Selesai Dulu Bab Ayiaq Dalam Negeri


 
KEPERLUAN LAPANGAN TERBANG DI KAWASAN KULIM MEMERLUKAN BUKAN SAHAJA PERPINDAHAN BEBERAPA KAMPUNG DAN KAWASAN LAIN TETAPI RASIONAL  NAK BUAT BERAPA LAPANGAN TERBANG DI KEDAH SETELAH ALOR SETAR DAN LANGKAWI?
- DAN KAPASITI AIRPORT BAYAN LEPAS SENDIRI PUN TELAH DINAIKTARAF. KILANG DI PRAI DAN  BAYAN LEPAS  MAMPU UNTUK MENAMPUNG KEPERLUAN  KONTENA DARI KILANG KILANG YANG BERADA DI BAYAN LEPAS DAN PRAI. SATU LALUAN KERETAPI KHAS MENGANGKUT KONTENA DARI PELABUHAN KE HIGHTECH TELAH DIRANCANG SEKIAN LAMA DAN MASIH DITELITI KERANA TIDAK MAHU MEMBABITKAN PERPINDAHANPENDUDUK DAN LALUAN TERUS KE KULIM DAN PENANG PORT SEBELAH BUTTERWORTH.


PELABUHAN DAN PENANG PORT TELAH BERJAYA MENGENDALIKAN KONTENA DAN KEPERLUAN PENUMPANG SEJAK SEKIAN LAMA. JAMBATAN PULAU  PINANG YANG KE 2  TERUS KE KAWASAN BAYAN LEPAS DAN PENGANGKUTAN KE PENANG PORT MEMPERCEPATKAN PROSES BERKAITAN.




Pertimbang semula projek Kedah Aerotropolis, Sanusi beritahu AnwarMenteri besar itu berkata, projek hab logistik Kedah Aerotropolis dibiayai sepenuhnya sektor swasta dan tidak memerlukan pembiayaan Putrajaya.
FMT Reporters - 26 Feb 2023, Sanusi Md Nor berkata, projek Kedah Aerotropolis akan berfungsi sebagai hab kargo. (Gambar Facebook)PETALING JAYA: Menteri besar Kedah, Sanusi Md Nor meminta Perdana Menteri, Anwar Ibrahim menyokong dan meluluskan projek hab logistik Kedah Aerotropolis kerana ia tidak memerlukan sebarang dana Putrajaya.
Projek itu, katanya, yang dijangka menelan kos RM7 bilion akan dibiayai sepenuhnya sektor swasta dan mempunyai dua rakan kongsi utama bertindak sebagai rakan strategik kerajaan negeri dalam pembangunan terbabit.
“Pembiayaan dana yang diperlukan akan diselesaikan dalam masa terdekat ini. Bajet kerajaan persekutuan tidak diperlukan, maka tiada risiko kepada Putrajaya dari segi beban kewangan,” katanya di Facebook.
Beliau berkata, Kedah Aerotropolis akan berfungsi sebagai hab kargo, termasuk kargo “frozen” dan “trans-shipment center” yang akan membantu mengembangkan pasaran serta peluang kepada pelabur.
Katanya, rancangan Putrajaya menaik taraf Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (PIA) dan Lapangan Terbang Subang berbeza dengan Kedah Aerotropolis kerana ini membabitkan pembinaan terminal serta landasan baharu sepenuhnya, serta bangunan lain berkaitan.
Kedah Aerotropolis juga akan berfungsi sebagai kemudahan penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) yang beliau percaya mampu melengkapkan PIA secara tidak langsung.
Anwar ketika membentangkan Belanjawan 2023 pada Jumaat lalu berkata, Putrajaya bercadang membesar dan meningkatkan keupayaan PIA serta Lapangan Terbang Subang untuk menarik pelaburan.
Langkah itu, katanya, “lebih menjimatkan” berbanding cadangan pembangunan Aerotropolis di Kulim.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/02/selesai-dulu-bab-ayiaq-dalam-negeri-nak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dulu Mereka Bersengketa Tapi Jiwa Rendah Diri Anwar Politik Lain Bab Berkawan Ni Lain

Dulu Mereka Bersengketa Tapi Jiwa Rendah Diri Anwar Politik Lain Bab Berkawan Ni Lain

papar berkaitan - pada 28/2/2023 - jumlah : 166 hits
Bersama Azizah ke rumah Tan Sri Rafidah Aziz tadi Doakan InshaAllah aafiyah buat beliau DS Anwar Ibrahim Perdana Menteri Malaysia Presiden Keadilan
Bab 2 Mac 2023

Bab 2 Mac 2023

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 350 hits
Sekejapan 2 bulan berlalu Tahu tahu dah masuk bulan Mac 2023 Masuknya bulan Mac yang juga dalam bulan Syaaban menandakan bulan Ramadan semakin hampir Tak lama lagi kita akan masuk bulan Ramadan pula InshaAllah 1 Ramadan pada 23 Mac 2023 Uma...
Bab Sembang Pas Pandai Belaka Kongsi Untung Top Glove Kenapa Waktu Memerintah Pas Tak Buat

Bab Sembang Pas Pandai Belaka Kongsi Untung Top Glove Kenapa Waktu Memerintah Pas Tak Buat

papar berkaitan - pada 2/3/2023 - jumlah : 112 hits
Gesaan Ahli Parlimen Kubang Kerian dari Perikatan Nasional supaya pengeluar sarung tangan Top Glove berkongsi keuntungan dengan penoreh getah bagi membantu meringankan beban dipersoal Biro Penerangan dan Komunikasi KEADILAN Kemaman berkata ...
Dia Membesar Di Kawasan Yang Tak Kenal Bangsa Lain Jadinya Dia Tak Faham Bab Bab Campur Aduk Kaum Ni

Dia Membesar Di Kawasan Yang Tak Kenal Bangsa Lain Jadinya Dia Tak Faham Bab Bab Campur Aduk Kaum Ni

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 127 hits
Tak sudah bermain dengan politik perkauman Aku rasa sebab dia di kawasan yang tak bercampur jadi dia tak perasan kepentingan perpaduan kaum Hari kata bahaya kalau orang bukan Islam kuasai politik Tapi yang Hadi tak sebut bahaya jika negara ...
Bak Negeri Dongeng Di Gunung Merapi Ini Potret The Lost World Castle Kaliurang

Bak Negeri Dongeng Di Gunung Merapi Ini Potret The Lost World Castle Kaliurang

papar berkaitan - pada 5/3/2023 - jumlah : 162 hits
Yogyakarta dikenal sebagai salah satu tujuan destinasi wisata favorit di tanah air Beragam konsep wisata ditawarkan di kota ini Seperti halnya The Lost World Castle di kaki Gunung Merapi yang menawarkan panorama bak negeri dongeng di kawasa...
Transforming Malaysia S Healthcare Financing System

Twinboss The Story Of Irwann Cheng S Twin Engine Yamaha Rxz

Bulan Malaysia Sihat Sejahtera 2024 Tarikh Senarai Aktiviti

Legoland Nagoya Travel Guide

Happy168 Happy168 Asia 29 2567 Happy168 168 Top 35 By Princess

Hyatt Alila Bangsar Kuala Lumpur Best Hotel Ever

Linkin Park The Emptiness Machine Chord

Autism Walkathon Melaka 2024


echo '';
Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic

Bagaimana Perkongsian Ilmiah Media Sosial Buatkan Kita Semakin Kurang Cerdik

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Pinjaman Syurga Slot Akasia TV3

Kini Kembali Ini Butiran Info Gegar Vaganza 2024 Musim 11


Mengapa Hadi Tidak Bekerjasama Dengan Anwar

Lunch Spicy Buttermilk Chicken Rice Di Bite N Sip Alor Setar

Sedapnya Makan Pizza Wagyu By Chef Jofliam

Budoxe The Dark Knight

Kedah Air Melimpah Di Kedah Empat Kampung Dilanda Banjir Kilat

Budak Didakwa Bawa Ipad Pada 1941