Seluar Jeans Berusia Lebih 100 Tahun Pernah Ditawar Rm1 Juta Pun Tak Jual


Ahmad Baihaki menunjukkan koleksi jeans berusia lebih 100 tahun yang dimilikinya.


Bagi penggemar barangan lama atau antik, koleksi yang dikumpul atau dijual mereka bukan dinilai pada wang semata-mata, sebaliknya usia koleksi berkenaan yang mencecah ratusan tahun, lebih-lebih lagi jika ianya tiada pendua atau edisi terhad.

Maka tidak hairan jika ada pihak yang sanggup mendapatkannya terutama peminat, pengusaha dan penggemar barangan 'rare' walaupun harganya mencecah ribuan dan ada sehingga ratusan ribu ringgit, kerana setiap barangan antik mempunyai nilai sejarah dan kisahnya tersendiri.


Baru-baru ini seorang pemilik bundle Tokor Amerika, Ahmad Baihaki Hussin, 40, berkongsi pengalamannya terbang ke Amerika Syarikat (AS), semata-mata mendapatkan seluar jeans pertama dan tertua di dunia.


Seluar jeans Levis keluaran pertama 1890 itu dibelinya daripada pelelong di AS. Kisahnya bermula selepas melihat satu dokumentari di YouTube. Sejak itu dia mula menjadi 'pemburu' jeans berusia 130 tahun itu dan mencarinya di sekitar AS.


"Jeans poket satu ataupun yang dikenali sebagai First Blue Jeans ini dibeli daripada seorang pelelong di AS pada 2018. Saya mengetahui mengenai kewujudan seluar ini selepas melihat satu dokumentari di YouTube menyebabkan tergerak hati ke AS.


"Pertama sekali saya ke Maine, Portland sebelum diberitahu pemilik sebenar jeans berkenaan berada di Tucson. Saya kemudian menemui tapak rumah asal pemilik jeans itu dan diberitahu rumah berkenaan sudah dijual.


"Saya dapat nombor telefon individu yang memegang seluar itu dan cuba menghubungi dan e-mel setiap hari sepanjang berada di sana namun tiada sebarang jawapan. Kemudian, saya pulang semula ke Ibu Pejabat Levis terletak di San Francisco sebelum dihubungi individu yang juga pelelong jeans berkenaan.


"Saya menawarkan untuk membeli jeans itu dengan harga yang berpatutan bagi sehelai jeans yang berusia lebih daripada 100 tahun dan akhirnya dia bersetuju untuk menjualnya. Maksud harga yang bepatutan adalah harga yang diketahui umum bagi pengumpul barangan vintage seluruh dunia," katanya.


Ahmad Baihaki berkata, dia diberitahu jeans pertama Levis itu dengan kondisi terbaik milik seorang lelaki berasal dari Jerman dengan saiz 44. Seluar tersebut dipercayai ditemui cucunya dalam satu bekas kayu dan disebabkan itu kondisinya masih elok.


"Saya kira jeans yang saya miliki ini adalah yang tertua di dunia dengan kondisi terbaik. Saya dan rakan turut memiliki jeans model tahun 1922 yang dibeli di Jepun pada 2018, serta Jeans Nevada model pertama Levis berusia 1873 dibeli di Amerika" katanya.


Menceritakan lebih lanjut, Ahmad Baihaki berkata, pernah ditawarkan RM1 juta oleh pengumpul koleksi dari Jepun dan Thailand, untuk menjual jeans miliknya namun menolaknya mentah-mentah berikutan pakaian itu susah untuk diperoleh.


"Bukan tidak pentingkan duit, tetapi koleksi yang kami ada sangat unik, kemungkinan kalau jumpa koleksi sama saya akan lepaskan yang ini, siapa tahu. Perniagaan bundle juga satu pelaburan, tetapi membabitkan pakaian yang unik saja," katanya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/08/seluar-jeans-berusia-lebih-100-tahun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menkes Targetkan Vaksinasi Lebih Dari 200 Juta Rakyat Sampai Akhir Tahun

Menkes Targetkan Vaksinasi Lebih Dari 200 Juta Rakyat Sampai Akhir Tahun

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 183 hits
Budi menuturkan Indonesia baru berhasil memperoleh 90 juta dosis vaksin pada Juli 2021 Target vaksinasi diupayakan akan dipenuhi sampai akhir tahun
Ibu Tunggal Jual Durian Kampung Rm1 Sekilo

Ibu Tunggal Jual Durian Kampung Rm1 Sekilo

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 112 hits
Ibu tunggal jual durian kampung RM1 sekilo TUMPAT Seorang ibu tunggal mampu meraih pendapatan kira kira RM5 000 sehari dengan menjual durian kampung pada harga antara RM1 hingga RM2 sekilogram di Kampung Ketil Pengkalan Kubor di sini Harga ...
Usia Lebih 70 Tahun Usah Jadi Pm

Usia Lebih 70 Tahun Usah Jadi Pm

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 161 hits
Tatkala kian banyak negara menyaksikan kemunculan pemimpin muda menerajui negara masing masing ramai rakyat Malaysia turut ingin melihat calon Perdana Menteri terdiri daripada generasi baharu Tinjauan mendapati persoalan siapa calon Perdana...
Vaksin Lebih 7 7 Juta Penduduk Malaysia Lengkapkan Suntikan Kedua

Vaksin Lebih 7 7 Juta Penduduk Malaysia Lengkapkan Suntikan Kedua

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 208 hits
AGENDA DAILY Jumlah pemberian vaksin Covid 19 dalam tempoh 24 jam semalam meningkat semula kepada 494 214 dos berbanding 483 368 dos yang diberikan pada Selasa Daripada jumlah pemberian vaksin semalam 230 053 membabitkan dos pertama manakal...
Ahli Parlimen Dap Dakwa Ditawar Rm30 Juta Dan Jawatan Menteri

Ahli Parlimen Dap Dakwa Ditawar Rm30 Juta Dan Jawatan Menteri

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 195 hits
August 7 2021 Ahli Parlimen Ipoh Barat M Kulasegaran hari ini membuat laporan polis berhubung dakwaan terdapat individu tidak dikenali cuba menyogoknya menyokong Perikatan Nasional dengan menawarkan habuan wang tunai bernilai RM30 juta sert...
Ain Husniza Terima Surat Tuntutan Ganti Rugi Rm1 Juta Didakwa Fitnah Guru

Ain Husniza Terima Surat Tuntutan Ganti Rugi Rm1 Juta Didakwa Fitnah Guru

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 195 hits
Guru kemuka tuntutan fitnah ganti rugi RM1 juta PETALING JAYA Pelajar sekolah menengah Ain Husniza Saiful Nizam yang sebelum ini pernah tular selepas mendedahkan tindakan seorang guru menjadikan jenayah rogol sebagai satu gurauan memaklumka...
Papan Litar Asli Komputer Ciptaan Steve Jobs Dilelong Rm1 89 Juta

Papan Litar Asli Komputer Ciptaan Steve Jobs Dilelong Rm1 89 Juta

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 174 hits
Papan Litar Asli Komputer Ciptaan Steve Jobs Dilelong RM1 89 juta WASHINGTON Sebuah papan litar komputer asli dikenali sebagai Apple 1 yang dihasilkan oleh pengasas syarikat Apple Stebe Jobs dan kakitangannya Steve Wozniak pada tahun 1976 m...
Escape From Mogadishu Menjadi Filem Korea Pertama Tahun 2021 Yang Melepasi 2 Juta Penonton

Escape From Mogadishu Menjadi Filem Korea Pertama Tahun 2021 Yang Melepasi 2 Juta Penonton

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 324 hits
Filem Escape from Mogadishu telah mencipta pencapaian mengagumkan di pentas Box Office Korea Selatan Pada 13 Ogos Lotte Entertainment mengumumkan bahawa sehingga 12 tengahari semalam Escape from Mogadishu secara rasmi melepasi 2 juta penont...
Sanusi K Jaan Kedah Tak Pernah Anugerah Projek Bernilai Rm1 3 Bilion

Sanusi K Jaan Kedah Tak Pernah Anugerah Projek Bernilai Rm1 3 Bilion

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 146 hits
Kerajaan Kedah tidak pernah menganugerahkan sebarang projek bernilai RM1 3 bilion kepada mana mana pihak kata Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor Sanusi berkata sebaliknya litar lumba yang akan dibangunkan oleh sebuah syarikat di Langkawi ...
Adapting To Consumer Behavior

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Drama Khilaf Yang Tertulis

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Cik Piah Nak Suami Raya Chord

Dap Sudah Perangai Sama Sakau Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Nga Kor Ming Azmin Ali

Polis Raub Menahan Empat Lelaki Bantu Siasatan Kes Gaduh Di Pakir Sebuah Kuil Pada Ahad Lalu

Gear Up With The New Bike Exif Merch Store