Sembilan Identiti Negeri Sembilan


SEMBILAN IDENTITI NEGERI SEMBILAN

   
1. Adat Pepatih
Ciri-ciri Adat Perpatih ini adalah Islam, menggunapakai sistem kepimpinanan berasaskan sistem demokrasi, salasilah keturunan sesebuah keluarga dan suku berdasarkan keturunan ibu; Seni dan Budaya pula merujuk kepada seni bina, makanan, muzik dan lagu, pakaian, adat dan istiadat, cerita rakyat, pantang larang dan lain-lain.
   
2. Seni Bina
Rumah tradisional bumbung panjang sekali gus melambangkan pengamalan budaya Adat Perpatih oleh masyarakatnya.
Setiap luak ada perbezaan daripada segi reka bentuk asas dan berbeza dengan seni bina rumah gadang. Ia juga menggabungkan ciri-ciri alam bina dari Minangkabau, Melayu Riau khususnya Bangkahulu dengan masyarakat tempatan (Orang Asli).
   
3. Gulai Kuning untuk makanan tradisional
Pada November 1977, Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Sembilan memutuskan Masak Lomak Lado Api menjadi identiti Negeri Sembilan dan kini diangkat semula sebagai Gulai Kuning.
Bahan-bahan utama dalam masakan ini adalah simbolik bagi menyediakan Gulai Kuning iaitu santan, cili padi kampung (capsicum frutescens) serta kunyit hidup yang menjadikan masakan berwarna kuning sekali gus menjadikan Gulai Kuning berbeza dengan masakan negeri lain.
   
4. Bunga Lada
Bunga Lada atau Lado di dalam sebutan masyarakat Negeri Sembilan adalah bunga yang boleh melambangkan keunikan yang terdapat di Negeri Sembilan.
Bunga ini juga membawa maksud dan lambang tersendiri iaitu Daun melambangkan rakyat Negeri Sembilan, lima kelopak bunga melambangkan lima Rukun Islam dan Rukun Negara, Stamen (Benang Sari) Undang Yang Empat (Undang Sungai Ujong, Undang Jelebu, Undang Johol, Undang Rembau) dan Tuanku Besar Tampin dan Stigma melambangkan Yang di-Pertuan Besar.
5. Gasing Negeri Sembilan & Dam Harimau


Untuk permainan tradisional, Negeri Sembilan memperkenalkan dua identiti iaitu Gasing Negeri Sembilan (outdoor) dan Dam Harimau (indoor).


Permainan gasing dipercayai sudah dimainkan oleh masyarakat Negeri Sembilan sebelum merdeka lagi untuk melahirkan semangat silaturahim masyarakat.


Dam Harimau pula adalah permainan popular kanak-kanak dan dewasa satu ketika dahulu. Permainan ini mudah dimainkan dengan penyediaan papan dam yang boleh dilukis sendiri serta buah dam/tir adalah daripada kayu atau tudung botol diwarnakan dalam dua warna untuk membezakan pemain.


   


6. Caklempong


Bagi kategori muzik, Caklempong dikenali juga sebagai telempong oleh orang Minangkabau tergolong dalam kumpulan Idiofon iaitu kategori alat muzik yang dibuat daripada bahan kayu, buluh dan tempurung.


Caklempong boleh dimainkan secara berdiri dan duduk Caklempong pacik digunakan untuk mengiringi perarakan tetamu dimainkan sambil berjalan.


    Muzik caklempong turut mengiringi pencak silat, tarian lilin, tarian piring, dan tarian inai.


7. Tarian Piring Lambung


Tarian Piring Lambung menjadi identiti tarian masyarakat Negeri Sembilan.


Setiap setiap gerak tari tarian piring lambung ini melambangkan kehidupan masyarakat Negeri Sembilan.


   


8. Enam lagu terbitan Lembaga Pelancongan Negeri Sembilan (LPNS)


Berlatar belakangkan Negeri Sembilan, lagu Moh Dogheh (Aishah), Orang Kito (Ito), Lambaian Negeri (Aishah), Pepatah Petitih (Ewal), Nogori (Waghih) dan Dirgahayu Yang di-Pertuan Besar (Fitri) diangkat sebagai lagu identiti untuk Negeri Sembilan.


Enam lagu yang beridentitikan Negeri Sembilan dan menggunakan loghat Negeri Sembilan digubah dibawah projek yang diterajui oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Negeri Sembilan dan diterbitkan LPNS.


   


9. Busana tradisional


Untuk kategori busana tradisional, ia terbahagi kepada dua iaitu busana tradisional lelaki dan Wanita.


Untuk busana tradisional lelaki, identiti bajunya adalah Baju Melayu Cekak Musang iaitu pakaian yang mempunyai kolar baju bercekak tinggi berdiri iaitu setinggi 2.5 sentemeter (cm) yang melingkari leher.


Pakaian ini juga mempunyai pesak, berkekek dan berpoket tiga serta terdapat lima buah kancing di leher yang melambangkan Rukun Islam.


Manakala untuk busana tradisional Wanita pula ialah Baju Kurung Ibu Soko, baju Kebaya Setengah Tiang dan baju kurung Pengantin Negeri Sembilan.


Menariknya, ketiga-tiga busana ini mempunyai ciri-ciri yang unik. Baju kurung Ibu Soko ia mempunyai leher Telok Belanga Jahitan Tulang Belut dan mempunyai ikatan tindih kasih serta potongannya berbentuk kembang payung, berpesak dan berkekek.


Baju Kebaya Setengah Tiang pula biasanya dipadankan dengan penggunaan kain batik sarung dan mempunyai kain potongan sembilan, berpesak dan berkekek serta panjang kelabuhan baju ini bawah dari punggung dan atas dari lutut.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://belogsjm.blogspot.com/2023/09/sembilan-identiti-negeri-sembilan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Chegubard Berang Faizal Azumu Penyebab Kekalahan Bersatu Negeri Sembilan

Chegubard Berang Faizal Azumu Penyebab Kekalahan Bersatu Negeri Sembilan

papar berkaitan - pada 23/8/2023 - jumlah : 238 hits
Chegubard berkata keputusan Muhyiddin melantik Timbalan Presiden Bersatu Ahmad Faizal Azumu sebagai pengerusi PN Negeri Sembilan sebenarnya menyukarkan gabungan terbabit untuk mengambil alih negeri berkenaan Dengan pelantikan Ahmad Faizal m...
Biodata Aminuddin Harun Menteri Besar Negeri Sembilan Exco

Biodata Aminuddin Harun Menteri Besar Negeri Sembilan Exco

papar berkaitan - pada 18/8/2023 - jumlah : 254 hits
Setelah berakhirnya PRN Negeri Sembilan yang lalu maka secara rasminya Datuk Seri Aminuddin bin Harun telah mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Negeri Sembilan yang penggal baharu penggal kedua baginya Beliau telah mengangkat sumpah jaw...
Luna Lights Wonderland 2 0 Kini Di Negeri Sembilan

Luna Lights Wonderland 2 0 Kini Di Negeri Sembilan

papar berkaitan - pada 23/8/2023 - jumlah : 304 hits
Luna Lights Wonderland 2 0 Kini Di Negeri Sembilan Luna Lights Wonderland 2 0 dikatakan paling besar di Malaysia 2023 yang di iktiraf oleh Malaysia Book Of Record 3 Kali lebih besar daripada stesen Putrajaya Luna Lights Wonderland 2 0 kini ...
Umno May Get Fewer Than 5 Exco Posts In Negeri Sembilan

Umno May Get Fewer Than 5 Exco Posts In Negeri Sembilan

papar berkaitan - pada 23/8/2023 - jumlah : 169 hits
Negeri Sembilan Umno chief Jalaluddin Alias said the party will get more than two but not five exco seats in the state government PETALING JAYA Negeri Sembilan Umno chief Jalaluddin Alias expects the party to be given fewer than five execut...
Swcorp Negeri Sembilan Kumpul 1 151 Tan Metrik Sisa Pepejal Pascabanjir

Swcorp Negeri Sembilan Kumpul 1 151 Tan Metrik Sisa Pepejal Pascabanjir

papar berkaitan - pada 5/9/2023 - jumlah : 96 hits
Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam Negeri Sembilan merekodkan sebanyak 1 151 tan metrik sisa pepejal pascabanjir setakat semalam Pengarahnya Mohd Zahir Shari berkata ia membabitkan empat daerah yang terjejas teruk akiba...
Sarapan Pagi Di Hotel Avillion Admiral Cove Port Dickson Negeri Sembilan

Sarapan Pagi Di Hotel Avillion Admiral Cove Port Dickson Negeri Sembilan

papar berkaitan - pada 28/8/2023 - jumlah : 216 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Entri lepas CCL ada review bilik penginapan di hotel ini Hangpa yang terlepas pandang belum baca entri tersebut boleh baca di mana tahu kan lepas baca entri ni ada plan nak bercuti ke sana boleh prepare a...
Bn Should At Least Get Deputy Speaker Post In Negeri Sembilan Says Umno Rep

Bn Should At Least Get Deputy Speaker Post In Negeri Sembilan Says Umno Rep

papar berkaitan - pada 31/8/2023 - jumlah : 168 hits
BN has 14 seats in the Negeri Sembilan state assembly while PH has 17 PETALING JAYA An Umno assemblyman claims that Pakatan Harapan did not discuss its plans to nominate PH representatives for both the Speaker and deputy speaker posts in th...
Ni 16 Bucu Mai Mana 2 Negeri Lagi

Ni 16 Bucu Mai Mana 2 Negeri Lagi

papar berkaitan - pada 23/8/2023 - jumlah : 162 hits
Adrian Lim Bintang Jalur Gemilang mempunyai 14 bucu 14 bucu ini melambangkan 13 negeri 1 Kerajaan Persekutuan Bintang kat logo Hari Kebangsaan PN mempunyai 16 bucu 2 bucu tambahan itu apa benda
Dua Negeri Pn Tolak Guna Logo Tema Alternatif Bagi Sambut Hari Merdeka

Dua Negeri Pn Tolak Guna Logo Tema Alternatif Bagi Sambut Hari Merdeka

papar berkaitan - pada 23/8/2023 - jumlah : 167 hits
Dua negeri di bawah tadbiran PN akhirnya membuat keputusan akan menggunakan logo dan tema yang sama dengan Kerajaan Persekutuan bagi sambutan Hari Kebangsaan pada 31 Ogos ini Dua negeri berkenaan ialah Terengganu dan Kelantan Dengan pendiri...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp