Selesai Masalah Rakyat Dahulu Keutamaan Kerajaan Madani




Malaysia yang diperintah oleh Kerajaan Madani harus menyelesaikan isu isu di sekeliling kehidupan rakyat terlebih dahulu sebelum pergi ke bidang teknologi yang lebih mencabar.
Hal itu menurut Naib Pengerusi KEADILAN Wilayah Persekutuan, Andre Lai Chen Heng, perlu diutamakan dalam tahun tahun awal pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Katanya, cadangan agar Malaysia menempatkan diri di peta dunia dalam bidang aero-angkasa sebagaimana India baru baru ini yang berjaya menerokai permukaan bulan masih belum boleh dilaksanakan.
Katanya, Malaysia tidak boleh melakukan misi ke angkasa untuk sekadar mencari nama sebagaimana sedekad lalu negara telah mengirim angkasawan tetapi tidak mendatangkan sebarang nilai tambah kepada teknologi.
“Sedekad lalu, kita mengirim seorang warganegara ke angkasa, yang saat itu menjadi kebanggaan, tetapi pada kenyataannya itu hanyalah pelancongan angkasa yang mahal.
“Perjalanan angkasa warganegara Malaysia tidak memberikan hasil nyata bagi sektor angkasa negara. Oleh karena itu, kita harus merenung, jika kita melabur sumber daya yang besar lagi untuk membangun stesen peluncuran angkasa, apakah akan ada lebih banyak hasil yang diperoleh?” tanyanya dalam satu kenyataan.
Oleh kerana Malaysia tidak mempunyai industri angkasa sebagaimana negara yang lebih maju serta kurang kepakaran, kata Ketua Cabang KEADILAN Wangsa Maju itu, ada baiknya Malaysia berpijak di bumi nyata.
Katanya, kegelisahan utama mengenai keperluan hidup rakyat perlu lebih ditumpukan berbanding teknologi angkasa yang mahal dan tidak mempunyai nilai pelaburan kepada negara.
“Nun di beberapa daerah jauh di pedalaman Sabah, masalah air minum saja sudah menjadi isu harian, apakah kita memiliki kemampuan untuk menangani projek angkasa lepas yang kompleks dan mahal?
“Yang paling penting, kita perlu serius mempertimbangkan keperluan dan kehendak untuk membangun stesen pelancaran angkasa.
“Saat ini, kantung negara kosong, perusahaan swasta juga menghadapi kesulitan, dan biaya hidup terus meningkat. Dalam situasi seperti ini kita harus menggunakan sumber daya dan energi yang terbatas untuk memecahkan masalah ekonomi dan sosial yang mendesak, bukannya memperuntukkannya untuk projek angkasa,” katanya lagi.
Bagi Andre Lai, berita yang ditunggu tunggu rakyat ialah inovasi teknologi pertanian baharu bagi menambah hasil padi atau makanan lain yang semakin meningkat harganya.
Dengan sumber daya yang terbatas, katanya, kerajaan seharusnya memberikan keutamaan kepada penyelesaian masalah jangka pendek yang dihadapi rakyat bagi mengurangkan tekanan politik.
Hanya setelah masalah dasar diselesaikan, tambahnya, baharulah pengembangan teknologi yang lebih besar boleh dilakukan.
The post Selesai masalah rakyat dahulu, keutamaan Kerajaan Madani first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/36771?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=selesai-masalah-rakyat-dahulu-keutamaan-kerajaan-madani

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Konsert K Pop Dibatalkan Pakar Spin Rujukan Pn Pula Anggap Kerajaan Madani Macam Taliban

Konsert K Pop Dibatalkan Pakar Spin Rujukan Pn Pula Anggap Kerajaan Madani Macam Taliban

papar berkaitan - pada 4/10/2023 - jumlah : 85 hits
AKMAL MANAF Timbalan Pengerusi AMANAH Kelantan Che Ibrahim Mohamed menyelar tindakan Raja Petra Kamarudin yang mendakwa Kerajaan Madani seperti kerajaan Taliban Penulis blog itu mengeluarkan dakwaan berkenaan disusuli tangkap layar berita m...
Mb Sanusi Tidak Ada Idea Selesai Masalah Di Kedah

Mb Sanusi Tidak Ada Idea Selesai Masalah Di Kedah

papar berkaitan - pada 2/10/2023 - jumlah : 159 hits
Tindakan Menteri Besar Kedah Datuk Seri Sanusi Md Nor memperlekehkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim seolah olah meludah ke langit terkena muka sendiri Bagi Pengarah Biro Pekerja KEADILAN Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid MB Sanusi b...
Kerajaan Usaha Bantu Rakyat Tangani Isu Harga Barang Kata Pm

Kerajaan Usaha Bantu Rakyat Tangani Isu Harga Barang Kata Pm

papar berkaitan - pada 29/9/2023 - jumlah : 145 hits
Kerajaan usaha bantu rakyat tangani isu harga barang kata PM Dikemas kini 31 minit yang lalu Diterbitkan pada 29 Sep 2023 11
Tebus Skim Perubatan Madani Percuma Untuk Semua Rakyat Malaysia B40

Tebus Skim Perubatan Madani Percuma Untuk Semua Rakyat Malaysia B40

papar berkaitan - pada 3/10/2023 - jumlah : 169 hits
Tebus Skim Perubatan Madani Percuma untuk Semua Rakyat Malaysia B40 9 Kerajaan Malaysia telah melancarkan bantuan kewangan dari segi kesihatan untuk membantu meringankan beban rakyat Malaysia Inisiatif ini telah mendapat sokongan ramai beri...
Ini Lagi Kerajaan Lebai Gagal Dia Tak Cari Apa Pung Kah Kah Kah

Ini Lagi Kerajaan Lebai Gagal Dia Tak Cari Apa Pung Kah Kah Kah

papar berkaitan - pada 7/10/2023 - jumlah : 205 hits
HANYA 17 HASIL NEGERI DICARI OLEH KERAJAAN PAS TERENGGANU TAHUN 2023 SELEBIHNYA 83 ADALAH DANA PETROLEUM PUSAT Kantoi Besar MB Terengganu dan Harakahdaily akhirnya mendedahkan RM1 5 Billion jangkaan hasil Kerajaan Terengganu bagi tahun 2023...
Pesawah Minta Kerajaan Kaji Semula Harga Lantai Belian Padi Oleh Pengilang

Pesawah Minta Kerajaan Kaji Semula Harga Lantai Belian Padi Oleh Pengilang

papar berkaitan - pada 8/10/2023 - jumlah : 110 hits
PESAWAH di Kedah meminta kerajaan menilai semula harga lantai belian padi oleh pengilang di negeri itu iaitu pada kadar RM1 200 bagi satu tan yang disifatkan mereka sebagai terlalu rendah Mohd Sobri Osman 60 berkata harga yang ditetapkan ol...
Menang Di Pelangai Jadikan Tiga Prk Berjaya Dimenangi Calon Kerajaan Perpaduan

Menang Di Pelangai Jadikan Tiga Prk Berjaya Dimenangi Calon Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 8/10/2023 - jumlah : 199 hits
Sebagaimana dijangka calon BN yang mewakili kerajaan perpaduan Amizar Abu Adam berjaya memenangi PRK Dun Pelangai dengan majoriti 2 949 undi Amizar memperolehi 7 324 undi berbanding calon PN Kassim Samat yang mendapat 4 375 undi manakala ca...
Selepas 20 Tahun Jepun Perkenal Wang Kertas Baharu

The Best Of Celebrity Legs And Feet In Tights Vol 74 The Red White And Blue 2024

5 Star Hotel Kuala Lumpur Malaysia Top Luxury Kl

It Is A Great Achievement

Pengeluaran Melalui Akaun Gap Di Gold Atm

Enjoying View While It Lasts

Diesel Subsidies A Step Forward With Room For Improvement

Simpati Nasib Najib Noh Omar Masuk Bersatu



Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria


Lepak Mamak Di Nasi Kandar Al Asad Avia Plus Bandar Country Homes

Jerayawara Jbl Heart Of Sound Perkenal Audio Terkini Dan Bingkai Cermin Mata

Adakah Duit Syiling Peringatan Sempena Jubli Emas Hubungan Diplomatik Malaysia China Bakal Dikeluarkan

Tiada Kemaskini Maklumat Pen Gabenor

Puad Zarkashi Gelar Noh Omar Low Class

Sarapan