Semakan Dan Kemaskini Bantuan Prihatin Nasional


SEMAKAN DAN KEMASKINI BANTUAN PRIHATIN NASIONAL

Bagi urusan Bantuan Prihatin Nasional, perkara yang penting dan utama adalah proses semakan untuk memastikan permohonan diterima dan berstatus LULUS.Manakala urusan berkaitan dengan kemaskini Bantuan Prihatin Nasional pula melibatkan individu bujang dan berkahwin B40 sahaja.
LOGIN BANTUAN PRIHATIN NASIONAL
Untuk login Bantuan Prihatin Nasional, sila layari https://bpn.hasil.gov.my/
CARA KEMASKINI BANTUAN PRIHATIN NASIONAL
Antara maklumat yang perlu dikemaskini adalah :
Nombor MyKad Nombor telefon Nombor akaun bank Status perkahwinan Maklumat anak Maklumat ini hanya perlu dikemaskini jika ada perubahan sahaja.
GOLONGAN YANG TIDAK BOLEH MEMBUAT KEMASKINI
Jika anda termasuk dalam kriteria di bawah, anda tidak dibenarkan untuk kemaskini Bantuan Prihatin Nasional(BPN)
CONTOH 1
Anda golongan B40 yang lulus  BPN kerana  anda memang penerima BSH sebelum ini. Ini bermakna anda sebagai individu bujang atau sudah berkahwin, lulus BPN berdasarkan rekod sebelum BSH ini .Untuk BPN kali ini, anda tidak perlu buat permohonan kerana automatik lulus.
Senarai maklumat diri anda seperti dibawah tidak boleh dikemaskini :
Nama Nombor IC Maklumat Pasangan Maklumat Anak Nombor Akaun Bank Jika berlaku kes seperti  akaun bank tidak aktif, atau tersalah masuk nombor akaun daripada data Bantuan Sara Hidup(BSH). Maka status pembayaran akan gagal. Maka penerima perlu membuat tuntutan tunai di kaunter Bank Simpanan Nasional(BSN) mengguna Nombor Siri di Portal Bantuan Prihatin Nasional(BPN)
CONTOH 2
Anda kategori B40 dan M40. Anda baru berkahwin pada akhir tahun 2019 ataupun baru berkahwin pada awal tahun 2020.
Anda LULUS BPN kategori Bujang. Namun, pasangan anda berstatus TIADA REKOD atau TIDAK LAYAK. TIDAK BOLEH dikemaskini status perkahwinan dari kategori Bujang ke Berkahwin.
Anda dan pasangan (suami dan isteri) boleh membuat permohonan baru di bawah kategori Bujang. Anda tidak akan dikenakan tindakan undang-undang sekirangya memohona kategori Bujang, walaupun sudah berkahwin.
CONTOH 3
Anda kategori B40 dan M40. Anda baru sahaja bercerai dengan pasangan.Anda LULUS BPN kategori Isi Rumah Berkahwin. Kelulusan yang dipaparkan di portal BPN adalah kekal. Ini kerana rekod tersebut adalah berdasarkan rekod terkini yang terdapat di dalam pangkalan data BSH dan percukaian LHDN.Maka TIDAK BOLEH dikemaskini status perkahwinan dari Berkahwin ke Bujang.
Anda dan pasangan (suami dan isteri) boleh membuat permohonan baru di bawah kategori Bujang. Anda tidak akan dikenakan tindakan undang-undang sekirangya memohona kategori Bujang, walaupun sudah berkahwin.
GOLONGAN YANG BOLEH MEMBUAT KEMASKINI
Jika anda termasuk dalam kriteria di bawah, and dibenarkan untuk kemaskini BPN:
Anda golongan M40 Anda LULUS BPN sebab anda mohon BPN sebab status TIADA REKOD Anda bukan penerima BSH sebelum ini Anda tidak pernah menerima BSH Ini bermakna anda sebagai individu bujang atau sudah berkahwin, LULUS BPN bukan berdasarkan rekod sebelum BSH ini Tetapi, anda LULUS BPN berdasarkan rekod percukaian sebab anda pembayar cukai pendapatan Jadi, maklumat diri anda BOLEH dikemaskini melalui aplikasi ezHASIL iaitu e-Kemaskini
CONTOH 1
Akaun bank anda tidak aktif atau tersalah masuk nombor akaun. Ini khusus untuk anda yang lulus Bantuan Prihatin Nasional M40 berdasarkan rekod percukaian LHDN.Maka semua pembayaran akan dilakukan secara pengkreditan ke akaun bank, iaitu bank-in terus ke dalam akaun bank. Tidak ada penunaian di mana-mana kaunter BSN.
Sekiranya pembayaran berstatus gagal kredit iaitu duit tidak dapat dimasukkan ke dalam akaun bank kerana tidak aktif atau nombor akaun tidak wujud akibat tersalah masuk, anda perlu membuat kemaskini maklumat akaun bank melalui aplikasi ezHASiL iaitu e-Kemaskini.
CARA KEMASKINI BANTUAN PRIHATIN NASIONAL KATEGORI BPN BUJANG DAN BERKAHWIN B40
Cara kemaskini BPN ini adalah untuk individu bujang dan berkahwin yang termasuk dalam golongan B40.
Seperti sedia maklum, jika status semakan anda ialah LULUS:
Anda juga layak sebagai penerima Bantuan Sara Hidup Anda pernah menerima Bantuan Sara Hidup Anda tidak perlu buat permohonan baru BPN. LANGKAH KEMASKINI
1.Log masuk BPN(https://bpn.hasil.gov.my )
2. Klik Log Masuk pada bahagian Menu
3.Masukkan Nombor Mykad anda
4.Anda akan dipaparkan dengan paparan Kunci Keselamatan
5.Jika paparan ini adalah sama seperti yang didaftarkan dahulu, sila klik Ya. Jika paparan ini tidak sama dengan apa yang didaftarkan dahulu, klik Tidak. Ini adalah penting sebagai satu langkah keselamatan agar tidak maklumat anda tidak diceroboh
6.Masukkan Kata Laluan yang telah didaftarkan sebelum ini
7.Klik Log Masuk Bantuan Prihatin Nasional
8.Jika semuanya baik, anda akan dapat Log Masuk ke dalam sistem
9.Klik butang Papar Borang untuk melihat dan menyemak maklumat terperinci yang telah didaftarkan,anda akan dapat lihat maklumat seperti :
Nama No MyKad Status Permohonan Jumlah Keseluruhan BPN Maklumat Pendapatan 10.Selepas Papar Borang, tekan butang Kemaskini.
Jika ada maklumat Bantuan Prihatin Nasional yang sudah berubah, kami sarankan anda buat kemaskini. Ada maklumat yang tidak dibenarkan untuk dikemaskini seperti maklumat akaun bank dan status perkahwinan.
CARA KEMASKINI BANTUAN PRIHATIN NASIONAL KATEGORI BUJANG DAN BERKAHWIN M40
Cara kemaskini BPN ini adalah untuk individu bujang dan berkahwin yang termasuk dalam golongan M40.
Seperti sedia maklum, jika status semakan anda ialah TIADA REKOD:
Anda seorang pembayar cukai pendapatan Anda pernah bayar cukai pendapatan pada LHDN Anda perlu buat permohonan baru BPN. Walau bagaimanapun, sebagai seorang pembayar cukai, dalam permohonan baru BPN tidak akan ruangan untuk meletakkan nombor akaun bank bagi menerima bantuan BPN.
LANGKAH KEMASKINI
1.Sila layari laman web rasmi ezHASIL LHDN: https://ez.hasil.gov.my
2.Di bahagian Log Masuk, masukkan No Rujukan iaitu Nombor Pengenalan diri
3.Nombor Pengenalan bukan MyKad sahaja. Ia termasuk juga:
Nombor Kad Pengenalan Baru Nombor Pasport Nombor Tentera Nombor Polist 4.Klik Hantar
5.Akan keluar satu paparan Frasa Keselamatan “Frasa Keselamatan di bawah adalah kawalan keselamatan untuk memastikan anda log masuk ke laman ezHASiL yang sebenar. Sila pastikan Frasa Keselamatan yang dipaparkan adalah betul sebelum teruskan. Jika tidak, jangan masukkan kata laluan anda.”
6.Pastikan Frasa Keselamatan adalah sama seperti yang didaftarkan sebelum ini.
7.Jika sama, masukkan Kata Laluan anda
8Klik Teruskan
9.Dibahagian menu atas, klik Profil
10.Semak Maklumat Asas anda seperti:
Nama No Rujukan No Cukai Pendapatan Alamat No Telefon No Telefon Bimbit Alamat Emel 10.Tidak perlu buat apa-apa di bahagian Sijil Digital Individu. Pastikan status sijil Sah sahaja.
11.Klik e-Kemaskini Profil Diri untuk kemaskini Bantuan Prihatin Nasional
12.Akan keluar mesej “Sila tutup fungsi pop-up blocker di pelayar Internet anda”Tekan Close
13.Matikan fungsi pop-up blocker di pelayar Internet anda seperti Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari dan lain-lain. Sila buat carian di Google. Contohnya jika guna Chrome, cari “how to turn of pop-up blocker in Chrome”.
14.Anda akan dibawa ke satu paparan yang baru
15.Sila kemaskini semua maklumat yang berkaitan seperti:
Nama No Rujukan No Cukai Pendapatan Alamat No Telefon No Telefon Bimbit Alamat Emel Bank No Akaun Bank 16.Walau bagaimanapun, ada maklumat yang tidak dibenarkan untuk dikemaskini seperti maklumat akaun bank.
17.Klik Hantar
18.Proses kemaskini BPN anda kini sudah selesai
 
The post SEMAKAN DAN KEMASKINI BANTUAN PRIHATIN NASIONAL appeared first on KekandaMemey.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kekandamemey.com/semakan-dan-kemaskini-bantuan-prihatin-nasional.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Semakan Bantuan Prihatin Nasional Sehingga 30 April Lhdn

Semakan Bantuan Prihatin Nasional Sehingga 30 April Lhdn

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 364 hits
BERNAMA ORANG ramai tidak perlu berpusu pusu membuat semakan kelayakan Bantuan Prihatin Nasional kerana ia boleh dibuat pada bila bila masa sehingga 30 April ini Perkara itu dimaklumkan Lembaga Hasil Dalam Negeri menerusi ciapan di akaun Tw...
Semakan Status Bantuan Prihatin Nasional Sebelum Membuat Permohonan Baru

Semakan Status Bantuan Prihatin Nasional Sebelum Membuat Permohonan Baru

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 1330 hits
Semakan Status Bantuan Prihatin Nasional Sebelum Membuat Permohonan Baru Bantuan Prihatin Nasional adalah antara bantuan yang memberi manfaat kepada golongan yang berpendapatan B40 dan M40 Bantuan ini disalurankan kepada individu yang berpe...
Semakan Bpn Permohonan Baru Rayuan Bantuan Prihatin Nasional

Semakan Bpn Permohonan Baru Rayuan Bantuan Prihatin Nasional

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 1409 hits
SEMAKAN BPN PERMOHONAN BARU RAYUAN BANTUAN PRIHATIN NASIONAL Ramai yang bertanya bagaimana dibuat Bermula 1 April semakan BPN boleh dibuat di portal rasmi Bantuan Prihatin Nasional Sekarang capaian ke portal berkenaan semakin pulih berbandi...
Syarat Membuat Permohonan Semakan Status Syarat Bantuan Prihatin Nasional

Syarat Membuat Permohonan Semakan Status Syarat Bantuan Prihatin Nasional

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 618 hits
Assalamualaikum Hi Semua Dah buat permohonan semakan status dan ketahui syarat Bantuan Prihatin Nasional Kalau belum korang boleh rujuk artikel yang sis akan kongsikan berkaitan dengan Bantuan prihatin Nasional ni Syarat Membuat Permohonan ...
Bagaimana Mohon Bantuan Prihatin Nasional Pelajar Universiti Awam Amp Swasta Rm200 Sekali Bayar Jika Cukup Syarat

Bagaimana Mohon Bantuan Prihatin Nasional Pelajar Universiti Awam Amp Swasta Rm200 Sekali Bayar Jika Cukup Syarat

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 997 hits
Pendahuluan Pada 27 Mac 2020 lalu YAB Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan bahawa kerajaan akan menyediakan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat bernilai RM250 bilion Bantuan ini adalah pemberian wang tunai dengan ...
Prihatin Laman Web Sebenar Periksa Bantuan Prihatin Nasional 2020

Prihatin Laman Web Sebenar Periksa Bantuan Prihatin Nasional 2020

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 346 hits
Orang ramai tidak perlu tergesa gesa untuk membuat semakan kelayakan Bantuan Prihatin Nasional kerana ia boleh dibuat pada bila bila masa sehingga 30 April ini Ia diberitahu oleh pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri menerusi status di akaun Twi...
Step By Step Cara Permohonan Baru Bantuan Prihatin Nasional

Step By Step Cara Permohonan Baru Bantuan Prihatin Nasional

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 778 hits
CARA MOHON BANTUAN PRIHATIN NASIONAL Pemohon BaruJUMLAH BANTUAN PRIHATIN NASIONALTerdapat empat kategori penerima iaitu Isi rumah berpendapatan RM4 000 ke bawah Isi rumah berpendatapan RM8 000 ke bawah Bujang 21 tahun ke atas berpendapatan ...
Cara Daftar Bantuan Prihatin Nasional

Cara Daftar Bantuan Prihatin Nasional

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 2482 hits
Pada 27 Mac 2020 yang lalu Perdana Menteri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan Bantuan Prihatin Nasional iaitu pemberian wang tunai dengan peruntukan hampir RM10 bilion kepada pelbagai golongan termasuk bujang B40 M40 pelajar IPT pemandu pes...
Kriteria Dan Kelayakan Penerima Bantuan Prihatin Nasional

Kriteria Dan Kelayakan Penerima Bantuan Prihatin Nasional

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 466 hits
Kriteria Dan Kelayakan Penerima Bantuan Prihatin Nasional Semalam dah share panjang berjela jela mengenai kriteria dan kelayakan penerima Bantuan Prihatin Nasional tapi ada pulak yamg tanya macam macam soalan kat personal mesej dan jugak em...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City