Serangan Jantung Tak Kira Usia Berkait Gaya Hidup Dan Pemakanan Kata Pakar


 
Seorang pakar kesihatan berkata golongan muda lingkungan umur bawah 40 tahun juga kini sudah menghidapi penyakit tiga serangkai iaitu darah tinggi, kolestrol dan kencing manis.PETALING JAYA: Seorang pakar kesihatan mengakui statistik golongan muda yang menghidapi penyakit jantung semakin meningkat atas beberapa faktor dan antaranya perubahan gaya hidup lama kepada gaya hidup moden.
Doktor perubatan am, Dr Zubaidi Ahmad berkata golongan muda lingkungan umur bawah 40 tahun juga kini sudah menghidapi penyakit tiga serangkai iaitu darah tinggi, kolestrol dan kencing manis.
“Kalau kita lihat dari segi pemakanan itu sendiri tidak dinafikan bahawa kita sekarang banyak makan makanan yang bukan ‘real food’ atau makanan yang sebenar.
“Kita banyak makan makanan yang berproses yang mempunyai banyak karbohidrat atau karbohidrat berproses.
“Karbohidrat berproses ini membekalkan terlalu banyak gula sehingga tidak ada fiber, vitamin dan mineral di dalamnya,” katanya ketika dihubungi FMT.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kematian dalam kalangan orang yang aktif bersukan kerana sakit jantung.
Beberapa laporan media sebelum ini melaporkan terdapat individu yang sedang melakukan aktiviti sukan seperti berbasikal meninggal akibat serangan jantung.
Dalam pada itu, Zubaidi berkata masalah tidak cukup tidur dan rehat juga antara punca orang muda masa ini mengalami serangan jantung.
Katanya, kesukaran untuk tidur itu mungkin disebabkan pekerjaan atau mengalami gangguan tidur
Kata Zubaidi lagi, masalah tekanan atau stress juga boleh menyebabkan sakit jantung.
“Seseorang boleh mengalami tekanan di tempat kerja, hubungan bersama kawan, bersama pasangan dan terhadap persekitaran. Contohnya apabila pergi kerja jalan sesak, balik kerja juga jalan sesak dan sebagainya.
“Yang terakhir apabila mereka langsung tak melakukan sebarang aktiviti fizikal. Kalau kita lihat, WHO menggariskan sekurangnya 30 minit aktiviti fizikal yang sederhana. Maksudnya kita jalan dan bergerak. Kebanyakan kita hanya duduk sahaja tak gerak,” katanya.
3 punca serangan jantung
Zubaidi turut mengariskan tiga jenis punca penyakit jantung iaitu ‘myocardial infarction’, ‘cardiac arrest’ dan ‘myocarditis’.
Beliau berkata seseorang boleh mengalami myocardial infarction apabila ada sejarah mengalami penyakit tiga serangkai dan ia akan menyebabkan, saluran darah di jantung tersumbat.
“Pada tahap ini kebiasaannya pesakit akan merasa sakit pada dada dahulu dan selepas itu barulah dia mungkin akan ‘collapse’ atau tak sedarkan diri,” katanya.
Zubaidi berkata seseorang menghidapi ‘cardiac arrest’ pula apabila elektrik dalam jantung kita tiba-tiba berhenti dan selalunya ada risiko sendiri.
“Contohnya orang yang pernah alami serangan sakit jantung. Jadi alami kerosakan pada otot jantung sehingga menyebabkan perjalanan elektrik dalam jantung terganggu. Ia kebiasaannya berlaku dan selalu terjadi pada atlet dan pemain bola sepak yang jantung mereka berhenti tiba-tiba,” katanya.
Beliau berkata, bagi individu yang menghidapi ‘myocarditis’ pula, serangan berlaku apabila menghadapi keradangan pada otot jantung dan ia kebiasaannya disebabkan sama ada jangkitan virus atau toksik pada persekitaran.
“Jadi selalunya masalah ‘myocarditis’ ini kadang-kadang tidak tahu sebab keradangannya. Tetapi bila seseorang itu melakukan pekerjaan secara berterusan akan menyebabkan jantung akan berhenti berfungsi,” katanya. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/01/serangan-jantung-tak-kira-usia-berkait.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lelaki Tular Rebah Di Restoran Maut Akibat Serangan Jantung Kata Polis

Lelaki Tular Rebah Di Restoran Maut Akibat Serangan Jantung Kata Polis

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 170 hits
Gambar tular menunjukan seorang lelaki rebah di sebuah restoran PETALING JAYA Polis mengesahkan lelaki dilaporkan rebah ketika bersarapan di sebuah restoran di Bukit Sentosa Rawang meninggal dunia akibat penyakit jantung kronik Ketua Polis ...
Jantung Mak Pah Boleh Tahan Lagi 10 Tahun Kata Doktor Pakar

Jantung Mak Pah Boleh Tahan Lagi 10 Tahun Kata Doktor Pakar

papar berkaitan - pada 4/1/2022 - jumlah : 193 hits
Assalamualaikum Hi korang Macam yang SA hint kat korang dalam entry awal pagi tadi eh awal ke hahaha alaaa dalam entry first tu la kan SA ada cakap ada berita gembira tentang Mak Pah Semalam Mak Pah pi IJN dengan adik bongsu yearly check up...
Pakar Bedah Memindahkan Jantung Babi Kepada Pesakit Manusia Yang Hampir Mati

Pakar Bedah Memindahkan Jantung Babi Kepada Pesakit Manusia Yang Hampir Mati

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 176 hits
Sepasukan doktor telah berjaya memindahkan jantung daripada babi yang diubah suai secara genetik ke dalam dada seorang lelaki dari Maryland dalam usaha terakhir untuk menyelamatkan nyawanya yang tidak mempunya harapan untuk hidup Pembedahan...
Lelaki Hidup Dengan Jantung Babi Pernah Disabit Kesalahan Tikam Mangsa Hingga Lumpuh

Lelaki Hidup Dengan Jantung Babi Pernah Disabit Kesalahan Tikam Mangsa Hingga Lumpuh

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 119 hits
Lelaki Hidup Dengan Jantung Babi Pernah Disabit Kesalahan Tikam Mangsa Hingga Lumpuh SEORANG lelaki yang menjadi manusia pertama hidup menerusi pemindahan jantung babi pernah menikam seorang lelaki tujuh kali sehingga menyebabkan mangsa lum...
Pakar Bedah As Berjaya Pindahkan Jantung Babi Ke Manusia Pertama Kali Di Dunia

Pakar Bedah As Berjaya Pindahkan Jantung Babi Ke Manusia Pertama Kali Di Dunia

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 208 hits
Pakar bedah AS berjaya pindahkan jantung babi ke manusia pertama kali di duniaSEORANG lelaki dari Maryland yang menghidapi penyakit jantung telah selamat menjalani pembedahan pemindahan organ membabitkan jantung babi yang diubah suai secara...
Pertama Dalam Sejarah Manusia Pakar Bedah Berjaya Lakukan Pemindahan Jantung Khinzir Di Ubah Genetik Kepada Lelaki

Pertama Dalam Sejarah Manusia Pakar Bedah Berjaya Lakukan Pemindahan Jantung Khinzir Di Ubah Genetik Kepada Lelaki

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 159 hits
Sekumpulan pakar bedah berjaya melakukan prosedur pemindahan organ atau transplan pertama jantung khinzir yang telah diubah genetik ke tubuh manusia kepada seorang lelaki berusia 57 tahun lapor Mirror Pembedahan pertama dalam sejarah manusi...
Misi Gaya Hidup Sihat 2022 Jom Amalkan

Misi Gaya Hidup Sihat 2022 Jom Amalkan

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 197 hits
Dah masuk hari kelima 2022 Masih belum terlamat untuk kita mengamalkan gaya hidup sihat Usahakan dengan sebaik mungkin untuk menerapkan beberapa kebiasaan sihat bersama keluarga agar kita terus terhindar daripada virus Covid 19 dan penyakit...
Bukan Mabuk Tapi Kena Serangan Jantung Rempuh 3 Kenderaan

Bukan Mabuk Tapi Kena Serangan Jantung Rempuh 3 Kenderaan

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 153 hits
Tindakan seorang wanita yang menuduh pemandu lori mabuk sehingga melanggar beberapa buah kenderaan nyata mengundang kemarahan pengguna laman sosial Ia kerana pemandu lori yang dikenali sebagai Shukri mengalami sakit jantung semasa kejadian ...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus