Semakan Jadual Penerbangan Yang Masih Beroperasi


SEMAKAN JADUAL PENERBANGAN YANG MASIH BEROPERASI


Ekoran penularan wabak Covid-19, syarikat penerbangan telah mengurangkan operasi, malah ada yang terus menggantung perkhidmatan masing-masing pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Jika anda ada keperluan untuk menggunakan khidmat kapal terbang untuk ke destinasi yang dikehendaki. Maka lebih baik anda buat semakan jadual penerbangan yang masih beroperasi di Malaysia.
SITUASI TERKINI SYARIKAT PENERBANGAN DI MALAYSIA

Kementerian Pengangkutan tidak pernah mengarahkan syarikat penerbangan seperti Malaysia Airlines (MAS), AirAsia dan Malindo untuk menghentikan operasi penerbangan mereka ke Sarawak dan Sabah. Namun setiap syarikat berhak  membuat polisi menghentikan penerbangan berdasarkan situasi.

PERKHIDMATAN SYARIKAT PENERBANGAN AIRASIA
Syarikat penerbangan tambang rendah, AirAsia Group Bhd menggantung perkhidmatan masing-masing susulan penularan COVID-19 dan pelaksanaan Perintah Bagaimanapun, syarikat penerbangan nasional. AirAsia Group Bhd dalam kenyataan, berkata kumpulan itu menggantung operasi penerbangan anak syarikatnya antara 16 Mac lalu hingga Jun depan.
Berikutan penularan pandemik COVID-19 yang mengakibatkan sekatan perjalanan oleh beberapa negara, AirAsia Group akan melaksanakan penggantungan sementara untuk hampir semua penerbangan dalam rangkaiannya.
Menerusi pengumuman berkenaan, anak syarikatnya bagi penerbangan jarak dekat iaitu AirAsia Malaysia (AK), menggantung sementara semua penerbangan antarabangsa dan domestik dari 28 Mac hingga 21 April ini.
Bagi AirAsia Filipina (Z2) pula, penggantungan sementara semua penerbangan bermula 20 Mac hingga 14 April, manakala AirAsia Thailand (FD) menggantung semua penerbangan antarabangsa dari 22 Mac 25 April, manakala domestik pula dari 1 April hingga 30 April.
AirAsia Indonesia (QZ) pula menggantung sementara semua penerbangan antarabangsa dari 1 April hingga 17 Mei, manakala penerbangan domestik dari 1 April hingga 21 April.
Bagi AirAsia India (I5), penggantungan semua penerbangan bermula 25 Mac untuk tempoh 21 hari berikutan langkah kerajaan India menggantung semua penerbangan domestik.
Bagi penerbangan jarak sederhana dan jauh, AirAsia X menerusi AirAsia X Malaysia (D7) menggantung sementara hampir semua penerbangan dari 28 Mac hingga 31 Mei, manakala AirAsia X Thailand (XJ) pula menggantung semua penerbangan dari 16 Mac hingga tempoh tiga bulan.
AirAsia akan terus mengutamakan keselamatan dan kesejahteraan pelanggan dan kakitangan. Justeru, kami memainkan peranan dalam membantu usaha kerajaan yang mengenakan sekatan perjalanan dan perintah kawalan pergerakan termasuk perintah kuarantin di rumah untuk mencegah penyebaran virus dan menjadikan penerbangan lebih selamat untuk semua.
Kami akan terus memantau keadaan semasa dan bersedia untuk memulakan penerbangan kami secepat mungkin apabila keadaan bertambah baik dan tertakluk kepada kelulusan daripada pihak kawal selia.
PERKHIDMATAN SYARIKAT PENERBANGAN  MALAYSIA AIRLINES
Sementara itu, Malaysia Airlines berkata, syarikat penerbangan nasional itu masih beroperasi tetapi dalam kapasiti yang minimum. Sejak 18 Mac lalu, Malaysia Airlines mengurangkan penerbangan susulan sekatan pelancongan bagi membendung COVID-19.Dalam tempoh dua minggu kebelakangan ini, Malaysia Airlines melakukan beberapa siri penerbangan kecemasan antaranya dari Phnom Penh, Kemboja; Dhaka, India; Australia; Indonesia; Bangladesh, Nepal dan Filipina.
Malaysia Airlines masih meneruskan operasi bagi penerbangan domestik meskipun wujudnya kejatuhan dalam permintaan yang berada pada paras minimum.
Malaysia Airlines Berhad telah menyatakan bahawa syarikatnya akan meneruskan penerbangan terhad daripada Kuala Lumpur ke Kuching, Miri dan Kota Kinabalu, minggu ini dengan kekerapan seminggu sekali.
Malaysia Airlines akan memastikan penerbangan itu dihubungkan oleh MASWings bagi laluan Miri-Bintulu, Kuching-Sibu-Kuching dan Sibu-Bintulu.
Perkhidmatan kargo Malaysia Airlines, khususnya membawa makanan dan keperluan perubatan ke Sarawak tidak pernah dihentikan sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Jika terdapat peningkatan permintaan, kemungkinan besar jumlah penerbangan ke Kuching, Miri atau Kota Kinabalu, akan ditambah mulai minggu depan.
PERKHIDMATAN EXPRESS RAIL LINK SDN BHD (ERL)
Bagi Express Rail Link Sdn Bhd (ERL), pengendali perkhidmatan rel dari Stesen Sentral Kuala Lumpur hingga klia2 itu menggantung operasinya sehingga tempoh PKP berakhir.
Langkah itu dilaksanakan memandangkan kebanyakan syarikat penerbangan turut menangguhkan perkhidmatan sekali gus menyaksikan penyusutan ketara penumpangnya.
Baca : PERMOHONAN PERGERAKAN ANTARA NEGERI GUNA APLIKASI GERAK MALAYSIA
SEMAKAN JADUAL PENERBANGAN  YANG MASIH BEROPERASI
MALAYSIA AIRLINES
Jadual penerbangan Malaysia Airlines
Hanya beroperasi di 4 lokasi sahaja iaitu Kuala Lumpur,Kota Kinabalu,Kuching dan Miri. Berikut adalah  jadual penerbangan MAS dari Kuala Lumpur Ke Kota Kinabalu, Kuching dan Miri untuk rujukan anda. Penerbangan hanya sekali dalam seminggu dan hanya pada setiap hari Khamis untuk KL-Kota kinabalu dan KL – Miri, hari Jumaat untuk penerbangan KL-Kuching.
AIRASIA
Bagi syarikat penerbangan AirAsia pula tidak menyatakan lokasi operasi yang akan dilaksanakan. Hanya maklumat jenis penerbangan dan tarikh operasi sahaja yang dikongsi. Berikut adalah jadual penerbangan AirAsia.

Para pelanggan  digalakkan untuk menyemak status penerbangan mereka di airasia.com/flightstatus untuk maklumat terkini secara langsung berikutan keadaan yang sentiasa berubah pada masa ini.
 
The post SEMAKAN JADUAL PENERBANGAN YANG MASIH BEROPERASI appeared first on KekandaMemey.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kekandamemey.com/semakan-jadual-penerbangan-yang-masih-beroperasi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemprov Dki Minta Kemenperin Evaluasi Izin Perusahaan Masih Beroperasi Saat Psbb

Pemprov Dki Minta Kemenperin Evaluasi Izin Perusahaan Masih Beroperasi Saat Psbb

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 174 hits
Sejumlah perusahaan tersebut seharusnya tutup saat pelaksanaan PSBB yang sudah dimulai sejak Jumat
Semakan Cara Mohon Kebenaran Beroperasi Sepanjang Pkp

Semakan Cara Mohon Kebenaran Beroperasi Sepanjang Pkp

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 1131 hits
SEMAKAN CARA MOHON KEBENARAN BEROPERASI SEPANJANG PKP Kerajaan senantiasa mengambil tanggungjawab dalam usaha menangani penularan wabak COVID 19 demi menjamin kesihatan dan keselamatan rakyat Kerajaan juga mengambil langkah pro aktif dan re...
Kkm Masih Perlu Sumbangan Ppe Bekalan Sedia Ada Untuk 2 Minggu Kata Kp Kesihatan

