Semak 4 Petanda Korang Memang Tengah Stress





Korang biasa tak diserang stress? Sis percaya, setiap daripada kita pasti ada rasa stress walaupun petanda stress nie berbeza-beza pada setiap orang. Faktor atau punca stress nie pun ada bermacam-macam dan setiap individu pasti mempunyai masalah dalam kehidupannya.


Terlalu memikirkan keperluan keluarga sehari-hari, masalah kerja, masalah kesihatan, masalah kehidupan sosial atau masalah kewangan pun boleh menjadi pendorong stress melanda.

Meskipun nampak macam tak berbahaya namun efek atau kesan stress nie mampu mempengaruhi kesihatan mental dan fizikal manusia.Sebaiknya kita cuba hindari penyebab stress agar dapat menikmati hidup sihat dan bebas daripada penyakit.

Berikut beberapa petanda stress:



1. Sakit KepalaSis nie kalau stress, memang cepat jer diserang sakit kepala. Rasa berdenyut-denyut terutama kat sekitar dahi, tepi kepala atau belakang kepala.Kadang-kadang melarat sampai ke leher dan bahu.

Ketika stress otot-otot di muka, leher dan kulit kepala akan menjadi tegang. Apatah lagi apabila otak kita terus berfikir tanpa henti. Biasanya kalau dah kena sakit kepala nie, nak buat apa pun tak boleh. Sis jadi sensitif terhadap cahaya dan juga bunyi/suara.

Menelan ubat sakit kepala, bagi sis itu adalah jalan terakhir kalau dah tak baik-baik jugak sakit kepala tu. Selalunya, sis akan beristirahat tanpa menyentuh komputer ataupun telefon bimbit buat seketika waktu. Hahahhaa…. 
Di samping tu, sis akan mintak anak tolong urut bahagian belakang kepala dan leher. Tak pun buatlah senaman pernafasan dalaman. Breath in , breath out! Hahahah…




2. Tetiba Tumbuh Jerawat
Jerawat adalah salah satu tanda yang paling mudah untuk dilihat apabila seseorang itu stress. Nie pun salah satu pentanda yang sis sedang stress. Tak ada hujan, tak de ribut, empat lima biji jerawat besar tetiba jer tumbuh kat sis dahi. Huhu… makin stress la dibuatnya!

Ini adalah kerana orang yang sedang mengalami stress dikatakan lebih kerap memegang mukanya. Tangan yang menyentuh mukanya itu belum tentu dalam dalam keadaan bersih sehingga terjadinya jerawat.





3. Cepat PenatMemang pun! Bila tengah stress kita akan jadi lebih cepat berasa penat. Semua ini berkaitan dengan kualiti tidur yang kurang baik. Orang yang mengalami stress terlalu memikirkan sesuatu sehingga sukar untuk melelapkan mata di malam hari.

Sis tak nafikan kenyataan ini sebab sis pun mengalami keadaan sebegini. Time stress, alahai memang sukar mata nie nak lelap. Fikiran pun merawang ke sana sini. Semuanya serba tak kena. Pusing kanan, member sebelah dah pun lena beradu suratan hahhaaa….

Akhirnya terkebil-kebil sendiri, dan entah jam berapa baru mata ini terlelap sendiri. Apabila tidur tak cukup, bila bangun di keesokan paginya badan pun rasa tak fresh dan lemau semacam.

Di samping cepat penat, kalau stress sis mudah juga kena sakit perut, tercirit-birit. Hahhaha… kadang-kadang, rasa loya macam nak muntah pun ada. Begitulah hebatnya penangan stress nie tau.




4. Ulser

Kalau sis la kan, sikit jer stress akan muncullah ulser di mulut atau di bibir.Lagi banyak otak nie berfikir macam-macam, lagilah rasa stress. Tak lama lepas tu, ulser pun tumbuh. Lagi stress, lagi merata!

Untuk mencegah atau menyembuhkan ulser nih, sis perlu mengawal rasa stress tu. Kena bertenang, relakskan diri, secara tak langung daya ketahanan tubuh yang lemah kembali kuat. 
Baca Juga: 6 Petua Berkesan Hilangkan Ulser

Apapun kita kena bijak dalam menangani stress supaya tidak terkena penyakit serius seperti sakit jantung dan diabetis.Amalkan gaya hidup sihat dan buat aktiviti menyenangkan yang boleh mengurangkan stress. 
Biar kita rasa positi, penuh semangat dan sentiasa tenang dalam hidup. Andaikata kita tidak mampu untuk menanganinya sendirian, kongsikan dengan orang-orang terdekat yang kita percayai atau dapat rawatan sewajarnya.





Sekian dulu catatan sis kali ini dan jangan lupa luangkan waktu sejenak untuk bernafas serta jernihkan fikiran daripada segala punca yang mengundang stress. Hindari penyebab stress untuk hidup sihat! Gitewwww…

Jumpa lagi. Tata.

Lurve,
Sis Anie Mohamed

Foto: Sumber Google







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://aniemohamed.blogspot.com/2020/02/semak-4-petanda-korang-memang-tengah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Destinasi Wajib Jawa Tengah Yang Korang Kena Tahu

Destinasi Wajib Jawa Tengah Yang Korang Kena Tahu

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 292 hits
Sememangnya pengalaman baru bagi i mengikuti satu aktiviti bersama teman melalui Jelajah Jawa Tengah Amat baru kerana secara jujurnya i tak pernah jejak kaki ke bumi Indonesia Ini adalah sesuatu yang menarik bagi new comer macam i Sumpah i ...
Sebulan Sebelum Terkena Serangan Jantung Tubuh Akan Beri 8 Petanda Ini Cuba Semak

Sebulan Sebelum Terkena Serangan Jantung Tubuh Akan Beri 8 Petanda Ini Cuba Semak

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 587 hits
Sesungguhnya menccegah itu adalah lebih baik dariapda merawat Pokoknya di sini apabila diserang penyakit ada baiknya kita mengambil tahu tentang simptom simptonnya terlebih dahulu kerana kesan awal dapat memberi andaian awal kepada kita seb...
Rahsia Mereka Yang Lahir Bulan Mei No 7 Memang Sangat Betul

Rahsia Mereka Yang Lahir Bulan Mei No 7 Memang Sangat Betul

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 256 hits
Rahsia mereka yang lahir bulan Mei No 7 memang sangat betul Assalamualaikum dan salam sejahtera Siapa yang lahir bulan Mei Pernah tak korang cuba ambil tahu Karakter Orang yang Lahir Bulan Mei ni Aha Hari ini aku nak kongsikan rahsia mereka...
Jangan Berkira Untuk Beli Makanan Kucing Rezekinya Memang Menakjubkan

Jangan Berkira Untuk Beli Makanan Kucing Rezekinya Memang Menakjubkan

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 407 hits
Ramai daripada kita yang membela kucing sebagai haiwan peliharaan kerana sifatnya yang manja dan comel Malah membela kucing juga sangat istimewa kerana ia bukan sahaja sebagai terapi malah dapat membentuk diri kita agar menjadi seorang yang...
Hiburan Cinta Jarak Jauh Mampu Diubati Dengan Percutian Ke Maldive 3 Tips Awesome Huawei Ini Memang Best

Hiburan Cinta Jarak Jauh Mampu Diubati Dengan Percutian Ke Maldive 3 Tips Awesome Huawei Ini Memang Best

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 381 hits
Percintaan jarak jauh sememangnya menguji kesetiaan kepercayaan dan kesungguhan antara 2 insan Merindui seseorang yang jaraknya beribu batu dengan kita pasti membuatkan hati gundah gulana murung dan tidak keruan Inilah yang dikatakan mabuk ...
Semua Anak Kita Pandai Cuma Kalau Terlepas Yang Ini Memang Rugi

Semua Anak Kita Pandai Cuma Kalau Terlepas Yang Ini Memang Rugi

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 255 hits
Nak anak cepat pandai dan boleh membaca Ini antara yang selalu diperkatakan oleh ibu bapa hari ini Betul apa yang kita niatkan ini baik tetapi adakah kita terfikir perkembangan anak dari awal itu lagi penting berbanding dengan dua aspek itu...
Usul Percaya Pm Memang Tak Pernah Dibuat Tapi Bukan Tak Sah

Usul Percaya Pm Memang Tak Pernah Dibuat Tapi Bukan Tak Sah

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 197 hits
BERITAPAS mengakui tidak pernah berlaku lagi mana mana parti pembangkang membawa usul ke Dewan Rakyat bagi menyatakan sokongan kepada perdana seperti apa yang sedang mereka usahakan sekarang Pun begitu Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan...
Cara Simple Rangsang Anak Berat Mulut Bercakap Buat Kerap Memang Menjadi

Cara Simple Rangsang Anak Berat Mulut Bercakap Buat Kerap Memang Menjadi

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 360 hits
Bercakap antara salah satu cara komunikasi dan semestinya setiap ibu bapa pasti menginginkan anak anak mereka bercakap cepat dan lancar Kemahiran bercakap penting kepada anak anak untuk pelbagai tujuan Antaranya untuk menyatakan keinginan m...
Bayi Memang Suka Meneroka Benda Baru Beri Permainan Sesuai Boleh Bantu Perkembangan Fizikal Mental Anak

Bayi Memang Suka Meneroka Benda Baru Beri Permainan Sesuai Boleh Bantu Perkembangan Fizikal Mental Anak

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 471 hits
Bermain adalah aktiviti penting untuk kanak kanak Bermain bukan sahaja untuk mengisi waktu si kecil anda ia juga turut membantu perkembangan fizikal dan mental anak Sebagai ibu bapa anda pasti dapat memilih permainan yang sesuai dengan umur...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly