak Sedang Tantrum, Ibu Ayah Jangan Tantrum Juga. Cara Ini Kurang Tepat]
Saya ingat seorang anak sekolah rendah ditanya apa itu love. Jawabnya love tu time.kita bekerja untuk anak-anak. Sekarang kita lupakan mereka. Kita pandang dan beri perhatian pada phone. Tapi tak beri perhatian kepada keluarga. Kita beri perhatian pada kerja dan kawan-kawan tapi tak beri perhatian pada keluarga. Apa dah jadi dengan kita. Ya Allah ampunkan diriku ini.

Anak-anak dahagakan kasih sayang ibubapanya. Ingatlah apa sahaja yang anak anak buat bukan kerana jahat tapi kerana mereka dahagakan perhatian, belaian dan kasih sayang. Kita sendiri yang dah besar ni pun rindu nak berbual dengan mak ayah. Yang tiada mak ayah rindu nak panggil mak..nak panggil ayah. Perkataan itu jadi ubat bagi anak. Sayangi dan belailah anak-anak.

Bersabarlah jika anak-anak buat perangai. Ada sebab tersendiri mengapa mereka mencari peluang untuk memastikan anda memberi sepenuh perhatian kepada mereka. Saat mereka mendambakan kasih sayang dari anda, mereka tidak terfkir apa yang dibuat itu salah atau tidak.
Artikel Menarik: [Suami Pandang Isteri Bagaikan Bidadari, Ini Rahsianya. Kena Buat Ni!]
Apa yang anak-anak tahu, asalkan ia dapat buat ibu ayah beri perhatian padanya, itulah yang dia akan buat. Kemudian kita marahkan dia pula, tidakkah kita rasa bersalah?
 
 
The post Serba Tak Kena, Apa Anak Buat Semua Kita Marah. Rupa-Rupanya Dia Nak Perhatian Mak Ayah Je appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/serba-tak-kena-apa-anak-buat-semua-kita-marah-rupa-rupanya-dia-nak-perhatian-mak-ayah-je/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Belajar Asyik Susah Nak Faham Petanda Anak Ada Gangguan Belajar Mak Ayah Kena Kenal Pasti

Belajar Asyik Susah Nak Faham Petanda Anak Ada Gangguan Belajar Mak Ayah Kena Kenal Pasti

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 293 hits
Anak kita berbeza beza Ada yang mudah mengingati pembelajaran dengan mudah dan ada pula yang agak lambat perkembangannya Lebih lebih lagi ketika pembelajaran melibatkan kemahiran menulis dan membaca Ada kanak kanak yang mungkin berdepan kes...
Anak Lelaki Perlu Keluar Dari Rumah Mak Ayah Bila Sudah Berkhawin

Anak Lelaki Perlu Keluar Dari Rumah Mak Ayah Bila Sudah Berkhawin

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 150 hits
Perkahwinan merupakan satu alam baru bagi mereka yang memilih untuk menamatkan zaman bujang mereka Perkahwinan datang dengan tanggungjawab yang perlu dipenuhi dan dilaksanakan oleh si suami dan juga si isteri Sebagai ibubapa kita perlu biar...
Ayah Nak Kahwin Biarkan Tapi Mama Tak Perlu Erra Ded4h Apa Yg Anak Dia Cakap Lps Engku Emran Kahwin

Ayah Nak Kahwin Biarkan Tapi Mama Tak Perlu Erra Ded4h Apa Yg Anak Dia Cakap Lps Engku Emran Kahwin

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 314 hits
PENYANYI dan pelakon Erra Fazira tidak menolak takdir untuk bergelar isteri kembali jika bertemu dengan lelaki yang sesuai Menurut Erra atau nama sebenarnya Fazira Wan Chek 47 dia hanya akan meneruskan hasratnya itu sekiranya mendapat perse...
Patutlah Barang Sampai Dia Nak Buka Rupanya Anak Order Mainan Sampai Rm700

Patutlah Barang Sampai Dia Nak Buka Rupanya Anak Order Mainan Sampai Rm700

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 430 hits
Patutlah setiap kali barang yang saya order sampai dia nak buka cakap barang dia rupanya ada yang dia nantikan tanpa pengetahuan kami suami isteri Tak sangka anak berusia 4 tahun membuat pesanan barang permainan melalui online tanpa pengeta...
Bukan Ibu Saja Lagi Dekat Anak Dengan Ayah Lagi Buat Anak Jadi Hebat Serba Serbi

Bukan Ibu Saja Lagi Dekat Anak Dengan Ayah Lagi Buat Anak Jadi Hebat Serba Serbi

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 299 hits
Pengorbanan ibu dalam membesar dan mendidik anak sememangnya tidak perlu disangkal lagi namun jasa ayah tidak boleh dipandang rendah dalam mendidik anak anak Anak anak yang lebih rapat dan dekat dengan ayahnya terbukti mampu menjadi anak ya...
Anak Suka Conteng Dinding Normal Ibu Ayah Marah Tanpa Usul Periksa Tu Silap

Anak Suka Conteng Dinding Normal Ibu Ayah Marah Tanpa Usul Periksa Tu Silap

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 313 hits
Ibu pernah tak ternampak anak selalu menconteng dinding rumah Pasti ibu naik angin dan geram tengok dinding rumah kotor Namun tahukah mama papa yang aktiviti ini sememangnya memberi kelebihan kepada anak anda Menurut Parent Connect Consulta...
Nak Jadi Ayah Yang Hebat Tak Perlu Pun Berhabis Ribu Ringgit Cukup Bawa Bersiar Siar Selamanya Anak Akan Ingat

Nak Jadi Ayah Yang Hebat Tak Perlu Pun Berhabis Ribu Ringgit Cukup Bawa Bersiar Siar Selamanya Anak Akan Ingat

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 178 hits
Tanyalah mana mana anak sekalipun siapakah idola mereka Pasti jawapan mereka Ayah saya Nak jadi macam ayah Ayah ibarat super hero buat anak anak ayahlah pelindung keluarga sebab itulah tugas sebagai ayah sangat berat Ayah perlu menunjukkan ...
Kenapa Aku Buat Semua Kerja Rumah Sebab Aku Ada Anak Lelaki Ayah Cerminan Anak

Kenapa Aku Buat Semua Kerja Rumah Sebab Aku Ada Anak Lelaki Ayah Cerminan Anak

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 429 hits
Sebenarnya dalam rumahtangga kita perlu banyak bertolak ansur dengan pasangan kita dan juga anak anak Sebagai isteri jika anda rasa tak mampu jangan paksa diri lakukan semua kerja Itu hanya akan mencederakan emosi anda sendiri Kita manusia ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan

Quick To Act Against Citizens Slow To Act Against Politicians