Seorang Lelaki Muslim Jadi Hero Apabila Gadaikan Nyawa Demi Selamatkan Gereja Kristian


Kewujudan penduduk berbilang agama dan bangsa di Malaysia tidak menghalang rakyat negara ini untuk terus hidup dalam keadaan aman damai tanpa sebarang salah faham.
Warga Malaysia sepatutnya bersyukur kerana tiada peristiwa yang meragut nyawa berlaku dek pertelingkahan agama seperti kisah yang berlaku di negara seberang ini.
Kisah berlaku 16 tahun lalu Menurut Coconuts, dalam kejadian yang berlaku 16 tahun lalu, seorang lelaki beragama Islam dikenali sebagai Riyanto sanggup meng0rbankan diri sendiri demi menyelamatkan sebuah gereja yang dipenuhi dengan masyarakat berlainan pegangan dan agama daripada dirinya.

Berikutan kejadian itu, Riyanto dilabel sebagai wira negara dan menjadi simbol sebenar kepercayaan Bhineka Tunggal Ika (Perpaduan dalam Kepelbagaian) di negara seberang itu.
Kejadian selepas kejatuhan Suharto Keadaan huru-hara selepas kejatuhan pemerintahan Suharto. Manakala organisasi pengganas seperti Al-Q4eda dan Jemaah Islam1yah pula begitu kuat merancang pengeb0man gereja besar-besaran di seluruh Indonesia.
Banser, sebuah organisasi pemuda Islam Nahdlatul Ulama (NU) mempunyai tradisi turun temurun untuk ahli-ahlinya mengawal gereja di seluruh Indonesia sebagai satu tanda muhibbah terhadap saudara-saudara beragama Kristian.
Salah satu daripada gereja yang akan dikawal adalah Gereja Eben Haezar yang terletak di Mojokerto, Jawa Timur. Riyanto yang berusia 25 tahun pada ketika itu adalah salah seorang daripada empat orang sukarelawan Banser yang ditugaskan untuk berkawal di Gereja Eben pada waktu malam.
Beratus-ratus orang yang menyambut perayaan Krismas telah menghadiri upacara Christmas Eve yang diadakan di Gereja Eben pada waktu itu sebelum seorang pengunjung menyedari satu bungkusan mencurigakan berwarna hitam diletakkan berdekatan dengan kawasan hadapan gereja tersebut.
Riyanto tidak lari, sebaliknya… Riyanto kemudiannya keluar untuk memeriksa bungkusan tersebut dan mendapati kotak berkenaan dipenuhi wayar dan kabel. Sedar bahawa kotak di depannya mengandungi b0m, Riyanto tidak lari untuk menyelamatkan diri sendiri seperti yang akan dilakukan kebanyakan orang.
Sebaliknya, lelaki tersebut menjerit menyuruh semua pengunjung gereja berlari dan beredar dari kawasan itu secepat mungkin sambil matanya liar mencari longkang atau kawasan untuk membuang b0m itu sejauhnya.
Belum sempat membuangnya, b0m tersebut melet0p di tangan Riyanto dan menyebabkan badannnya melayang 100 meter ke udara akibat kesan letupan tersebut. Riyanto mening gal dunia serta merta di lokasi kejadian. 18 orang individu terbun0h pada malam itu di sembilan buah gereja lain di serata bandar Indonesia.

Jumlah tersebut mungkin lebih tinggi kalau bukan kerana sikap prihatin dan tindakan pantas yang diambil Riyanto. Oleh sebab pengorbanan berani yang dilakukannya, Riyanto diingati sehingga hari ini dan sebuah jalan telah dinamakan sempena namanya di Mojokerto sebagai tanda peringatan kepada lelaki berani itu
Riyanto membuktikan bahawa masih ada individu yang mementingkan nilai kemanusiaan dan tidak ragu-ragu untuk membantu masyarakat berlainan pegangan walaupun mempunyai agama yang berbeza.
Individu seperti Riyanto wajar kita contohi kerana Islam tidak membataskan kita untuk membezakan perbuatan baik dan pertolongan hanya kepada orang Islam sahaja.
Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.
Sumber : lobakmerah
The post Seorang Lelaki Muslim Jadi Hero Apabila Gadaikan Nyawa Demi Selamatkan Gereja Kristian appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/seorang-lelaki-muslim-jadi-hero-apabila-gadaikan-nyawa-demi-selamatkan-gereja-kristian/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kejadian Yang Mengharukan Apabila Wanita Yang Tidak Disangka Ini Adalah Salah Seorang Dari 350 Orang Yang Memeluk Islam

Kejadian Yang Mengharukan Apabila Wanita Yang Tidak Disangka Ini Adalah Salah Seorang Dari 350 Orang Yang Memeluk Islam

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 677 hits
Subhanallah sesuatu yang terjadi ada hikmahnya Tidak semua nampak perancangannya Semoga artikel dibawah ini akan buat anda terharu Jumaat lalu umat Islam dikejutkan dengan berita menyedihkan di mana berlaku tembakan rambang di dua masjid di...
Demi 2 Anaknya Seorang Ayah Nekat Pakai Gaun Ke Sekolah Untuk Rayakan Hari Ibu

Demi 2 Anaknya Seorang Ayah Nekat Pakai Gaun Ke Sekolah Untuk Rayakan Hari Ibu

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 295 hits
Semua orangtua tentu ingin memberikan kebahagiaan bagi anaknya Termasuk seorang pria yang bernama Chatchai Parn uthai ini Chatchai merupakan seorang duda asal Thailand yang telah memiliki 2 anak Chatchai yang tak ingin anaknya kecewa pun ne...
Bangga Menjadi Seorang Muslim Ini Biodata Naila Hassan Pegawai Polis Muslim Tertinggi New Zealand

Bangga Menjadi Seorang Muslim Ini Biodata Naila Hassan Pegawai Polis Muslim Tertinggi New Zealand

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 433 hits
Sera ngan yang berlaku di Crhis htchurch pada hari jumaat lepas benar benar menggemparkan seluruh dunia terutamanya penganut agama Islam Tem bakan rambang yang dilepaskan keatas jema ah jem aah yang hadir ke Masjid Crhis htchurch untuk menu...
Ramy Shehata Remaja Muslim Yang Diangkat Sebagai Hero Di Itali

Ramy Shehata Remaja Muslim Yang Diangkat Sebagai Hero Di Itali

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 356 hits
MILAN 15 Rejab 1440H Jumaat Seorang remaja yang terperangkap dalam serangan ke atas sebuah bas sekolah di Italy diangkat sebagai hero dan mendapat pujian rakan sekelasnya kerana menyelamat semua pelajar di dalam bas itu Dalam kejadian itu s...
Jembatan Ambruk Siswa Sd Di Pandeglang Harus Bertaruh Nyawa Untuk Sekolah

Jembatan Ambruk Siswa Sd Di Pandeglang Harus Bertaruh Nyawa Untuk Sekolah

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 183 hits
Dia menyampaikan jembatan yang memiliki panjang lebih dari 10 meter dan lebar satu meter ini sebelumnya dibangun warga secara swadaya Bagian bawah jembatan di sungai Ciseukeut ini dibeton oleh warga dan belum ada pembangunan khusus yang dan...
Jangan Ingat Hisap Rokok Luar Rumah Dalam Rumah Akan Bebas Asap Rokok Asap Rokok Tetap Akan Melekat Membahayakan Nyawa

Jangan Ingat Hisap Rokok Luar Rumah Dalam Rumah Akan Bebas Asap Rokok Asap Rokok Tetap Akan Melekat Membahayakan Nyawa

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 240 hits
Ramai yang beranggapan bahawa kalau merokok jauh dari rumah ataupun dalam kereta dengan membuka tingkap asap tersebut akan terus berlalu Tapi sedarkah anda kesan asap rokok tersebut tidak akan hilang dan boleh membahayakan nyawa orang lain ...
Caruman Perkeso Insuran Nyawa Paling Murah Tetapi Terbaik Di Malaysia

Caruman Perkeso Insuran Nyawa Paling Murah Tetapi Terbaik Di Malaysia

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 385 hits
Petubuhan Kebajikan Sosial merupakan sebuah agensi kerajaan yang ditubuhkan untuk mentadbir dan melaksanakan skim keselamatan sosial dibawah Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969 bagi menyediakan perlindungan keselamatan sosial kepada pekerj...
Serangan Christchurch Tidak Cukup 49 Nyawa Suspek Rancang Serangan Lain Kata Ardern

Serangan Christchurch Tidak Cukup 49 Nyawa Suspek Rancang Serangan Lain Kata Ardern

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 312 hits
New Zealand Prime Minister Jacinda Ardern speaks to representatives of the Muslim community at Canterbury refugee centre in Christchurch March 16 2019 Foto Reuters WELLINGTON 16 Mac Suspek pembunuhan di Christchurch sering mengembara di sel...
Punca Dap Mengamuk Apabila Umno Dan Pas Bersatu

Punca Dap Mengamuk Apabila Umno Dan Pas Bersatu

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 264 hits
SD Salleh Apa menyebabkan DAP menyalak macam anjing gila apabila Umno dan PAS bersatu Sebabnya adalah jika Umno dan PAS bersatu dan sekiranya kita campur kerusi Umno kerusi PAS dan 30 kerusi di bawah maka kerusi parlimen Barisan Nasional ak...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


United States President Joe Biden Signs A Rule To Ban Tiktok In The United States Here S The Reason

Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat