Semua Perlu Ambil Tanggungjawab Pulihkan Negara Jangan Tunding Jari


AGENDA DAILY
Ahli Parlimen Pagoh Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Bagi memastikan langkah pemulihan negara berjaya, semua pihak digesa memainkan peranan masing-masing dengan tidak hanya menunding jari mencari salah orang lain, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Ahli Parlimen Pagoh itu berkata pendekatan bersepadu melibatkan peranan semua pihak diperlukan sekiranya mahu melihat negara keluar daripada cabaran krisis kesihatan Covid-19 yang melanda negara.
“Seperti yang selalu saya tekankan di sini pendekatan bersepadu seluruh negara atau dengan izin approach perlu dihayati dan dijayakan oleh setiap seorang daripada rakyat negara yang tercinta ini.
“Janganlah ada di antara kita hanya berpeluk tubuh. tahu menuding jari, mencari salah orang lain seolah-olah kita sahaja yang betul. Sebaliknya masing-masing perlu mengambil tanggungjawab untuk memulihkan negara ini secara bersama-sama,” katanya di Dewan Rakyat semasa perbahasan Bajet 2022 hari ini.
Tidak dinafikan pandemik Covid-19 merupakan cabaran getir dihadapi negara malah dunia, ia secara tidak langsung menunjukkan penting untuk negara memiliki sistem kesihatan yang lebih baik, kata mantan Perdana Menteri itu.
“Selepas melalui episod getir pandemik covid-19, lebih setahun lamanya, tidak boleh kita nafikan pentingnya untuk menambah baik sistem kesihatan di negara kita.
“Semasa saya menjadi perdana menteri, saya telahpun mencadangkan pelan induk pembaharuan sistem penjagaan kesihatan Malaysia dengan izin, ini dibangunkan,” katanya lagi.
Bagi tujuan itu, kerajaan digesa agar menambah baik fasiliti kesihatan dan juga menjaga kebajikan para petugas keihatan di dalam negara kita, disamping meneroka industri penghasilan ubat-ubatan berasaskan sumber asli negara.
“Sistem kesihatan kita hampir lumpuh impak daripada pandemik yang di luar dugaan ini. sejumlah peruntukan yang besar perlu menambah baik fasiliti kesihatan dan menjaga kebajikan para petugas kesihatan di dalam negara kita.
Namun pada masa yang sama kita juga perlu agresif meneroka potensi industri farmaseutikal untuk meningkatkan keupayaan Malaysia dalam menghasilkan perubatan berasaskan kekayaan sumber asli tempatan.
“Langkah ini akan dapat mengurangkan kebergantungan ubat-ubatan import dan meningkat akses ubat-ubatan untuk semua,” katanya lagi.
Mengambil iktibar pandemik yang melanda negara dan memberi kesan besar terhadap ekonomi dan kehidupan harian orang ramai, Muhyiddin yang juga Pengerusi Majlis Pemulihan Negara (MPN) itu berkata kerajaan perlu memperuntukkan dana yang mencukupi bagi memastikan negara sentiasa bersedia dalam berdepan sebarang ancaman penularan wabak yang jarang jumpa selepas ini.
“Kerajaan juga wajar memperuntukkan sejumlah dana yang mencukupi bagi membiayai intervensi kesihatan terhadap penyakit jarang jumpa ataupun termasuk pembiayaan ubat-ubatan di bawah pelan program khusus pembangunan vaksin melalui Institut Genom dan vaksin Malaysia mesti diwujudkan bagi meningkatkan kesiapsiagaan kesihatan awam negara dalam menghadapi sebarang ancaman pandemik pada masa yang akan datang,
“Sistem penjagaan kesihatan juga perlu memberikan tumpuan pada aspek penjagaan kesihatan mental untuk mewujudkan sistem sokongan yang kukuh kepada rakyat terutamanya kumpulan yang menghadapi masalah tekanan kerja yang serius seperti frontliners iaitu petugas barisan hadapan kesihatan dan juga keselamatan,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/semua-perlu-ambil-tanggungjawab.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dprd Dki Minta Daerah Penyangga Buat Embung Jangan Airnya Semua Mengalir Ke Jakarta

Dprd Dki Minta Daerah Penyangga Buat Embung Jangan Airnya Semua Mengalir Ke Jakarta

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 137 hits
Menanggapi hal itu Wakil Gubernur DKI Jakarta Ahmad Riza Patria mengakui ada beberapa daerah meminta bantuan Jakarta terkait penanganan banjir Politikus Gerindra itu menuturkan bantuan masih dimungkinkan untuk diberikan sejauh alasan yang d...
Perhatian Semua Gadis Jangan Terkejut Jika Gambar Anda Dijadikan Koleksi Page Nakal

Perhatian Semua Gadis Jangan Terkejut Jika Gambar Anda Dijadikan Koleksi Page Nakal

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 550 hits
PERHATIAN Kepada gadis atau wanita diluar sana wajib baca artikel ini dan lihat gambar didalamnya Tahukan anda bahawa gambar gambar anda yang dimuat naik di laman sosial sama ada di Facebook Twitter Whatapps Wechat dan pelbagai lagi laman s...
Di Hapuskan Gst Di Beri Tax Holiday 3 Bulan Sampai Negara Hilang Pendapatan Ni Semua Kerja Dap Tok Mat Hassan

Di Hapuskan Gst Di Beri Tax Holiday 3 Bulan Sampai Negara Hilang Pendapatan Ni Semua Kerja Dap Tok Mat Hassan

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 242 hits
Demi hendak bantu puak mereka dari membayar cukai kepada kerajaan supaya duit duit cukai itu boleh disalurkan kepada DAP maka DAP telah menghapuskan GST Setelah hapuskan GST mereka kenakan SST yang tidak telus 16 dan 4 cukai baru Tapi sebel...
Luvia Jangan Menangis Untukku

Luvia Jangan Menangis Untukku

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 95 hits
Sekali ku telah berjanjiTak akan mudah ku telan kembaliKarna ku t lah memilihcinta hanyalah satu Tuk dirimuNamun apa yang t lah kau beriMemang lidah memang tak bertulangDulu kita berjanji tak akan pernah saling menyakitiReff Cukuplah sudah ...
Jangan Perlakukan Ibumu Sebegitu

Jangan Perlakukan Ibumu Sebegitu

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 67 hits
Assalamualaikum Sesungguhnya Syurga dibawah telapak kaki ibu utk maklumat lanjut Mengalir air mataku melihat video ni Doa utkmu ibu moga anaknya diberi petunjuk dan mem0hon kemaafan di atas kesilapannya memperlakukan ibunya sebegini kita jg...
Jangan Disebabkan Politik Kamu Berpecah

Jangan Disebabkan Politik Kamu Berpecah

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 226 hits
Assalamualaikum Haa bertemu lagi Korang semua apa khabar Sihat Harap2 sihat la en Well apa yang aku nak citer dalam entri kali ni adalah mengenai sikap orang melayu dalam berpolitik Sebelum tu aku nak bagitahu la kan yang aku ni tak menyebe...
Jangan Lakukan 24 Perkara Ini Dalam Hidup Anda

Jangan Lakukan 24 Perkara Ini Dalam Hidup Anda

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 124 hits
Di sini disenaraikan 24 Perkara Dalam Hidup yang JANGAN anda lakukan Diambil dari Ustaz Don Sila baca 1 Jangan sengaja lewatkan solat Perbuatan in tidak disukai oleh ALLAH s w t 2 Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki Dikhuatiri...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Kempen Mari Beli Lokal Ramadan Raya 2024 Kembali Lagi

Antara Pilihan

Hantam Terus Frans Kritik Dr Haji Murariau Dosen Akademi Dakwah Di Riau

Bahagia Ibu Meninggal

Makan Nasi Kandar Di Pelita Gateaway Seremban