Senjata Biologi Pra Covid 19 Dalam Sejarah Perang Dunia


Ejen biologi akibatkan kemudaratan pada populasi yang disasar
SENJATA biologi bukan perkara yang baru. Sejak ribuan tahun, ejen biologi telah digunakan sebagai senjata keganasan (bioterorisme) untuk mengakibatkan kemudaratan kepada populasi yang disasarkan. Selain daripada populasi manusia, haiwan dan juga tumbuhan turut menjadi sasaran bioterorisme.

Pada abad ke 14, bangsa Tatar telah menyerang bandar Kaffa yang kini terletak di Eropah Timur dengan meletupkan mayat askar mereka yang sudah dijangkiti wabak di bandar tersebut.

Semasa tahun 1754 sehingga 1767 dalam Perang Perancis-Indian, British telah menyebarkan wabak cacar ke atas puak-puak orang Asli Amerika. Pada 24 Jun 1763, selimut dan sapu tangan yang telah dijangkiti telah diedarkan kepada mereka untuk mengurangkan populasi orang Asli yang menentang British ketika itu.

Dalam Perang Dunia Pertama, Jerman pula telah menyebarkan jangkitan wabak kepada haiwan ternakan dengan mencemarkan makanan haiwan dengan B. anthracis (anthrax) dan Burkholderia mallei (glanders) untuk dieksport ke Rusia. Ejen biologi itu telah berjaya membunuh 4500 ekor lembu dan lebih daripada 200 ekor keldai.

Jepun pula telah menjalankan eksperimen bioterorisme di Manchuria dari tahun 1932 sehingga tahun 1945. Di sebuah fasiliti kajian di bandar Ping Fan, tahanan penjara telah dijangkiti dengan B. anthracis, Neisseria meningitidis, Shigella spp., B. mallei, Salmonella typhosa, Vibrio cholerae, Y. pestis, virus cacar v, dan agen penyebab penyakit lain. Di samping itu, di bandar, beberapa orang Cina telah dicemarkan sumber air dan makanan mereka dengan ejen peperangan biologi. Kutu yang telah dijangkiti turut dilepaskan daripada pesawat. Seramai 10 ribu mangsa telah terkorban dalam peperangan biologi tersebut.

Banduan di kem-kem tahanan Nazi pula telah dijangkiti secara paksa dengan Rickettsia prowazekii, rickettsia mooseri, virus hepatitis A, dan Plasmodium spp. Mereka turut dijadikan bahan uji kaji rawatan vaksin bagi wabak tersebut.

Bagi melawan kuasa Jerman, British juga menjalankan eksperimen bom dengan spora B. anthracis di Pulau Gruinard berhampiran pantai Scotland pada tahun 1941 dan 1942. Spora anthrax tersebut yang dapat bertahan selama 45 tahun selepas selepas Perang Dunia Kedua.

Amerika Syarikat turut melakukan eksperimen dengan virus yang sama dalam Korean War dan manusia telah dijadikan sebagai bahan uji kaji untuk melihat sejauh mana virus ini boleh tersebar menerusi udara.

Selain itu, terdapat lagi beberapa contoh ejen biologi yang digunakan untuk bioterorisme, seperti yang berlaku dalam krisis US-China-Korea Utara pada tahun 1952, genosid puak orang Asli di Brazil pada tahun 1969, Perang US-Vietnam pada tahun 1962 dan Perang Teluk di Iraq pada tahun 1991.

Malah virus Ebola turut dirancang untuk dijadikan sebagai senjata biologi pada tahun 1994, sebelum menjadi pendemik di benua Afrika pada tahun 2014, 20 tahun kemudiannya.

Oleh: Hanis Noor
Pegawai Penyelidik IRIS Institute

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2020/04/senjata-biologi-pra-covid-19-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sejarah Wabak Dalam Dunia Islam

Sejarah Wabak Dalam Dunia Islam

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 321 hits
Hidayatullah com Dalam catatan sejarah Islam banyak diungkap terjadinya wabah Ibnu Hajar Al Asqalany dalam Badzlu al Maa un fii Fadhli ath Thaa un mengemukakan secara ringkas hasil penelitiannya terkait wabah tha un Menyitir perkataan Abu H...
Covid 19 Statistik Kes Dunia

Covid 19 Statistik Kes Dunia

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 271 hits
Statistik terbaru WHO menunjukkan wabak pandemik COVID19 di Amerika Syarikat dan negara negara Eropah khususnya Itali Sepanyol dan Perancis lebih buruk berbanding asal wabak itu China Pengalisis antarabangsa jangka AS hadapi situasi paling ...
Sejarah Pasal Basuh Tangan Dalam Dunia Perubatan Yang Mungkin Anda Tak Terfikir

Sejarah Pasal Basuh Tangan Dalam Dunia Perubatan Yang Mungkin Anda Tak Terfikir

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 337 hits
Jangan pandang remeh terhadap kepentingan basuh tangan untuk jaga kesihatan tubuh badan anda Peringatan di atas tu lebih mudah untuk difahami dalam suasana dunia dilanda wabak Covid 19 sekarang Tambah pulak Covid 19 ni satu penyakit baru un...
Covid 19 As Catat Kes Positif Paling Tinggi Di Dunia Setakat Ini Lebih 400 Ribu Secara Keseluruhan

Covid 19 As Catat Kes Positif Paling Tinggi Di Dunia Setakat Ini Lebih 400 Ribu Secara Keseluruhan

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 233 hits
Semakin hari semakin banyak kes kematian yang dilaporkan di seluruh dunia dengan catatan seramai 82 037 kes kematian daripada jumlah keseluruhan cecah 1 4 juta kes positif Covid 19 di dunia Terkini Amerika mencatat kes positif Covid 19 pali...
9 Hal Yang Terjadi Di Dunia Jika Corona Covid 19 Berakhir

9 Hal Yang Terjadi Di Dunia Jika Corona Covid 19 Berakhir

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 175 hits
Corona covid 19 terus menyebar ke seluruh penjuru dunia hingga kini
Korban Covid 19 Di Seluruh Dunia Melebihi 75 000

Korban Covid 19 Di Seluruh Dunia Melebihi 75 000

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 169 hits
ANGKA korban Covid 19 di seluruh dunia melebihi 75 945 pada Selasa lapor agensi berita Anadolu memetik Johns Hopkins University Sejak pertama kali dikesan di Wuhan China Disember lalu virus Covid 19 sudah merebak ke sekurang kurangnya 184 n...
Hampir Sejuta Orang Dijangkiti Covid 19 Di Seluruh Dunia 50 Ribu Mati

Hampir Sejuta Orang Dijangkiti Covid 19 Di Seluruh Dunia 50 Ribu Mati

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 260 hits
Malaysiakini Dalam pekembangan terkini hampir sejuta orang di seluruh dunia telah disahkan positif wabak Covid 19 Data Johns Hopkins University setakat 7 47 malam tadi mencatatkan 952 171 kes jangkitan di seluruh dunia Seramai 48 320 pula m...
Mendagri Tito Pusat Dan Daerah Harus Sinergi Kita Perang Lawan Covid 19

Mendagri Tito Pusat Dan Daerah Harus Sinergi Kita Perang Lawan Covid 19

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 119 hits
Mantan Kapolri itu mengingatkan berapa poin yang pertama soal perlunya peningkatan kapasitas kesehatan
Fakta Kota Terhoror Dunia Tempat Mayat Covid 19 Dibiarkan Di Jalanan

Fakta Kota Terhoror Dunia Tempat Mayat Covid 19 Dibiarkan Di Jalanan

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 473 hits
Fakta Kota Terhoror Dunia Tempat Mayat COVID 19 Dibiarkan di JalananMayat tak bertuan dibiarkan dipinggir jalanCOVID 19 Di Ecuador mayat bergelimpangan New York tumpang kebumi di tamanPANIK HOROR COVID 19 DI ECUADOR AMERIKA SELATAN MAYAT BE...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024