Kkm Masih Perlu Sumbangan Ppe Bekalan Sedia Ada Untuk 2 Minggu Kata Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 271 hits
Kementerian Kesihatan masih menggalakkan pelbagai pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan untuk menderma peralatan perlindungan peribadi bagi kegunaan petugas barisan hadapan dalam merawat pesakit Covid 19 Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor ...
Ketika Lockdown Pasar Dan Mall Masih Buka Kok Masjid Ditutup

Ketika Lockdown Pasar Dan Mall Masih Buka Kok Masjid Ditutup

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 298 hits
Pasar Mall Masih Buka Kok Masjid Ditutup Keluar rumah berani Ke pasar berani Ke ruang publik berani Giliran ke masjid takut corona Ini gimana ya Apakah ada tulisan utk meluruskan anggapan di seperti ini Dari Jiddahnya Aiza di Salatiga Jawab...
Bekalan Hanya Cukup 2 Minggu Kkm Masih Perlukan Sumbangan Ppe

Bekalan Hanya Cukup 2 Minggu Kkm Masih Perlukan Sumbangan Ppe

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 460 hits
Jangkaan JP Morgan yang meramalkan kes positif bakal berada di puncak sehingga mencecah 6 300 esok sedikit merisaukan kita Namun begitu kes kumulatif sebanyak 4 817 kes setakat semalam membuatkan kita boleh menarik nafas lega Malah Ketua Pe...
Pkp Masih Ada Lagi Parti Liar Tangkap

Pkp Masih Ada Lagi Parti Liar Tangkap

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 813 hits
SERAMAI 34 individu termasuk dua penjawat awam ditahan ketika leka berhibur dalam parti liar di dua apartmen berasingan di Johor Bahru dan di Masai malam kelmarin dan semalam Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata Jabatan S...
Bukan Dari Gunung Merapi Suara Gemuruh Di Yogyakarta Masih Misteri

Bukan Dari Gunung Merapi Suara Gemuruh Di Yogyakarta Masih Misteri

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 192 hits
Suara gemuruh yang terjadi Selasa dini hari tadi masih menjadi teka teki Pejabat berwenang di Yogyakarta mengkonfirmasi bahwa sumber suara bukan karena aktivitas vulkanik Gunung Merapi
Minyak Wti Masih Dalam Zon Merah

Minyak Wti Masih Dalam Zon Merah

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 214 hits
MINYAK WTI diniagakan pada paras harga dagangan AS 22 43 dan ia kelihatan cukup berat untuk penurunan jangka pendek Harga minyak WTI mengabaikan pengumuman perjanjian OPEC untuk mengurangkan jumlah pengeluarannya lagi untuk memerangi kesan ...
Azab Sakaratulmaut Tengah Nazak Pun Dia Masih Nak Gesek Biola

Azab Sakaratulmaut Tengah Nazak Pun Dia Masih Nak Gesek Biola

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 317 hits
Kisah sebenar yang diceritakan oleh Ustaz Yazid Ja afar untuk pengajaran kita semua Gambar HiasanSuatu petang lebih 10 tahun lalu saya ke Hospital Kuala Lumpur untuk menziarahi kawan yang sedang sakit Dia sudah beberapa hari dimasukkan ke d...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Kempen Ramadan Dan Raya 2024 Kuskop Mari Beli Lokal Kembali Lagi

Sustainable And Ethical Practices

Aktiviti Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Yayasan Bekas Anggota Perisikan Tentera Malaysia 04 05 2024

Aktiviti Majlis Perasmian Richiamo Mart Dan Rumah Terbuka Aidilfitri Kumpulan Richiamo 2024 Ppim 05 05 2024

Suspek Simbah Asid Faisal Halim Ditahan Direman Hari Ini

Kita Berada Di Dalam Kubur Lebih Lama Daripada Hidup Di Atas Dunia