Senaman Yoga Sejam Sehari Mampu Kawal Penyakit Kencing Manis


Advertisement
Advertisement
Biasanya para doktor akan menyarankan kepada pesakit kencing manis atau diabetes untuk melakukan beberapa jenis senaman sebagai bantuan kecergasan untuk membolehkan para pesakit mencapai kesihatan fizikal dan mental dengan lebih baik.
Walau bagaimanapun, perunding Yoga kepada Perdana Menteri India, Narendra Modi iaitu Dr. Nagendra telah memperkenalkan protokol yoga selama 60 minit bertujuan untuk melawan sakit kencing manis.
Pakar yoga yang berusia 77 tahun itu yakin bahawa amalan India kuno adalah salah satu jenis rawatan yang amat berkesan untuk mencegah dan memantau penyakit kencing manis.
Menurut beliau, orang-orang dari negara seperti India, China dan Malaysia secara genetik begitu cenderung untuk menghidap penyakit diabetes melitus jenis 2.
Oleh disebabkan itu katanya, adalah sangat penting untuk semua pesakit diabetes mengamalkan gaya hidup sihat supaya dapat hidup dengan kesihatan yang lebih baik walaupun menghidap penyakit ini.
Malahan, pakar terkemuka dari persatuan yoga utama di India telah pun membuat kajian bagaimana yoga juga dapat mengawal gejala dan komplikasi berkaitan penyakit diabetes jenis 2.
Melalui kajian yang telah dilakukan, mereka mendapati latihan yoga selama sejam sehari dapat mencetuskan dimensi baharu berbanding amalan berjalan kaki selama satu jam kerana ia dapat mengawal penyakit diabetes dan juga dapat mengurangkan pengambilan ubat.
Yoga juga mempunyai berbagai jenis dan antara yang popular adalah hatna yoga iaitu sistem latihan fizikal dan pernafasan serta meditasi yang akan membolehkan pengamalnya mencapai kesihatan fizikal dan mental yang lebih baik.
Protokol Senaman Yoga Yang Biasa
Mengenai kelaziman diabetis jenis 2, Dr Nagendra yang juga Canselor universiti yoga, Swami Vivekananda Yoga Anusandhana Samsthana di Bengaluru serta telah menjadi perunding Yoga Modi sejak tahun 1980-an berkata, pakar yoga telah memperkenalkan protokol yoga selama 60 minit bagi melawan penyakit itu.
Menurut guru yoga itu, manfaat protokol tersebut telah dikaji secara meluas di 60 daerah di India dan usaha penyelidikan tersebut telah diperakui oleh Persatuan Diabetes Amerika di San Francisco.
Biasanya, protokol yoga untuk diabetes jenis 2 bermula dengan doa pembuka, diikuti dengan beberapa latihan pemanasan badan bagi menyediakan badan untuk gaya yoga yang lebih sukar.
Selepas sesi pemanasan, surya namaskaram (ucap selamat kepada matahari) merupakan kombinasi yoga dan pranayama (pernafasan terkawal) dilakukan.
"12 langkah Surya namaskaram membawa fleksibiliti umum badan sebagai persediaan untuk asanas yang seterusnya.
"Ini (ucap selamat kepada matahari) biasanya dilakukan dengan menghadap matahari dan setiap langkah disertai dengan peraturan semasa bernafas," jelas Nagendra.
Bahagian seterusnya ialah dari protokol yoga melibatkan postur baring, postur meniarap dan duduk. Untuk posisi baring, pengamal akan terlentang; postur meniarap, individu itu akan meniarap (atas perutnya) sebagai cara 'pemulihan' dan biasanya untuk berehat.
"Pada penghujung latihan posisi asana ini, pernafasan perut secara relax dalam keadaan terbaring harus dilakukan," jelasnya.
"Bahagian terakhir ialah senaman pernafasan dan meditasi, baik untuk pengurusan tekanan, kelonggaran mendalam dan menjaga minda “senyap", tambahnya lagi.
Meditasi Kitaran

Nagendra, seorang jurutera mekanikal sebelum menjadi pakar terapi yoga, menjadi begitu instrumental ketika memperkenalkan “meditasi kitaran”, iaitu gabungan postur yoga dan meditasi yang berpandu.
Beliau mendakwa dengan berlatih meditasi kitaran senamam yoga ini, seseorang dapat merungkai rahsia-rahsia yang tersimpan dalam Mandukya Upanishad, teks yang paling pendek dari buku Hindu purba yang dikenali sebagai Upanishads.
Menurut Nagendra, jika diamalkan dengan kerap meditasi kitaran berpotensi meringankan tekanan kerja dan merawat penyakit seperti asma dan kanser selain gangguan psikiatri.
"Rehat yang sebenar diperoleh melalui meditasi kitaran. Hasil kajian kami mendedahkan bahawa tidur selama enam jam sebenarnya kita hanya berehat sebanyak sembilan peratus, ia diukur dengan pengurangan kadar metabolisme.
Tetapi, meditasi kitaran selama 30 minit dapat menyumbang kepada 32 peratus rehat," katanya sambil menambah bahawa perdana menteri India mengamalkan meditasi kitaran sebagai sebahagian rutin yoga hariannya.
Katanya, kesedaran orang ramai terhadap manfaat yoga semakin meningkat sejak 11 Disember 2014 apabila Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu mengisytiharkan Hari Yoga Antarabangsa disambut pada setiap 21 Jun. – BERNAMA
Kepada anda yang mempunyai penyakit kencing manis disarankan anda mengamalkan senaman yoga agar kesihatan anda menjadi lebih baik selain dapat mengurangkan pengambilan ubat diabetes. Semoga bermanfaat.

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2019/11/senaman-yoga-sejam-sehari-mampu-kawal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Perlis Paling Ramai Hidap Penyakit Kencing Manis

Rakyat Perlis Paling Ramai Hidap Penyakit Kencing Manis

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 390 hits
KANGAR 17 Nov Perlis dikesan sebagai negeri tertinggi di Malaysia mempunyai rakyat yang menghidap penyakit kencing manis berdasarkan kepada nisbah jumlah penduduk Sehubungan itu penduduk negeri ini dinasihatkan supaya tidak mengambil makana...
7 Khasiat Terung Ungu Bakar Mampu Mengubati Dan Mencegah Penyakit

7 Khasiat Terung Ungu Bakar Mampu Mengubati Dan Mencegah Penyakit

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 1008 hits
Terung merupakan sayuran berwarna ungu yang punya kandungan nutrisi luar biasa Di dalam terung mengandung kalsium mineral kaya serat bioflavonoid serta vitamin K Kita mungkin sudah sering mengambil sayuran ini tanpa mengetahui begitu besarn...
Kedah Juara Penghidap Kencing Manis Diikuti Perlis Johor

Kedah Juara Penghidap Kencing Manis Diikuti Perlis Johor

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 266 hits
Umum mengetahui jumlah penghidap kencing manis atau diabetes di Malaysia berada di tahap membimbangkan Pasti ramai diantara anda tertanya tanya negeri manakah yang ramai penghidap kencing manis Apa yang mengejutkan negeri Kedah menjuarai ca...
Rasa Kebas Di Kaki Dan Tangan Antara Tanda Kencing Manis

Rasa Kebas Di Kaki Dan Tangan Antara Tanda Kencing Manis

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 509 hits
Setiap manusia menginginkan tubuh badan yang sihat Oleh itu penjagaan kesihatan amatlah penting bagi memastikan diri sentiasa sihat dan cergas Penyakit kencing manis telah diketahui semenjak tamadun purba lagi dan telah direkodkan oleh tama...
5 Penyakit Paling Mematikan Di Indonesia Mulai Jantung Hingga Diabetes Militus

5 Penyakit Paling Mematikan Di Indonesia Mulai Jantung Hingga Diabetes Militus

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 194 hits
Memiliki hidup sehat dan panjang umur merupakan impian setiap manusia Sayangnya tak sedikit orang yang dihadapkan oleh beberapa penyakit Baik itu ringan hingga paling mematikan sekalipun
Baru Usia 5 Tahun Hanif Disahkan Menghidap Penyakit Buah Pinggang Jalani Dialisis Air 10 Jam Semalam

Baru Usia 5 Tahun Hanif Disahkan Menghidap Penyakit Buah Pinggang Jalani Dialisis Air 10 Jam Semalam

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 393 hits
Siapa sangka anak yang baru berusia 5 tahun aktif dan lasak tiba tiba disahkan menghidap penyakit buah pinggang Akibatnya tatkala anak anak lain seusianya bermain gembira lain pula dengan Muhammad Hanif yang perlu menjalani Dialisis Periton...
Macam Macam Penyakit Mata Dan Cara Mencegahnya

Macam Macam Penyakit Mata Dan Cara Mencegahnya

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 179 hits
Macam macam penyakit mata perlu diperhatikan oleh setiap orang Mata merupakan organ vital manusia yang digunakan untuk melihat dan beraktifitas Maka dari itu jangan sampai penyakit mata malah menjadi menghambat aktivitas
Hidap Penyakit Luar Biasa Wanita Tak Sedar Kandung Bayi Mengeras Dalam Perut Selama 15 Tahun

Hidap Penyakit Luar Biasa Wanita Tak Sedar Kandung Bayi Mengeras Dalam Perut Selama 15 Tahun

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 480 hits
Seorang wanita berumur 60 tahun di Sudan didapati telah hamil seorang bayi yang mengeras di dalam perutnya selama 15 tahun Menerusi posting di Twitter wanita berkenaan dikejarkan ke sebuah hospital di Khartoum selepas mengadu sakit dan beng...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api