Semarak Niaga Keluarga Malaysia Pelengkap Fasa Pemulihan Pasca Covid 19 Ismail



Semarak Niaga Keluarga Malaysia pelengkap fasa pemulihan pasca Covid-19 – Ismail
Program Semarak Niaga Keluarga Malaysia merupakan pelengkap kepada usaha kerajaan melalui sektor kewangan, kata Perdana Menteri.
Menurut Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, inisiatif ini dilaksanakan bagi menyediakan kemudahan pembiayaan dan bantuan bayaran balik pinjaman terutamanya dalam fasa pemulihan pasca pandemik ini.
“Program Semarak Niaga Keluarga Malaysia dengan nilai keseluruhan berjumlah RM40 bilion akan memperbanyakkan akses pembiayaan kepada sektor perniagaan, terutamanya untuk pengusaha PMKS dan sektor informal.
“Program ini merangkumi pinjaman langsung, jaminan pembiayaan dan suntikan ekuiti untuk dimanfaatkan oleh setiap golongan usahawan,” katanya dalam ucapan pelancaran Inisiatif SemarakNiaga Keluarga Malaysia (“SemarakNiaga”) di ibu negara hari ini.
Hadir sama Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Aziz dan dua timbalannya, Datuk Mohd Shahar Abdullah dan Yamani Hafez Musa.
Pada pembentangan Belanjawan 2022 tahun lalu, Tengku Zafrul memaklumkan sejumlah keseluruhan RM40 bilion disediakan kerajaan menerusi pakej pembiayaan di bawah Program Semarak Niaga Keluarga.
Di bawah inisiatif itu, antaranya, pembiayaan kredit mikro bernilai hampir RM2.2 bilion disediakan melalui pelbagai agensi seperti TEKUN, Agrobank, Bank Simpanan Nasional (BSN), Bank Rakyat dan Bank Negara Malaysia.
Ismail Sabri berkata, ia adalah keprihatinan kerajaan terhadap keperluan akses kepada pembiayaan dengan kadar faedah yang rendah.
“Dalam perkara ini, Skim Pembiayaan Pemulihan Perniagaan Sektor Mikro TEKUN Nasional atau CBRM, akan menawarkan pinjaman sehingga RM10,000 pada kadar faedah 0 peratus dengan keutamaan diberi kepada peniaga sektor informal. Saiz dana untuk program ini sahaja berjumlah RM200 juta.
“Bagi usahawan agro-makanan pula, skim mikro kredit oleh Agrobank akan menawarkan pinjaman sehingga RM75,000 pada kadar 0 peratus untuk enam bulan pertama beserta kemudahan moratorium sehingga enam bulan.
“Bagi perniagaan yang lebih matang, institusi kewangan seperti SME Bank akan menawarkan pinjaman sehingga RM10 juta di bawah skim IBS Promotion Fund 2.0 dan RM1 juta di bawah Program Pembiayaan Usahawan Muda 2.0 (atau YEF 2.0). Secara kolektif, saiz dana untuk kedua-dua skim ini berjumlah RM300 juta,” kata Ismail Sabri.
Dalam pada itu, bagi memastikan syarikat yang mempunyai kekangan untuk mendapatkan dana baharu, satu pembiayaan dengan peruntukan RM80 juta secara geran padanan untuk Malaysia Co-investment Fund, tambahan kepada pelaburan oleh Bank Pembangunan Malaysia Berhad atau BPMB, sebanyak RM100 juta turut diberikan.
“Bagi membantu syarikat yang berdepan masalah keberhutangan atau gearing yang tinggi, kaedah pendanaan melebihi RM2.2 bilion melalui pelaburan ekuiti dan quasi-equity turut tersedia.
“Kaedah ini diterajui oleh SME Bank dengan dana bernilai RM600 juta. BPMB juga akan menawarkan Skim RESET, atau Rehabilitation and Support Through Equity, dengan saiz dana sebanyak RM500 juta,” jelas Ismail Sabri lagi.
Selain itu, Bank Negara Malaysia (BNM) juga menyediakan Business Recapitalisation Facility bernilai RM1 bilion untuk tujuan yang sama. MG
Semarak Niaga Keluarga Malaysia pelengkap fasa pemulihan pasca Covid-19 – Ismail
Baca Artikel Menarik:
Tak pernah minta Muhyiddin campur tangan kes saya PRN Johor: Pembangkang mahu buat ‘come back’? Rakyat sudah taubat Remaja Lelaki Ditahan Rogol Kekasih Hingga Hamil Tuduhan melampau – Ebit Lew Penguasa SPRM dipenjara 3 tahun, 2 sebatan seleweng RM25j Tragedi Rayan ‘Berulang’ Di Afghanistan, Doa Malaysia Buat Haidar [VIDEO] Zahid Minta Hati-hati Penyebaran Varian Baharu ‘Taksub Kluster Mahkamah’ Selain Dari COVID KJ Bakal Jadi Presiden Parti BEBAS ? Pembantu speaker DUN dipenjara 30 bulan atas kesalahan mencabul Murid enggan ke sekolah bongkar amang seksual guru Pengantin baharu, bapa mertua paut tiang Jambatan Pulau Pinang Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Janda bengang dengan jiran puaka (Video)

https://mykmu.net/2022/02/16/saman-ali-puteh-terhadap-balu-arwah-abam-keputusan-jumaat-ini/
Pemandu tayang gari disahkan anggota polis

The post Semarak Niaga Keluarga Malaysia pelengkap fasa pemulihan pasca Covid-19 – Ismail appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/02/21/semarak-niaga-keluarga-malaysia-pelengkap-fasa-pemulihan-pasca-covid-19-ismail/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakej Penjagaan Covid 19 Keluarga Malaysia

Pakej Penjagaan Covid 19 Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 143 hits
Aassalamualaikum Hi korang Semalam SA balik kerja sampai sedikit lewat sampai jer tengok tengok ada 2 parcel kat rumah SA pun tak ingat ada ke SA beli barang online Rasanya macam takde biasa la bila dah stress kerja dan sibuk sangat sanagt ...
Bantuan Banjir Keluarga Malaysia Ditambah Baik Ismail

Bantuan Banjir Keluarga Malaysia Ditambah Baik Ismail

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 151 hits
Bantuan Banjir Keluarga Malaysia ditambah baik Ismail BANTUAN Banjir Keluarga Malaysia akan ditambah baik sebagai usaha Kerajaan membantu Perusahaan Mikro Kecil Dan Sederhana yang terjejas akibat banjir Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sab...
Philippines Now Recognises Malaysia S Covid 19 Vaccination Cert

Philippines Now Recognises Malaysia S Covid 19 Vaccination Cert

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 159 hits
A group of Malaysians were stranded at Manila airport earlier today after the Philippines refused to recognise their MySejahtera vaccination credentials PETALING JAYA The Philippines has given recognition to Covid 19 vaccination certificate...
Jaminkerja Keluarga Malaysia Sasar Sediakan 600 000 Peluang Kerja Tahun Ini

Jaminkerja Keluarga Malaysia Sasar Sediakan 600 000 Peluang Kerja Tahun Ini

papar berkaitan - pada 19/2/2022 - jumlah : 174 hits
Jaminkerja Keluarga Malaysia sasar sediakan 600 000 peluang kerja tahun ini Inisiatif JaminKerja Keluarga Malaysia yang bertemakan Keluarga Malaysia Makmur Sejahtera mendukung matlamat menurunkan kadar pengangguran negara Perdana Menteri Da...
Malaysia Merekodkan Sebanyak 20 939 Lagi Penularan Covid 19 Kumulatif 2 996 361 Kes

Malaysia Merekodkan Sebanyak 20 939 Lagi Penularan Covid 19 Kumulatif 2 996 361 Kes

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 216 hits
PETALING JAYA Malaysia merekodkan sebanyak 20 939 kes penularan wabak Covid 19 yang menjadikan jumlah kes kumulatif sebanyak 2 996 361 kes Menerusi aplikasi Telegram rasmi Kementerian Kesihatan 0 56 peratus iaitu 118 kes yang dilaporkan ada...
Kerajaan Komited Sediakan 500 000 Unit Rumah Mampu Milik Untuk Keluarga Malaysia

Kerajaan Komited Sediakan 500 000 Unit Rumah Mampu Milik Untuk Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 191 hits
Bagi membantu merealisasikan rakyat Malaysia memiliki kediaman sendiri Majlis Perumahan Mampu Milik Negara akan merangka strategi penyediaan dan pelaksanaan 500 000 unit rumah mampu milik di seluruh negara selaras dengan matlamat Satu Kelua...
Tiada Lagi Pkp Malaysia Bakal Beralih Ke Fasa Endemik

Tiada Lagi Pkp Malaysia Bakal Beralih Ke Fasa Endemik

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 191 hits
PETALING JAYA Malaysia bakal beralih ke fasa endemik dalam waktu terdekat kata Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein Bagaimanapun kata Hishammuddin tarikh sebenar peralihan itu bergantung kepada keputusan Jawatankuasa...
Guan Eng Keluarga Malaysia Rings Hollow As Govt Keeps Neglecting Minorities

Guan Eng Keluarga Malaysia Rings Hollow As Govt Keeps Neglecting Minorities

papar berkaitan - pada 14/2/2022 - jumlah : 136 hits
Prime Minister Ismail Sabri Yaakob s Keluarga Malaysia slogan rings hollow due to the BN and Perikatan Nasional governments continued exclusion and neglect of the feelings of non Malay communities said DAP secretary general Lim Guan Eng He ...
Harga Sawit Terkini Semakan Harga Semasa

Dulu Kata Yifdin Baik Benarkan Keluar Kwsp Bila Habia Keriau Salahkan Orang

Contingency Plans For Tourist Accidents And Incidents

Woiiii Kenduri Kahwin Lagi Ramai

Akaun Media Sosial Rasmi Pejabat Sultan Pahang Hanya Di Bawah Nama Kesultanan Pahang

Leadership Houston Nurturing Tomorrow S Community Leaders

Sarapan Di Perak Lunch Di Penang Dinner Di Kedah

Ulang Ulang Tengok Berbunga Hati Kita Bella Astillah Satu Frame Dengan Muaz Zabir Netizen Bagi Green Light



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro


Bela Talapia Depan Rumah Selesai Masalah Rakyat

Sentiasa Semak Ikhlas Kita

Pernah Dengar Keluhan Hutang

Sg Bakap Sanusi Pkr S Akmal Laud Mature Politics In Football Friendly

Bersatu 6 Now Independent Mps Bukit Gantang Rep Claims

Panduan Komprehensif Mengenai Reka Bentuk Dan Percetakan Kotak Makanan Untuk Meningkatkan Penjenamaan Produk Anda