Semua Rasa Tak Kena Mungkin Petanda Anda Sedang Hamil


Bagi wanita yang baru sahaja berkahwin, pastinya rasa keliru samada hamil atau pun tidak. Malah adakalanya langsung tidak sedar perubahan tubuh yang anda kini sedang hamil.
Jangan bahayakan diri dan bayi dalam kandungan, ini tanda-tanda lazim yang menunjukkan anda sedang hamil. Hati-hati!

1. Lambat datang haid
Apabila janin telah terbenam pada dinding rahim ibu, hormon human chorionic gonadotropin (hCG) akan dirembeskan. Ia bagi mengelakkan berlakunya proses ovulasi dan haid.
Kebanyakan wanita akan mula sedar seawal 4 minggu kehamilan jika mereka mengira kitaran haid mereka.
2. Pendarahan ringan
Ramai wanita seringkali tersalah anggap bahawa tompok-tompok pendarahan yang dialami pada fasa awal kehamilan itu haid. Ia merupakan darah yang keluar seusai janin berjaya membenamkan dirinya ke dalam dinding rahim.
Pendarahan tersebut mempunyai warna yang lebih cair dan kuantiti yang sedikit.

3. Sakit dan kekejangan perut
Apabila anda mengalami pendarahan ringan, kebanyakan wanita turut mengalami kekejangan pada bahagian perut.
Kajian pada tahun 2011 oleh Universiti North Carolina telah menunjukkan bahawa 28% daripada 4,539 wanita mengalami simptom kesakitan apabila berlaku pendarahan ringan.
4. Suhu badan naik
Kenaikan suhu badan juga merupakan salah satu cara nak tahu hamil atau tidak. Namun perlu diingatkan juga, simptom ini agak tidak spesifik.
Anda boleh mengalaminya ketika sedang bersenam atau ketika cuaca panas.
5. Kelesuan
Apabila hormon progesteron anda memuncak, anda akan mudah untuk berasa letih dan mengantuk. Ini berikutan progesteron juga memainkan peranan penting dalam kitaran tidur jaga.
Cuba dapatkan tidur yang cukup untuk memaksimumkan masa rehat anda.
6. Rasa berdebar-debar
Ini merupakan salah satu cara nak tahu hamil atau tidak. Jumlah isi padu darah di dalam badan anda akan meningkat menyebabkan jantung anda berdegup 25% lebih pantas daripada kadar normal.
Jika anda mempunyai masalah jantung, dapatkan nasihat kesihatan daripada doktor anda.

7. Payudara semakin besar
Mungkin ini merupakan masa untuk anda membeli bra baharu? Perubahan pada saiz payudara merupakan salah satu cara nak tahu hamil atau tidak. Ia disebabkan oleh perubahan hormon mendadak yang ingin menyediakan diri anda untuk kelahiran bayi.
Puting (areola) anda juga akan menjadi semakin besar dan menghitam.
8. Perubahan mood semasa hamil
Wanita hamil cepat beremosi, kan? Ini semua disebabkan oleh perubahan hormon. Jika anda merasakan pasangan anda mudah melenting atau merajuk daripada biasa, itu juga merupakan salah satu cara nak tahu hamil atau tidak.
Pujuk mereka. Wanita hamil mudah mendapat masalah kemurungan, keresahan atau kegembiraan yang melampau.
9. Kerap kencing
Apabila jumlah isi padu darah di dalam badan anda meningkat, buah pinggang juga terpaksa bekerja keras bagi memastikan sistem fisiologi badan berada pada paras yang optimum.
Keadaan ini boleh menyebabkan air kencing berkumpul dengan lebih laju di dalam pundi kencing. Minum air secukupnya dan jangan menahan kencing.
10. Perut kembung
Keadaan ini kebiasaannya berlaku selepas makan. Proses penghadaman anda menjadi perlahan berikutan perubahan hormon yang berlaku.
Jangan risau, apabila badan anda sudah biasa, simptom ini kebiasaannya kurang berlaku. Amalkan gaya pemakanan sihat.
11. Sembelit
Perubahan hormon bukan sahaja akan membuatkan anda rasa kembung perut, ia juga boleh menyebabkan sembelit. Apabila anda mengalami simptom ini, perut anda akan bertambah kembung menyebabkan anda berasa tidak selesa.
Ambil makanan berserat pada kuantiti yang banyak dan minum air secukupnya.

 
12. Mabuk hamil
Mabuk hamil (morning sickness) kebiasaannya berlaku pada minggu ke empat kehamilan. Badan anda masih dalam fasa menyesuaikan diri dengan peningkatan hormon.
Ini boleh menyebabkan berlakunya simptom muntah dan loya yang kerap kali menjadi salah satu cara nak tahu hamil atau tidak.
13. Sensitif pada bau
Banyak kajian telah membuktikan bahawa wanita hamil lebih sensitif kepada bau terutamanya pada trimester pertama.
Setakat ini tiada bukti spesifik yang dapat menerangkan mekanisme simptom ini namun ia merupakan salah satu cara nak tahu hamil atau tidak dan kerap kali dilaporkan pada doktor.
14. Loya dan muntah
Berbeza dengan mabuk hamil yang disebabkan oleh hormon, wanita yang sensitif kepada bau berisiko untuk mengalami simptom loya dan muntah.
Perkara ini juga boleh mempengaruhi tahap selera makan mereka. Maka untuk para suami, jangan pakai baju atau stokin yang sama berulang kali ya?
15. Rasa dunia berpusing
cara nak tahu hamil atau tidak
Pening kepala bukanlah simptom spesifik kepada diagnosis kehamilan namun ia merupakan salah satu cara nak tahu hamil atau tidak. Perubahan pada isi padu darah wanita boleh menyebabkan tekanan darah rendah.
Hormon seperti estrogen dan progesteron juga boleh menggalakkan salur darah untuk mengembang menyebabkan tekanan darah anda untuk turun lebih rendah. Anda mungkin akan mengalami simptom pening namun ia akan hilang.
16. Mengidam
Tiada konsep sains spesifik yang boleh menerangkan fenomena ini namun wanita hamil memang kebiasaannya mengidam untuk makan sesuatu.
Ini merupakan salah satu cara nak tahu hamil atau tidak. Penuhilah hasrat mereka dan dalam masa yang sama pastikan makanan tersebut sihat dan berkhasiat.

17. Berat naik
Ini bukanlah tanda awal kehamilan namun, secara perlahan-lahan, berat anda akan naik. Walaupun kenaikan berat badan ini dianggap normal, anda harus memastikan ia berada dalam lingkungan yang sihat mengikut jisim berat badan (BMI) anda.
Jika tidak, anda mudah mendapat penyakit kronik seperti kencing manis jenis II dan masalah berat badan berlebihan selepas bersalin.
18. Pedih ulu hati
Hormon kehamilan boleh menyebabkan spinkter pada bukaan esofagus anda mengendur. Ini membolehkan asid perut untuk memasuki esofagus menyebabkan keradangan pada dinding esofagus.
19. Muka kelihatan berseri
Oleh sebab jumlah isi padu darah dan hormon anda bertambah, lebih banyak darah akan mengalir melalui salur darah menyebabkan kelenjar minyak terpaksa bekerja lebih keras.
Perkara ini boleh menyebabkan kulit anda kelihatan licin dan berseri.
20. Masalah jerawat
Walaupun peningkatan pada aktiviti kelenjar minyak dianggap positif, buat sesetengah individu, mereka terdedah untuk mendapat masalah jerawat.
Jika ia tumbuh secara mendadak, dapatkan bantuan doktor anda untuk rawatan lanjut.

 
21. UPT positif
Ini merupakan cara nak tahu hamil atau tidak yang paling mudah. Alat ujian air kencing kehamilan (UPT) boleh mengesan hormon hCG yang meningkat pada awal kehamilan. Pergi ke farmasi dan beli alat tersebut.
Kebanyakan UPT boleh mengesan hormon hCG 8 hari selepas anda terlepas haid.
22. Kurang selera makan
Banyak sebab kenapa isteri anda yang sedang hamil kurang selera makan. Ia boleh disebabkan oleh alahan mengandung yang dialami, kurang vitamin, deria bau terlalu sensitif atau tidak mempunyai mood untuk makan.
Ia mungkin berterusan sehingga anda bersalin, maka adalah lebih baik untuk anda melaporkan kepada doktor.
23. Selera makan bertambah
Setiap wanita mengalami simptom yang berbeza. Ada yang kurang makan, ada juga yang selera makan meningkat secara mendadak.
Pastikan anda mengawal pengambilan kalori anda. Kenaikan berat badan mendadak atau berlebihan boleh menyebabkan komplikasi kehamilan dan komplikasi kesihatan dalam jangka masa panjang.
24. Selesema
Ibu hamil mudah untuk mendapat jangkitan virus dan bakteria. Perubahan pada status imun badan mereka menyebabkan mereka mudah untuk mendapat penyakit.
Menarik: Lara Pernah Menangis Tak Mahu Balik Rumah, Scha Al-Yahya Akui Tegas Bab Pelajaran Anak!

Jangan lepaskan peluang untuk create bonding dengan family! 👨‍👩‍👧‍👦 Hanya RM30 sahaja untuk pasangan ibu/anak atau ayah/anak. Berbaloi-baloi! Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/movie-night-day-out/ atau hubungi wa.link/upmp32 untuk maklumat lanjut

Sertai ‘Komuniti Pa&Ma Ikhtiar Hamil‘ untuk mengikuti pelbagai tip kesuburan dan kehamilan serta pelbagai aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma bersama pakar.
Klik : https://t.me/+ocjF2NSo9pFjNTU1
https://chat.whatsapp.com/JcDPcXwwhrh4v052XOEmAG
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
Sumber: Hello Doktor
The post Semua Rasa Tak Kena, Mungkin Petanda Anda Sedang Hamil! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/semua-rasa-tak-kena-mungkin-petanda-anda-sedang-hamil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amsyar Leee Rasa Sayang Sayang Chord

Amsyar Leee Rasa Sayang Sayang Chord

papar berkaitan - pada 9/2/2024 - jumlah : 126 hits
Am Rasa sayang sayang hey Dm Am Rasa sayang sayang hey Am Dm Kita dah bersimpang jauh Em Am Am Rasa sayang sayang hey Am Em Tinggi tinggi gunung daik C A Tidak semestinya tampak baik Fm C Biar kenal diri lagi cantik Em Tidak melatah bila di...
Mierul Aiman Masih Single Amp Tiada Teman Istimewa Akui Rumah Rasa Sunyi

Mierul Aiman Masih Single Amp Tiada Teman Istimewa Akui Rumah Rasa Sunyi

papar berkaitan - pada 11/2/2024 - jumlah : 87 hits
Pelakon Mierul Aiman atau nama sebenarnya Mohammad Amirul Aiman Norazman 26 mengaku dirinya masih single dan belum mempunyai teman istimewa Mierul Aiman masih single Dia bagaimanapun bersikap terbuka untuk berkawan dengan semua wanita tanpa...
Aku Rasa Aku Ni Bodoh Yang Aku Kandungkan Ni Anak Dari Hasil Yang Halal Bukan Haram Kenapa Sampai Nak Sorok Sorok

Aku Rasa Aku Ni Bodoh Yang Aku Kandungkan Ni Anak Dari Hasil Yang Halal Bukan Haram Kenapa Sampai Nak Sorok Sorok

papar berkaitan - pada 12/2/2024 - jumlah : 111 hits
Adik adik ipar ada masalah untuk dapatkan zuriat Bila mereka tahu saya mengandung anak ke 6 masing masing mula tak puas hati Mereka perli di FB kata tak malu umur dah tua pun masih lagi nak mengandung Malah ada yang doakan agar saya susah n...
Depok Rasa Kerajaan Nusantara Begini Penampakannya

Depok Rasa Kerajaan Nusantara Begini Penampakannya

papar berkaitan - pada 13/2/2024 - jumlah : 102 hits
Kerajaan yang dijadikan tema antara lain Aceh Sunda Kelapa Jawa Tengah Bali Toraja Medan dan Pasundan
Rasa Kecewa Penyokong Najib Kepada Zahid Hamidi Mula Bertukar Menjadi Marah Siapa Kacang Hantu Dalam Umno

Rasa Kecewa Penyokong Najib Kepada Zahid Hamidi Mula Bertukar Menjadi Marah Siapa Kacang Hantu Dalam Umno

papar berkaitan - pada 6/2/2024 - jumlah : 85 hits
Di sebalik Zahid Hamidi telah cuba melakukan macam macam perkara untuk terus memperjuangan pengampunan penuh bagi Najib Razak penyokong penyokong bekas Perdana Menteri itu nampaknya masih berbulu hati terhadap Presiden UMNO itu Selain dikat...
Penurunan Nilai Ringgit Mungkin Berterusan Inilah Sebabnya

Penurunan Nilai Ringgit Mungkin Berterusan Inilah Sebabnya

papar berkaitan - pada 16/2/2024 - jumlah : 137 hits
Meskipun ukuran inflasi kegemaran Fed PCE teras telah melemahkan dan momentum disinfalsi dijangka berterusan peningkatan 0 4 MoM baru baru ini dalam CPI teras terus memberi mesej campur kepada pasaran Ini jelas mengurangkan jangkaan tentang...
Darah Haid Warna Hitam Petanda Jangkitan Seksual Baca Penjelasannya

Darah Haid Warna Hitam Petanda Jangkitan Seksual Baca Penjelasannya

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 107 hits
Darah haid warna hitam adalah salah satu dari warna warna kitaran haid yang menjadi petunjuk kepada tahap kesihatan seorang wanita Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan darah haid warna hitam dan kesannya ke...
Istri Gus Dur Temui Jk Hasto Kalau Demokrasi Normal Tidak Mungkin Turun Gunung

Istri Gus Dur Temui Jk Hasto Kalau Demokrasi Normal Tidak Mungkin Turun Gunung

papar berkaitan - pada 8/2/2024 - jumlah : 131 hits
Menurut Hasto pertemuan antara tokoh tokoh tersebut memperlihatkan situasi demokrasi yang sedang tidak baik baik saja
Daim Mungkin Ada Aset Lain Perlu Disoal Siasat Sekali Lagi Sprm

Daim Mungkin Ada Aset Lain Perlu Disoal Siasat Sekali Lagi Sprm

papar berkaitan - pada 9/2/2024 - jumlah : 125 hits
HarapandailyMantan menteri kewangan Tun Daim Zainuddin mengkin akan dipanggil sekali lagi ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kerana SPRM mengesyaki Daim masih mempunyai aset yang belum diisytiharkan Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Aza...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Pet Expo Midvalley 2024

Drama Lara Kasih

Goh Sze Fei Naib Juara Kejohanan Asia 2024

Luvia Band Lelah Dan Kalah Chord

Berkuasa Di Dunia Kuasai Pertambangan By Dr Haji Mura Riau Dosen Adi

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia